Framtidens grafikkort....helvete!

Permalänk
Medlem

Framtidens grafikkort....helvete!

Jag undrar hur mkt pengar ni är bereed att punga ut för ett grafikkort om låt oss säga ett och etthalvt år?

Då pratar vi högre medelsegment och/eller high-end korten.
Om man får tro vad folk msäger att korten kommer kosta runt 10K, så känns det verkligen värdelöst att utveckligen går så fort framåt.

Jag kommer redan nu börja spara till ett graffe som klarar Crysis och UT07 riktigt bra, men jag vill fan mig inte lägga ut 12000kr för det.

Vad säger ni?

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Så fort kommer det väl ändå inte att stegra i pris.
Tycker HighEnd-korten har kostat lika mycket i 4 år nu.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

johoru, en liten pippifågel viskade i mitt öra att hig-endkorten kan trissas upp till 10 000:-.. nu kostar t.ex det senaste 6500:-, innan låg den siffran runt 5000:- (rätt mig om jag har fel)... lite segt att behöva hosta upp så mkt..

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Medlem

Sen behöver man ju inte det absolut senaste och häftigaste för att spela spel.

Permalänk
Medlem

skeptisk till att priserna kommer gå upp, det är ju en konkurrans mellan ati och nvidia, båda tävlar ju om kunderna och den största delen köpare vill ha mycket prestanda per krona så därför kommer det inte öka tror jag ... sen så har väl inte korten ökat... på gamla geforce 4 tiden kostade väl ti4600 typ 5000 när det kom.... det är rätt länge sen nu och dom värsta kortet om man inte räknar special korten som typ ingen köper ligger väl där i kring om jag inte har fel...skeptisk till korten kommer kosta 10000 då det helt enkelt inte finns någon marknad att utveckla kort i denna prisklassen...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk

Man behöver inte hosta upp 5000-6000kr för att köra senaste spel på det högsta. Om man har lite överklocknings skills så kan man köpa sig ett billigt kort överklocka den friskt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Tror det dröjer väldigt länge innan grafikkort (för spel) kostar 10k. Och vem fan skulle slänga ut så mycket pengar på ett grafikkort?

Jag tänker aldrig spendera mer än 3000kr på ett grafikkort, helst inte mer än 2000-2500.

Permalänk
Medlem

Så länge det finns en marknad där folk betalar väldigt mycket pengar för att få det bästa så kommer priserna att öka. Gillar man inte utvecklingen ska man ge tusan i att köpa de där dyra korten samtidigt som man försöker övertala alla andra att också bojkotta dem.

Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Priserna lär ligga kvar där de är nu. Skillnaden är ju bara att det kommit ultra-high-segment av kort nu på "senare dar". Iaf om jag inte är helt ute och cyklar. Själv la jag ut 5000kr på mitt nuvarande grafikkort vilket jag aldrig skulle ha gjort tidigade. Å andrade sidan lär jag aldrig köpa nån mer stationär dator så varför inte slå till.

Finns det marknad finns det utbud.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag gav 4000:- för mitt 9800pro när det var nytt.
Priserna verkar vara desamma idag och lär nog förbli det när det
gäller nya kort.

Men dock så tänker jag aldrig mer lägga så mycket pengar på ett
grafikort igen. Nu behöver jag bara vänta lite så kan jag få ett kort
som är dubbelt så snabbt för under 2000:-

Men om jag bara kan lira Oblivion på min burk så är jag nöjd.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk

Glömm inte bort inflationen bara. Den bidrar ju faktiskt lite till att priserna ökar.

Visa signatur

Bytte till Mac och slutade spela.

Permalänk
Medlem

Det är nog inte inflation nu ändå, bara högkonjuktur. Någon måste köpa korten om man ska lita på regeln för konkurrens där efterfrågan och tillgången sätter priserna, för hur dyra är dessa kort egentligen att tillverka.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

Köpte mitt 7800gt för ca 3000kr ganska tidigt efter att de släppts på ett special erbjudande