Nokia N95 - allt och lite till

Permalänk
Medlem

vad exakt är det för updatering de mumlas om
eller är det v.12... så är den ju apgammal.
eller kommer det ännu en ny?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harwey
vad exakt är det för updatering de mumlas om
eller är det v.12... så är den ju apgammal.
eller kommer det ännu en ny?

Om jag har fattat allt rätt så är det väl 3 som har fått tummen ur och har uppdaterat sin programvara! Sedan återstår ju att se vilken version det blir

Visa signatur

Behöver din Nokia upp-/ned-graderas? Eller väckas till liv? Debrandning och upplåsning? Byta språk?Låser upp s.k BB5(Nokia) telefoner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
vad jag har hört så är mätaren på bilar inte precis...det är en felmarginal på ca 5-7 km/h plus eller minus

Kör en BMW 116i. Samma här, den visar 5-10 km/h för mycket.
Kör jag 120 enligt bilens hastighetsmätaren, så är det enligt GPS bara 112 km/h.
Testade även i Tyskland på Autobahn under semestern. 160 km/h gav i verkligheten 150 km/h.
210 km/h enligt hastighetsmätaren gav 193 km/h.

Kallar hastighetsmätaren gärna för "glädje-mätare"!

Är just i Ungern & Rumänien på semester. Har här en Chevrolett Aveo som hyrbil. Här visar hastighetsmätaren för lite. 80 km/h på hastighetsmätaren är enligt GPS 83 km/h.

Lite om N95'ans GPS användande under semestern kan läsas i min blog:
http://geraner.vox.com

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geraner
Kör en BMW 116i. Samma här, den visar 5-10 km/h för mycket.
Kör jag 120 enligt bilens hastighetsmätaren, så är det enligt GPS bara 112 km/h.
Testade även i Tyskland på Autobahn under semestern. 160 km/h gav i verkligheten 150 km/h.
210 km/h enligt hastighetsmätaren gav 193 km/h.

Kallar hastighetsmätaren gärna för "glädje-mätare"!

Är just i Ungern & Rumänien på semester. Har här en Chevrolett Aveo som hyrbil. Här visar hastighetsmätaren för lite. 80 km/h på hastighetsmätaren är enligt GPS 83 km/h.

Lite om N95'ans GPS användande under semestern kan läsas i min blog:

Provade med N95 i min och fruns bil. Rätt intressant.

I fruns Audi A4 Avant -07 så visade både hastighetsmätaren och N95 ganska lika upp till 50km/h (+-2-3km/h). Däröver visar hastighetsmätaren 10km/h förmycket jämfört mot N95.

I min bil Audi S6 V10 -07 så var det exakt samma fenomen upp till 50km/h som på fruns bil, däremot så i hastigheter över 180km/h så visar N95 7-10km/h MER än bilens hastighetsmätare.

Lånade en kompis RaceLogic och fick i princip samma resultat.

Med andra ord, kör jag fortare än 180km/h i Sverige med S6:an så får jag se upp

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme / Intel i7 3930k / Corsair H100 / 16 GB Corsair Vengenace / Corsair Force Series 3 GT / Corsair HX 850W / Sapphire Radeon 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Closure
Provade med N95 i min och fruns bil. Rätt intressant.

I fruns Audi A4 Avant -07 så visade både hastighetsmätaren och N95 ganska lika upp till 50km/h (+-2-3km/h). Däröver visar hastighetsmätaren 10km/h förmycket jämfört mot N95.

I min bil Audi S6 V10 -07 så var det exakt samma fenomen upp till 50km/h som på fruns bil, däremot så i hastigheter över 180km/h så visar N95 7-10km/h MER än bilens hastighetsmätare.

Lånade en kompis RaceLogic och fick i princip samma resultat.

Med andra ord, kör jag fortare än 180km/h i Sverige med S6:an så får jag se upp

Fenomenet att bilhastighetsmätarna visar för lite är väl rätt känt. Förändringen är ju oftast procentuell så hastighetsskillnaden blir ju större desto fortare man kör. 5% av 50km/h ger 2.5km/h fel och 180 km/h ger 9 km/h. Har tyvärr ingen källa som kan beskriva fenomenet i detalj.

