Dags för min första smartphone!

Permalänk
Medlem

Dags för min första smartphone!

Har tittat ett tag på smartphones nu och efter att en kompis köpt en m600i så har jag bestämt mig att det är dags att byta ut k750n. Det jag vill ha på den är:
* Smidig storlek
* WLAN
* 2mp kamera

Helst ska det vara GPS på den med.
Jag har tittat på Eten glofish
http://www.katshing.se/index.asp?page=http://www.katshing.se/...
och HTC 3300
http://www.katshing.se/index.asp?page=http://www.katshing.se/...
och tycker att båda verkar bra men glofishen har 400MHz processor och 3300 har 200MHz. Har också tittat på 3600 och 4350. Men eftersom 3600 saknar GPS och 4350 verkar lite klumpigare så verkar dom gå bort om det inte är så att det är något som väger upp någon av dom.

Har också funderat på det här med 3G. Behöver man det? Ingen av mina kompisar har det så jag lär inte använda det till videosamtal eller så men antar att 3G är mer än så.

Kan sammanfatta det som att jag vill ha en smartphone med pekskärm, WLAN, ska gå ner i jeansfickan, kamera och det vore kul med GPS. 3G får väl också vara ett plus en kan vara utan det.

Kan på samma gång fråga om jag väljer 3300 utan kartor. Är det bara lägga in de kartor jag har om jag har program sedan tidigare då?

Permalänk

Gjorde precis det bytet själv nyss, hade en k750 och köpte nu en eten glofiish. har stoppat i igo kartprogram i den så gissar att man kan göra likadant på htcn,

Kan starkt rekomendera etenen, går ner i en jeansfick och har allt du vill ha.

Dom hårdvaruknappar som sitter på gör det verkligen smidigt att andvända telefonen. var lite rädd att man inte skulle kunna ringa med en hand utan alltid behöva ta fram pennan. men går kanon tack vare programen och knaparna som gör att man kan andvända en tumme för att ringa samtal och slå nummer.

/M

Permalänk

P4350 är nästan exakt samma storlek som P3600 och P3300. Dock saknar den GPS och har lika seg processor som P3300. Jag listar lite för- och nackdelar som du iofs verkar ha ganska bra koll på redan. Tangentbord kanske inte är viktigt för dig, men om du skriver mycket meddelanden och mail så tycker jag personligen att det är en stor fördel att ha ett riktigt tangentbord istället för bara skärmen. Fast du kanske inte gör det. jaja..

P4350
+Tangentbord
-200Mhz
-Ingen GPS
-inget 3G

P3300
+Liiiite mindre än de andra HTC-lurarna
+inbyggd GPS
-200Mhz
-inget tangentbord
-inget 3G

P3600
+400Mhz
+3G HSDPA
-ingen GPS
-tjockast (18,4 mm enligt gsmarena.com)
-inget tangentbord

X500
+GPS
+tunnast (15,5 mm)
-inget 3G
-inget tangentbord

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Verkar som det skulle stå mellan X500 och P3600 men eftersom den saknar gps så skulle det nog behöva vara något mer till P3600ans fördel för att jag skulle köpa den. Den kostar ju trots allt mer än X500.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ, hp ipaq hw6515

1,3 mp kamera

Bra dimensioner
WLAN
gps
312 Mhz

Permalänk

På tal om tangenter så finns det tydligen ett program så man kan få knappar som på en k750 och då kunna skriva sms med en hand mm, har inte intstalerat det än men finns på etens hemsida.

Ser snyggt ut på bilderna

/M

Permalänk
Inaktiv

basket_mange skulel va shcyst om du länka till proogramet, hittar de inte på sidan

Vore underbart att ha till min m600+

Permalänk

www.eten-users.net/

Ligger under download forumet. Måste vara registrerad för att komma in där.

/M

Permalänk
Inaktiv

basket_mange oki danke, är redan reggad så (=

Men jag tycker du ska satsa på x500, sjukt snygg lur, riktigt tunn och smaskig ^^

Permalänk
Medlem

Jo det verkar bli så. Väntar på ett erbjudande från winmobile bara. Jag skippar hellre tangentbord om det måste vara som på en E61.

Permalänk
Medlem

Mitt val står ju mellan en x500 (GPS +++) och en HTC P3600 (3G +++) men jag är till 90% bestämd för x500an. Lite ledsen är dock jag att den inte har 3Gstöd :(.. Men jag tror jag överlever.

En annan sak som oroar mig lite är expansionsminnet till x500, microSD (P3600 har miniSD vilket jag litar mer på eftersom min nuvarande k750i har det). Det finns ju 1GB microSD men hur pass bra är dem egentligen? Jag skall ju ha min smartphone att kolla film på också hade jag tänkt. Vill helst inte att filmerna blir lidande iochmed dålig överföringshastighet exempelvis? Någon med lite erfarenhet som kan berätta? Vore snällt..

Dessutom undrar jag om man verkligen kan använda x500:an som mediamaskin. Ett icke-lockande scenario: man har renderat ut en snygg film i 320x240 och sedan går det inte spela upp skiten i fullskärmsläge för att programvaran envisas om att visa sina eländiga playbackmenyer över 1/3 av skärmen. Eller så går det inte att vända på filmen horizontalt ???

Permalänk
Medlem

jag har letat efter ny mobil ett par dagar nu. Och nokia N80 är den som jag tänkt inhandla.. innan jag snubblade in på denna tråden.

Smartphone,, hmm.

Jag vill gärna ha
-WLAN,
- bra mp3,
-lite filmkollande och en
-fungerande kamera (har nu en samsung sgh-d500 med 1,3mpix som fungerar okay, behöver inte vara mycket bättre).
-batteritid som räcker ca 2 dygn iaf

Är smartphone något för mig?

x500 verkar ju riktigt trevlig.

/Mahti

Permalänk
Medlem

Den verkar vara riktigt trevlig trots (tyvärr) en hel del buggar. Jag önskar bara att någon här som faktiskt har en x500 kunde svara på några av frågorna som ställts om den..

Lite dregelbilder åt dem intresserade:

Permalänk

Sitter ju på en x500 och ska försöka svara så bra jag kan.

Ang minnes kortet har jag inte haft något problem, kör med ett 2 Gb micro SD kort. (Sitter det miniSD kort i K750i i min satt det ett duopro kort)

Har inte testat att köra några stora filmer, men den klarar att vända på skärmen har satt det på Gps knappen på min så ett tryck på knappen i övre vänstra hörnet gör att bilden vrids 90 grader. Filmspelare med fullskärm beror väl på vilken uppspelare du har. Finns ju en hel uppsjö med olika spelar

Batteritiden för mig ligger idag mellan 2-4 dygn beror ju mycket på hur mycket gps wlan mm man andvänder.

/M

Permalänk
Medlem

Så rätt så rätt. Det är jag som är trött, det sitter pro duo i k750:an.

Det du skriver låter bra, den fungerar bra som videospelare med andra ord.

Då är det bara flertalet buggar som fortfarande skrämmer mig lite: http://www.eten-users.net/topic5706

GPS och SMS-problemen främst. Vad säger du om dem?

Och slutligen, vart får man tag på dem? Katshing har dem inte inne just nu iallafall.

Permalänk

Jag köpte den på dustin, men kanske är slut där med, har blivit populär. Tror jag såg nåt på onoff också.

Tror den listan är före den senaste uppdateringen, har en uppdatering från slutet av dec.

Har iallafall inte haft något problem med varken sms eller Gpsen. Gpsen var grymt smidig i helgen skulle hem till en polare och hoppade av bussen sen var det bara att slå på telefonen och få den sista vägbeskrivningen.

Kan ju ligga buggar som man behöver mer tid för att upptäcka. Men hitills är det inget jag märkt,

Permalänk
Medlem
Citat:

Gpsen var grymt smidig i helgen skulle hem till en polare och hoppade av bussen sen var det bara att slå på telefonen och få den sista vägbeskrivningen.

Haha, jag kan tänka mig! Den verkar jäklar mysig asså, blir bara mer och mer sugen.

Det är gratis att använda GPS väl? Inget abonnemang eller trams för sådant nu va?

Permalänk
Inaktiv

StrydeR gratis

Permalänk
Medlem

Det blir nog en sådan för mig med. Hade bara P3600 haft GPS så hade den varit ett självklart val.

Men basket_mange, även om man får en telefon som är tillverkad tidigt så går den väl att uppdatera firmware eller något sånt på eller? Sånnafall lär dom ju ordna till buggar med tiden.

Permalänk

Jo det ska funka om jag förstått allt rätt, verkar vara bra hjälp från gadgetec som är agent för dom i sverige, har inte testat än då jag har senaste firmwaren i. Men det ryktas tydligen att det ska komma en ny snart

/m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hockert
Det blir nog en sådan för mig med. Hade bara P3600 haft GPS så hade den varit ett självklart val.

EXAKT så jag tänkte också... snyft.. Men jag tror jag kommer bli nöjd med glofiishen som alla säger..

Permalänk
Medlem

ställde nog min fråga i fel tråd så jag ställer den här istållet

Hur är batteritidenpå glofishen?

Räcker den i 2 dygn ifall man lyssnar på mp3 ca 2 timmar om dagen, surfar lite med WLAN och leker lite med den?

Och hur fungerar det att surfa, blir texten väldigt liten? Har den isåfall för nöjessurfande endast..

läste någonstans:

"Ingen direkt höjdare att surfa på dessa små skärmar med låg upplösning men det går. Går bra på alla mobil anpassade sidor"
även
"Wlanet tycks funka, men vad jag hört så tycks den bara köra i B läge från start "11mbit" fast den skall ha G också "54mbit"."
Betyder detta att det går jäv*igt långsamt att ladda sidor?

läste även:

"Att ringa är inga problem med kan bli lite frustrerande om man inte har pennan osv då man skall trycka in det på skärmen, nått man kan iritera sig på om man ringer mycket."

Det finns ju knappar på den längst ner, går det inte att navigera sig med enbart dessa?

Och en sista fråga: hur fungerar den som en ersättare till en helt vanlig mobil?

smsa, ringa, bläddra i telefonbok, storlek för att kunna ha den i fickan mm.?

Väldigt tacksam för svar ska beställa något inom kort iaf

Permalänk
Medlem

Jag kan säga en sak iaf, de saker som inte är inbyggda brukar gå att fixa för det finns ett helt hav med program till WM5, går att tweaka hur mycket som helst efter eget behag!

knapparna kan man säkert programmera med ett smidigt program. eller en ändring i registret (det funkar då på min wm5 tele qtek 8310)

Permalänk
Medlem

Lysfiisk beställd!

Hoppas jag inte gjort bort mig nu.. Känns aldrig bra att slänga ut större summor pengar :/.

Nåja eftersom Hockert (trådskaparen) också verkar ha bestämt sig nu så tycker jag att alla ska pejsta sina två bästa länkar till WM5program-sajter här Och gärna ge förslag på det absolut bästa man kan tanka ner till sin wm5nalle!

Permalänk

Kolla på eten-users.net står mycket matnyttigt och tips om vilka program man ska ha på telefonen.

Kan rekomendera calligrapher, riktigt bra på yda svensk handskrift.

/m

Permalänk
Medlem

Har med bestämt mig för en men ser ingen butik som har den inne.
Är katsching.se något att ha? Dom är ju billigast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har med bestämt mig för en men ser ingen butik som har den inne.
Är katsching.se något att ha? Dom är ju billigast.

Jag vet, helt sjukt! Jag tog den sista hos dustin verkar det som. Beställde igårkväll och i morse fick jag orderbekräftelse och att dem skickat paketet. Sedan kollade jag på dustin och då stod det "Ej i lager" på glowfirren! hihi*

Permalänk
Medlem

Hehe fan jag som lurade på om jag skulle ta den på dustin igår eller inte men jag väntade idag och då ryckte du åt dig den Får vänta och se när det kommer fler då. Ska börja leta sidor med program och sånt när jag får mobilen. Får se när det blir. Tänkte att jag skulle få den den här veckan men det verkar inte så längre

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte bättre för dig tyvärr... :/ Men upp med hakan, du får den säkerligen till bättre pris än mig om du väntar. Jag pröjjade ju ca 5400 för nallen och ytterligare 200 för 1GB Kingston minne till. Den som väntar på ngt gott

Permalänk
Citat:

http://www.engadgetmobile.com/2007/01/30/hackers-enable-gps-o...

Nu kanske man kan fixa det :).

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera