Intelli-TXT på Swec = anus

Permalänk
Medlem

Intelli-TXT på Swec = anus

Hej!

Finns det något mer störande på websidor än Intelli-TXT, bortsett från grönblinkande, scrollande texter med ljud mot en rosa bakgrunds-gif?

Motivera varför Intelli-TXT är bra, för jag brukar 99% av gångerna stänga ner sidor som har systemet.

Detta är en tråd att diskutera Intelli-TXT i, inte ett PM till administratörerna.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

Permalänk
Medlem

Re: Intelli-TXT på Swec = anus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Motivera varför Intelli-TXT är bra

För att den, likt all annan reklam, drar intäkter till sidans ägare? Knappast något positivt för slutanvändaren, igen, likt all annan reklam.

Men swec använder väl inte scriptet någonstans? Eller har det sagts att de planerar att göra det?

Visa signatur
Permalänk

Menar du sånna där markerade ord som länkar till nån helt annan sida som reklam? Sån finns väl inte här? Inte vad jag kan se iaf. Låter som om du har nån adware som ställer till det. Om å är fallet bör tråden flyttas till mjukvaruforumet.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Enligt Adblock så kommer det från sweclockers.se.intellitxt.com
Saken är den att jag går in via .com adressen, så jag tror inte att det är nån slags adware, har dessutom ett hårt bevakat system, har inte haft adware på åratal

Permalänk
Testpilot
Citat:

Saken är den att jag går in via .com adressen, så jag tror inte att det är nån slags adware, har dessutom ett hårt bevakat system, har inte haft adware på åratal

Använder alltid .com-adressen jag med, det är ju den "rätta" adressen även om .se funkar med. Har inga reklamlänkar jag heller, måste vara nått skit du har på din dator.

Vet att Sweclockers ej använder sig av popupreklam och tvivlar på att intellitext skulle användas någonsin.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Du får nog ta och se sanningen i brunögat. Eller hur man nu säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har aldrig sett det! Innan denna tråden det vill säga

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem

Kolla på din ad-block skärmdump, infon kommer ju inte från sweclockers.se utan från intellitxt.com så du lär ha nåt skräp på datorn isf.

Permalänk
Geeks
Grundare

Det stämmer att vi testar IntelliTXT för icke-inloggade användare, för att sedan utvärdera. Är väldigt stort utomlands och kan bli det även i norden, men för oss "små" är det alltid viktigt att ligga långt fram i utvecklingen för att överleva. Upplever det personligen inte som speciellt störande, men lite störande kan det allt vara.

Vad anser ni själva?

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Det stämmer att vi testar IntelliTXT för icke-inloggade användare, för att sedan utvärdera. Är väldigt stort utomlands och kan bli det även i norden, men för oss "små" är det alltid viktigt att ligga långt fram i utvecklingen för att överleva. Upplever det personligen inte som speciellt störande, men lite störande kan det allt vara.

Vad anser ni själva?

Riktigt illa. Jag skulle nog sluta använda forumet om ni bestämmer er för att kvarstå vid det. Annars har jag medvetet valt att inte använda adblock på swec eftersom jag dels tycker swec är värt att stödja och det dels brukar vara relevant reklam. Men det bygger på att reklamen inte är störande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är alltid inloggad, så för mig har det aldrig vart ett problem.

Vad är det exakt intelli-txt gör? Lägger till dubbla understrykningar på vissa ord, och när man för musen över så får man en sån där hover-popup? Om det är allt, så tycker jag personligen inte det är så farligt. Men det beror väl på frekvensen också, är det typ en sån per mening så kanske det är lite drygt, men då får man väl logga in då helt enkelt om det stör en så mkt.

Drar det extra bandbredd eller nåt? Känns inte som att det spelar nån roll om man sitter på bredband.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Riktigt illa. Jag skulle nog sluta använda forumet om ni bestämmer er för att kvarstå vid det. Annars har jag medvetet valt att inte använda adblock på swec eftersom jag dels tycker swec är värt att stödja och det dels brukar vara relevant reklam. Men det bygger på att reklamen inte är störande.

