Permalänk
Medlem

X850XT vs X1950 Pro

Hej svejs i lingonskogen!

Sitter för stunden på ett X850XT som samsas om chassiutrymmet med en A64 'Venice' @2,5 GHz och 2 gig Corsair ram. Har lite slantar liggande och det börjar klia lite i uppgraderarfingrarna :).
CPU eller MB tänker jag inte kika något närmare på för stunden, då min budget inte räcker till för det. Återstår gör då grafikkortet. Jag har spanat lite på X1950XT, men jag tycker att det är för mycket åt det dyrare hållet och det känns en smula dumt att lägga över 2500 kr när en ny generation grafikkort står för dörren.
X1950 Pro verkar vara ett vettigare alternativ i mitt fall. De spel min stackars X850-trotjänare inte riktigt klarar av är främst Ghost Recon: Advanced Warfighter samt Company of Heroes. Hur stor skillnad skulle ni tro att jag märker av med ett byte till ett X1950 Pro? Jag spelar i 1280x1024.

Permalänk
Medlem

Re: X850XT vs X1950 Pro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CmeC
Hej svejs i lingonskogen!

Sitter för stunden på ett X850XT som samsas om chassiutrymmet med en A64 'Venice' @2,5 GHz och 2 gig Corsair ram. Har lite slantar liggande och det börjar klia lite i uppgraderarfingrarna :).
CPU eller MB tänker jag inte kika något närmare på för stunden, då min budget inte räcker till för det. Återstår gör då grafikkortet. Jag har spanat lite på X1950XT, men jag tycker att det är för mycket åt det dyrare hållet och det känns en smula dumt att lägga över 2500 kr när en ny generation grafikkort står för dörren.
X1950 Pro verkar vara ett vettigare alternativ i mitt fall. De spel min stackars X850-trotjänare inte riktigt klarar av är främst Ghost Recon: Advanced Warfighter samt Company of Heroes. Hur stor skillnad skulle ni tro att jag märker av med ett byte till ett X1950 Pro? Jag spelar i 1280x1024.

Du kommer nog att märka en heeel del skilldnad ^^, vet inte så mycket om det. Det jag ville säga var att om du nu skulle satsat på de nya DX10 korten och inte verkar ha riktigt råd med ett X1950XT hur kommer du då kunna pröjsa 6-7000kr för ett DX10 kort :S?? och det kommer antagligen ta sin tid tills de blir billiga med.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli en klar skillnad från ditt X850 till ett X1950PRo, men frågan är om det verkligen är värt det. Det är ett visst antal % prestandaökning vi pratar om, men med tanke på priset kanske det inte är helt värt uppgraderingen.
Jag hade ett X800GTO som jag låst upp och klockad till lite bättre prestanda än X800XT PE, som är i närheten utav X850XT prestanda. Jag köpte sedan mitt X1800XT, och det blev en ganska stor skillnad. Inte den skillnad jag hoppats på, men en skillnad iallafall.
med tanke på att 8800 serien släpps om en vecka och att DX10 börjar närma sig sitt releasedatum (men det är ett bra tag kvar iallafall) så är det svårt att säga ifall du ska uppgradera nu eller ej.

Du kan tänka såhär:
har du pengar tror du till en sådan uppgradering som behövs senare när du ska uppgradera till DX10? Eller, bör du spara på pengarna och fylla på plånboken med mer till större uppgradering?

Jag skulle nog köpt kortet om jag var du, men som sagt beror det på.

Permalänk

Tjenare,

Har skaffat ett nästan likadant kort som du, men detta har ägarn innan uppgraderat till x850XTpe eller något sånt.. är inte så farligt dyrt och ett sånt kort kostar c:a 5000 tusen så är hyffsat bra vill jag säga dig.. du ska ha bättre dator än vad jag har om du gör detta.. flytar på högsta både i Ghost Recon AW och Company of Heroes. Trodde inte mina ögon när fps:en rann som rinnande vatten.

Tänkte det kunde vara ett tips till dig att uppgradera ditt nuvarande:)
Jag ska iaf inte byta på ett bra tag framöver.

Visa signatur

Procce: Intel Core 2 Duo E4300 @ 2200 Mhz | Moderkort: Asrock 4CoreDual-VSTA | 1 hdd 120gb | Grafikkort: Sapphire Radeon X1950 Pro 512 mb/256 bit AGP | 1536 RAM Corsair Value Select PC-5300 | 550 watts nätagg | Ljudkort: Realtek ALC888 | Övrigt: 1 Extern hdd 250gb | 1 dvd-brännare | GPU Idle 40-45 Cº | CPU Idle 30Cº | 3DMark05: 10282 (OC) | 3dMark06: 5083 (OC)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Uppgradering till grafikkort med DX10-stöd har jag inte i planerna förrän nästa sommar/höst som tidigast. Då planerar jag även att ha tillräckligt med pengar för att köpa en helt ny dator att ersätta min nuvarande med. Jag tänker åtminstone inte köpa något kort ur 8xxx-generationen.

Det är ju även ett dilemma att ju längre jag väntar, desto mindre blir mitt nuvarande kort värt. Den gyllene medelvägen blir allt svårare att hitta.

Och till lycan: Jag har råd att spendera upp till 3500 kr på ett grafikkort, men jag är som sagt tveksam till att lägga så mkt pengar på ett high-end-kort, som ändå kommer att vara fullständigt utskåpat prestandamässigt om 2-3 månader. Då tror jag att ett X1950 Pro kan vara en kompromiss mellan pris och prestandaökning.

Permalänk
Medlem

ta ett x1900xt istället

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk

ta även en titt på 7900gto som möjligt alternativ