Windows Vista Tråden

Permalänk
Hedersmedlem

Vi kan nog räkna med SP1 ganska tidigit. Visst finns det buggfixar de vill samla ihop till ett paket, men att det kommer ett SP så tidigit tror jag man inte bara kan mäta i hur buggit OS:et är. Då jättemånga säger att de väntar till SP1 så kommer Microsoft såklart arbeta som satan för att få ihop ett servicepack snabbt så det ser bra ut och folk börjar köpa mer Vista.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vi kan nog räkna med SP1 ganska tidigit. Visst finns det buggfixar de vill samla ihop till ett paket, men att det kommer ett SP så tidigit tror jag man inte bara kan mäta i hur buggit OS:et är. Då jättemånga säger att de väntar till SP1 så kommer Microsoft såklart arbeta som satan för att få ihop ett servicepack snabbt så det ser bra ut och folk börjar köpa mer Vista.

Citat:

So why will they have SP1 ready this year? Because Windows Vista and Windows Server 2007 share the same codebase, which means both operating systems use many of the same binaries. While Windows Vista has gone through more reliability testing than any previous consumer OS, Windows Server 2007 will have an extra 6-10 months of testing. So Microsoft gets a two-fold benefit for the extra WS2007 testing this year.

The end result is that Windows Vista SP1 will have the same stability, security, and reliability as a server OS. This cannot be understated: Microsoft has never had server reliability on the desktop before. Windows Server 2003 has been a rock-solid OS from day one, and the number of vulnerabilities have been far fewer than previous releases. Since Windows Vista started from that codebase, you already have a really stable OS. But to have the same bits running on both desktops and servers can only mean good things for consumers moving forward.

http://microsoft.blognewschannel.com/archives/2007/01/23/wind...

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterliggare en anledning alltså.
Men jag undrar verkligen det där med "This cannot be understated: Microsoft has never had server reliability on the desktop before."
Vad menar han? Anser de inte att tidigare windows (NT4, 2000) hade serverstabilitet. För de hade väl samma kodbas för server som desktop.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag kör trådlöst från min dator och på min 3Com 3CRDAG675B Wireless LAN PCI Adapter tillverkares sida står det att det stöder win xp bara. Körde vista advisor och den klagade på detta. Innebär det att jag inte kan använda internet på denna dator om jag inte införskaffar ett nytt trådlöst adpterkort?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ytterliggare en anledning alltså.
Men jag undrar verkligen det där med "This cannot be understated: Microsoft has never had server reliability on the desktop before."
Vad menar han? Anser de inte att tidigare windows (NT4, 2000) hade serverstabilitet. För de hade väl samma kodbas för server som desktop.

Hehehe, jo, nog låter det där mysko så det förslår..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Tjena Jag kör nu Vista ultimate på min bärbara som bara 512 ram det blir lite slöt, är det något jag kan stänga av så den frigör mer minne ?

Ska köpa en till 512 sticka när jag får pengar.

lAlAz0r

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lAlAz0r
Tjena Jag kör nu Vista ultimate på min bärbara som bara 512 ram det blir lite slöt, är det något jag kan stänga av så den frigör mer minne ?

Ska köpa en till 512 sticka när jag får pengar.

lAlAz0r

Skaffa dig ett sådant här:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010103977

Det kommer om inte göra underverk för din maskin men iallafall hjälpa till betydligt och det även om du senare köper en 512:a till.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Skaffa dig ett sådant här:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010103977

Det kommer om inte göra underverk för din maskin men iallafall hjälpa till betydligt och det även om du senare köper en 512:a till.

Är det samma sak som ramminne ?

lAlAz0r

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lAlAz0r
Är det samma sak som ramminne ?

lAlAz0r

Vad skall jag svara på den frågan... Har du inte kollat länken och läst infon där?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Ja jag läste infon ready too boost, ska vell vara lite mer utvecklad då !

Ger det bättre boost i Vista än vad ett 512 minne internt skulle göra ?

Som jag fattat det, är det ett externt ram minne anpassat för vista?

lAlAz0r

Permalänk

nej nej, en 512:a ramminne skulle göra mera.

Permalänk
Medlem

Beställde nyss, fast från Komplett för 268:- ink. frakt. Betalade med kort samt valde att skicka som brev.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329778

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Skaffa dig ett sådant här:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010103977

Det kommer om inte göra underverk för din maskin men iallafall hjälpa till betydligt och det även om du senare köper en 512:a till.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonOrb
nej nej, en 512:a ramminne skulle göra mera.

Då känns det väldigt onödigt att lägga pengarna på en sådan.

Väntar nog och köper ett 512 minne!

lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör EGENTLIGEN ett usbminne för Vista??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Hur stor skillnad gör EGENTLIGEN ett usbminne för Vista??

Jag ids inte lista alla ca 708000 artiklar i ämnet som jag fann vid en sökning hos google, leta lite så hittar du vad du är ute efter

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic.

Jag såg att min skola deltar i MSDNAA är det bara att be läraren om använder namn och lösenord sen tanka ner vista?

Kan jag ha det för hemmabruk?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b-george
Lite offtopic.

Jag såg att min skola deltar i MSDNAA är det bara att be läraren om använder namn och lösenord sen tanka ner vista?

Kan jag ha det för hemmabruk?

Är det gymnasium eller universitetsnivå? Jag har tidigare sätt att det finns en light-variant för gymnasium men OM jag minns rätt så inkluderar den inte något windows.
Sen beror det helt på vad den lokala administratören lägger upp för program på servern (lokal sådan).
Ja man får använda det för hemmabruk. På min institutions hemsida kan man leta sig in under datordrift och programvaror och så står det vad universitetet/institutionen tillhandahåller för studenters hemdatorer. Du kanske har något liknande?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Är det gymnasium eller universitetsnivå? Jag har tidigare sätt att det finns en light-variant för gymnasium men OM jag minns rätt så inkluderar den inte något windows.
Sen beror det helt på vad den lokala administratören lägger upp för program på servern (lokal sådan).
Ja man får använda det för hemmabruk. På min institutions hemsida kan man leta sig in under datordrift och programvaror och så står det vad universitetet/institutionen tillhandahåller för studenters hemdatorer. Du kanske har något liknande?

Det är gymnasium nivå. jag har inte fått inlognings information ska fråga min lärare imorgon och få se.

Permalänk
Medlem

Hmm, när spelar det roll om man har 64bit version eller 32bit versionen? Spelar det någon roll för mig som vanlig hemma användare, har en medelbra dator och spelar nästan inga spel. Jag läste på en sida att Visual Studio bara fungerade till 32bit versionen och det är väl ett program som jag använder hyffsat mycket iaf, känner visserligen ingen stor brådska av att ha vista, men det vore kul att fippla i det. Är det lika bra att köra på 32bit versionen eller går man misste om saker?

Permalänk

64-bitars Vista är inget man fipplar med då det inte går att köra det på en maskin utan signerade drivrutiner dvs som är fullt godkända av Microsoft. Vidare för att kunna utnyttja ett 64-bitars OS måste programmen vara skrivna för 64-bitar, det räcker inte att själva operativet är på 64-bitar.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Så då är det lika bra att jag köper 32bit?

Permalänk

Ja det smidigaste är ju att köpa retail versionen och beställa 64-bitars skivan då kan du ju alltid installera 64-bitars operativet när tiden är mogen, vilket den blir inom en tid.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Du bör klara dig bra på 32 bitars.
Xplane har helt rätt i att MS kräver signering på alla drivers till 64 bitars versionerna. Äntligen säger jag efter att ha debugat lite för många blådumpar i mina dagar 90% (minst) är taskiga drivers.
Ska man dra full nytta av 64 bit os så krävs det 64 bit appar men man kan också uttnyttja det faktum att 64 bitars addresserar mer minne och på så sätt kan varje 32 bits app få 2 (3 om man har rätt hw) Gbyte minne ur riktigt ram

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem

Ok nu alla som har 64-bits vista, kan någon säga mig om det går att starta upp det (med val, typ F8 eller nått i vista boot managern) för att tillåta osignerade drivrutiner? Något man måste göra varje gång. Eller drömde jag ihop det? Minns inte var jag ens läste det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Här är en artikel om hur du använder upgraderingsversion av Vista för att göra en helt full install av Vista för en mycket billigare peng än att köpa full version.

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_upgrade_clean.a...

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Avstängd

Har börjat klura lite angående att kanske byta från XP till Vista, men är lite fundersam över det här med NvRaid Installation Disk eftersom jag kör RAID-0 (2 diskar) via nVidias S-ATA på mitt moderkort.
Kör som det syns i signaturen på ett ABIT KN8-SLI.
Har kikat på Abits hemsida, men där finns inga drivisar (F6 vid installation av windows.) för Vista.
Tänkte att kanske någon här har kläm på ifall dessa drivers finns implementerade i Vistainstallationen, eller får man vackert vänta tills Abit lägger ut sådana? Kanske det rent av är någon här på swec som sitter med likadant Mobo som vet?
Jag ämnar inte gå tillbaks till singeldisk.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Fick en liten tanke bara...undra hur VIRUSBOMBAT:P Vista kommer bli under de första veckorna. De kommer ju försöka hitta varenda litet säkerhetshål. Hoppas bara Vista har bättre säkerhet än XP (främst SP1 då menat).
Detta är en av anledningarna till att jag nog väntar till sommaren/hösten med att uppgradera. Sedan kommer ju t.ex DX10 spelen dröja lite till.

En annan grej, brandväggar. Kommer Vista stödja tredjepartsbrandväggar eller tror ni man kommer bli tvungen att använda den inbyggda?

Den brandvägg som är inbyggd är med all säkerhet bättre än de som tredjepartsprogram erbjuder.

Samma gäller med det hemska Norton internet security.
Den så kallade "Internet worm protection" som ersätter windows brandvägg i XP är klart sämre än den inbyggda (tur att man kan stänga av den).

/Fritte

Permalänk
Inaktiv

Är ni som fått Vista nöjda, är det bättre än XP redan nu eller bör man som tvekande "kanskeköpare" vänta tills sommaren/hösten?

Jag är inte nöjd nu i början men jag hoppas att det blir bättre senare.
Hade jag vart du hade jag nog väntat tills fler drivrutiner släppts.

Funkar Mediacenter bra?

har ej testat detta än.

Buggar?

inga än så länge.

Hur är det med Virus?

inga än så länge.

Batteritid på bärbara datorer?

kör det på den stationära.

Kompabilitetsproblem?

inte vad jag märkt.

Köpare av Office 2007, hur funkar det? Är det bättre än föregående verisioner?

lättare att skriva fina uppsatset osv. Dåligt med det nya formatet.

Permalänk
Medlem

Hur får man bort valet Windows vista när man ska starta burken?..

Har endast kvar XP, formaterade disken som vista låg på..

Permalänk
Avstängd

Alltså jag hajar verkligen inte varför dom anstränger sig att skala ner en Windowsversion bara för att sälja den billigare? Varför ANSTRÄNGA sig för att försämra det? Varför plocka bort stöd för flera processorer? Varför halvera antalet connections? Varför? Det finns så jävla mycket ologiskt i den här skiten att det nästan är larvigt.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio