Massiv överklockning av en optiplex gx1:a

Permalänk

Massiv överklockning av en optiplex gx1:a

fett aeg. nu skall jag försöka halvt seriöst klocka en optiplex gx1:a tills den pajar bara för att se exakt hur mycket den klarar. jag har en pentium 3 processor på 1,4 ghz men med som alla vet dells kassa bios. så måste nog fixa nytt. men ealla fall skall jag see om jag kan få upp den till 2ghz.....

jag har full tillgång till fläkt och bra kylning och allt sånt skit som behövs. så nu behöver jag bara råd. HUR FAN SKALL JAG FÅ BORT BIOSEN utbytt.

andra råd hur man överklockar en dell optiplex gx1:a fortast och effektivast godtas

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste antagligen byta moderkort för att kunna överklocka, Dells moderkort är mer eller mindre helt omöjliga att överklocka på.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Re: Massiv överklockning av en optiplex gx1:a

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
fett aeg. nu skall jag försöka halvt seriöst klocka en optiplex gx1:a tills den pajar bara för att se exakt hur mycket den klarar. jag har en pentium 3 processor på 1,4 ghz men med som alla vet dells kassa bios. så måste nog fixa nytt. men ealla fall skall jag see om jag kan få upp den till 2ghz.....

jag har full tillgång till fläkt och bra kylning och allt sånt skit som behövs. så nu behöver jag bara råd. HUR FAN SKALL JAG FÅ BORT BIOSEN utbytt.

andra råd hur man överklockar en dell optiplex gx1:a fortast och effektivast godtas

Hör av dig när du är klar, finns massor med folk som vill veta hur du gjorde.

Permalänk

hmmm......

jag tror jag har en lösning,

lösningen blir att försöka bygga en egen bios lr en som funkar med opti-moderkortet. det kan göra susen i första taget

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
hmmm......

jag tror jag har en lösning,

lösningen blir att försöka bygga en egen bios lr en som funkar med opti-moderkortet. det kan göra susen i första taget

Smart och när du endå är igång kan du väll bygga en ny processor, borde bli ganska billigt?

Har du någon som helst aning om hur man gör ett bios? För det är inte direkt mekano vi pratar om.
Eller tänker du bara flasha om det?

Permalänk

pin modda

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Medlem

Lusius, värsta hackern.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Att "bygga" ett eget BIOS är inte nått man gör en sen fredag kväll precis så jag skulle nog lösa det på andra sätt. Du kan ju ifs se om du kan flasha om bioset så att du får större möjligheter osv. Jag har ett Gigabyte (Socket 370) kort som du kan du få låna där man kan ställa in frekvensen manuelt på moderkortet, sen kan man ju alltid spänningsmodda osv. Har ett eller två nätagg liggandes också.. bara peta in din prolle och köra!

/Macan

Visa signatur

<3

Permalänk

LOL>

självklart tänker jag inte lägga ned ett år på att bara sitta och göra ett nytt bios. skulle ta för lång tid..jag som tyckte det var jobbigt att få en dator att visa klockan med assembler så brode det här vara cp.
.
nej men jag har sett att optiplexan har ett löstagbart bioschip.. allt löstagbart går att byta ut......och det är med att skaffa en ny processor..onödigt..

ok nu har jag lite fnul:

1.) skulle kunna vara möjligt att få tag i en sån där "bios re-programmer" och koppla mot kortet och bygga egen bios. men eftersom min kunskap i binär och assembler kod inte är så bra som den borde vara så tänker jag sno nästan allt från den gamla biosen och ta bort allt dumt säkert.

2.) andra alternativet skulle vara att köra den roliga varianten. pressa in mer ström i kortet än vad det är gjort för....inte fan för att jag vet vad som skulle hända men nått borde väl hända LOL!

3.)den sista mest radikala lösningen blir att ta bort bioset och hitta en annan lösning. (skulle ta minst ett halvt år)

ja det var det för den här timmen

//lusius

chown -r us ./base

Visa signatur

Kakor kakor kakor