Permalänk
Medlem

HDTV sladd??

hej...

Hemma har vi en plasma tv med stöd för HDTV. hemdatorn står nära tvn, jag undrar då... räcker det med att koppla min datorskärms (crt skärm) sladd till tvn för att få HDTV bild (antar att jag vill då kolla från datorn)

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Nästan. Du kopplar den via grafikkortet. Om det finns HD-tv uttag på detta.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

på plasma tvn så finns det speciell utag för hdtv och så finns det oxå plats för skärmsladd (crt sladd) och det e det jag undrar om det bara räcker med skärm sladden från grafikkortet till tv eller måste jag köpa nån uber sladd då.

edit: menar du om det finns hdtv utgång från grafikkortet ? i så fall så har jag en vanlig grafikkort men som sagt tvn har en "d-sub" kontakt eller va den nu heter

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Din tv har en DVI kontakt. Denna är för digitala signaler och HDTV. Din dator kommer också behöva en DVI utgång. Mellan dessa kopplar du sen en DVI kabel. Har du ingen DVI utgång på grafikkortet i datorn så får du antingen koppla din VGA (crt-kabel) eller så får du koppla S-video (rund svart kontakt). Kopplar du på detta sättet så får du dock en vanlig analog signal.

Permalänk
Medlem

SOm svar på frågan. Det är bara att koppla in samma sorts sladd som går till skärmen, in i HDTVn om en sånt uttag (vga kontakt) finns på den.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman
SOm svar på frågan. Det är bara att koppla in samma sorts sladd som går till skärmen, in i HDTVn om en sånt uttag (vga kontakt) finns på den.

men om jag förstår rätt så får jag en upplösning på 1024*768 ifall jag kopplar bara via VGA sladden (jag märkte nu att tvn har endast hdmi kontakt och vga, ingen dvi kontakt som grafikkortet har)

det betyder alltså att jag kan inte se på en film som jag har på datorn som har en upplösning på 1920*1080i ?

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
men om jag förstår rätt så får jag en upplösning på 1024*768 ifall jag kopplar bara via VGA sladden (jag märkte nu att tvn har endast hdmi kontakt och vga, ingen dvi kontakt som grafikkortet har)

det betyder alltså att jag kan inte se på en film som jag har på datorn som har en upplösning på 1920*1080i ?

Skaffa en DVI--->HDMI-kabel så ska det fungera!

Permalänk
Medlem

Kontrollera först om TV:n stödjer PC via HDMI. Det är tyvärr ganska ovanligt att de gör det.

Problemet brukar vara att man får overscan. Bästa sättet är att testa sig fram med både VGA och DVI>HDMI sladd.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viceman
Kontrollera först om TV:n stödjer PC via HDMI. Det är tyvärr ganska ovanligt att de gör det.

Problemet brukar vara att man får overscan. Bästa sättet är att testa sig fram med både VGA och DVI>HDMI sladd.

jag kollade om tvn stödjer hdmi via pcn men det gjorde tyvärr inte det och andra problemet var att min dator klarar inte ens av att spela upp filmer med så pass hög upplösning

jag testade att köra en HD trailer från nån film och det laggade så mycket. jag får nog vänta på nån stationär hd spelare tills den kommer till sverige. eller det kanske finns redan?

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Vad är det för upplösning på tv:n? Du kan ju med fördel nöja dig att spela upp filmen i den upplösningen (antagligen 1024x768 eller 1366x768) istället för 1080p.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]