Permalänk
Medlem

Nätagg, var kommer effekten?

Utvecklar ett nätagg alltid samma värme/effekt, oavsett hur mycket komponenterna i datorn drar?

Alltså, kan man i en strömsnål serverburk som bara drar 50W ha väldigt klen kylning till nätagget, eller kommer det ändå utvecklas lika mycket värme i nätagget som om datorn dragit 150W?

Undrar hur effekten fördelar sig. Min server drar (uppmätt med Clasohlsson-mätare ) 50W, men om vi säger att CPU'n drar 20W och gfx och HD och minnen 20W eller vad som kan va rimligt, är det bara 10W kvar då till nätagget. Liksom, hur mycket värmeutveckling kommer i nätagget och hur mycket i resten av burkens komponenter.

Kylningen i ett nätagg på 300W borde rimligtvis vara anpassad för att kräma på iallafall nästan 300W (tycker man), så om man kommer ner till 50W istället borde man ju nästan kunna skippa fläkten helt...eller kanske inte :S

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Nej det beror på hur mycket du belastar det.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Nej det beror på hur mycket du belastar det.

Och om jag har en burk som ur vägguttaget uppmätt drar 50W, då är det 50W minus alla komponenters effektuttag som blir kvar till nätagget?
Vet inte vad en P3 drar och dess minne och NIC och gamla pci-gfx och hd etc, men det kan ju inte bli många watt kvar som utvecklas inne i nätagget?

Men jag förstår inte riktigt ändå. Har jag en burk där komponenterna drar 40W, hur mycket effekt kommer ur nätagget då, jämfört med om komponenterna i burken drar 100W?
Är väl inte så att drar komponenterna 40W får man 40W i datorn och 40W i nätagget -> 80W, och för 100W komponenter blir det 200W för de 100 watten ska omsättas i nätagget också.

Om nån förstår hur jag menar....inte så genomtänkt det bara dök upp i skallen nyss

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006