En anledning till att GPS:en visar snabbare hastigheter i vissa bilar verkar ha ett samband med nyare/finare bilar som har en så kallad värmeabsorberande framruta. Den rutan verkar störa signalerna en aning vilket drar ner mottagningskvaliten och antagligen gör det lite svårare för GPS:en att räkna fart då jag kan tänka mig att signalerna "studsar" lite. Det beteendet är ju precis som du säger inget unikt för just N95:an.

Har man en GPS med lös antenn (dvs oftast en "puck") så har ju ofta sådana rutor en liten "frizon" där man ska lägga t.ex biltullsdosor eller liknande. Där är det en bra idé att sätta antennen.

//C

Permalänk
Medlem

hållare för n95 till bilen

Någon som har tips för hållare för n95 till bilen?

Permalänk
Medlem

Re: hållare för n95 till bilen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pf3016

Brodit.se. Deras grejjer säljs av bl.a. Dustin.se.

Permalänk
Medlem

något du själv har och testat som fungerar skitbra? svårt att se på bild hur det kommer att bli i "verkligheten"

Permalänk
Medlem
Citat:

något du själv har och testat som fungerar skitbra? svårt att se på bild hur det kommer att bli i "verkligheten"

Tyvärr inte, jag tyckte det var onödigt dyrt Men jag har bara hört positivt om Brodits grejjer. Kanke nån annan här som kört?

Permalänk
Medlem

Jag testade att filma lite i dåligt ljus och märkte när jag såg filmerna på datorn att det var mer rödaktiga brusningar i högra delen av bilden, ska det vara så? Kan någon kolla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntonSah
Jag testade att filma lite i dåligt ljus och märkte när jag såg filmerna på datorn att det var mer rödaktiga brusningar i högra delen av bilden, ska det vara så? Kan någon kolla?

Kan vara den röda ledlampan som ställer till det.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

Brusningarna är i runtom i bildens utkanter, l mest på höger sida, dock endast vid dåligt ljus, syns extra tydligt vid videoinställning, syns även lite vis foto men ej mycket, framförallt video.
En sak till bilder i högsta upplösning blir inte riktigt lika bra som dom andra bilder jag sett på internet och dessutom ligger storleken på filerna bara runt 500kb-1mb, ska det vara så?

Permalänk
Medlem

idag har jag skickat in luren på rep.

när jag ringde något nummer som var upptaget så hängde sig telefonen
spontanombootade sig ibland flera gånger per dag, ibland inte på en vecka
skorrade i högtalaren

så får vi se vad som händer och hur länge det tar *suck*

har fått låna en SonyEricsson K850i sålänge.. Helt okej, men nu har jag ju vant mig vid Nokia igen...

Permalänk
Medlem

Mjukvaran för 3 lurar ute nu! Sitter just nu & uppdaterar.

Permalänk
Medlem

Har tidigare bytt produktkoden på min telefon från 3, men nu när de släppt uppdatering bytte jag tillbaka till orginal koden med hjälp av NSS. Sedan körde jag NSU, som sa jag hade senaste men valde att ominstallera. Efter det så fick jag 3's egna programvara i telefonen igen.

Nu har jag inte några problem med ceritfikat när jag försöker installera program som msn via planet 3, även deras mobil-tv fungerar för mig nu, vilket det inte gjorde innan.

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade precis min Tre-brandade N95, och kunde konstatera att det tema som jag använde (ett av de som kom med telefonen) inte är med. De som finns just nu är
Nokia Nseries 1, 3 Theme, Nokia Nseries 2, Nokia Nseries 3 och Nokia Theme, ngn som har koll på vad det sjätte heter?
Jag tror det finns kvar i telefonen för ett par sekunder efter omstart efter uppdateringen, blir det nämligen telefonens tema för att sen försvinna och allt jag kommer ihåg var att det var ganska ljust och blått.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har 3 tagit bort några program från orginalprogramvaran, eller har de bara lagt till några egna? Tänkte på om man förlorar några bra-att-ha-program på att lägga tillbaka 3 programvaran igen...