Du "drabbas" dock inte då du är medlem på SweClockers.

Permalänk
Medlem

Jag avskyr sådana intellitxt-länkar, man tror att det är en länk relevant till det man läser och så klickar man och får reklam iställlet.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Usch för IntelliTXT! Hatar de Men sen är jag också en sån som bara måste markera varje rad jag läser ;P

Edit: Trodde allvarligt att jag hade fått nåt virus på datorn =p

Permalänk
Medlem

Jag erkänner villigt att jag blockerar all reklam på sidor jag besöker frekvent. Det inkluderar sweclockers, även om jag vet om att reklamen kan hjälpa en sida jag tycker bra om.

Jag kan inte säga att jag skulle sluta använda sweclockers om ni börjar med IntelliTXT (som är svårblockat), men min "positiva uppfattning" om sweclockers skulle sänkas avsevärt. Jag slutar använda sweclockers den dag medlemsantalet sjunker kraftigt och forumaktiviteten minskar. Men det ena kan ju leda till det andra.

Jag skulle hellre se en funktion för att donera pengar. På det viset kan jag skänka en hundralapp om året eller så, utan att behöva må illa av all reklam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter
Du "drabbas" dock inte då du är medlem på SweClockers.

Jo, men intelli-txt är så illa att jag ser det som en principfråga. Det tog ju ett tag innan jag registrerade mig. på den tiden skulle jag inte uppskattat att behöva stå ut med sån irriterande reklam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad anser ni själva?

Störigt, men acceptabelt om det drar in cash till en grym site.

Citat:

Jag avskyr sådana intellitxt-länkar, man tror att det är en länk relevant till det man läser och så klickar man och får reklam iställlet.

Äsh, länkarna ser ju olika ut.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Jag erkänner villigt att jag blockerar all reklam på sidor jag besöker frekvent. Det inkluderar sweclockers, även om jag vet om att reklamen kan hjälpa en sida jag tycker bra om.

Jag kan inte säga att jag skulle sluta använda sweclockers om ni börjar med IntelliTXT (som är svårblockat), men min "positiva uppfattning" om sweclockers skulle sänkas avsevärt. Jag slutar använda sweclockers den dag medlemsantalet sjunker kraftigt och forumaktiviteten minskar. Men det ena kan ju leda till det andra.

Jag skulle hellre se en funktion för att donera pengar. På det viset kan jag skänka en hundralapp om året eller så, utan att behöva må illa av all reklam.

Okej, bra feedback här. Intelli-TXT är på test, men det finns möjlighet för varje enskild besökare att stänga av det, det kommer aldrig att bli lika viktigt för oss heller som de övriga annonserna. Vi gillar att ligga i framkant rent tekniskt och annonserna är en del av vår verksamhet idag och det gäller således även dem. Annonserna på Internet utvecklas hela tiden och kommer och går i olika former. Hur man än vrider på det så är detta vår enda inkomstkälla idag och för att kunna göra mer satsningar och förbättra journalistik exempelvis så krävs det tid/pengar från folk som jobbar. Det är också ett av mina personliga mål att de som jobbar och är duktiga skall anställas och få betalt för det (vilket 5 personer får idag). Men nu kommer vi in mer på företagandet och det kanske inte är så intressant.

Det är rätt många som blockerar annonserna av olika anledningar, det är inget vi varken är för eller emot, men vi anser att man inte skall påtvinga läsaren detta. Det finns alltså alternativ, men det är upp till var och en att välja. Vi gör vad vi kan för att hålla annonserna relaterade dock, även Intelli-TXT kommer att bli mer relaterat och kanske även mer intressant om de växer i norden. Donationer är inget vi skulle kunna ta emot just för att vi faktiskt är kommersiella och att det då skulle kännas väldigt konstigt, men är ett speciellt betalmedlemskap intressant där vi kan erbjuda fler tjänster är det mer intressant. Självklart frivilligt.

Till sist vill jag bara tillägga att det bland många finns en mentalitet om att allt på nätet skall vara gratis, vare sig det är bra eller dåligt. Men i längden är det omöjligt för oss att leverera utan långsiktlig arbetskraft och arbete. Vi klarade oss idéellt från 1999 - 2004/2005 cirka men i och med att allt ändras, vi förändras, konkurrenterna förändras och vi har en strävan mot att verkligen leverera kvalitet framåt klarar vi inte av idéellt arbete. Tiden som läggs ner idag är inget man gör efter jobbet, utan det är flera heltidsjobb. Jag vet bara att jag inte skulle klara att hålla i allt detta ensam idag, och tills det att samhället förändras så att alla jobbar idéellt och på något sätt föda/husrum finansieras på annat sätt än lön för sitt arbete så har även vi extremt svårt att leverera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad anser ni själva?

Jag är lite i linje med SebastianJ här, jag visar medvetet reklamen på sweclockers.com och kan stå ut med det (även om jag är grinig över utrymmet till höger som ni knycker från min 12"-skärm). Men intelliTXT, det är seriöst irriterande. Om det bara gäller för icke inloggade, fine, det rör ju inte mig, men för guds skull inte för inloggade, det är för mycket. Eller ge mig ett betalalternativ, ni kan väl inte tjäna så mycket på de "impressions" jag ger upphov till att jag inte skulle kunna ersätta det med en månad/kvartalskostnad?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Helt seriöst finns det ingen reklamsort jag avskyr mer än intelliTXT(visste inte om att det hade ett namn ) Jag blir galen på det på dom sidorna som har det(fler och fler tyvärr ) och jag skulle, som icke inloggad/första ggn användare, tycka att det sänkte helhetsintrycket.
Om ni ska ha det så är det bra ifall ni tydligt visar att dom försvinner när man blir medlem, eller att enkelt kunna stänga av dom.

Kan ni inte starta ngn form av donationer iställlet

Lite komisk tråd iaf

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Jag är lite i linje med SebastianJ här, jag visar medvetet reklamen på sweclockers.com och kan stå ut med det (även om jag är grinig över utrymmet till höger som ni knycker från min 12"-skärm). Men intelliTXT, det är seriöst irriterande. Om det bara gäller för icke inloggade, fine, det rör ju inte mig, men för guds skull inte för inloggade, det är för mycket. Eller ge mig ett betalalternativ, ni kan väl inte tjäna så mycket på de "impressions" jag ger upphov till att jag inte skulle kunna ersätta det med en månad/kvartalskostnad?

Jag kan uttrycka det ganska enkelt (sitter förresten själv på 12" men tycker att texten är lättare att läsa när den inte breder ut sig över hela skärmen):

Medlemsavgift kan vara ett bra komplement, eller till och med ersätta annonserna helt. Men det krävs stora volymer av betalande läsare - och det är _svårt_ att uppnå. Speciellt i ett mindre land. Branschen skulle få svårt att göra en sådan vändning, folk har varken råd eller är beredda att betala för varje tidning de vill läsa och då skall man plötsligt välja någon få tidning man tycker är värd att betala för. Utbudet skulle minska drastiskt. Det är fortfarande så att det finns stora klyftor mellan rika och fattiga och det krävs ju en viss "avgift" för att gå runt. I min snabba uträkning hade vi behövt fler invånare och många fler läsare för att klara en sådan sak, men frågan är om det ens skulle vara rättvist. Nu är åtminstone informationen åtkomlig för alla, även om alla (exklusive de som blockerar den) måste se reklamen.

Sen måste jag säga att jag tror (i mitt skadade huvud?) att en sida utan reklam hade varit tråkig idag och hade uppfattats som "konstig". Kan låta konstigt dock :).

