Skydd mot att processer går i botten?

Permalänk

Skydd mot att processer går i botten?

Tjena!

Vet någon om det finns ett program som hindrar andra processer att utnyttja CPU:n till max? Jävligt störigt när man håller på med något och så blir GUI så jäkla segt att man knappt kan stänga ner programmen.

/Metz

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Vän,

Task manager -> sänk prioritet för programmet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vän,

Task manager -> sänk prioritet för programmet

för mig brukar det resultera i låsning av programmet. men men testa kan man alltid
är jag oxå din vän, vän?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Tjena!

Skall kolla in Processtamer. Verkar i alla fall lovande. Angående svaret att ställa ner prioriteten på programmet som tar åt sig all processorkraft är inte aktuellt eftersom att när ett program väl hoggar processorn med typ 99% så blir GUI alldeles för långsamt. Det är just sådana cituationer som jag vill undvika.

/Metz

Permalänk
Medlem

Att sänka prioriteten på en process hindrar den inte att dra 100% CPU. Den riktiga lösninge är naturligtvis att felsöka varför ett program drar 100% CPU, vissa program ska göra det och är anpassade efter det, tex SETI.
Ifall du har många program som drar väldigt mycket CPU så bör du titta på att köpa en processor med flera kärnor, alt ett SMP-system, då kan du balansera lasten och få bättre response från operativsystemet.

...sen kom jag på att du kan iofs köra Virtal Server och begränsa lasten, men det är lite mera komplicerat.