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka för de som är nyfikna. Att unbranda sin telefon på det vis som beskrivits tidigare i tråden är idag ingen större fara (förutsatt att inget går fel) då iaf. Tre släppt samma FW som Nokia själva och då kan man helt solida välja att installera om samma FW. När Nokia släpper en ny FW däremot blir man fast med den tills dess att Tre eller ens egen operatör släppt en FW av samma version.

Visa signatur

A64 3000+ @ 2,38GHz | ASUS A8N-SLI | 512MB Corsair VS 217MHz 3-3-3-5 | Connect3D X800GTO @ 577/600[16PIPES] | Hitachi 7K250 160GB | 6445P NOLLFEM!
Nästa Projekt?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har hört nåt om när Telenor ska släppa senast uppdateringen för deras telefoner?

Visa signatur

Kommer Snart....

Permalänk
Medlem

idag så lämnar jag in min skönhet. blir tokig på glappet! fan en telefon för det priset får inte glappa!

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

ang glappet finns ju ett tejp trick som fixar det

http://howardforums.com/showpost.php?p=9001747&postcount=104

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
idag så lämnar jag in min skönhet. blir tokig på glappet! fan en telefon för det priset får inte glappa!

jo, men glappet är typ nästan fixat på alla n95 MEN skärmen är så mkt värre....

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Tjo!
Har kollat runt lite överallt, antar jag missat nåt

Vilket prog ska man använda för att convertera in filmer till mobben?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Tjo!
Har kollat runt lite överallt, antar jag missat nåt

Vilket prog ska man använda för att convertera in filmer till mobben?

Nokias Video Manager

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Re: hållare för n95 till bilen

Citat:

Använder Nokias original "Universalhållare CR-39". Hållare med arm som man gör fast i vindrutan. Fungerar superb för mig.
Köpte på MediaMarkt för 299,- om jag minns rätt.
Några bilder ser du i nån av mina post i min blog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: hållare för n95 till bilen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av geraner
Använder Nokias original "Universalhållare CR-39". Hållare med arm som man gör fast i vindrutan. Fungerar superb för mig.
Köpte på MediaMarkt för 299,- om jag minns rätt.
Några bilder ser du i nån av mina post i min blog.

Går det att ha laddera inkopplad när den är monterad i hållaren?
Tyckte det var lite svårt att se på bilden.

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Medlem
Citat:

ang glappet finns ju ett tejp trick som fixar det

http://howardforums.com/showpost.php?p=9001747&postcount=104

har sätt liknande guider förut. är dock inte så sugen att öppna och greja med telefonen när det finns garanti kvar på den.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: hållare för n95 till bilen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aotw
Går det att ha laddera inkopplad när den är monterad i hållaren?
Tyckte det var lite svårt att se på bilden.

Ja det går. Men du får trycka N95:an lite åt sidan nere.
Bästa är om du anslutter N95:an till laddaren innan du sätter in den i hållaren. Då blir det inget problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

blev lite nyfiken.
står på nokia sida
"Minne
Upp till 160 MB* internt dynamiskt minne för meddelanden, ringsignaler, bilder, videoklipp, kalendernoteringar, att-göra-lista och program "

Är det någon som har nåt annat än 160mb?
ska kolla sen när jag får min nu i veckan.

MvH// Toivo

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

blev lite nyfiken.
står på nokia sida
"Minne
Upp till 160 MB* internt dynamiskt minne för meddelanden, ringsignaler, bilder, videoklipp, kalendernoteringar, att-göra-lista och program "

Är det någon som har nåt annat än 160mb?
ska kolla sen när jag får min nu i veckan.

MvH// Toivo

Alla har 160MB lagringsutrymme, dom menar att det är dynamiskt för att det delas av program/meddelanden/whatever, helt vanligt lagringsutrymme med normala ord ^_^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i