Permalänk

Sun Ultra 1

Jag har fått tag i en SUN ULTRA 1.
Jag skulle villja veta hur man konstruerar en terminalkabel till denna.

Och hur jag gör för att den ska visa uppstaren via terminal.

Vilka OS är möjliga att köra på denna? Jag har för mig att FreeBSD skulle fungera.

Men första problem är att starta den och se om den fungerar.

Permalänk
Medlem

Den ska sända via terminal så fort den startar

FreeBSD ska finnas till sparc men hört att de andra *BSD ska vara bättre
De Linux os som finns är i alla fall Debian och Gentoo och nu även ubuntu

Permalänk

Ok
hur fixar man i putty så den tar emot via terminal.

Och vilken typ av kabel ska jag ha?

Vet inte riktigt vad jag ska burken till men det vore ialla fall roligt och se om den fungerar.

Permalänk
Medlem

Du behöver en nollmodemkabel som du ansluter ultrans serieport till en på din dator med skärm.

Sen behöver du ett terminalprogram som pratar just med serieportar. Hyperterminal fanns i windows senast jag tittade.

Mig veterligen ska inställningarna vara 9600bps, 8 bitar, 1 stoppbit, om inte nån mixtrat.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

min nollmodemkabel ser ut som så och fungerar mellan en u1 en compaq-laptop:

25-pin 9-pin 1 - 2 2 3 3 4 8 5 7 7 5 6+8 4 20 1+6 - 9

edit: det finns någon bygel i burken som anger vilket protokoll man önskar.
kan kanske behövas pillas på...(?)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=528&iItemId...

så en sådan skulle fungera. Se om man kan få igång den.

Var hittar man bygeln har inte sätt något sådant

Har insätt att jag den röda ultra 1:an så då borde jag ha 100Mbit, då skulle den nog fungera som webbserver antar att den är ganska stabil.

Permalänk
Medlem

webbserver är väl egentligen det ända de duger till.

Har funderat på om man kan använda sparcar som tunn klient så kan man använda de som desktop :>

Permalänk
Medlem

Man kan köra en Sparc som X-terminal (går med vilken dator som helst med X). De hade en del modeller som var designade just för det ändamålet. SLC och ELC nämligen.

Det enklaste är att man kör "X -ac" på datorn med skärmen och sedan på datorn med programmen "export DISPLAY='<skärmdator>:0' " och sedan det X-program man vill visa där. Datorn som kör själva programmet kommer att skicka all grafik till skärmdatorn som skickar tillbaka musklick och tangentbordstryck och sånt.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

http://www.biltema.se/products/prod...p;iItemId=86608

Köpte en sådan idag, men insåg att SUN datorn hade en hon kontakt istället för en hane. Antar att det fungerar med en könbytare till sladden. Såg att det fanns modemkablar istället är det kanske bättre med en sådan. Dom hade en 9 polig hona i ena änden och en 28 polig hane i den andra.

Permalänk
Medlem

Mja, du ska ha en nollmodemkabel, den är korsad. Vanliga modemkablar är raka.

9 pinnar i ena och 25 i andra. SUN har förvisso packat in två serieportar i en, men den viktiga av dem använder pinnarna för en 25-pins serieport. Den andra porten använder några andra pinnar.

Åh, ja. En könbytare funkar.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.