Lite problem med Telia Bredband+andra saker kanske

Permalänk

Lite problem med Telia Bredband+andra saker kanske

Hejsan.

Nu är det såhära, min kompis bredband krånglar, funkat bra tidigare osv, men så fort proppen har gått så kommer han inte längre in te sin "logga in tela sida"
eller, hans login är inte längre sparat, å han kan inte komma dit för det blir bara sidan kan inte visas.
Han har trådlöst Dell mobile nånting router och ett modem från D-link.
Första ja testade var att pinga te routern. Kontakt.
Testade att pinga sunet. inget svar.
Skulle sedan in i konfigrationen för routern å göra en ny konfigration, skriver in gatewayen, men då vet han inte vad det e för lösen, hittar inte ett shit i manualen om det heller.
Då kopplar ja modemet direkt till datorn, det går lika risigt nu, och alla inställningar e som dom ska, på tcp/ip protokollen och allt det.

Vad jag tror så e det att informationen telia sänt modemet har det blivit hokus pokus med, vad tror ni?

Hur gör jag för att lösa problemet?

Tack på förhand.

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk
Medlem

Om det är ett vanliga telia ADSL det gäller så har dom ju tagigt bort login delen och kör bara med DHCP nu mer, så routern/datorn skall ju bara var inställd på "obtain an IP automatically" (eller nått liknade).

Permalänk

När gjorde dom detta?
Men borde inte problemet lösa sig om man drar ur alla kablar modem router stänger av allt, i kanske 30 min å sätter på det igen?

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hermelinen
När gjorde dom detta?
Men borde inte problemet lösa sig om man drar ur alla kablar modem router stänger av allt, i kanske 30 min å sätter på det igen?

Dom tog bort inloggningen för 1 år sen, eller kanske 1½ år sen.

Eftersom Telia "låser" till MAC-adressen så låter det lite besynnerligt. För en router eller modem har en fast MAC-adress så det borde egentligen inte vara några problem. Men det smidigaste är väl att leta upp manualen till routern på nätet. Eller kanske prova Telias kundtjänst

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk

Det har ju funkat tidigare, är det inte bara att stänga ner modemet ett tag då?
Så den får ny information, eller?

Det har ju funkat tidigare, och 2 ggr tidigare har detta hänt också,att proppen gått och det funkar inte längre, då har dom tatt dit en datorhaj som tar 500kr/h.
Tänkte att denna gången kunde ja hjälpa:P

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |