Permalänk
Medlem

Hög core temp,p5b delux

Hej alla glada.

Satte ihop min nya burk igår.

En C2D E6600.P5B Delux,2048 crossair 6400,X1900xtx.

Har ett Cooler Master Cavalier 3, Silver Chassi.

Allt fungerar bra men min idle temp är väldigt hög.
Ligger mellan 45-55 grader.med Intel Thermal Analysis Tool.

När jag körde full load så drog den iväg över 70,så jag stängde av den direkt.

Kör med standardfläkten och har lagt på ny kylpasta.

Vad kan jag göra? köpa en ny fläkt,isåfall vilken?

När man lägger på pastan så ska man lägga ett tunt lager så det täcker så stor yta som möjligt?
Och är det så att man ska lägga motsvarande ett riskorn med kylpasta,är det mitt på ytan eller?

Tack o hej

/n3m3

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 | Core 2 Duo E6600@3280Mhz | Asus P5B Deluxe Wi/Fi| 2048MB Corsair TWIN2X PC6400 | Sapphire X1900XTX 512 | Maxtor DiamondMax 10

Permalänk
Medlem

Jag har också temperaturer däromkring (P180 spcr, E6600, P5B dlx, standardkylning, ej klockad).

Chassietemp runt 39 och idle runt 48-50. Vid normal fullast (ej syntetisk), t ex RawShooter ligger tempen runt 57-62 men om jag lastar den med TAT drar det iväg och vid 72 vågade jag inte längre.

Har kletat om flänsen 5 ggr och läste igår allt jag kom över på nätet om hur man ska gå tillväga. Om jag gör roteringen vid montering så blir tempen lite högre, misstänker att flänsen inte är riktigt plan under men har inget som är tillräckligt plant för att kunna bevisa det.

Kommer att öka fläkthastigheterna i chassiet för att sänka chassietemp, det är ju trots att den luften som ska kyla proppen. Om jag sätter båda dom övre fläktarna på steg 2 (1-3) så sänks chassietempen med 4-5 grader.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Skumt värre när folk med standardfläkten ligger runt 30 i idle temp.

Kan det vara att fläkten inte sitter som den ska?har satt dit den 3-4 ggr.
Fast de där plastskruvaran suger ju.

Har testat med chassit öppet så det bör inte vara något med luftintaget iallfall.

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 | Core 2 Duo E6600@3280Mhz | Asus P5B Deluxe Wi/Fi| 2048MB Corsair TWIN2X PC6400 | Sapphire X1900XTX 512 | Maxtor DiamondMax 10

Permalänk

Jag har liknande temperaturer med min E6600@stock. TAT säger 44-46 vid idle (40-42 i AISuite), och kryper upp till som högst 60-62 när jag sätter 100% load.

Dessa temperaturer dyker upp även efter över 8 reseats, så det är inte där felet ligger. Antingen är kontaktytan konkav eller så är det något knas med sensorerna. Att HIS skulle vara extremt konvak är dock osannolikt då jag vid varje reseat sett att kylpastan smetats ut ordentligt sedan tidigare.

Kylflänsens bas blir inte heller särskilt varm (inte uppåt 60 grader iaf) även efter 10 min med 100% i TAT, vilket den skulle bli även om kontakten vore dålig (dålig kontakt slöar bara ner överföringen; den förhindrar den inte).

Permalänk
Medlem

Det skulle vara väldigt intressant att veta era chassietemperaturer samt vilket program ni mätt med. Det är ju ändå den luften som ska kyla proppen. Är man villig att ha en maskin som låter som en byggfläkt så är det ju inga problem att få chassietemp runt 25-30.

Mina är mätta med Asus Probe II om inget annat anges.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Min är mätt med Intel Thermal Analysis Tool..
Har haft chassit öppet så inluften borde det inte vara problem med.
Och jag tvivlar att jag har runt 50 grader inne.

Ska köpa en ny fläkt,tor att det kommer att hjälpa.

har som sagt ett P5B Delux wi/fi moderkort,vilken fläkt rekomenderas?

