Permalänk
Medlem

Server performance

Lite diverse frågor kring att köra fps-servrar på en dedikerad server:
1. Vinner jag något på att hålla maskinen "ren", m a o köra ett och samma typ av spel fast flera instanser? M a o kommer jag teoretiskt att förlora prestanda genom att köra olika typer as fps-spel på samma server?
2. Hur stor påverkan har hårddiskvalet? Flera fps-servrar skriver ju till/läser från olika filer även under gången (t.ex. screenshots till punkbuster, admin-listor, server-loggar etc. Med sunt tänkande så borde ju access-tid etc spela rätt så stor roll, m a o så borde scsi/sas vara att föredra?
3. Kan man på något sätt "tweaka" nätverkskortets inställningar på en dedikerad server?

Mitt huvudsakliga problem är att jag har ca 20 spelservrar (SOF2) på en Dual Xeon 2.8 med 3Gb DDR RAM och en enkel SATA disk. Processorn ligger på max 10% belastning och jag har mer än 1Gb ledig RAM - ändå laggar SOF2 med punkbuster igång (har tweakat punkbuster så mycket det går). Det är ingen större lagg, men ändå. Det är även bara lite då och då, vilket får mig att tro att det är HDD och accesstid.
Det är inte nätverksrelaterat, så mycket vet jag.

Permalänk

Re: Server performance

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AvocentX
Lite diverse text

Vad har du för uppkoppling?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Själv klart vinner du på att tex köra snabbare diskar då det för alla typer av servrar är kritiskt när de skriver till diskar. Men om det är flaskhalsen vet jag inte.

Permalänk
Medlem

100 mbps, så inget problem med uppkopplingen (ett dc i amsterdam, ett av de bättre)