Permalänk
Medlem

Soltek+p4=98grader

Tjenare..

Har sökt nu ett tag på det fel jag har men inget hittat, eller jo sådana här kommentarer:

"Har du kylpasta på?"

"Har du cpu-fläkt?"

"Testat starta om datorn?"

Asså ska inte säga att jag e grym på datorer men jag har byggt 3 st och vet lite om det. Behöver inga sådana kommentarar så nu vänder jag mig till det bästa forumet.

Jag har ett Soltek moderkort sl856 pro2 fgr lr va det heter, sen har jag en p4 3.0 ghz prescott. När jag byggde datorn och hade satt ihopa allt så var det lungt inget tjöt eller så. Sen installerar jag Sandra2004 och då visar det progget att

CPU: 98grader GPU: 31grader AUX: 18grader

Låter bra tkr jag förutom cpun då :P... Köper ny cpu fläkt som ska vara bra och tyst... Kopplar in det och kör progget igen... samma på CPUn... Kör ett annat program och CPUn är på 96grader där....

Kollar i bios där är cpun 38 grader...

Kan det vara fel på moderkortet eller? Har kännt på cpuflänsen och bränner mig inte.... Beställt zalman cpu fläkt nu men om det inte funkar så måste det vara moderkortet?

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Om cpu'n är 98 grader varm, och flänsen inte är varm alls, MÅSTE du inse att det är nånting fel i monteringen, antingen har du MASSOR av kylpasta, eller så sitter flänsen snett, och får ingen kontakt. det första du bör göra är dock försöka verifiera tempen, tex via bios...

B!

Såg inte att bios hävdar 38c... du kan lungt ignorera Sisoft.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Eller så är det fel på sisoft. Kolla med nåt annat program. Och låt den stå i BIOS ett tag och kolla. BIOS är säkert på så sätt att sensorernas namn garanterat är rätt. I andra program så kan det vara lite si och så med det.

När jag tänker efter så låter det faktiskt ganska sannolikt att det är en felmätning. EFtersom BIOS säger nåt annat, och hade det verkligen varit 90+ så hade den throttlat.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Eller så är det fel på sisoft. Kolla med nåt annat program. Och låt den stå i BIOS ett tag och kolla.

Installerade ett program som heter EVEREST och där är cpun på 88 grader. GPU: 36 AUX: 20...
Typ samma som de andra.... Lät datorn stå på en stund i BIOS och samma grader där, 38grader..
Men igentligen hur mycket dra det när det är i BIOS? Det kan ju knappast gå på full load?

Har ni några moderkort ni rekomenderar så kan ni ju skicka mig en länk eller så...

Permalänk
Avstängd

Har haft ett sånt här och de var ett jäkligt bra moderkort för Socket 478: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124227&cks=PRL

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bumP
Installerade ett program som heter EVEREST och där är cpun på 88 grader. GPU: 36 AUX: 20...
Typ samma som de andra.... Lät datorn stå på en stund i BIOS och samma grader där, 38grader..
Men igentligen hur mycket dra det när det är i BIOS? Det kan ju knappast gå på full load?

Har ni några moderkort ni rekomenderar så kan ni ju skicka mig en länk eller så...

Processorn kan omöjligtvis (inte i min värld iaf) gå från ungefär 40 grader upp till nära 90 grader bara för att du startar windows och sisoft sandra. Kan vara så att Soltek (okänd tillverkare) använder "fel" sensor för att mäta cpu'n så att bara bios kan identifiera den.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Soltek är budget.. Så det skriker om det.

Troligen så mäter dom tempen fel.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989