Permalänk
Medlem

Civilingenjör datateknik

Tänkte fråga om några här har läst till civilingenjörer inom elektro, data eller något annat som har med datorer (hård- och mjukvara) att göra. Det är en utbildning som jag har funderat på att läsa och tydligen har arbetsmarknaden inom IT återigen vänt ...

Det jag undrar om utbildningen är kul och hur svår den är ... kan alla som har läst natur klara det, eller måste man vara speciellt smart? Hur är matte, fysik och programmeringskurserna i jämförelse med gymnasiets kurser inom dom områdena? Skulle vara kul om nån kunde dela med sig av sina erfarenheter ....

Permalänk
Medlem

Läser fjärde året på det Datavetenskapliga programmet vid Linköpings Tekniska Högskola. Det är en riktig rolig utbildning med mycket frihet, hur svår den blir avgör man själv när man väljer kurserna.

Den fokuserar väldigt mycket på mjukvara, men man läser även många kurser inom andra områden som hårdvara, kognitivvetenskap m.m.

De flesta som börjar utbildningen kan programmera, men det är inget måste då de första programmeringskurserna är nybörjarkurser och kräver ingen förkunskap, men sen blir ju kurserna mer och mer avancerade.
Programmeringskurserna på gymnasiet är ren skit om man jämför med högskolekurser.

Matten är ju självklart mycket svårare än den på gymnasiet då man läser Analys, Linjär algebra, optimeringskurser m.m, men om man bara hänger med och pluggar så brukar det inte vara något större problem.

Man behöver inte vara speciellt smart, bara man är intresserad och beredd att lägga ner mycket tid så kommer man ganska långt.

http://www.liu.se/utbildning/program/TNCCC

Permalänk
Medlem

Ok, tack.

Kan alla som börjar redan programmera? På vilken nivå?

Hur skulle du lite mer konkret beskriva att matte-kurserna är svårare: är det svårighetsgraden, mängden eller båda?

edit:

och vad är skillnaden mellan ingenjörsprogrammen och datavetenskap? För- resp. nackdelar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Ok, tack.

Hur skulle du lite mer konkret beskriva att matte-kurserna är svårare: är det svårighetsgraden, mängden eller båda?

edit:

och vad är skillnaden mellan ingenjörsprogrammen och datavetenskap? För- resp. nackdelar?

De flesta kan oftast programmera lite iallafall, finns de som är väldigt bra och de som är ganska dåliga. Vissa kanske har programmerat länge medan andra kanske bara har gjort lite i Java eller VB innan.

Matten bygger ju på den man hade i gymnasiet, så det är ju en högre nivå. Är ju oftast mycket mer man måste hålla reda på själv, formler m.m.

Vad som skiljer mellan Datavetenskap och Civilingenjörsutbildningar beror på vilken högskola man läser på. I Linköping så är Civilingenjörsutbildningen i Datateknik väldigt mycket inriktad på hårdvara, så om man mest är intresserad av mjukvara så ska man nog inte läsa Datateknik här.

En annan viktig sak är ju att Datavetenskap är mycket friare (iallafall här), man kan välja de flesta kurserna själv, så man slipper läsa kurser man inte tycker är intressanta.

Permalänk
Medlem

Jag talade med en kille en gång som sa att när han läste datateknik så fanns det elever som kunde vara bättre än lärarna på att programmera Själv kommer jag bara kunna gymansieskolans programmering A+B+C och jag känner att det inte har gett mig så mycket ärligt talat ... är ju iofs bara klar med B hittlls ..

Är det så att folk tvingas hoppa av för att det kan vara svårt? Det gör det säkert, men är dom många? Beror det då på disciplin, eller IQ?

