Permalänk
Medlem

skära i plast

Eftersom plexiglas behandlas så utförlig här så ställer jag också min fråga här.
Jag har köpt in en stor plastskiva. Det är en 1.5mm tjock, 120 lång och 60 bred pvc skiva som jag ska dela upp i delar 12 delar om 30x20. Hur bör jag lämpligast skära den. Kan man bryta efter att ha rispat, Använda stålsåg? En snickare sa att sticksåg skulle vara lämpligast men de är svåra att skära rakt med anser jag.

Råd?

Visa signatur

Vill inte att dagen ska ta slut för imorgon så börjar jag jobba igen

Permalänk
Medlem

lägg en tjock linjal intill sticksågen?

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

funderar på att skära i mitt shassi för en fläkt, fast i sidan där det är plexiglas. har skärt förut i plexiglas men med en lödkolv för stick sågen smälte glaset ganska snabbt så det fungerade inte, behöver altså oxå bra tipps på att skära i plast glas/plexi....

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Men ni kanske kollade på room service? såg ni cirkel sågen mattias hade, en sådan skena till skulle vara pefekt annser jag, lr bara att man har ett mothåll på den och kanske spänner fast ngt att köra mothållet emot, haah. eller om man är stabil på handen, eller varför inte vattenskärning

Permalänk
Medlem

tja men jag har inte tillgång till sådana maskiner, har en sticksåg och en löd kolv sen det vanliga, vinkelslip mejslar bågfil mm.
en glas skärare då? vad tror ni om det, eller en sådan där man sätter på borren och sen så skär den ut ett hål med två vassa pinnar fast det kanske inte fungerar på plast eller klarar 120mm?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder en stålskala av lämplig längd, när jag skär plast och liknande material, se bara till att fixera anhållet ordentligt. Sedan går du lös med en gipskniv, mattkniv eller en hederlig stanley, vad du vill kalla det är mindre viktigt, bara skärdonet har ett blad som inte viker sig, det enda jag skulle undvika är en brytbladskniv, i.a.f om man vill ha raka snittytor.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Vad snackar alla om lödkolvar? De är inte till för att smälta plast.
Jag tror det är lättast att såga med sticksåg sålänge man har bra undralag och inte låter plasten vibrera för mycket.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Re: skära i plast

Citat:

Ursprungligen inskrivet av civeba
Eftersom plexiglas behandlas så utförlig här så ställer jag också min fråga här.
Jag har köpt in en stor plastskiva. Det är en 1.5mm tjock, 120 lång och 60 bred pvc skiva som jag ska dela upp i delar 12 delar om 30x20. Hur bör jag lämpligast skära den. Kan man bryta efter att ha rispat, Använda stålsåg? En snickare sa att sticksåg skulle vara lämpligast men de är svåra att skära rakt med anser jag.

Råd?

jag brukar göra samma sak med plexi, aluminium (beroende på tjocklek), plast och de flesta material .. mattkniv , en linjal eller nånting rakt , skär, upprepa några gånger så det blir halvdjupt sen bryt över en skarp kant ex: bords ända, diskbänk etc .. sen kan man alltid fila lite extra om det behövs men det brukar blir ruskigt bra och rakt .. dumt att såga om det inte behövs ..

Permalänk
Proffsmoddare

Det här är det bästa enligt mig (om du vill ha raka linjer): Olfa P-Cutter

1.5 mm är inga problem alls. Jag skär 10 mm plexi med min. Bara lägg en linjal där du vill skära och dra till 4-5 ggr, och bryt sedan av det. Det finns säkerligen andra märken och modeller, men börja med att fråga din glasmästare om han vill sälja en till dig (det var så jag fick min)...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Det SleepstreameR rekomenderar är överlägset alla andra metoder som inte är svindyra.

Det annvänds av skyltfirmor till alla plaster.

Finns för under 50:-.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

vattenskärning

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Det SleepstreameR rekomenderar är överlägset alla andra metoder som inte är svindyra.

Det annvänds av skyltfirmor till alla plaster.

Finns för under 50:-.

går det att skära scysta hål till en 120mm fläkt? eller blir det för jobbigt? ska nämligen skära ut ett hål i sidan på på mitt antec super lanboy chassi, vill inte att sidan ska spricka! vore ganska jobbigt!

Visa signatur

Permalänk

VARNING (gäller främst nya maskiner med bra drag) för sticksågar i plast, när jag skulle såga i en plexi skiva så körde jag sticksågen på för höghastighet så det blev såpass varmt att det börja smältaoch givetvis så smälte det ihop efter sticksågen men det är inget större problem bara man är försiktig...

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk

Plast

Arbetar på ett vakuumformningsföretag och kan ge två tips, antingen så sågar du med lämpligt tillhygge, nackdelen är att friktioner gör att plasten smälter lite i kanten och man får grader. Ta isåfall och inhandla en gradkniv på en järnhandel och skär utmed kanten.

Det bästa för att direkt få en rak och fin yta är att klippa av plasten. Problemet är att det kanske är lite svårt att få tag på en en bra "klippare". Men känner du någon som arbetar på en plåt eller plast industri så hör om de kan hjälpa dig att klippa.

BTW, är det någon som behöver hjälp med att ta fram plastskivor i olika material och färger, utfräsning eller liknande så skicka ett mail.

Permalänk
Medlem

en sådan här är bra att använda på plexi. Då kan man köra sakta.. Går det för fort så smälter plexit och bildar små klumpar i spånen..
http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/mellan/181250_...

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med min Dremel-kopia från Överskottsbolaget. Funkar kanon! Om det är en bit in från kanten, blir snittytan vinklad, men det kan man fila till efteråt.

Är det stora stycken jag ska kapa, som fronten till min HTPC, använder jag en fogsvans (Jo, faktiskt!). För det mesta ser jag till att spänna fast plexit mellan två träreglar, så att det inte flexar för mycket när jag kapar.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
går det att skära scysta hål till en 120mm fläkt? eller blir det för jobbigt? ska nämligen skära ut ett hål i sidan på på mitt antec super lanboy chassi, vill inte att sidan ska spricka! vore ganska jobbigt!

Nej, det går bara att skära raka linjer med den. Jag rekommenderar hålsåg, sticksåg, eller frässtift till dremeln, om du ska göra hål för fläktar och dylikt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

SleepstreameR ligger steget före igen.

Det som jag tycker är bäst är hålsåg med en eller två pinnar med skär på. Ställs in efter önskad bredd och ger väldigt rena skär utan att det smälter. Finns på biltema och classe.

edit: Den på julabilden alltså.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera