Köparens guide till nätaggregat

Permalänk

Hej, jag tror att mitt agg börjar sjunga på sista versen då det blir ganska varmt och luktar lite bränd elektronik :S
Riggen består av en gigabyte m57sli-s4 mobo, amd 64x2 6000+ cpu, hd4850, några minnen och några diskar. Inget extremt på några sätt.
Min undran är mest vilket agg jag bör köpa, billigt och tyst är bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hannesbannes
Hej, jag tror att mitt agg börjar sjunga på sista versen då det blir ganska varmt och luktar lite bränd elektronik :S
Riggen består av en gigabyte m57sli-s4 mobo, amd 64x2 6000+ cpu, hd4850, några minnen och några diskar. Inget extremt på några sätt.
Min undran är mest vilket agg jag bör köpa, billigt och tyst är bra

http://www.inet.se/artikel/6900295/be-quiet-straight-power-e7...
Detta är prima vara Billigt vettefan men tystare än FSP och corsairs 400w modeller dessutom bättre kvalitet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
http://www.inet.se/artikel/6900295/be-quiet-straight-power-e7...
Detta är prima vara Billigt vettefan men tystare än FSP och corsairs 400w modeller dessutom bättre kvalitet.

Gick efter rekommendation och nu snurrar datorn på så tyst och fint

Permalänk

Behöver lite hjälp med att beställa rätt PSU till mitt stundande bygge.

Detta har jag redan hemma:
* Asus P5Q SE
* Q9400 / H50
* MSI GTX260 Twin Frozr
* 4Gb Pc2 8500 HyperX
* WD Caviar Black 500Gb 0,55A
* Bluray läsare

Det som saknas är PSU och chassie.
Tar gärna emot tips på både psu'n och chassie.
Min gamla burk från 2004 är en Antec P180 som jag upplever som okej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guteklockaren
Behöver lite hjälp med att beställa rätt PSU till mitt stundande bygge.

Detta har jag redan hemma:
* Asus P5Q SE
* Q9400 / H50
* MSI GTX260 Twin Frozr
* 4Gb Pc2 8500 HyperX
* WD Caviar Black 500Gb 0,55A
* Bluray läsare

Det som saknas är PSU och chassie.
Tar gärna emot tips på både psu'n och chassie.
Min gamla burk från 2004 är en Antec P180 som jag upplever som okej.

Vad prioriterar du? Löstagbara kablar eller inte? Är det viktigt eller mindre viktigt med ljudnivån?

Permalänk
Medlem

Sitter med ett gammalt 350w från mitt gamla Antec Sonata chassi och min maskin har börjat agera konstigt. Sätter jag in t.ex en till disk eller för den delen min dvdbrännare så börjar disken klicka och starta om sig själv (så gör den inte i min brors dator) och dvd-brännaren klickar och kan inte läsa skivor. Kan detta ha något att göra med agget?

hårdvaran är
AMD x2 3600+ @3,0ghz (1,45V), 4gb corsairminne (1,8v), ATI HD4770, 1TB Samsung Spinpoint, 3x120mm antecfläktar, 1x280mm antecfläkt och 1x80 arctic cooling-cpufläkt och en noname dvd-brännare, Logitech G15 och ett USB-minne.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Vad prioriterar du? Löstagbara kablar eller inte? Är det viktigt eller mindre viktigt med ljudnivån?

Löstagbart och hyffsat tyst önskas.
Kan Corsairs 650HX funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guteklockaren
Löstagbart och hyffsat tyst önskas.
Kan Corsairs 650HX funka?

Det är ett utmärkt val.

Gorion: Låter som nätagget, 12v linan som inte vill samarbeta.

Permalänk

AXP 500w tillräckligt?

Har precis beställt lite nya prylar åt tjejen, och mera kommer det bli.
Så undrar helt enkelt om nätagget hon har just nu kommer räcka eller om jag behöver beställa ett nytt

Hon har ett AXP 500W just nu
spec ser ni enklast här i bilden jag länkar :

http://data.fuskbugg.se/skalman01/010xx.JPG

Det jag hade tänkt driva med det är :
i5 750
Asus p55 evo mobo
2st hdd
och ett ati 5850

Har kollat vad ett heöt system med 5850 har dragit i SweC's tester och det ligger ju en bra bit under 300w i full load. Så det borde väl funka?
Det jag är mest osäker på är om det kommer funka med grafikkortet då det kräver 2x pcie men agget endast har 1 sådan.
visserligen får man med adaptrar från molex -> pcie till kortet
Men klarar agget den belastningen ? Vad tror ni ?

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dustyeyes
Har precis beställt lite nya prylar åt tjejen, och mera kommer det bli.
Så undrar helt enkelt om nätagget hon har just nu kommer räcka eller om jag behöver beställa ett nytt

Hon har ett AXP 500W just nu
spec ser ni enklast här i bilden jag länkar :

http://data.fuskbugg.se/skalman01/010xx.JPG

Det jag hade tänkt driva med det är :
i5 750
Asus p55 evo mobo
2st hdd
och ett ati 5850

Har kollat vad ett heöt system med 5850 har dragit i SweC's tester och det ligger ju en bra bit under 300w i full load. Så det borde väl funka?
Det jag är mest osäker på är om det kommer funka med grafikkortet då det kräver 2x pcie men agget endast har 1 sådan.
visserligen får man med adaptrar från molex -> pcie till kortet
Men klarar agget den belastningen ? Vad tror ni ?

Väldigt tacksam för svar!

Funkar nog men AXP är ett skitagg, bättre å köpa ett nytt när du ändå är igång så håller datorn längre.

Permalänk

Tack för det snabba svaret!
Jo, det är väldigt sant. Men som student så är det ju lite knapert med pengarna ibland
Så då lägger man hellre det man har på saker som ger "skillnad" ^^

Men det borde alltså inte vara några problem ? Den kan leverera tillräckligt med power via 4pin - pcie för att driva kortet också?

Sen kan man hellre byta upp sig till ett bättre i framtiden isf

Permalänk
Medlem

Måste köpa ett nytt nätagg, drog upp mitt 4870X2 i 3d-klocks och två hårddiskar dog och sedan spann upp igen, tror min 12V rail är ganska tungt belastad eller sliten.. Sitter med ett Corsair TX650 agg idag, Är det Corsair HX aggen som har riktigt kraftiga 12V linor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Måste köpa ett nytt nätagg, drog upp mitt 4870X2 i 3d-klocks och två hårddiskar dog och sedan spann upp igen, tror min 12V rail är ganska tungt belastad eller sliten.. Sitter med ett Corsair TX650 agg idag, Är det Corsair HX aggen som har riktigt kraftiga 12V linor?

Du ska ha mycket power över, vet flera som kört HD4870x2 på 500-550w utan problem och går man in på siffror så drar inte en Quad och HD4870x2 mer än ~450w load.

Om du känner dig manad till att köpa nytt så funkar Corsairs HX650w eller FDs 650w utmärkt.

Permalänk
Medlem

Hej Fesen,
jag undrar om ett Corsiar HX 850 räcker till 2x HD 5970 overclocked och phenom II x6 @ 4 Ghz, kommer ju ha en del hårdiskar och fläktar att driva också

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calimi:

Hej Fesen,
jag undrar om ett Corsiar HX 850 räcker till 2x HD 5970 overclocked och phenom II x6 @ 4 Ghz, kommer ju ha en del hårdiskar och fläktar att driva också

Tack på förhand!

Beror på om du kommer mixtra med volten, var en här på forumet som förvisso satt med en kompressormatad i7 och maxxade HD5970s och han hade ett Antec 1kw Quattro som sa ifrån. Be-Quiets 1200w agg vart hans räddning har jag för mig.

850w Corsair ska räcka om du inte får för dig att extremklocka.

Permalänk
Medlem

Vad bör man ha för nätagg för att driva ett radeon 5850 och en AMD Phenom 2 x4 955? Planerar att ha 4 GB RAM också. Om någon har något tips på chassi så är jag tacksam för det också!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Vad bör man ha för nätagg för att driva ett radeon 5850 och en AMD Phenom 2 x4 955? Planerar att ha 4 GB RAM också. Om någon har något tips på chassi så är jag tacksam för det också!

Minst 400w kvalitets agg så tex Produktjämförelse hos Prisjakt

Vad gäller chassi så är FDs R2 ett bra val för liten peng.

Fractal Design Define R2 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Miditower-chassin
Finns i andra färger också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Funkar nog men AXP är ett skitagg, bättre å köpa ett nytt när du ändå är igång så håller datorn längre.

Well jo och man får ju faktiskt inte glömma att de 500w på det agget ligger främst på 3.3 och 5V Du har inte jätte mycket A på 12V ena linan är 17A andra 18A det känns lite lågt för ditt system även om agget hade varit nytt. I och med att agget dessutom har några år på nacken och inte är något kvalitets monster från början skulle jag definitivt rekommendera att köpa ett nytt.

Dessa kan vara värda att kolla på om man skall försöka hålla ner priset men inte köpa skit

Cougar PO 550W 80+ Bronze - Inet.se

Fractal Design Tesla 550W 80+ - Inet.se

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Minst 400w kvalitets agg så tex Produktjämförelse hos Prisjakt

Vad gäller chassi så är FDs R2 ett bra val för liten peng.

Fractal Design Define R2 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Miditower-chassin
Finns i andra färger också.

Jag kollade runt lite och hittade detta: Fractal Design Tesla 550W 80+ - Inet.se
det bör väl funka?

Sedan fastnade jag också för cooler master storm scout ( Cooler Master Storm Scout GamingCase - Inet.se ), kan det vara något?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Undrar nu om jag kan Spara mitt tysta gamla nätagg till den nya riggen..

AGGET är FPS Bluestorm 500w (ska vara kvalitets grejer Men är från 2006 tror jag)
+3.3v normal 15A max 30A
+5v " 14A " 28A
+12v1 " 7A " 15A
+12v2 " 8.5v " 16A

NYA rigg som ska dras är :

- ATI 5830 (står 500w krav i spec hos säljaren!?)
- AMD Phenom II X4, 965BE 3,4Ghz
- Gigabyte GA-790XTA-UD4 MOBO
- 2x 2 gig 1600Mhz RAM
- Soundblaster X-FI ljudkort
- 1 el. 2st SATA II diskar
- RW dvd brännare
- 2-3 st lågvarvs fläktar 120mm

Vad tror ni som kan detta ?!

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Hedersmedlem

Lite med samma motivering som jag skrev angående AXP agget så njä. Lite låga amps på 12V Dock är FSP agget lite bättre kvalitet tekniskt men även bra kondensatorer åldras. Rekommenderat för 5830 är 35-40A 12v (räknat på ett singel rail dock så ca 20A/st om du har 2). Jag skull satsa på ett nytta agg runt 500w med bättre A fördelning till den riggen. Sedan är det alltid rätt bra marginal på rekommendationerna för att det även skall funka med ett nytt sunk agg som det står 500w super mega power überpro på

Sen kan man ju klura på om det verkligen är ett bra köp med 5830 över huvud taget personligen är jag ytterst tveksam. 5830 är ytterst marginellt bättre än nvidia gtx260 eller ati 5770 och prismässigt skiljer det inte jätte mycket upp till ett 5850 som är betydligt vassare. Kollar du på de äldre korten gtx 275 eller ati 4890 så presterar dem bättre än 5830 och kostar mindre

Lite mer kring det kan du läsa här AMD?s Radeon HD 5830: A Filler Card at the Wrong Price - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Well jo och man får ju faktiskt inte glömma att de 500w på det agget ligger främst på 3.3 och 5V Du har inte jätte mycket A på 12V ena linan är 17A andra 18A det känns lite lågt för ditt system även om agget hade varit nytt. I och med att agget dessutom har några år på nacken och inte är något kvalitets monster från början skulle jag definitivt rekommendera att köpa ett nytt.

Dessa kan vara värda att kolla på om man skall försöka hålla ner priset men inte köpa skit

Cougar PO 550W 80+ Bronze - Inet.se

Fractal Design Tesla 550W 80+ - Inet.se

Självklart men Tesla 450w fanns ju med också och 450w till ett 5850 är utmärkt, kommer inte blåsa många knop förbi 300w med OC.

Skrivet av JoeBlack:

Jag kollade runt lite och hittade detta: Fractal Design Tesla 550W 80+ - Inet.se
det bör väl funka?

Sedan fastnade jag också för cooler master storm scout ( Cooler Master Storm Scout GamingCase - Inet.se ), kan det vara något?

Det blir bra.

Skrivet av Scorpio:

Undrar nu om jag kan Spara mitt tysta gamla nätagg till den nya riggen..

AGGET är FPS Bluestorm 500w (ska vara kvalitets grejer Men är från 2006 tror jag)
+3.3v normal 15A max 30A
+5v " 14A " 28A
+12v1 " 7A " 15A
+12v2 " 8.5v " 16A

NYA rigg som ska dras är :

- ATI 5830 (står 500w krav i spec hos säljaren!?)
- AMD Phenom II X4, 965BE 3,4Ghz
- Gigabyte GA-790XTA-UD4 MOBO
- 2x 2 gig 1600Mhz RAM
- Soundblaster X-FI ljudkort
- 1 el. 2st SATA II diskar
- RW dvd brännare
- 2-3 st lågvarvs fläktar 120mm

Vad tror ni som kan detta ?!

Det ska inte vara några problem även med effektförlust pga att det är lite äldre. 300watt med klockad cpu och gpu max vid spelande kommer det dra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Självklart men Tesla 450w fanns ju med också och 450w till ett 5850 är utmärkt, kommer inte blåsa många knop förbi 300w med OC.

Well må så vara, men ett 5850 behöver 2 st pci-e 6pins Tesla 450w har bara 1st pci-E. Jag tycker verkligen det är värt de extra 70kr upp till 550w agget för att slippa fula med en molex adapter (den kostar ca 30kr) Att sedan ha lite extra W att ta av (om man nu som i det här fallet inte tänker betala snor mycket pengar för det eller snackar mer än dubbla behovet) är det ju ingen nackdel om man tänker på åldrande, effektivitets kurva, (o)ljud, utbyggnadsmöjligheter etc

Sedan skulle jag personligen nog ändå luta mer år cougar agget dels för att det klarar 80+ bornse och inte bara standard men även för att det är lite tystare (är ju inte alla som bryr sig om sånt men det gör jag) Sedan gillar jag den lite udda färgen

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Well må så vara, men ett 5850 behöver 2 st pci-e 6pins Tesla 450w har bara 1st pci-E. Jag tycker verkligen det är värt de extra 70kr upp till 550w agget för att slippa fula med en molex adapter (den kostar ca 30kr) Att sedan ha lite extra W att ta av (om man nu som i det här fallet inte tänker betala snor mycket pengar för det eller snackar mer än dubbla behovet) är det ju ingen nackdel om man tänker på åldrande, effektivitets kurva, (o)ljud, utbyggnadsmöjligheter etc

Sedan skulle jag personligen nog ändå luta mer år cougar agget dels för att det klarar 80+ bornse och inte bara standard men även för att det är lite tystare (är ju inte alla som bryr sig om sånt men det gör jag) Sedan gillar jag den lite udda färgen

Mjo men effektivitet säger inte allt förutom att det blir lite lägre räkningar, FDs nätagg är väldigt tysta trots endast 80+ sen är Cougar oprövat, finns få tester med deras nätagg, Jonnyguru har testat deras 700w från deras bästa serie annars finns det nog ingen review från en seriös sida.
Förvånade mig mycket att Sweclockers in lyckades klämma in ett senast då Cougar varit å hängt på forumet samma sak med Antec som har en del intressanta serier ute.

Permalänk
Hedersmedlem

well har svårt att tro att Hec lyckas sämre än FD (inte nödvändigtvis bättre heller) när det gäller nätagg som riktar sig till instegs entusiaster och gamers i prisklassen under 700kr. Btw är det väll inget fel på lägre räkningar (och värme också iofs)

Dessutom finns det ju liksom inte så mycket spelrum i det här fallet, kör man med Japanska 105C kondningar, klarar 80+ bronse, levererar 550W och är någorlunda tyst så kan det knappast vara särskilt kasst för under 700kr

Jonny var ju också mycket nöjd i sin review och rekommenderade Cougar agget han testade (som iofs var ett agg ur deras vassaste S serie) Det borde ändå säga lite var dem lagt ribban på Hec. Det finns en rad tester (dock få ordenliga) för dem som kan tyska där de får överlag väldigt positiv kritik på alla serier.

Men det viktigaste för mig är att dem faktisk varit ute ett tag nu på den svenska marknaden och allt jag har läst samt dem jag känner som kör aggen är alla mycket nöjda. En bekant till mig har tex ett power 550w i sin server. Han köpte det strax efter release och är väldigt nöjd fortfarande. Tyst stabilt och har tydligen inga problem med att stå på 24/7 än så länge i alla fall

Oavsett vilket så rekommenderade jag ju även Tesla 550w För det är också ett prisvärt trevligt agg så om man tex inte gillar färgen på Cougar agget är det ju inget markant sämre alternativ heller.

Det jag ifrågasatte var ju snarare varför du tyckte det va bra att rekommendera ett Tesla 450w agg (se förra inlägget)

Håller dock helt med om att dem borde tagit med några cougar och antec agg i senaste swec testet

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Hej. Jag lyckas inte riktigt lista ut om jag kan behålla mitt gamla nätagg till mitt nya datapaket.

nätagg: WEBHALLEN.com - Hiper Powersupply (PSU) 525W - Silver + PCI Riser
Produktblad finns på sidan

datapaket: Favoriter på Dustin

Har tittat runt bland inläggen här men finner fortfarande en viss osäkerhet om nätagget räcker till.
Hoppas på att kunna behålla något från den gamla datan. Vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wrathat:

Hej. Jag lyckas inte riktigt lista ut om jag kan behålla mitt gamla nätagg till mitt nya datapaket.

nätagg: WEBHALLEN.com - Hiper Powersupply (PSU) 525W - Silver + PCI Riser
Produktblad finns på sidan

datapaket: Favoriter på Dustin

Har tittat runt bland inläggen här men finner fortfarande en viss osäkerhet om nätagget räcker till.
Hoppas på att kunna behålla något från den gamla datan. Vad tror ni?

Det skulle jag under alla omständigheter avråda ifrån! Hiper är troligtvis de mest ökända nätaggen (nu har iofs Ace kommit ikapp de senaste dagarna) Det som varit mest avskräckande med Hiper aggen är att flera av dem verkar ha den trevliga förmågan att inte bara dö strax efter att garantin gått ut utan också ta med sig andra viktiag komponeter i döden.

Om du söker lite på forumet så hittar du flera inlägg rörande just detta tex:

"Hiper är ökänd för att sabba flera delar samtidigt. Moderkort, hårddiskar och grafikkort har nämnts bland förlusterna.

Även känd för att folk inte förstod att nätagget var orsaken (trasig) så de flyttade Hiper agget till en ny dator och efter någon vecka var den datorn också trasig. Hade de tur dog nätagget då och bad om hjälp i forumen.

JA, dina helt nya grejer kan ha förstörts av nätagget.

Det var så stora allvarliga problem att butikerna i Sverige slutade sälja Hiper agg och ingen ville köpa dom."

lite mer info

tex Conclusions - $50 Power Supply Roundup | [H]ard|OCP

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...

Även om en del Hiper agg verkar klara sig ok även över några år så är det absolut inget jag skulle rekommendera i ett nytt system.

Ett nytta agg som de 2 jag rekommenderade innan kostar alltså dig under 600kr ex moms hos dustin

COUGAR POWER 550W

FRACTAL DESIGN TESLA 550W

Frågan är, är det inte värt det för att slippa oroa sig för att ens nya dator skall gå sönder och få garanti ett par år på att det kommer funka.

Det kommer även ge dig betydligt mer glädje att bygga med ett nytt fint agg med korrekta anslutningar

Dessutom kommer du tjäna in de pengarna på elräkningen ganska fort

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för varningen MichaSWE! Hade absolut ingen aning om att Hiper var en sådan flopp. Min har fungerat felfritt i 4 år iaf, men jag vågar självklart inte slänga in den i det nya paketet. Får bli en ny COUGAR eller en Tesla, men jag passar nog på att höja effekten. Det får bli att behålla ljudkortet från den gamla datorn, det är alltid något!

Permalänk
Hedersmedlem

np gl

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Ska köpa ett nytt chassi (Fractal Design Define R2) och ska ha ett passande nättagg. Kollat på Fractals Tesla antingen 550W eller 650W.

Har i nuvarande datorn som alla komponenter ska över till nya chassit:

Moderkort: Asus P5Q-Pro
Processor: Intel Core 2 Duo E8400
Grafikkort: Asus Radeon EAH4850 512Mb
Ramminne: Kingston 4GB DDR2 800Mhz
Hårddisk Western Digital 640Gb

Vill ha så att det kan driva detta samtidigt som jag vill ha ett nätagg som har kraft att klarar av eventuella uppgraderingar av komponenter.