Hur som helst, alternativet du pratar om är en valmöjlighet att mot en kostnad ta bort annonserna men bara för sig själv? Hade det inte då varit bättre att blocka annonserna (vilket många hellre gör än att betala) och införskaffa sig ett betalmedlemskap där man får ut mer av sidan? Sådant som kan göra det värt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag kan uttrycka det ganska enkelt (sitter förresten själv på 12" men tycker att texten är lättare att läsa när den inte breder ut sig över hela skärmen):

Medlemsavgift kan vara ett bra komplement, eller till och med ersätta annonserna helt. Men det krävs stora volymer av betalande läsare - och det är _svårt_ att uppnå. Speciellt i ett mindre land. Branschen skulle få svårt att göra en sådan vändning, folk har varken råd eller är beredda att betala för varje tidning de vill läsa och då skall man plötsligt välja någon få tidning man tycker är värd att betala för. Utudet skulle minska drastiskt. Det är fortfarande så att det finns stora klyftor mellan rika och fattiga och det krävs ju en viss "avgift" för att gå runt. I min snabba uträkning hade vi behövt fler invånare för att klara en sådan sak, men frågan är om det ens skulle vara rättvist. Nu är åtminstone informationen åtkomlig för alla, även om alla (exklusive de som blockerar den) måste se reklamen.

Sen måste jag säga att jag tror (i mitt skadade huvud?) att en sida utan reklam hade varit tråkig idag och hade uppfattats som "konstig". Kan låta konstigt dock :).

Hur som helst, alternativet du pratar om är en valmöjlighet att mot en kostnad ta bort annonserna men bara för sig själv? Hade det inte då varit bättre att blocka annonserna (vilket många hellre gör än att betala) och införskaffa sig ett betalmedlemskap där man får ut mer av sidan? Sådant som kan göra det värt.

En sak som slår mig är om inte Sweclockers kunde/borde satsa mer på den "community" med kunnigt folk som finns kring sidan. Jag har för mig att jag läst att ni ser artiklarna och nyheterna som det viktigaste, vilket också kan förklara beslutet att stänga ÖÄ. Men visst, jag är inte insatt alls, och förmodligen är jag ute och cyklar :).

Btw: artikelförslag: Swec bakom kulisserna. Vem, hur, var, varför, framtidsplaner osv.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
En sak som slår mig är om inte Sweclockers kunde/borde satsa mer på den "community" med kunnigt folk som finns kring sidan. Jag har för mig att jag läst att ni ser artiklarna och nyheterna som det viktigaste, vilket också kan förklara beslutet att stänga ÖÄ. Men visst, jag är inte insatt alls, och förmodligen är jag ute och cyklar :).

Btw: artikelförslag: Swec bakom kulisserna. Vem, hur, var, varför, framtidsplaner osv.

Menar du mer initiativ från folket som finns på SweClockers, någon slags avdelning att uttrycka sig på etc? Utveckla gärna dina tankar här, detta är typiskt en sak som vi gärna vill satsa mer på, då kunskapen finns här. Forumet är ett sätt, galleriet/byggloggar är ett sätt. På sätt och vis gör vi det, nästan alla redaktörer härstammar från medlemsskaran från början exempelvis. Men det finns mycket mer att göra, utveckla gärna själv vad du tänkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intellitext är det värsta skräpet till irriterande ...

Jag är alltid inloggad när jag kommer in på swec så om det inte blir för inloggade medlemmar också så spelar det inte mig någon roll men intellitext i sig kan jag bli galen på.

Var Swec är påväg är en sak som kanske är intressant att diskutera?
En annan sak som kan vara intressant är att man kan lägga upp moddar som artiklar så att fler upptäcker dem och kan få egna ideer.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag slutar nog också besöka sweclockers om ni börjar med intelli-text. Jag gillar det bara inte.

Är det inte nog med att ni har blinkande banners och reklam?

Permalänk

Jag står ut med reklamen i dagsläget för att den inte stör innehållet. Men om ni skulle börja fylla upp även innehållet med reklam (t.ex. intelli-txt eller banners mellan var tredje inlägg), så skulle jag fundera både en och två gånger om jag verkligen vill vara kvar.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Intellitext är det värsta skräpet till irriterande ...

Jag är alltid inloggad när jag kommer in på swec så om det inte blir för inloggade medlemmar också så spelar det inte mig någon roll men intellitext i sig kan jag bli galen på.

Var Swec är påväg är en sak som kanske är intressant att diskutera?
En annan sak som kan vara intressant är att man kan lägga upp moddar som artiklar så att fler upptäcker dem och kan få egna ideer.

MVH

Vi är på väg mot att bli Sveriges bästa dator/teknik/it-site med aktiva medlemmar. Och vi behöver bygga upp en bas för att, som "uppstickare", kunna konkurrera mot de stora förlagen som de också börjat satsa mer på nätet nu. Förutspår att det blir mycket tuffare framåt, men det är klart att vi strävar mot en bättre sajt hela tiden. Ibland gör man rätt och ibland fel, det är en del av resan.

Ps. Du kan lägga upp moddar http://www.sweclockers.com/galleri/.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Menar du mer initiativ från folket som finns på SweClockers, någon slags avdelning att uttrycka sig på etc? Utveckla gärna dina tankar här, detta är typiskt en sak som vi gärna vill satsa mer på, då kunskapen finns här. Forumet är ett sätt, galleriet/byggloggar är ett sätt. På sätt och vis gör vi det, nästan alla redaktörer härstammar från medlemsskaran från början exempelvis. Men det finns mycket mer att göra, utveckla gärna själv vad du tänkt.

Okej, nu ska vi se. Jag skriver väl ner de tankar som dyker upp, med risk för att börja yra allt för mycket...

Om vi börjar med att dra upp ÖÄ än en gång :). Jag har inte sett någon statistik, men jag gissar att en del av era besökare försvann med ÖÄ. Säkert också en och annan som använde de datorrelaterade forumen men också gillade att det fanns ett allmänt forum där man kunde prata icke-datorrelaterade saker med andra datorintresserade. Om vi ska överdramatisera lite så utgör ÖÄ skillnaden mellan "forum för enbart datorrelaterade frågor" och "forum för datorintresserade" :).

Sedan en sak som den här tråden är ett exempel på; det skulle vara trevligt att ha någonstans att diskutera Sweclockers på. Visst, har man några förslag på förbättringar eller frågor eller åsikter så kan man säkert kontakta er, men om man inte tillåts diskutera Swec med andra så blir det ju lite diktatur över det hela ;).

Hmm... resten av mina konkreta idéer tycks mitt i allt ha blåst bort. Eller så var det aldrig så konkreta som jag trodde... Vad jag tycker är i alla fall att ni ska inse och "utnyttja" det faktum att ni har en massa kunniga besökare/forummedlemmar, samt låta forummedlemmarna tala med varandra också om sådant som inte har med datorer att göra. Visa att ni bryr er om era besökare, låta dem komma till tals om hela Sweclockers, tänja på gränserna, omfamna Zen och... äsch, nu blir det flummigt. Jag ska ha kaffe. Återkommer om jag får fler briljanta idéer...

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

En sak som jag kom på nu, man har ju FAQ:s i varje forum del men man kanske skulle kunna göra en separat del med grundläggande datorkunskap samlad i en lite längre artikel.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
En sak som jag kom på nu, man har ju FAQ:s i varje forum del men man kanske skulle kunna göra en separat del med grundläggande datorkunskap samlad i en lite längre artikel.

Börjar gå lite OT nu men en Swec-wiki hade varit guld

Ang. intellitext så gillar jag inte sidor som använder det. Inte p.g.a att det bara finns där(ett streck under vissa ord må vara fult men det är inte jättestörande), utan för att det i 9 fall av 10 segar ner webläsaren och hela datorn. Den ni fått tag på här verkar inte göra det men den är ändå jobbig, råkar man föra musen över ett ord kommer det upp en ruta som tar 5sec på sig att försvinna om man inte trycker på det pyttelilla krysset. Skulle systemet fungera på ett snabbt och diskret sätt skulle det vara ok men så som det är nu är det bara jobbigt.

Dessutom känns det inte som något direkt effektivt reklamsätt, "hmm, ordet internet låter intressant, nu ska vi se vad som döljer sig där bakom...oj ett webhotell, precis vad jag behöver!"