bättre hdd-off program än energispararen?

Permalänk
Medlem

bättre hdd-off program än energispararen?

Berörande att stänga av hårddiskar när de inte används.

Vad jag har förstått så är det vanligaste svaret att man skall gå in på energisparandet, och de flesta svarar då att de inte är nöjda med resultatet, och så är det i mitt fall också..

Hårddiskarna startas för onödiga saker såsom när man startar Iexplorer (trots att windows ligger på en annan disk)..

Så, då undrar jag ifall någon vet något program som är hårdare, å inte startar upp dem för onödigheter... eller rentav håller dem avstängda ända tills man själv klickar igång dem?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Så snart ett progg accessar disken snurrar den igång. Ganska självklart om man tänker efter.

Sen vete 17 om det är så bra för disken att fippla på och av stup i kvarten.

Permalänk
Medlem

Givetvis, men som jag skrev så startas ju övriga diskar vid underliga tillfällen också... Datorn bör ju inte starta andra diskar än systemdisken vid exempelvis start av Iexplorer...

Sen som en annan skrev så får den för sig att starta alla diskarna ibland trots att den bara står och ugglar... 30:e minut eller nåt... Detta ser ju jag som något onödigt och tycker ju de bör finnas program som håller strängare koll på om de verkligen ska startas för onödiga saker.

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Som jag sa' - den startar inte i onödan - disken startar så snart ett progg accessar disken.

Det kan tex vara AV eller Explorer/Utforskaren, indexfunktionen etc

Ladda ner FilMon från SysInternals så ser du ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Som jag sa' - den startar inte i onödan - disken startar så snart ett progg accessar disken.

Det borde finnas ett sätt att behandla en hårddisk som en löstagbar enhet. Det skulle kunna fungera som i programmet Daemon Tools, där man kan stänga av och på enskilda enheter.