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 | Core 2 Duo E6600@3280Mhz | Asus P5B Deluxe Wi/Fi| 2048MB Corsair TWIN2X PC6400 | Sapphire X1900XTX 512 | Maxtor DiamondMax 10

Permalänk
Medlem

Asus probe mäter väl inte core temp, den visar i alla fall runt 15 grader mindre än TAT, för mig.

"Skumt värre när folk med standardfläkten ligger runt 30 i idle temp.

Kan det vara att fläkten inte sitter som den ska?har satt dit den 3-4 ggr.
Fast de där plastskruvaran suger ju.

Har testat med chassit öppet så det bör inte vara något med luftintaget iallfall."

Folk med standardfläkten och ligger runt 30 kollar definitivt inte med Core temp, är min gissning. Jag har 46-48 nu då jag sitter och surfar, 66-67 med TAT på 100%:
E6600@3400 1.4V
Noctua nh-u12
En 12x12 insug och en 12x12 utsug plus nätagget, moderkortet visar 36 grader nu iaf.

Har för mig att jag hade runt 33-34 @2400, aldrig testat med standardkylaren.

Permalänk
Medlem

Probe II verkar ta ett medelvärde mellan kärnorna och jämfört med TAT ligger min ~3* högre vid idle, vid maxlast i TAT skiljer det upp till kanske 5-8*.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke O
Probe II verkar ta ett medelvärde mellan kärnorna och jämfört med TAT ligger min ~3* högre vid idle, vid maxlast i TAT skiljer det upp till kanske 5-8*.

Probe är ungefär 15 grader lägre än Coretem och TAT för mig just nu, i idle. Har ett asus p5w dh, så det är ju inte exakt samma kort, men nästan.

Permalänk
Medlem

Är moderkortstempen som Asus Probe mäter detsamma som chassitemp? Eller är moderkortstempen själva temperaturen på nordbryggan?

Jag kör en E6600@Stock med en Zalman CNPS7700Al-Cu (som inte rekommenderas för Dualcores av Zalman). Och Asus Probe mäter: Idle 42 Load 53 Motherboard: idle 33. I TAT: Idle 44 Load: 58

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag har 42 C i MB, CPU 48-49 Idle (när jag startar upp på morgonen 30 C i MB och 40 C i CPU som sakta stiger)

Med TAT 100% i 10 minuter går CPU upp till 67 på kärna 1 och 63 på kärna 2

PCprobe visar att CPU fläkten går i 2600-2700 rpm när den enligt spec gör 2200 rpm, hur är det möjligt?

Jag har en Mini Typhoon CPUfläkt, 2 st 80 mm fläktar utblås bak (Zalman med mostånd), 120 mm fläkt inblås fram ADDA.

Permalänk
Medlem

Har också e6600 på p5b dlx wifi. Samma fenomen med tat mätningar prollen sticker upp över 70 grader med en gång .. Har skickat in min på reklamation. Ska bli spännande att se va de säger.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem

Jag har iför sig inget dlx utan vanligt P5B Asus moderkort, samma problem med dom med eller?

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att speedfan visar en temp på 32 mendans thermal visar idle på 45+
När man kör nått då drar thermals temp iväg upp över 70 medans sppedfans visar runt 35-45.

Känner på kylaren och den känns inte alls varm
Och så är det nog 4de eller 5te gången jag lägger på ny pasta och monterar om fläkten.

Ni med liknande problem,kör ni standard kylaren?

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 | Core 2 Duo E6600@3280Mhz | Asus P5B Deluxe Wi/Fi| 2048MB Corsair TWIN2X PC6400 | Sapphire X1900XTX 512 | Maxtor DiamondMax 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n3m3
Lite konstigt att speedfan visar en temp på 32 mendans thermal visar idle på 45+
När man kör nått då drar thermals temp iväg upp över 70 medans sppedfans visar runt 35-45.

Känner på kylaren och den känns inte alls varm
Och så är det nog 4de eller 5te gången jag lägger på ny pasta och monterar om fläkten.

Ni med liknande problem,kör ni standard kylaren?

Den enda temperaturangivelse som speedfan ger mig är den för moderkortet, inte processorn. AISuite ger CPU och MB för mig, och MB är exakt samma som det värde speedfan ger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Den enda temperaturangivelse som speedfan ger mig är den för moderkortet, inte processorn. AISuite ger CPU och MB för mig, och MB är exakt samma som det värde speedfan ger.

Samma med min dator

Permalänk
Medlem

Slängde iväg ett mail till asus igår,får se vad de säger.
Söker man runt lite på olika forum så ser man att det finns många som ahr värmeproblem med p5b.

Postar svaret när jag har fått det.

Här är mailet jag skickade.

------------------------
im having huge heat problems with my new p5b delux mobo.

Idle temp is at about 45-50 degree celsius.(using intel thermal analys tool)
Also checked with the software that came along with the mobo and it also indicates temps well over
45.
And if i check the temp in the bios its 60-70

And this is only the idle temp,if i do anything it will get over 60 and that over the safe zone for a c2d.
I have read and talked to ppl and i found out that many has similar problems.

Note,im using the standard cooler that came along with the cpu.

Svaret från asus var.

Dear Valued Customer

Try update to latest BIOS version and se if it improves. If not, please contact your dealer/store for replace or repair.

Best Regards
David ******
Asus Nordic TSD Support

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 | Core 2 Duo E6600@3280Mhz | Asus P5B Deluxe Wi/Fi| 2048MB Corsair TWIN2X PC6400 | Sapphire X1900XTX 512 | Maxtor DiamondMax 10

Permalänk
Medlem

Ok, så vad kan det alltså bero på. Är det så att just P5B är drabbat? Hur är det med andra MK?

Vad kan det isf bero på?

#för hög spänning?
#för hög frekvens?
#saker på MK som hindrar luftcirkulationen runt CPU
#felaktiga värden från tempgivarna? TAT borde väl inte MK kunna påverka eller?
#dålig styrning av CPU-fläkt?

Jag börjar tvivla på att tempgivarna visar rätt. Vid idle ligger min mellan 47-48* enligt Probe II, TAT visar på ~50 för ena kärnan och ~46 för den andra. Kylflänsen är, där man kommer åt, alltså längst ut på flänsarna knappt pissljummen, har svårt att känna att den är varmare än rumstemperatur alls.

Det borde ju antingen betyda att den inte avleder knappt någon värme alls från proppen, typ dålig kontakt eller motsv. Eller att proppen inte är särskilt varm. Eller att det är stor skillnad på tempen i flänsens kärna och längst ut på flänsarna.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem även jag. Men tror det har löst sej.

Det jag gjorde var att först sätta in en extra fläkt i fronten på mitt p180, så nu totalt 4 fläktar. Sen byte jag kylare från Big Typhoon till en Zalman 9500led, vilket jag tycker passar bättre i p180 då luften från cpu nu kommer bakåt i chassit.

Sen minska jag Vcore så mycket jag kunde kör nu i 1.20.

Temps efter att datorn varit igång hela dagen.
I Asus Probe II, MB 36c CPU 40c.
TAT, 43-44c idle 55-57c load efter ca 10min.

Tycker fortfarande att det är en aning högt men helt klart bättre mot vad jag hade förut.

Permalänk
Medlem

Håller på att bli knäpp har problem med min E6600. Vid första installation med stock kylare hade jag runt 55 grader idle. Gjorde om var mer nogrann med pastan och fick runt 38-40 idle. Men nu har den efter drygt 2 veckor blivit varm igen igår låg den på 65 grader idle. Så jag gick och köpte ny kylpasta och gjorde om allt igen fick ner den till 57 grader idle. Fortfarande för varmt.

Systemet ligger för mig runt 49. Har testat med öppet chassi utan någon som helst skillnad på temperatur.

När jag känner vid utblåsen så är det sval luft som kommer ut inte varm.

Chassit känns i allmänhet ganska svalt bara ovanför nätagget som det är lite varmare.

Systemet är helt oklockat. Jag vågar inte spela några spel av rädsla för att bränna något. Har kollat lite på en ny kylare och ska testa med det så fort jag hittar något vettigt.

Annars börja jag undra om det är någon temperaturmätare som är trasig.

För är det runt 50 grader i systemet borde det kännas vid utblåsen. Samma sak med en processor som är 60 grader borde ju komma varmluft ifrån den. har ju en tunnel som leder ut luft från fläkt och processor rakt ut på sidan men den fläktar svalt och skönt där.

Jobbigaste är ju att när datorn blir för varm eller tror den blir för varm så klockar ju allting ner sig själv automatiskt. Vågar inte stänga av Qfan och allt som styr utifall att det är något som är vamt.

Har kollat och pastan ligger fint. Alla fläktar snurrar på som de brukar.

någon som har någon idé ?

edit: har nu uppdaterat till senaste bios och då stack CPU iväg till 63 grader och MB ligger kvar runt 50.

blir fan knäpp undrar om det inte är hårdvaru fel iaf.

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk
Medlem

jag undrar om det inte är ett känt fel hos asus eftersom han svarade såpass kort (att bara bya ut det)
vanligtvis hadde de frågat om montering och liknande men inte i det här fallet.

Känner jag på kylflänsen på min så är den inte det minsta varm,jag börjar tvivla på om det inte har nått med sensorerna på mobot att göra,

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 | Core 2 Duo E6600@3280Mhz | Asus P5B Deluxe Wi/Fi| 2048MB Corsair TWIN2X PC6400 | Sapphire X1900XTX 512 | Maxtor DiamondMax 10

Permalänk
Medlem

det är möjligt. kände just på mina flänsar och det är enligt tempen 58 grader. tycker ju att man borde känna av det. visst de är ju inte kalla men inte tror jag att det är 58 grader. och känner jag bara inne i chassit så känns det inte så varmt heller.

lite varmare än rumstemperatur typ.

jag uppdaterade ju mitt bios och det blev ju inte bättre utav det. jag ska försöka byta fläkt på processorn här i nästa vecka och se om det blir bättre utav det. men jag vet inte vad allt kan bero på.

mailade till Intel och förklarade problemet får se vad de har att säga. ska maila asus här snart och så har jag mailat till komplett där jag köpte grejerna. får se om någon har något att komma med.

är det ett vanligt förekommande problem borde du ju ha hört om det tidigare.

men en bios uppdatering var inte svar på problemet iaf.

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wejsted
det är möjligt. kände just på mina flänsar och det är enligt tempen 58 grader. tycker ju att man borde känna av det. visst de är ju inte kalla men inte tror jag att det är 58 grader. och känner jag bara inne i chassit så känns det inte så varmt heller.

lite varmare än rumstemperatur typ.

jag uppdaterade ju mitt bios och det blev ju inte bättre utav det. jag ska försöka byta fläkt på processorn här i nästa vecka och se om det blir bättre utav det. men jag vet inte vad allt kan bero på.

mailade till Intel och förklarade problemet får se vad de har att säga. ska maila asus här snart och så har jag mailat till komplett där jag köpte grejerna. får se om någon har något att komma med.

är det ett vanligt förekommande problem borde du ju ha hört om det tidigare.

men en bios uppdatering var inte svar på problemet iaf.

Ser att du har ett Coolermaster Mystique chassi. Det har jag också, tycker att chassit har ett bra luftflöde. Har du monterat fast en 92 mm fläkt som blåser på grafikkort och moderkort? Det finns ju förberett för en 92 mm fläkt på sidoluckan med lufthål och allt.

Jag gjorde det och mitt P5W kort gick ner i mb temp ca 10 grader. (P5W användare rapporterar också nästan alltid höga mb temperaturer). Detta med en tyst lågvarvad ADDA 92 mm fläkt (15 db). Tog även någon grad eller två på grafikkort och cpu också.

Jag har en BT som kyler cpu'n och är nu nöjd med temperaturerna i hela lådan.

Iofs inte samma mb kort som ni snackar om i den här tråden.

Idle temp i TAT ligger på mellan 37-41 på kärnorna. Speedfan visar 27 grader på cpu'n. MB temp 38-39.

MB tempen höll sig på 39-40 under test i prime95 (körde drygt 3 timmar), Cpu'n gick endast upp ett par grader.

Detta med en stabil 24/7 klockning på 3,2 ghz, E6600 vcore 1,3v.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vad Intel svarar.

Vi som inte klockar kanske helt enkelt ska sluta oroa oss

Vid vilken temp stänger den av maskinen, det finns väl någon räddningsfunktion?

