Måste man stänga av PS2:an helt?

Permalänk

Måste man stänga av PS2:an helt?

Tänkte bara kolla eftersom min står på standbye-läge 24/7 (om jag inte spelar dock). Är detta farligt? Har lilla modellen så finns ingen poweroff-knapp på baksidan för att stänga av all strömm till PS2-an så måste isånnafall dra ut kontakten varje gång bakom TV:n!
Samt röd lampa lyser vid standbye, den har väll inte hur lång livstid som helst?

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem

Re: Måste man stänga av PS2:an helt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superior2005
Tänkte bara kolla eftersom min står på standbye-läge 24/7 (om jag inte spelar dock). Är detta farligt? Har lilla modellen så finns ingen poweroff-knapp på baksidan för att stänga av all strömm till PS2-an så måste isånnafall dra ut kontakten varje gång bakom TV:n!
Samt röd lampa lyser vid standbye, den har väll inte hur lång livstid som helst?

Jag har haft min v7 igång sen jag köpte den för ca 3 år sen, bara när jag flyttar den stänger jag av den bakifrån. Den har inte brunnit upp än och jag tror inte den lär göra det heller :/

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

Prylar som står på standby drar mycket ström över tiden om inte annat.
Sen tror jag det finns minimala risker med att det kan börja brinna också.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Eftersom den är konstruerad som så att den inte går att stänga av så antar jag att den inte kommer att gå sönder.

Enda sättet att minska strömåtgången är att dra ur trafen ur vägguttaget eftersom en traf alltid drar ström.

Den röda lampan är ingen lampa utan en röd lysdiod och de brukar ha en helvetisk livslängd.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag har allt mitt på standby dygnet runt. Varma komponenter som slipper kallstartas håller längre, med vissa undantag. (projektorer ska stängas över natten)
Men visst kan man stänga av när man går och lägger sig. Min moster har t ex förbrukat många TV genom att kallstarta dom hela dagarna. Den senaste höll bara i två år...

Att det drar extra ström får man räkna med. Det tjänar man in. Apparater som börjar brinna ska nog inte vara ett problem, då standbyläget endast använder runt 5w...

Om man inte har en extremt gammal TV full med damm, med mormors duk över lufthålen, vill säga...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag

Om man inte har en extremt gammal TV full med damm, med mormors duk över lufthålen, vill säga...

precis, alla gamla tv-apparater SKA man se till att aldrig låta stå på standby, vet av egen erfarenhet då min farmor gick bort pga. en gammal tv.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Min farmor rökte ihjäl sig. Levde med en lunga på slutet. Rökning borde förbjudas.

Så har man en TV från förra milleniumet kan man ta det säkra före det osäkra. Vid slutet av åttiotalet kom den "nya" generationen CRT(de med chip), så är TV:n före 90, så finns det en rätt stor risk vid en jämförelse, även om det är rätt ovanligt. När en TV börjar visa ålderstecken på bildröret, så ska man kassera den...

Men för att återgå till PS2:an, så kan man lugnt låta den stå på. Det mår den bara bra av...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Tråkigt att höra. Min farmor rökte ihjäl sig. Levde med en lunga på slutet. Rökning borde förbjudas.

Farfar blev förlamad efter att han slutade röka, men rökte i 50år utan problem..
Socker måste förbjudas, fetma och diabetes är inte trevligt, min diabetes kostar runt 3000kr per månad för staten/skattebetarna... skit samma då jag betalar 4-5000 i skatt ändå

Nu snor jag lite plats här.

Någon som vet vad som är fel på PS2 om det är "havsljud" i tv:n när man startar den?

Det är en V5 som någon klantarsle lödid sönder, läser inga skivor så CD/DVD kontroller är nog körd.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Farfar blev förlamad efter att han slutade röka, men rökte i 50år utan problem..
Socker måste förbjudas, fetma och diabetes är inte trevligt, min diabetes kostar runt 3000kr per månad för staten/skattebetarna... skit samma då jag betalar 4-5000 i skatt ändå

Nu snor jag lite plats här.

Någon som vet vad som är fel på PS2 om det är "havsljud" i tv:n när man startar den?

Det är en V5 som någon klantarsle lödid sönder, läser inga skivor så CD/DVD kontroller är nog körd.

Hehe, havsljuden kommer ifrån PS2 menyn

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag har också den mindre varianten och jag har aldrig dragit ur ström kontaken.

Har du den mindre modelen som är svart så kanske du ska oroa dig för din Ac-adapter !?

Länk: http://se.playstation.com/home/home01_generic.jhtml?locale=sv...
(kolla åt höger där det står "VIKTIG SÄKERHETINFORMARTION")

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterious
Jag har också den mindre varianten och jag har aldrig dragit ur ström kontaken.

Har du den mindre modelen som är svart så kanske du ska oroa dig för din Ac-adapter !?

Länk: http://se.playstation.com/home/home01_generic.jhtml?locale=sv...
(kolla åt höger där det står "VIKTIG SÄKERHETINFORMARTION")

Tack för allas svar!

Jag har tunna fast silver, kan jag sluta oroa mig då? Borde iförsej inte göra någon skillnad eller?

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem

de tunna silver har en tendens att brinna upp enbart för att dom är silverfärgade.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem

Säger som Piilo sa, min står också på hela tiden, förutom när jag flyttar den, med står på menar jag standby..

Bara jobbigt o stänga av det på strömbrytarn varje gång, det är nog gjort för att det ska hålla på standby

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Hehe, havsljuden kommer ifrån PS2 menyn

Nää, jag som trodde den beter sig så när den är trasig, dock mina 2 andra PS2 (V3 & V5) är tysta och övrigt fungerar.

Det är nog bäst att jag öppnar alla och ser om jag glömt något igen, sist var det sladden till kontrollerporten (i alla tre)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.