Permalänk

Problem med reciver

Jag har en reciver (Centrum Titan 500) som bråkar med mig just nu. Det är så att så fort jag sätter på den blinkar det till "Protect" och den stänger av sig själv direkt.
Som jag förstått det beror detta oftast på att man kopplat något fel, eller så?
Dock händer samma sak vare sig jag kopplat rätt eller inte har något inkopplat alls. Jag har även hört att det kan bero på felaktiga inställningar men det är ju inte lätt att ställa in något när den stänger av sig direkt.
Eftersom jag är man läste jag aldrig manualen och har inte kvar den heller (köpte den för över 1 år sen) och nu behöver jag verkligen veta hur man nollställer den.
Så om det är någon som har manualen och kan slå upp åt mig hur man nollställer eller har en vild gissning om hur man kan tänkas göra så får ni gärna dela med er av kunskapen. (har googlat utan resultat, om någon kan tyska kanske ni kan hjälpa mig att googla mer för det var mest tyska sidor).
Är det något annat jag kan gjort galet så får ni säga till det också, kan det vara att jag hade den stående på datorn en kväll så det blev massa elektromagnetiska störningar eller nått sånt skumt?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

det brukar stå protect när:
1. man kopplat högtalare fel eller kablarna ligger ihop(kortslutning). Riktigt känsliga förstärkare brukar lysa protect när kablarna är skarvade/olikalånga/olikatjocka mm.
2. fel spänning står den på 240volt och inte 110? vet inte om den har en sådan omställare?
3. du kan ha skadat den vid eventuell felkopling.
4. den kan vara dammig så den blir överhettad om den har fläkt så kanske denna inte fungerar.
5. en säkring kan ha gått.

försök med:
1. damsuga den
2. hitta manualen på nätet, försök på deras hemsida.
3. öppna den och leta efter bränd säkring eller en bränd komponent.

om inget hjälper får du söka dig till en mer kunnig peron än mig exempelvis en radio tv handlare.

lycka till

edit: kanske hittar du nåt vettigt här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=13256

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Ok, jag testade lite igår.
Säkringarna verkar hela, inget luktar bränt heller. Ser inte så mycket av innehållet för det är ett stort kretskort (eller vad det heter) ivägen.
Manualen verkar omöjlig att hitta, har sökt jättemycket. Jag jagar runt på lite folk som har samma reciver och frågar dom, om de inte har en manual får jag väl som sagt lämna in den hos en radio & tv-handlare.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

blir nog det du får göra antar jag, hoppas dom kan fixa det, fast det ska dom nog klara!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

jag har manualen till den, kan kolla imorgon

Visa signatur

AMD XP3200+ , Asus A7N8X-X, 512Mb minne, Geforce Fx5200 :(
hdd1: 80Gb hdd2: 120Gb

Permalänk
Medlem

Protect brukar betyda att något är kortslutet och den inte startar för att förhindra att något går sönder. Testat och kopplar ur allting utom strömmen och starta?

Annars kan det ha ramlat ner något som kortsluter eller någon kabel som släppt och ligger fel.

*Rucka försiktigt på alla kablar
*Vänd den försiktigt uppochner och blås ifall, kan vara någon skit som ligger och kortsluter.

Kan den ha blivit utsatt för fukt?

Jag förutsätter att du har låtet strömmen vara ur ett bra tag efter felsökningen? Precis som nätagg, när automatsäkringen går brukar man vara tvungen att låta strömmen vara urkopplad ett tag så att den återställer sig och kopplar bort automatsäkringen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drunken
Protect brukar betyda att något är kortslutet och den inte startar för att förhindra att något går sönder. Testat och kopplar ur allting utom strömmen och starta?

Annars kan det ha ramlat ner något som kortsluter eller någon kabel som släppt och ligger fel.

*Rucka försiktigt på alla kablar
*Vänd den försiktigt uppochner och blås ifall, kan vara någon skit som ligger och kortsluter.

Kan den ha blivit utsatt för fukt?

Jag förutsätter att du har låtet strömmen vara ur ett bra tag efter felsökningen? Precis som nätagg, när automatsäkringen går brukar man vara tvungen att låta strömmen vara urkopplad ett tag så att den återställer sig och kopplar bort automatsäkringen.

Jag har provat att koppla ur allt utan el-sladden. Har provat att låta den stå över ett dygn utan ström, ska låta den stå hela veckan för att se att den verkligen laddar ur.
Har blåst i de flesta hålen, kanske få gå ner och köra lite tryckluft eller nått med den.

Sjukt jobbigt dethär Men det är bara att testa vidare.

Visa signatur