Jag personligen gillar nog hårdvara också faktiskt. Är det så att man går in på det ganska mycket så att man t.ex. skulle kunna utveckla komponenter, mp3-spelare och liknande eller gör man bara sånt på elektroteknik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag talade med en kille en gång som sa att när han läste datateknik så fanns det elever som kunde vara bättre än lärarna på att programmera Själv kommer jag bara kunna gymansieskolans programmering A+B+C och jag känner att det inte har gett mig så mycket ärligt talat ... är ju iofs bara klar med B hittlls ..

Är det så att folk tvingas hoppa av för att det kan vara svårt? Det gör det säkert, men är dom många? Beror det då på disciplin, eller IQ?

Jag personligen gillar nog hårdvara också faktiskt. Är det så att man går in på det ganska mycket så att man t.ex. skulle kunna utveckla komponenter, mp3-spelare och liknande eller gör man bara sånt på elektroteknik?

Brukar vara ganska många som hoppar av tekniska utbildningar, vilket främst beror på att de egentligen inte var så väldigt intresserade av området.

Hur avancerade hårdvarusaker man gör beror ju helt på vilka kurser man läser, själv har jag bl.a. läst digitalteknik och datorteknik, detta är typ standardkurser som de flesta läser. Man får utveckla MP3 spelare på vissa kurser, men det är oftast D:are (Datateknik) som läser dem.

Permalänk
Medlem

Eller så säger dom bara så?

Ok... tack för svaren!

Permalänk

Håller med det som är sagt.

Däremot är det i civilprogrammen vanligt att folk hoppar av för matten fast de har intresse för ämnet. Matten där handlar väldigt mycket att kunna härleda/bevisa och inte bara acceptera en formel eller något bara för att det står något i en bok.

Att elever är bättre än studenter är inte alls vanligt som på gymnasiet, jag har faktiskt inte haft en enda kurs där någon elev har varit i närheten. Om detta sedan beror på bra lärare eller dumma elever håller jag osagt. (skämt)
Men visst kan vissa lärare vara dåligt uppdaterade om saker som inte ingår i kursen men ändå berör ämnet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

civ ing kommer väl att bli förlängt till 5 år nu nästa år också om allt går som det går, för att matcha motsvarande internationella program?

edit: ser att KTH redan har gjort det på sin hemsida (200p)

Permalänk
Medlem

Pluggar första året på KTH, civilingenjör i datateknik. Det är en hel del matematik de två första åren. Själv har jag en vanlig naturbakgrund men jag skippade att plugga matte E då det inte behövdes för att antas till KTH men jag ångrar det i efterhand. Ju mer mattebakgrund man kan få från gymnasiet... desto bättre. Har du möjligheten att läsa matte E, diskret etc.. gör det!

Ett annat tips är att börja avvänja sig från att använda miniräknaren då inga hjälpmedel är tillåtna på tentor än så länge. Inte ens formelsamlingar. Känns att gymnasiet gör en mer handikappad med miniräknare och andra hjälpmedel.

Visa signatur
Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Brukar vara ganska många som hoppar av tekniska utbildningar, vilket främst beror på att de egentligen inte var så väldigt intresserade av området.

Att söka till en utbildning i datavetenskap för man gillar datorer är lite som att söka till en ubildning i farkostteknik för man gillar folkrace. (tack Dijkstra för den )

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
Ett annat tips är att börja avvänja sig från att använda miniräknaren då inga hjälpmedel är tillåtna på tentor än så länge. Inte ens formelsamlingar. Känns att gymnasiet gör en mer handikappad med miniräknare och andra hjälpmedel.

Fast, är det inte då också så man slipper behovet av hjälpmedel till stor del?

På gymnasiet är det ju inte helt ovanligt med uppgifter med svar av typen "sqrt(38/23)", "svara i tre decimaler". Det är ju inte rimligt att räkna ut i huvudet. Men om svaret är i formen "sqrt(a*x/b)" och det är tillåtet att svara i den formen blir det ju lättare att vara utan räknare. Räknaren tar man ju ändå bara fram för de jobbiga numeriska talen.

