Tips på/erfarenheter av gamingskärm 27" eller Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tips på/erfarenheter av gamingskärm 27" eller Ultrawide

Tja!

Dags att klicka hem en ny skärm. Är lite sugen på ultrawide men kan inte riktigt bestämma mig. Någon som har erfarenheter av båda och kan hjälpa till lite? Tänker mig 1440p

Permalänk

Jag har ingen erfarenhet av ultrawide men jag var lite sugen på det för gamingens skull att köpa en 34". Alternativen som jag hade tänkt mig var antingen 4K 32" eller 34" UW OLED. Det blev 4k varianten istället och änsålänge så är jag jättenöjd. Kommer från en 27" 1440p, vilket har sin fördel på sitt sätt med att man dels kan njuta av lite högre uppdateringsfrekvenser.

Jag tror att ultrawide kan vara häftigt en tid men har känslan av att man tröttnar på det. I allafall tror jag att jag hade gjort det. Det ger säkert en uppslukande känsla när man spelar. Dock så brukar jag lida av motion sickness på större skärmar så jag tror att det hade drabbat mig, därför avstod jag en ultrawide och valde vanlig 16:9.

Visa signatur

————————————————
Ryzen 7 7800X3D / GIGABYTE B650E A ELITE X ICE RX / Powercolor Red Devil 9070 XT Spectral white / Crucial Pro DDR5 32GB 6000MHz - Philips Evnia 4K 32" OLED 240 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@addickz: det vikigaste är vad du har för skärm idag, vad du vill förändra jämfört med den skärmen och vad du förväntar dig för upplevelse. Tips på skärmar är inte svårt, det finns gott om rankningar och översikter över exempelvis 1440p-skärmar på allt från prisjakt till sajter som testar skärmar. Fast om det du vill uppnå inte besvaras av en 1440p-skärm blir det också lite meningslöst att leta efter tips på 1440p-skärmar.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en 34” (VG34VQL3A) för snart en veckan än så länge nöjd, då jag numera spelar ”långsamma” spel så som Roadcraft och Assassins Creed och ville få ut mer bredd.

Känner helt klart den mer bredden man får, ger en lätt djupare inlevelse och överblick. Även i Windows miljö känner man och uppskattar den större skärmytan man får.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

kör 34" Ultrawide i typ 10 år snart käns det som, första var en IPS gick över för 1.5 år sedan till en G8 Oled, kan inte tänka mig att sitta på en vanlig efter det. Nästa steg blir nog en runt 40" UW vid nästa upgrade.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200