Permalänk

Problem med cpufläkten (ibland).

Jo, jag undrar om någon kan veta vad som är felet när cpufläkten uppför sig konstigt. Ungefär varannan gång jag startar datorn får jag ett starkt pipande varningsljud, jag förstår att det gäller cpufläkten eftersom den stannar/snurrar växelvis. Vad är det för fel? Har kollat så sladden sitter på rätt plats på moderkortet. Annars vet jag inte, får också väldigt olika resultat i speedfaan: ibland normal temp runt 25 och ibland 76 som högst.

Permalänk
Medlem

med temp runt 25 hade jag inte brytt mig om den snurrade eler inte, min ligger just nu på 46 grader...

Permalänk

använder min bärbara nu då den stationära fortfarande tjuter- nu låter den varje gång jag startar datorn - men fläktarna snurrar som dom ska... fattar ingenting. Skulle va syhsst med lite hjälp härifrån. Har ett abit KU8 moderkort, en sempron 2800 processor i en antec sonata låda..

Permalänk

Beskriv pipet!

Visa signatur
Permalänk

okey.. jag försöker beskriva pipet då.. två starka "toner" som växlar omvartannat i en ganska snabb takt- ungefär såhar: dåååduudåååduuudååådduu. Påminner lite om ambulans eller polis - blåljus.

uppdatering:
verkar som det fixat sig - upptäckte en liten blåsvartsladd från nätagget som jag stoppade i en ledig plats på moderkortet, auxfan. Dessutom rensade jag cmos. så nu piper det inte längre