Formelsamlingen läre det värre att vara utan, hatar att lära mig onödiga saker utantill.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

När vi nu är inne på ämnet matte kan jag väl nämna mina 2 cent. Går Tekniskt Basår just nu för att få tillräcklig behörighet till det civilingenjörsprogram jag vill gå nästa år. Har läst Matte A-C på gymnasiet och började med MaC direkt när jag kom till det här året, kan säga att det var en helt annan upplevelse att läsa det på ett universitet än att läsa kursen på gymnasiet. Här är tempot snabbare och man måste jobba mer för att hinna med att göra de nödvändiga uppgifterna, detta samtidigt som lärarna tar med en hel del saker utanför kurserna för att ge oss en större chans nästa år.

Så jag håller med om sakerna som nämnts tidigare i tråden, dvs läs all matte du bara kan! Alla civ.ing program läser väl några basic mattekurser och att komma väl förberedd till dom är nog rätt viktigt. Speciellt då jag förstått att just dataprogrammen behöver en hel del matte för programmeringen.

Lycka till!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag läser ju nu civilingenjör i datateknik första året vid LTH.

Orkar inte göra något större utläggning men, sjukt kul!

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Jag läser första året på IT, på IT-Universitetet (KTH). Här finns alla möjliga inriktningar innom IT, programmering, hårdvara, nätverk. Skillnaden mellan IT och datorteknik på KTH är jag lite osäker på. Vi på IT har ju samma kursutbud som D. Fast på IT kan man forska och hålla på oxå (om man orkar senare), vi har universitetsstatus, medans de på D har högskole.
Jag läser IT för att jag kom in på det. Hade inte tillräckligt höga betyg för D. Tror dock inte att det hade spelat så stor roll om jag hade gått D.

Största skillnaden jag märkt mellan gymnasie och högskola är tempot. Här läser man bara två kurser i taget, men det är på ~7 veckor. Det gäller att hänga med på lektionerna och plugga en hel del hemma.
Angående matten så har man läst upp till matte f så klarar man sig ganska bra. Läser man alla mattekurser på gymnasiet så har man ju grunden, högskolematten är bara en påbyggnad av gymnatiset.

Det är några tjejer som går här som aldrig har programmerat förut, men den första programmerings kursen är ju en nybörjarkurs, så de klarar sig ganska bra.

Efter första tentan tror jag det är 10 personer som har hoppat av. De kanske märkte att IT inte var något för dem, eller att de tyckte matten va blä.

Det absolut sämsta med högskola är att vi inte har något höstlov/sportlov. Det skulle vara så skönt att ha en veckas lov efter första tentorna. Men men, det finns ju onsdagspubb, torsdagspubb, spex, och massa annat kul medans man pluggar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
....Vi på IT har ju samma kursutbud som D. Fast på IT kan man forska och hålla på oxå (om man orkar senare), vi har universitetsstatus, medans de på D har högskole....

Har inte hela KTH universitetsstatus?

"Sveriges största tekniska universitet"

Permalänk
Medlem

Eh!? ...KTH är självklart ett universitet, ett av sveriges bättre ansedda dessutom, det är bara de att de har behållt namnet KTH för att det är så världskänt.

Permalänk
Medlem

menar du KTH som ligger i Kista? Där de läser högskole.ing ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
När vi nu är inne på ämnet matte kan jag väl nämna mina 2 cent. Går Tekniskt Basår just nu för att få tillräcklig behörighet till det civilingenjörsprogram jag vill gå nästa år. Har läst Matte A-C på gymnasiet och började med MaC direkt när jag kom till det här året, kan säga att det var en helt annan upplevelse att läsa det på ett universitet än att läsa kursen på gymnasiet. Här är tempot snabbare och man måste jobba mer för att hinna med att göra de nödvändiga uppgifterna, detta samtidigt som lärarna tar med en hel del saker utanför kurserna för att ge oss en större chans nästa år.

Så jag håller med om sakerna som nämnts tidigare i tråden, dvs läs all matte du bara kan! Alla civ.ing program läser väl några basic mattekurser och att komma väl förberedd till dom är nog rätt viktigt. Speciellt då jag förstått att just dataprogrammen behöver en hel del matte för programmeringen.

Lycka till!

Hur snabbt läser ni klart t.ex. matte D eller Fysik A/B?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc

Med IT-univ menas kths del i kista ja. Civ. ing D:are läser på Campus vallhallavägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc

Nja, IT och Mikroelektronik Civ. ing. ligger i Kista också.

Tycker själv inte att D på KTH är särskilt svår, tror de flesta klarar den om de bara är villiga att jobba lite och inte sitta med WoW hela tiden.

Permalänk
Medlem

Ok, lite förvirrande att de behållit KTHögskolan.

I Kista har de Civil IT och Microelektronik och några högskoleutbildningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
..., vi har universitetsstatus, medans de på D har högskole. ...

Någon som vågar anta sig utmanigen att förklara för en inte-så-insatt vad det är för skillnad på "universitetsstatus" och "högskole" på ett begripligt sätt =/?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
Någon som vågar anta sig utmanigen att förklara för en inte-så-insatt vad det är för skillnad på "universitetsstatus" och "högskole" på ett begripligt sätt =/?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Universitet_i_Sverige#Pr.C3.B6vn...

Permalänk
Medlem

"Enligt Högskoleverket ligger skillnaden mellan en högskola och ett universitet i rätten att utfärda examina på forskarutbildningsnivå, så kallat vetenskapsområde. Universiteten har generell rätt att utfärda examen i forskarutbildning."

för att förtydliga ännu mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ganska kul detta
Jag läser på Lunds Tekniska Högskola till Ingenjör inom Programvaruteknik, ingen av dem i klassen som inte kunde programmera sedan innan var kvar längre än andra året

Alltså har man ett riktigt intresse för programmering så har man testat det redan innan man kommit till högskolan... fast det går säkert att klara sig ifall man är ambitiös ändå

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunken
Jag läser ju nu civilingenjör i datateknik första året vid LTH.

Orkar inte göra något större utläggning men, sjukt kul!

Jag läser också första året på civilingenjör i datateknik i Linköping, och jag har hostat svn som puf.nu (som du har i kommentaren) använde förut, borde jag veta vem du är? Vilken klass går du i osv?

On topic: Jag tycker också att det är kul hittills, speciellt alla sjuka människor på universitetet ^^ Man lär sig nästan mer i Lysator (dataföreningen) än på föreläsningar dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Jag läser också första året på civilingenjör i datateknik i Linköping, och jag har hostat svn som puf.nu (som du har i kommentaren) använde förut, borde jag veta vem du är? Vilken klass går du i osv?

On topic: Jag tycker också att det är kul hittills, speciellt alla sjuka människor på universitetet ^^ Man lär sig nästan mer i Lysator (dataföreningen) än på föreläsningar dock

LTH = Lunds Tekniska Högskola
LiTH = Linköpings Tekniska Högskola

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Tycker själv inte att D på KTH är särskilt svår, tror de flesta klarar den om de bara är villiga att jobba lite och inte sitta med WoW hela tiden.

D på KTH är det civ.ing. program som läser mest matte (inkl Teknisk Fysik) enligt studiehandboken. Om du räknar ihop poängen så är det så. Tror 57p för D, och typ 48p för F. (Glöm inte att teoretisk datalogi - kurser sorterar in under matematik, medan fysikkurser sorterar in under fysik). Och om du läser enkla inriktningar så är D enkel, om du läser teoretisk datalogi så är det svåraste man kan läsa på hela KTH.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
LTH = Lunds Tekniska Högskola
LiTH = Linköpings Tekniska Högskola

Ah, vilket dumt misstag, får skylla på att ögonen är lite ohopkläggade då jag är trött efter LAN

Ontopic-delen av mitt inlägg är dock fortfarande lite relevant som tur är