Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
Jag tycker dock det är beklämmande att folk blir så fruktansvärt telia lojala, dom håller säkert skaplig kvalitet på sina tjänster och det har dom i princip alltid gjort, dock så tar dom utan att skämmas ut ockerpriser.

Det finns helt klart konkurrenter som är minst sagt lika bra med betydligt vettigare pris nivåer, iallafall på "fiber" sidan.

100/100 för 800 kr är inte ett litet överpris när medel användaren sällan kommer att förbruka speciell hög genomsnitts bandbredd.

Har du någon aning om hur förbannat stort TSICs nät är?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Har du någon aning om hur förbannat stort TSICs nät är?

Jo visst är det stort, men jämför Telia med Song, speedskillnaden är iprincip likamed noll, i vissa fall är Song bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadDude
Jo visst är det stort, men jämför Telia med Song, speedskillnaden är iprincip likamed noll, i vissa fall är Song bättre.

Inte riktigt va? TDC har väl t.ex inte egen kapacitet till Amerika/Asien?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadDude
Jo visst är det stort, men jämför Telia med Song, speedskillnaden är iprincip likamed noll, i vissa fall är Song bättre.

Man kan med rättvisa jämföra telia sverige(som har as3301) med song.
TSIC(med as1299) däremot, spelar i samma liga som gblx,uunet m fl, och där platsar inte riktigt Song(inte tdc heller för den delen).

http://www.teliasoneraic.com/files/Teliasonera%20Internationa...

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Sitter på en Sunet lina.. prima grejjor

haha, måste du också dras me dom där jävlarna IRT. ibland blir man riktigt arg på dom. Jag hade satt upp en eggdrop server då stängde dom av mitt nät och ringde och sa att jag hade fått ett virus som la upp en eggdrop server :S

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snej81
...Och sen undrar jag en sak till, det går inte att välja en annan operatör typ som med ADSL? Har Telia installerat LAN:t så är enbart dom som gäller?

Du har säkert fått svar på denna fråga redan, men jag tänkte att jag postar ändå. Det kanske är någon annan som hittar tråden och undrar samma sak.

Ja, det är bara Telia som gäller via ditt nätverksuttag i lägenheten. Via TV-uttaget kan du få en bredbandskoppling från din kabel-TV-operatör. Via telefonjacket kan du (förmodligen) få xDSL från vilken bredbandsleverantör som helst (t.ex. BBB).

Jag har själv Telia FiberLAN 100/100 och har prestanda som inte alls når upp till 100/100. Jag tror dock det kan bero på min firewall. Jag har köpt en annan (D-LINK DIR-655) som jag ska prova med.

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snej81
Bättre på alla punkter? Bättre på punkten PRIS. ~Likvärdig kvalité. Det är mina punkter. Kommer jag bara upp i 95mbit och utan dagliga avbrott, så är det acceptabelt för en tredjedel av priset,

Att BBB skulle vara så sunkiga vet jag inte vad du fått ifrån, om jag inte minns fel körde dom Fiber långt innan Telia. Nu har dom visserligen inte 100mbit uppströms, men jag hade bra mycket hellre valt BBB än Telia. Och att det finns flertal operatörer som levererar 100/100 vet du lika bra som jag, men det är ju väldigt beroende på vart du bor vilka leverantörer som finns. Sunet, SkyCom, BBB, Bahnhof (195:-/månad), Adamo (195:-/månad)

Du har inte tänkt på att priserna hos Adamo, skycom, bahnhof kan vara helt olika pga vilket stadsnät man är inkopplad i?. I skövdes öppna stadsnät kostar 100/100 445 SEK/månaden hos dem. Så ditt snack håller inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Funderar på att flytta tillbaka till Timrå, där (i dom lägenheter som är aktuella för mig, ekonomin styr) är det Telia FiberLan som gäller.

Funderar starkt på 100/10 (då jag är arbetssökande har jag knappast råd med mer än så).

Någon från Sundsvall/Timrå-trakten som kan ge mig lite feedback angående Telias farter där?!..

Sist jag bodde i Timrå hade jag 2mbit och just nu sitter jag på en 100mbit's lina (AC-Net) med kass uppload så en 100/10 mbit's lina lär knappast bli en nergradering iaf.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Fan, va alla grinar, jag skulle vara lycklig om jag fick 100/100 telia fiberlan, fet peering och fet bra hastigheter generellt.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram