Machine Check Exception vad är orsaken till detta BSOD??

Permalänk

Machine Check Exception vad är orsaken till detta BSOD??

machine check exeption sedan den obligatoriska stop( siffror bokstäver mm)

inget annat kan min brandvägg (Kerio) blockera nåt viktigt vid uppstarten för efter reboot så äre inga problem

ja det händer då och då om man hinner inte göra mycket om nåt så står allt stilla sedan så blåskärmar den

tackar alla ni trevliga swecare i förhand

Glad Midsommar allihop

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem

Google is your friend: http://support.microsoft.com/?kbid=329284

Detta fel beror på att ett fel på processorn har upptäckts.

Är den överklockad? Isåfall är det orsaken.

Kolla processortemperaturen.

Om inte överklockad, kolla spänningarna, speciellt Vcore.

Kör memtest86 från Ultimate Boot CD.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

den är inte det vid full belastning enligt asus probe så visar den på 49 grader max då äre varmt i rummet med.

men en sak varje gång datorn vart avslagen över natten så piper den ett par ggr det står att cpu fan low or failure ungefär då den räknar upp enheter vid uppstart.
men det kan ju inte stämma då proppen forfarande går detta har nu hållt på så här alttså vid varje uppstart då datorn vart, avslagen en längre stund typ över natten, kan ibland vara när man stoppar i en skiva i DVD_RW enheten då kan allt stanna upp sedan BSOD.

har väl haft moderkortet och processorn i 1-3mån max

men borde inte proppen vara förstörd om fläkten inte snurrar alls?

men i proben så snurrar allt som det ska

vcore ligger på 1.36
3.39v(+3.3)
4.92 (+5.5)
+12=11.65

är dessa rätt värden eller?

om så vad kan då vara fel

som tur är har ajg inte satt dit grejjerna själv så full garanti kvar

ASUS A8N5X tror jag mobot heter

EDIT: kollade i morse när jag får varningen att cpu fan too low or failure så snurrar alla fläktar som de ska i bios ligger tempen på 41grader cpu fläkten 927varv kanske lite lågt men törs man stänga av Q-fan eller ska man lämna den på?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att stänga av Q-fan och se vad som händer.

Processorn blir inte nödvändigtvis förstörd om fläkten stannar till lite då och då, men jag tror inte att du har värmeproblem.

Spänningarna är i lägsta laget, har du provat att logga spänningen och se om den då och då är ännu lägre.

Att fläkten går långsamt när datorn varit av beror bara på att systemet är kallt. Eftersom fläkten är temperaturstyrd startar den inte förrän cpu blivit lite varmare, vilket tydligen händer först efter att varvtalet testats.

Kan du skriva exakt vad som skrivs ut i blåskärmen, allts då raden med felkod och 4 hex-värden?

Har datorn strulat sedan du köpte grejerna?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

ja detta pipande om fan low failure har vart sedan ja kopplade in datorn första gången är så vid varje klaa start om man säger så.

dett emd machine check började för ett litet tag sedan bara faktsikt när jag skulle intallera ett spel fårn skiva så hände inget på ett tag sedan pang blå skärm.

nu senast så vete tusan vad som orsakade det, om det var nån skiva igen eller för spelade musik på datorn, sedan tystnade musiken då hade den gjoer en automatisk omstart.

När den sedan kom tillbaka till windows så ändrade jag att den ska visa blåskärm. starx efter så kom den där machine meddelandet men ska skriva upp harangen med siffror nästa gån.

Kanske är det är min DVD-RW som strular eller Kerio personal firewall.

Använder AVG antivirus samt Kerios brandvägg dom ksa ju inte ta så mycke resurser.

men nåt är det ju för det händer inte ofta nån gång men det är så olika från gång till gång så tror det är svårt att "fabricera" vad som orskakar det dvs. göra nåt som resulterar i samma sak hela tiden.

tacksam för tipsen vart lite orolig över detta med proppen men den verkar ju vara ok då den ännu funkar

men ska skriva upp blåskärmen nästa gång

Edit: drog ut min razer diamondback och zbozrd usb enheter
för att klargöra om det är de som orsakar felet fick ett nytt machine tidigare hann inte skriva upp hela harangen tyvärr.

Men kör nu ett trådlöst logitech i PS2 uttagen för att som sagt se omd et hjälper detta är fan 3 moderkortet i denna, burk fan inget är över 3 år gammalt om ens ett år ja HDD minnena graffet dom kanske är över ett år gamla men inget annat.

kan nätagget orskak sånna fel eller fel i el uttagen strömförsörjnoingen i kåken?

EDIT2 : hade i en skiva i dvd-rw till mitt logitech cordless sen stannade allt upp inget funkade mus inget sedan machine BSOD

här är harangen

stop 0x0000009c(0x000000004, 0x80545ff0 el(o),0xB200000000, 0x00070F0F el om det är 70 FOF

är osäker omallt är nollor men borde vara det

där är felmeddelande inget annat än machine check exeption

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket spel installerade du? Starforce, ett kopieringsskydd av tvivelaktig karaktär, kan orsaka besynnerliga krascher. Dock är sannolikheten liten att det orsakar STOP 9C.

Nätaggregatet _kan_ vara orsaken, prova att gå in i BIOS och höja vcore över default. 1,36 V är väldigt lite, det ska normalt vara 1,5 V för din processor. Om 1,5 är inställt, men du får 1,36 är det fel på nätaggregatet. En billig lösning är att begära t ex 1,6-1,7 V vcore om det går, och se om du kan få 1,5.

Det kan vara ett så banalt fel att din CPU kommer från en serie med fel vcore som standard, men mina pengar ligger på nätagget.

Edit: Det är '0' och inte 'O' i felkoderna, det är hexadecimala tal som skrivs ut, innehållet i några viktiga register.

Visa signatur

Permalänk

ok tackar ska kolla upp vad vcore är i bios

återkommer efter det

jag avinstallerade zboard´s programvar samt razers kör nu ett logitech cordless inga bsod sedan dess peppar peppar

Edit

hittade ingenstans vad Vcore är ställd på men laddade bios defaults

inaktiverade det inbyggda ljudkortet då jag kör p X-fi Xtreme

cpu fan blåser på i en 3000+ varv anta Q-fan är inaktiverad default

Vcore ligger fortfarande på 1.26-1.38

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Spänningarna är i lägsta laget, har du provat att logga spänningen och se om den då och då är ännu lägre.

Hur gör man för att logga spänningarna, och se om det är nätagget som gör att en dator krashar med hårdvaru-blåskärm?
Eller åtminstone utesluta nätagget så att bara CPU/moderkort/minne är kvar.

Verkar svårt att hitta felet bland de sistnämnda tre dock. Ett fel i memtest verkar kunna betyda fel på vare sig minne eller moderkort eller CPU.

Men som sagt, vill helst först testa logga spänningar om det går och se om något händer med dom precis när datorn dyker. Tack

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)