Permalänk
Medlem

Tips och synpunkter på ny dator (~10k)

Here we go again, dags att köpa en ny dator, och surprise, surprise, jag skulle vilja ha er hjälp.

Datorn jag sitter på nu är en AthlonXP 2100+, 512MB RAM, ASUS A7V8X och ett GF gts/pro, så det börjar bli hög tid att uppgradera.
Jag spelar inte vidare mycket, så det är inte prio nummer ett, men jag skulle samtidigt vilja ha möjligheten till att spela om jag nu skulle känna för det.
Mestadels kommer datorn att användas för allt det vanliga (surfa, chatta, musik osv) samt skolarbete i form av maple, matlab och liknande, även en del photoshop.
Med detta sagt så skulle jag behöva hjälp med att välja en del komponenter så att system blir så framtidssäkert som möjligt, för en så liten summa som möjligt. Inte heller tror jag att systemet kommer att överklockas, men man ska aldrig säga aldrig.
Ett omöjligt uppdrag, javisst!

Jag har läst lite här och var, och kommit fram till några möjliga komponenter. Ingenting är spikat, så känner du att det finns ett mer privsvärt alternativ så säg till!
Vill försöka hålla priset kring 10000, men skulle det vara så att det finns ett prestandaglapp som kräver att jag lägger in en 500-1000 spänn till så låt gå för det.

Något sådant här skulle kanske vara något:
(Priser och komponenter tagna från komplett)

Antec Sonata II Miditower m. 450W (1195:-)
AMD Athlon 64 X2 3800+ BOXED (3250:-)
ABIT KN8-Ultra (999:-)
TwinMOS PC3200 1024MB (919:-)
Seagate Barracuda 7200.9 250GB (1050:-)
Sapphire Radeon X800GTO2 256MB (2149:-)
Creative SB Audigy 4 (549:-)
NEC DVD-brännare ND-4551A (495:-)

Totalt: 10560:-

Några komponenter där som är helt fel, onödigt dyra, eller som borde bytas ut mot något som är bättre?

Som jag skrev är priserna och produkterna tagna från komplett, och jag skulle helst vilja hålla det hela från en butik, men undantag kan självklart göras om det finns en bättre komponent till ett mer förmånligt pris någon annanstans.

Förslag och synpunkter mottages tacksamt!

/Patrick

Permalänk
Medlem

Tjaaa

Jag tog mig lite tid och byggde ihop en dator åt dej på www.datorbutiken.se..

( http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=164267 )

Där har du länken.. Jag tyckte att det verkade vara en riktigt billig dator som är såpass bra För 7800 serien är klart bättre än vad Ati´s x800 serie. Den är dock lite dyrare än vad din dator du byggde ihop , men den här datorn är helt klart värt det !

Kolla och avgör själv.

Peace !

\\ ^NilloC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^NilloC
Tjaaa

Jag tog mig lite tid och byggde ihop en dator åt dej på www.datorbutiken.se..

( http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=164267 )

Där har du länken.. Jag tyckte att det verkade vara en riktigt billig dator som är såpass bra För 7800 serien är klart bättre än vad Ati´s x800 serie. Den är dock lite dyrare än vad din dator du byggde ihop , men den här datorn är helt klart värt det !

Kolla och avgör själv.

Peace !

\\ ^NilloC

Tack för att du tog dig tid, och det ser fint ut. Tyvärr har du dock glömt minne, så det blir en ~900:- till utöver det där..

Men priset på kalaset blev då ändå 11095:- och det kanske det är värt om nu 7800GT är så pass mycket bättre än X800GTO². Ska försöka leta upp några tester och jämföra.

Permalänk
Medlem

Han tog visst med minnen:

Corsair VS1GB400C3 Value Select 1024Mb/1Gb DDR PC3200 400MHz 184pin CL3

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 |-| Hiper ATX 580W |-| Gigabyte GA-965P-DS3 |-| Intel Core 2 Duo E6700 |-| Corsair Value S. PC5300 2048MB |-| HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 IceQ 4 |-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kjoada
Han tog visst med minnen:

Corsair VS1GB400C3 Value Select 1024Mb/1Gb DDR PC3200 400MHz 184pin CL3

Blev väl ändrat då. Som du ser ledde minnet jag lade till också till samma slutbelopp

Edit: Jag tror jag kör på förslaget jag fick, fast med ett KN8-Ultra istället för en hundring mer, plus ett tangentbord och musmatta.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=164299

Tack för hjälpen ^NilloC!

Permalänk
Medlem

Okej kul att man kan hjälpa till

Ajja, du kan ju säga till när du får datorn och hur den blev !

Peace !

\\ NilloC