Permalänk
Medlem

Strömkällor i en bil!?

En fråga, jag har noll koll på bilar och bilstereo. Vilka strömkällor har man att tillgå ifall man kopplar ur befintlig stereo, skiljer det mellan olika bilar och om man har möjlighet att koppla in växlare osv?

Samt en liten fråga till, om man har en 5voltare och vill få ned den till 3,6v, krävs det extrema kunskaper eller räcker det med vanligt sunt förnuft, några motstånd och en lödkolv?

Jag vill verkligen ha ett hembygge i bilen!!! )

Visa signatur

Nybörjarmoddare!

Permalänk

Jag antar att 12v är det enda du kan få ut ur bilen på det sättet. Sen kan du ju alltid koppla in omvandlare till diverse olika volt mängder.

Motstånd och en lödkolv.

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk
Medlem

du kan inte omvandla spänningar med hjälp av motstånd (spänningsdelning) så vida strömmen inte är konstant och du vet EXAKT hur stor den är. Det du får göra är att införskaffa en spänningsomvandlare, tyvärr dyrt.

Och ja, 12 volt är det ända du kan få från bilen. Notera att denna spänning inte är konstant utan varierar från ca 12 till 14 volt beroende på hur hög laddspänning generatorn ger vid olika varvtal.

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Notera att denna spänning inte är konstant utan varierar från ca 12 till 14 volt beroende på hur hög laddspänning generatorn ger vid olika varvtal.

Nja, i gamla bilar ja.
Idag (sen länge) finns laddningsregulator i generatorn som ser till att det är 14.4-15.4volt till batteriet, sen när batteriet har 12V är den nästan tom så att säga, fulladdat batteri har runt 14v..

Men någon som gått fordon helt kan nog skriva om detta stämmer, gick bara 1år sen el i 3år..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Du får runt 10-14 volt med en massa spikar och störningar. Ska man koppla in något hembyggt bör man använda en spänningsomvandlare som Kjell&Co nr 44127. Vill man ha lite mer ström&spänning finns det billaddare till laptop's som kan ge 15-20V och några ampere.
Edit: Min Saab 9000 -92 ger enligt sin egen mätare 13.7-14.2 volt under färd, men spänningen sjunker en del när startmotorn drar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att du har rätt angående stabil spänning på cirkus 14 V men det stämmer i så fall bara vid låga strömuttag, har du en skaplig woofer där bak så vet du att spänningen sjunker ganska mycket när det går åt lite mer ström. Strålkastare och instrumentbelysning mm. blinkar när man vrider upp volymen lite om du inte varvar motorn och där med även generatorn.

Så fantomet, har du tänkt att bygga en egen lösning när det handlar om större strömmar så bör du även tänka på att det skall klara varierande matningsspänning.

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt ersätta bilstereon med en hembyggd itx lösning, finns ju nätagg till bil, men kan man koppla in den där stereon suttit på något sätt!? I min bil har jag ett fack direkt under stereon oxå som man skall kunna sätta in en växlare så det finns gott om plats.

Visa signatur

Nybörjarmoddare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nja, i gamla bilar ja.
Idag (sen länge) finns laddningsregulator i generatorn som ser till att det är 14.4-15.4volt till batteriet, sen när batteriet har 12V är den nästan tom så att säga, fulladdat batteri har runt 14v..

Men någon som gått fordon helt kan nog skriva om detta stämmer, gick bara 1år sen el i 3år..

bilbatteri är fullt vid 12.8 eller var det 12.9v om jag inte minns helt galet

Visa signatur

Amd Phenom 2 955be @ 4018mhz|Radeon 6950 @ Shaders Unlocked|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fantomet
Jag hade tänkt ersätta bilstereon med en hembyggd itx lösning, finns ju nätagg till bil, men kan man koppla in den där stereon suttit på något sätt!? I min bil har jag ett fack direkt under stereon oxå som man skall kunna sätta in en växlare så det finns gott om plats.

De nätagg som är gjora för bilar är ju som sagt gjorda för bilar, därför bör inte det vara för stora problem
Däremot om det får plats.. Allt går, det är bara fantasin som sätter gränser osv
BTW kan jag rekomendera www.linitx.com till alla itx mods...

Permalänk
Inaktiv

Linitx har allt du behöver!! glöm inte att slänga upp en bygglogg bara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OmegaMan
bilbatteri är fullt vid 12.8 eller var det 12.9v om jag inte minns helt galet

Stämmer nog väldigt bra, har blandat ihop laddningsspänning med batteriets, generatorn/laddaren ger runt 14.4-15V (om jag minns rätt)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vid så stora strömmar som en dator drar (även mini-itx) krävs switchande teknik d.v.s. inga linjära spänningsregulatorer, för att bygga ett svitchande nätagregat som klarar av att driva en dator krävs en hel den elektronik kunskap. Som tur är finns det färdiga nätagregat för bilmontering.

Permalänk

Ska du bygga en dator i bilen?
Kika lite på den här modellen. http://www.importservice.nu/Shop/Application/Article/ArticleP...

Kanske blir lättare rent av. Den är ju färdig, så att säga. Förmodligen inte lika kul dock.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd

Hur man än vrider och vänder på idén så är det alltid billigare och lättare med laptop i bilen, dock hur roligt?

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hur man än vrider och vänder på idén så är det alltid billigare och lättare med laptop i bilen, dock hur roligt?

Typ samma nivå som den jag länkade till, men du har nog rätt... ochframför allt, det är lättare att göra en upphängning för en laptop att fixa så pass mycket vibrationer och stötar det blir i en bil. Och så är allt klart, bara eg dra fram skärm och input på den.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Eller en helt vanlig dator med en el-omvandlare? 12v - 220v.

Permalänk
Medlem

Skippa elomvandlare. Köp en mini-itx och ett ordentligt nätaggregat anpassat för bilar istället.
Jag har ett M1-ATX på 90 watt i min bil, och det har nu kommit ett M2-ATX på 120 watt. Good shit, så att säga.

www.cartft.com har mycket grejer till bra priser.