Går den funktionen att stänga av (hoppas att jag inte gjort det isf)?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats_epost
Ser att du har ett Coolermaster Mystique chassi. Det har jag också, tycker att chassit har ett bra luftflöde. Har du monterat fast en 92 mm fläkt som blåser på grafikkort och moderkort? Det finns ju förberett för en 92 mm fläkt på sidoluckan med lufthål och allt.

Jag gjorde det och mitt P5W kort gick ner i mb temp ca 10 grader. (P5W användare rapporterar också nästan alltid höga mb temperaturer). Detta med en tyst lågvarvad ADDA 92 mm fläkt (15 db). Tog även någon grad eller två på grafikkort och cpu också.

Jag har en BT som kyler cpu'n och är nu nöjd med temperaturerna i hela lådan.

Iofs inte samma mb kort som ni snackar om i den här tråden.

Idle temp i TAT ligger på mellan 37-41 på kärnorna. Speedfan visar 27 grader på cpu'n. MB temp 38-39.

MB tempen höll sig på 39-40 under test i prime95 (körde drygt 3 timmar), Cpu'n gick endast upp ett par grader.

Detta med en stabil 24/7 klockning på 3,2 ghz, E6600 vcore 1,3v.

jag har svårt att tro att det kommer bli någon drastisk skillnad. för att jag sätter dit en 92mm fläkt så kommer nog inte min CPU sjunka med 20 grader vilket borde vara mer normalt att ha runt 40.

men visst jag ska prova på det. men blir det inte lite konstigt med en fläkt som blåser mot MB och CPU när CPU har en fläkt som blåser bort ifrån CPU?

eller blåser CPU fläkten emot CPUn?

på tal om överklockning så vill jag göra det men det är inte ett alternativ för mig just nu med tanke på temperaturen.

edit: Har kollat temp med:

AI Booster: CPU 57-58 MB 50
SpeedFan: CPU 58-59 MB 50

detta stämmer rätt bra överrens med BIOS. vid start av datorn och kontroll direkt i bios ligger MB temp runt 35 och CPU runt 42 men stiger på någon minut bara.

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke O
Ska bli kul att se vad Intel svarar.

Vi som inte klockar kanske helt enkelt ska sluta oroa oss

Vid vilken temp stänger den av maskinen, det finns väl någon räddningsfunktion?

Går den funktionen att stänga av (hoppas att jag inte gjort det isf)?

Enligt intel så är det 61.x grader som är den högsta säkra tempen för en c2d.
har för mej att ett p5b sår av vid runt 80 grader,då stängs sytemet ner.

Inte skoj för oss som idlar runt 50.

JAg mailade tillbaka till asus om deras svar och frågade dem om de kan säga om det är fel på moderkortet eller om det är cpun som spökar.

Har ingen större lust att byta ut moderkortet och sen få veta att det var cpun det va fel på.

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 | Core 2 Duo E6600@3280Mhz | Asus P5B Deluxe Wi/Fi| 2048MB Corsair TWIN2X PC6400 | Sapphire X1900XTX 512 | Maxtor DiamondMax 10

Permalänk
Medlem

jag idlar ju runt 60 grader minsta belastning så sticker den iväg. känns som jag lever på gränsen.

alltid problem när datorn strular. är det MB eller CPU båda tillverkarna lär hävda att det är fel hos den andre.

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk
Medlem

Själv litar jag i inte på speedfan utan kör endast på Everest Home Edition. När jag kör prime95 så går cpu-tempen upp rejält och det kan jag köpa.

Hade´ bra

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n3m3
Enligt intel så är det 61.x grader som är den högsta säkra tempen för en c2d.
har för mej att ett p5b sår av vid runt 80 grader,då stängs sytemet ner.

Inte skoj för oss som idlar runt 50.

Alla säger så olika, ringde Komplett och sa att jag har idle på ~ 50 och över 60 i fullload, då säger dom att det är normala temps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n3m3
Enligt intel så är det 61.x grader som är den högsta säkra tempen för en c2d.
har för mej att ett p5b sår av vid runt 80 grader,då stängs sytemet ner. ...

Frågan är om dom menar kontinuerlig temp eller tillfälliga toppar?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX