Permalänk

dator lysrör i bil?

tja... har precis skaffat bil och undra om man kan använda dator cffl (eller vad tusan de heter)/ neon rör i bilen? jag tänkte sätta dem nere vid fötterna.. de jag är är alldeless för stora för att ha där nere och dator rörena lyser ju starkt utav bara helvete.. och det är ju samma volt tal... eller är det nått med att den där trenformatorn suger ur för mycket ström så det inte går eller av nån annan anledning? eller är det bara att inhandla och montera dit?
Angående inhandlingen.. förr när jag hade det i dator chassi (nu har jag laptop) så hade jag köpt de rören på gtek och de lös som fan och jävlgt bra... men är det lika bra de som finns på clasohlson och jula? eller skilljer sig rören i kvalite?

mvh//bomull

Permalänk

kvaliten är blandad sumbean tycker jag är bästa.. för det priset iaf.. sen så ligger nog tråden utanför området då det inte alltid är 12v i en bil.. finns folk som mätt upp laddningar från generatorn på runt 14v dock så klarar rören att växla imellan 12-14v men det är skadligt i längden.. och sen så tror jag det hela med att ha CCFL rör i bilen är olagligt.. finns några trådar där många lagar går igenom....

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

en bil kan varie mellan 9 och 14 volt.. 9 när startmotorn, ca 12 med motorn avstängd 14 när generatorn är igång....

om den klarar den klarar så pass variereande spänningar är det grönt...

edit: doh.... han inte först

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är bara fixa en säkring imellan som går när voltantalet stiger över 12 volt..
Så gör man alltid vad det än är för någon lampa som ska kopplas in..

Visa signatur

Andreaz^

Permalänk
Avstängd

det finns ju sånna transformationer till moppar (vad jag vet) som gör att man kan koppla in data neon till 12 v batterier, kostar runt 150 kr och då går de att koppla in 2 st

här har du en sårt http://scootech.e-butik.se/?artnr=DS%2D154 den kostar 125 kr.

PS. Kom ihåg att täta rören i sidorna och i alla skarvarna, annars så blir det inte roligt

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjortis_barn
PS. Kom ihåg att täta rören i sidorna och i alla skarvarna, annars så blir det inte roligt

Nog för att man kan vara blöt om fötterna när man sätter sig i bilen, men man lär nog inte vara såpass blöt att man är tvungen att täta rören. Han ska alltså ha rören inuti bilen, inte utanpå.

Permalänk
Medlem

Själv tror jag det kan störa lite att ha massa starkt ljus där nere, men det är ju vad jag tror.

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Nog för att man kan vara blöt om fötterna när man sätter sig i bilen, men man lär nog inte vara såpass blöt att man är tvungen att täta rören. Han ska alltså ha rören inuti bilen, inte utanpå.

japp, men som jag förstod så skulle dom sitta över fötterna, och då får man tänka på att det kommer vatten på mattorna som senare får värme på sig så att vattenångorna stiger uppåt, det är ju en sak till och det är ju att på vintern så blir det kallt och sen så sätter man sig i bilen och sätter igång värmen på en mysig temperatur och då försvinner isen från rören och rinner ned i skarvarna.

sen är det alltid bättre att täta en gång för mycket än en gång för lite.

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWey
Själv tror jag det kan störa lite att ha massa starkt ljus där nere, men det är ju vad jag tror.

Tror bara han ska ha så man ser "skenet" och inte självaste ljuskällan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
kvaliten är blandad sumbean tycker jag är bästa.. för det priset iaf.. sen så ligger nog tråden utanför området då det inte alltid är 12v i en bil.. finns folk som mätt upp laddningar från generatorn på runt 14v dock så klarar rören att växla imellan 12-14v men det är skadligt i längden.. och sen så tror jag det hela med att ha CCFL rör i bilen är olagligt.. finns några trådar där många lagar går igenom....

jag har läst någon stans att man får ha ccfl underbilen så länge man inte ser ljuskällan..

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk

varför köper du inte bara färdiga neonrör som är gjorda för bilar?
mkt enklare å det kostar inte så mkt mer heller

Visa signatur

den ä fin

Permalänk
Avstängd

Sådan rör kommer ursprungligen från just modd till bilar, kolla på förpackningen till röret angående vilken spänning den klarar av.

9-14.4 klarar mina rör som jag köpte från PC City.. fungerar bra som belysning i skuffen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Monterade in 2 blåa ovanför fötterna för förare å passagerare fram å så monterade jag in ljus under stolarna åxå för att få belysning till golvet bak.. blev otroligt läckert Kanske inget man har på då man kör längre sträckor men om man vill showa lite så är det ju snyggt..

Billigt sätt att fräscha upp invändigt i en bil

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Avstängd

Glömde nämna att "modden" kallas för "porrbelysning"... antingen för att man ser sin polare "smiska apa" :rolleyes:... tur att man har inga sådan kompisar orka tvätta mattan varje gång

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

om man ska vara pet noga så får man inte ha något lyse som kan ses som ett utryckningsfordon och leda andra trefikantes uppmärksamhet till sig..

dock om man har det i en tät låda så är de ju ingen som vet de men då försvinner vitsen sen så gör nog inte polisen så mkt häller om det är lite svagt sken...

dock så ska ja säga att bilar inte få ha neon / ccfl mm på under körning så om man står på pakering.. dock vet jag inte vad som gäller om bilen är avställd eller är för utställningssyfte.. men det är nog samma regler ändå inget neon ccfl mm...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Vilket tjat om spänningar! Jag har ett kopplat till batteriet och det funkar perfekt! Köp ett vanligt CCFL kit (http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2237&session=4fa766...)
och klipp av dom två kablarna som går till molexen och koppla till batteriet.

Permalänk
Medlem

själv köpte jag mig ett par acryan-kit på gtek när jag ändå var i farten och har satt dem i skuffen med on/off-knapp i instrumentpanelen och funkar bra

Det där med vad som är olagligt är väl om själva rören är synliga (vilket de inte är nere vid fötterna)?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
om man ska vara pet noga så får man inte ha något lyse som kan ses som ett utryckningsfordon och leda andra trefikantes uppmärksamhet till sig..

dock om man har det i en tät låda så är de ju ingen som vet de men då försvinner vitsen sen så gör nog inte polisen så mkt häller om det är lite svagt sken...

dock så ska ja säga att bilar inte få ha neon / ccfl mm på under körning så om man står på pakering.. dock vet jag inte vad som gäller om bilen är avställd eller är för utställningssyfte.. men det är nog samma regler ändå inget neon ccfl mm...

Källa?
Om man inte får ha ljuskällor som kan likna utryckningsfordon, varför är diverse 'cigarettsuttags'-leksaker , såsom blinkade julgranar etc, tillåtna att ha i framrutan ?
Vem vet om det är en civilsnut ?

Vad jag vet, och har läst på garaget.org's forum (källa alltså:) ) så sägs det att ljuskällor i bilen är fullt tillåtna medans ljus utanpå måste klara sig igenom besiktningen för att vara lagliga..

Men det bara vad jag läst..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnAnte
Det är bara fixa en säkring imellan som går när voltantalet stiger över 12 volt..
Så gör man alltid vad det än är för någon lampa som ska kopplas in..

då kommer den säkringen gå hela tiden för generatorn laddar runt 14

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Avstängd

Vilket snack om säkringar... En säkring löses bara om det blir för hög ström, Volt = spänning

Det ända jag kan tänka mig är en kondensator, dom jävlarna dör direkt av för hög spänning... typ spikar och så, kanske inte ett par volts ökning precis

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem

Inbiten bil-styling nörd som jag är

Det är INTE olagligt att ha Neon eller dyl under/utan på bilen SÅLÄNGE inte ljuskällan syns. dvs du kan ha ditt neon nere vid fötterna du

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm

Det är INTE olagligt att ha Neon eller dyl under/utan på bilen SÅLÄNGE inte ljuskällan syns. dvs du kan ha ditt neon nere vid fötterna du

Som jag misstänkte då, brukar inte direkt vara störande om man inte ser källan, om det är snyggt är ju en annan historia, fast smaken är som baken, antar jag.

btw @ din sign; Guttermouth äger ;p

Permalänk
Medlem
Citat:

Du får inte ha neon så att man ser att det lyser så länge man inte står med bilen avstängd och parkerad, då får du lysa hur mycket du vill utan att farbror blå kan säga till om nånting..
Det är inte något problem med att bilen ger ut 14v för det är vad generatorn ger ut och sen sitter det voltregulatorer och sånt som ser till så att det inte ligger mer än 12v så länge du inte kopplar in dig direkt på generatorn.. Jag har sett många som har haft ccfl i bil utan att hålla på å "fjolla" med säkringar och sånt..

Permalänk
Medlem

köp å testa funkar det inte så skaffa bättre lösning

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Det kommer garanterat att fungera finfint utan att göra ett dugg åt spänningarna från generatorn , det e ju inte helt svårt at mäta upp vilken spänning du har .
Skulle du dock ha lite hög spänning i just din bil så finns det , så länge du inte har en japsbil , justerbara laddningsregulatorer som gör att du kan justera in spänningen till exakt den nivå du vill ha , används ofta inom bilstereo branschen då man ofta har en lite högre märkspänning på slutstegen.
Dessutom så använder väl lysrören sig av sekundärspänning , och då borde dem ju dessutom påverkas ännumindre då den ligger ganska så mycket högre.

Visa signatur

Asus A8N32 sli - Deluxe , Amd 64 x2 4800+ @ 2700Mhz , Zalman 9500 led ,
gf msi 7800gtx 256Mb , Zalman vf700 cu , Kingston Value DDR 3200 2 x 1GB 2,5 3 3 7 , Creative X-FI Xtreme music
WD Raptor 74gb , 2 x maxtor 300 gb , Tagan 530w easyconnect , LianLi PC-V1200 plus , Logitech G5 , Logitech G15

Permalänk
Medlem

Har en polare som försökt sig på exakt detta, och de har resulterat i att lysrören går sönder, eller att kondingarna på inverterare exploderar

Så spänningsregulator + lite kondingar för att göra en stabil spänning är nog ett måste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Har en polare som försökt sig på exakt detta, och de har resulterat i att lysrören går sönder, eller att kondingarna på inverterare exploderar

Så spänningsregulator + lite kondingar för att göra en stabil spänning är nog ett måste.

Då måste han ha haft otur.. jag har då klarat mig rätt så länge med mina ccfl-rör från sunbeam.. Det enda som har råkat hända var av mekanisk olycka.. Det röret som satt under passagerstolen råkade klämmas lite mot glidskenorna pga att den som satt där råkade dra fram stolen lite för snabbt..

Annars om man är osäker på ccfl-rör kan man kanske använda några lysdioder? Kanske sandpappra dom för att få ett mer uttonat ljus?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Citat:

Wooow äntligen en som VET vad han pratar om.. tycker alla andra som inte vet vad som gäller ska vara tysta, om du TROR att man inte får ha neon under bilen så ska du vara tyst och inte skriva och lura andra!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
jag har läst någon stans att man får ha ccfl underbilen så länge man inte ser ljuskällan..

Fel.
Du får ha dem monterade, inga nedslag på besiktning eller liknande. DOCK får du inte ha dem påslagna under färd, parkerar du bilen får du ha dem på. Färg är också ointressant, även om jag tror polisen -personligen- blir nog mer irreterade över blåa ljuset. Men som sagt, ointressant om man läser ur lagboken.

Ska du koppla in CCFLrör i bilen bör du koppla dem på en stabiliserad utspänning. Jag har mina kopplade i bagageluckan på bagagerumslampan.

//Delarium

<fotnot> Nu pratar jag i huvudsak om ljus exteriört </fotnot>

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Härligt med en tråd om bilar på swec.
Btw. Ni som leatar efter mindre och större neonrör och annat kul kan kika in på www.danmobility.se

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |