Köparens guide till nätaggregat

Permalänk
Hedersmedlem

definiera uppgradering av komponenter funderar du på att köra cf längre fram ?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av AndreasO_:

Ska köpa ett nytt chassi (Fractal Design Define R2) och ska ha ett passande nättagg. Kollat på Fractals Tesla antingen 550W eller 650W.

Har i nuvarande datorn som alla komponenter ska över till nya chassit:

Moderkort: Asus P5Q-Pro
Processor: Intel Core 2 Duo E8400
Grafikkort: Asus Radeon EAH4850 512Mb
Ramminne: Kingston 4GB DDR2 800Mhz
Hårddisk Western Digital 640Gb

Vill ha så att det kan driva detta samtidigt som jag vill ha ett nätagg som har kraft att klarar av eventuella uppgraderingar av komponenter.

ett 550w klarar lätt av CF i framtiden! Jag har ett corsair 520w, det har klarat 4850CF,4870x2 utan problem tillsammans med en AMD thuban x6

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Uppdateringen jag i så fall kommer göra är att antingen köpa ett riktigt bra grafikkort eller köpa något sämre o köra crossfire på det istället. sen kommer jag nog utöka ramminnet till 8gb och sen fylla på med x-antal hårddiskar. Vet ännu inte om jag kommer köpa nytt moderkort o processor men inte helt omöjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett kvalitets agg på 550w bör räcka så länge du inte vill köra både cf/sli och lite hårdare oc då bör du gå upp på runt 600w finns det några andra önskemål tex modulära kablar eller minimun på 80+ cert ?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Hej. Har en dator som låser sig och startar om sig själv efter några minuter belastning.
datorn har en AMD Phenom 955 3.2 processor, HD5770 kort, 4gig minne.
Nätaggregatet är ett Corsair 450w, Räcker detta eller är det för lite? Är det nätaggregatet som gör att det skiter sig?
Jag tycker inte nätaggregatet låter nått speciellt och det blir inte särskilt varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CharlieHedberg:

Hej. Har en dator som låser sig och startar om sig själv efter några minuter belastning.
datorn har en AMD Phenom 955 3.2 processor, HD5770 kort, 4gig minne.
Nätaggregatet är ett Corsair 450w, Räcker detta eller är det för lite? Är det nätaggregatet som gör att det skiter sig?
Jag tycker inte nätaggregatet låter nått speciellt och det blir inte särskilt varmt.

Är inga problem om det fungerar som det ska, riggen drar inte över 250W så det är långt till att nätagget behöver anstränga sig. Har du kollat temperaturer?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

ja jag har kollat tempen. Enligt speedfan ligger core på 47-52 grader när den dör, Lägre med Pc Wizard. Det är väl inte för hög temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CharlieHedberg:

ja jag har kollat tempen. Enligt speedfan ligger core på 47-52 grader när den dör, Lägre med Pc Wizard. Det är väl inte för hög temp?

Det är inte för högt, problemet ligger någon annanstans. Kontrollera att alla kablar sitter i, ominstallera, uppdatera drivrutiner.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Har testat allt det redan Funderar på om det kan va grafikkortet? När det dör så blir det konstiga ränder vågrätt över skärmen i olika färger, bluescreen och sen omstart. Vid omstarttillfället måste jag manuellt stänga av och sätta på datorn igen, ibland flera gånger, då den inte hittar skärmen de första gångerna den startar om sig. vet inte om det har någon betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CharlieHedberg:

Har testat allt det redan Funderar på om det kan va grafikkortet? När det dör så blir det konstiga ränder vågrätt över skärmen i olika färger, bluescreen och sen omstart. Vid omstarttillfället måste jag manuellt stänga av och sätta på datorn igen, ibland flera gånger, då den inte hittar skärmen de första gångerna den startar om sig. vet inte om det har någon betydelse?

Har du ett annat grafikkort så kan du ju felsöka.
Jag hade glömt koppla extra ström till mitt 7900GT en gång men då fick jag bara upp meddelande om detta, ingen direkt instabilitet varför jag inte misstänker att nätagget ligger bakom.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Hallå, undrar vad man bör ha för nätagg till 2st 5870s och en AMD phenom X4 965? Ska eventuellt överklocka lite, så det är rätt bra om det inte ligger precis på gränsen. Har funderat på FD:s Newton-serie (vill gärna ha modulärt) och valet står mellan 650 och 800 W, vad rekommenderar ni? Något mer ni behöver veta?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Hallå, undrar vad man bör ha för nätagg till 2st 5870s och en AMD phenom X4 965? Ska eventuellt överklocka lite, så det är rätt bra om det inte ligger precis på gränsen. Har funderat på FD:s Newton-serie (vill gärna ha modulärt) och valet står mellan 650 och 800 W, vad rekommenderar ni? Något mer ni behöver veta?

Du klarar dig med 650W.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Du klarar dig med 650W.

Okej, tänkte att den kanske inte var tänkt att driva 2 grafikkort då det bara finns en pci-expressladd med (finns ju såklart adaptrar) men det ska alltå räcka? Även för att klocka? ungefär hur mycket kommer 2 5870 och en phenom 2 X4 @stock dra i load?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CharlieHedberg:

Hej. Har en dator som låser sig och startar om sig själv efter några minuter belastning.
datorn har en AMD Phenom 955 3.2 processor, HD5770 kort, 4gig minne.
Nätaggregatet är ett Corsair 450w, Räcker detta eller är det för lite? Är det nätaggregatet som gör att det skiter sig?
Jag tycker inte nätaggregatet låter nått speciellt och det blir inte särskilt varmt.

Din rigg maxar runt 300w så det är inga problem så sätt. Du har iofs en sammanlagd tdp på 235w (vid max vilket ju inte är problemet riktigt) på cpu och gpu det är rätt mycket på din 33A 12v lina men det finns fortfarande helt ok marginal. Jag lutar också åt att du har ett kabel eller jordningsfel någonstans i datorn. Har den alltid betet sig så sen du byggde den eller när började detta dyka upp hade du grejat i dator då i så fall med vad eller hade du kanske transporterat datorn till/från LAN etc?

Skrivet av JoeBlack:

Hallå, undrar vad man bör ha för nätagg till 2st 5870s och en AMD phenom X4 965? Ska eventuellt överklocka lite, så det är rätt bra om det inte ligger precis på gränsen. Har funderat på FD:s Newton-serie (vill gärna ha modulärt) och valet står mellan 650 och 800 W, vad rekommenderar ni? Något mer ni behöver veta?

Med oc kommer det där rätt snabbt springa iväg en del tänk på att bara din cpu hamnar på en tdp på 158W om man leker med att den ligger på 4.0Ghz med 1.4Vcore sedan har du 2 x 188W på gpu @ stock. Visst det är inga förhållanden du kommer komma upp i om du skall sitta och lira lite. Jag antar dock att du även vill köra en sådan rigg lite hårdare och tycker det är fränt om ditt 12 rail håller även under ett par bench rundor

Sedan om man kolla på effektivitet, ljud och värme så skulle jag föreslå något av följande:

Om det får kosta lite Corsair HX750W eller HX850W

Sedan har jag när jag räknat på ditt system räknat på 2 hd, 1 pci-e kort (tex ljud), 1 dvd-rw, 4 standard 120mm fläktar samt lite usb ström.

Skall du har i mycket mer grejer än så bör du ta HX850 agget.

Jag skulle i vilket fall inte rekommendera en nätdel på under 700w inte för att den inte klarar det utan för att den inte skall behöva jobba onödigt tungt och ha en fin effektivitet hela vägen från idle till load

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Hallå folket,

Jag har precis köpt ett nytt grafikkort, då mitt gamla bestämde sig för att ge upp. Nu funderar jag dock på om mitt nätagg kommer orka eller inte. Min rigg ser ut så här:

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz
CPU fläkt: Noctua Quadra-heatpipe
PSU: Antec Earthwatts 500w
Moderkort: Asus P5Q
Minne=: OCZ Reaper 4*2048 PC2-8500
Grafik: Gigabyte Radeon HD5850 OC

Har inte planer att överklocka något då jag mer eller mindre inte har koll på hur det görs

Tack på förhand!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Pingulicious:

Hallå folket,

Jag har precis köpt ett nytt grafikkort, då mitt gamla bestämde sig för att ge upp. Nu funderar jag dock på om mitt nätagg kommer orka eller inte. Min rigg ser ut så här:

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz
CPU fläkt: Noctua Quadra-heatpipe
PSU: Antec Earthwatts 500w
Moderkort: Asus P5Q
Minne=: OCZ Reaper 4*2048 PC2-8500
Grafik: Gigabyte Radeon HD5850 OC

Har inte planer att överklocka något då jag mer eller mindre inte har koll på hur det görs

Tack på förhand!

Det bör fungera alldeles utmärkt. Earthwatts är en Seasonic om jag inte minns fel, dvs. bra skit.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Svar lagom till att grafikkortet går att hämta ut på posten: jag tackar och bockar

Permalänk
Medlem

Hej, jag ska bygga en rigg med 2 st 5870 i CF-konfiguratiuon samt en phenom II X4 965 (ska eventuellt upgradera till en sexkärnig senare) och har hittat två nätagg som jag står och väljer mellan:

Komplett.se - Chieftec A-135 Series 750W PSU

Misco.se - Nätdel Fractal Design Newton R2, 800W, modulär, 80 PLUS

eftersom priset inte skiljer sådär jättemycket kvittar den aspekten, men jag undrar om det finns några andra tydliga skillnader mellan dem? Såg att Chieftec hade en 80 plus bronze-märkning medan Fractal Designs bara hade 80 plus. Dock ska FD vara väligt tyst.

Ett tredje alternativ kanske skulle vara denna (om kraften räcker och man inte belastar den för mycket): Misco.se - Nätdel Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS
Man får ju visserligen köra med adaptrar för det andra kortet men det kan jag kanske leva med...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JoeBlack:

Hej, jag ska bygga en rigg med 2 st 5870 i CF-konfiguratiuon samt en phenom II X4 965 (ska eventuellt upgradera till en sexkärnig senare) och har hittat två nätagg som jag står och väljer mellan:

Komplett.se - Chieftec A-135 Series 750W PSU

Misco.se - Nätdel Fractal Design Newton R2, 800W, modulär, 80 PLUS

eftersom priset inte skiljer sådär jättemycket kvittar den aspekten, men jag undrar om det finns några andra tydliga skillnader mellan dem? Såg att Chieftec hade en 80 plus bronze-märkning medan Fractal Designs bara hade 80 plus. Dock ska FD vara väligt tyst.

Ett tredje alternativ kanske skulle vara denna (om kraften räcker och man inte belastar den för mycket): Misco.se - Nätdel Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS
Man får ju visserligen köra med adaptrar för det andra kortet men det kan jag kanske leva med...

Läs mitt förra inlägg

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Läs mitt förra inlägg

jo, men jag undrar vilket av de nätaggen (FD newton 800w och Chieftec 750w) som skulle vara bäst?
Det är alltså inte läge på att köra med ett 650w nätagg?
Är det verkligen värt de extra hundralapparna för Corsair? Vad får man? Har hört att de underdriver lite med sina specs, men FD och Chieftec bör väl prestera minst så bra som de är speccade för?

Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

jo, men jag undrar vilket av de nätaggen (FD newton 800w och Chieftec 750w) som skulle vara bäst?
Det är alltså inte läge på att köra med ett 650w nätagg?
Är det verkligen värt de extra hundralapparna för Corsair? Vad får man? Har hört att de underdriver lite med sina specs, men FD och Chieftec bör väl prestera minst så bra som de är speccade för?

Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig

Underdriver? Det finns inte ett seriöst test på någon av Corsairs modeller där dom klankar ner på prestandan och kan med 99% säkerhet säga att alla modeller klarar några watt över det som står på lappen.
Chieftec kan gå men beror helt på vad du ska köpa för modell, kolla bara i Swecs test där failar deras 650w totalt så köp ett Corsair HX750 och du blir garanterat inte missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Underdriver? Det finns inte ett seriöst test på någon av Corsairs modeller där dom klankar ner på prestandan och kan med 99% säkerhet säga att alla modeller klarar några watt över det som står på lappen.
Chieftec kan gå men beror helt på vad du ska köpa för modell, kolla bara i Swecs test där failar deras 650w totalt så köp ett Corsair HX750 och du blir garanterat inte missnöjd.

med underdriver menar jag att de skriver att de klarar mindre än vad de egentligen klarar, typ att deras 750w egentligen kanske klarar uppemot 780w....

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Underdriver? Det finns inte ett seriöst test på någon av Corsairs modeller där dom klankar ner på prestandan och kan med 99% säkerhet säga att alla modeller klarar några watt över det som står på lappen.
Chieftec kan gå men beror helt på vad du ska köpa för modell, kolla bara i Swecs test där failar deras 650w totalt så köp ett Corsair HX750 och du blir garanterat inte missnöjd.

1+ Med corais vet du samt har 7 års garanti på det. Med Cieftec är det lite grisen i säcken i och med att dem genom åren sålt mer och mindre lyckade oem psuer. FD har ju fått väldigt bra kritik men kostar också nästan lika mycket. Om det handlar om ett par hundra kan du ju även kanske tänka på ta du kan handla fraktfritt på inte i stället för att betala 80 kr i frakt på misco. Sen har HX750w faktiskt mer kräm på 12v (där du kommer behöva det mest) än vad FD psun har trots att den är på 800w.

De 200kr det faktisk rör sig om i skillnad räknar du hem rätt kvickt på elräkningen ändå med HX psun. Glöm dock inte vad jag skrev innan om vad jag har räknat på på din burk har du större utbyggnads idéer än det jag specat bör du kanske fundera på 850w versionen

Eddit// Såg btw att komplett hade en trevlig kampanj på HX750W Komplett.se - Corsair HX 750W PSU

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

1+ Med corais vet du samt har 7 års garanti på det. Med Cieftec är det lite grisen i säcken i och med att dem genom åren sålt mer och mindre lyckade oem psuer. FD har ju fått väldigt bra kritik men kostar också nästan lika mycket. Om det handlar om ett par hundra kan du ju även kanske tänka på ta du kan handla fraktfritt på inte i stället för att betala 80 kr i frakt på misco. Sen har HX750w faktiskt mer kräm på 12v (där du kommer behöva det mest) än vad FD psun har trots att den är på 800w.

De 200kr det faktisk rör sig om i skillnad räknar du hem rätt kvickt på elräkningen ändå med HX psun. Glöm dock inte vad jag skrev innan om vad jag har räknat på på din burk har du större utbyggnads idéer än det jag specat bör du kanske fundera på 850w versionen

Eddit// Såg btw att komplett hade en trevlig kampanj på HX750W Komplett.se - Corsair HX 750W PSU

okej, får väl bli ett HX 750W dådå :P. Kul med 80+ silver Har dock inte tillräckligt med pengar för att köpa det nu.... inhandlade precis ett 5870 och ett CM storm scout (jag vet att jag kommer behöva såga lite ) därifrån...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Sitter med ett 400W FSP 400-60APN Bulk - Inet.se och har nu ett 5770 grafikkort samt en AMD phenom2 x2 555 BE ( fast jag har låst upp den till en AMD phenom2 x4 B55 ) och då jag tänkt skaffa mig ett 5770 till för att köra crossfire så undrar jag om nätagget räcker till

Permalänk
Medlem
Skrivet av cykelfarfar:

Sitter med ett 400W FSP 400-60APN Bulk - Inet.se och har nu ett 5770 grafikkort samt en AMD phenom2 x2 555 BE ( fast jag har låst upp den till en AMD phenom2 x4 B55 ) och då jag tänkt skaffa mig ett 5770 till för att köra crossfire så undrar jag om nätagget räcker till

Kolla Här så får du ett bra värde!
Glöm inte att fylla i 20% på "capacitor aging"

(Och det lönar sig att köpa kvalitetsagg)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cykelfarfar:

Sitter med ett 400W FSP 400-60APN Bulk - Inet.se och har nu ett 5770 grafikkort samt en AMD phenom2 x2 555 BE ( fast jag har låst upp den till en AMD phenom2 x4 B55 ) och då jag tänkt skaffa mig ett 5770 till för att köra crossfire så undrar jag om nätagget räcker till

Nej det räcker inte du behöver minst ett 550W kvalitets agg om det skall funka ok. Nu vet jag iofs inte exakt hur många diskar minnen etc du har men räckande på en höft

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd

kan man se på 12v resp 5v railsen om nätagget inte orkar med i spel?
jag börjar misstänka att mitt Corsair HX 520W inte pallar ett överklockat GTX 470 och en överklockad Q6600 CPU

vad tror ni den configen drar i ström?
Nvidia Rekomenderar iofs ett nätagg på minst 550W

enligt testet på sweclockers så drar ett GTX 480 med system 440W
tippar dock på att en överklockad Q6600 och ett överklockat 470 drar mer ström än en nyare Quad i7 975 CPU
och ett standard 480 kort eller vad tror ni?

funderar på ett Corsair 750W

anledningen till att jag tror att nätagget inte hänger med är att det knappt
går att överklocka GTX 470 kortet nåt trots att tempen är normal.
dom flesta kan ju dra upp sina 470 kort i 480 hastigheter utan problem.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

kan man se på 12v resp 5v railsen om nätagget inte orkar med i spel?
jag börjar misstänka att mitt Corsair HX 520W inte pallar ett överklockat GTX 470 och en överklockad Q6600 CPU

vad tror ni den configen drar i ström?
Nvidia Rekomenderar iofs ett nätagg på minst 550W

enligt testet på sweclockers så drar ett GTX 480 med system 440W
tippar dock på att en överklockad Q6600 och ett överklockat 470 drar mer ström än en nyare Quad i7 975 CPU
och ett standard 480 kort eller vad tror ni?

funderar på ett Corsair 750W

anledningen till att jag tror att nätagget inte hänger med är att det knappt
går att överklocka GTX 470 kortet nåt trots att tempen är normal.
dom flesta kan ju dra upp sina 470 kort i 480 hastigheter utan problem.

Vad är det för problem som uppstår? Har du testat med oklockad dator? 520w ska räcka då jag vet folk som kört HD4870x2 på samma nätagg och det drar mer ström än GTX 480.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pg_ice:

kan man se på 12v resp 5v railsen om nätagget inte orkar med i spel?
jag börjar misstänka att mitt Corsair HX 520W inte pallar ett överklockat GTX 470 och en överklockad Q6600 CPU

vad tror ni den configen drar i ström?
Nvidia Rekomenderar iofs ett nätagg på minst 550W

enligt testet på sweclockers så drar ett GTX 480 med system 440W
tippar dock på att en överklockad Q6600 och ett överklockat 470 drar mer ström än en nyare Quad i7 975 CPU
och ett standard 480 kort eller vad tror ni?

funderar på ett Corsair 750W

anledningen till att jag tror att nätagget inte hänger med är att det knappt
går att överklocka GTX 470 kortet nåt trots att tempen är normal.
dom flesta kan ju dra upp sina 470 kort i 480 hastigheter utan problem.

Du kan ju roa dig med att kolla vad ditt system drar från väggen och sedan räkna bort vad som försvinner i värme (kolla effektivitetskurvan för din psu) Detta ger dig i en generell uppfattning vart du ligger. Det du behöver för det är en sådan eller liknande. kolla om du inte vet någon du kan låna en av Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik Vad gäller belsating på 12V (där även jag kan tänka mig att det kan bli lite tajt. Så är det så att ditt system dra absolut mest på 12V sidan koplla ur så mycket 3.3V och 5v som möjligt och kolla igen vart du ligger eller räkna bort allt utom 12v manuellt.

Det kan dock finnas en rad faktorer som gör att din gpu inte har lust att köra någon kul oc det behöver inte vara psun Jag hade ett 4850 som vägrade oc över huvud taget tex

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming