Något att ha? (AXLe 8800GTS)

Permalänk
Medlem

har dock sett att asrock kort ofta pajjar tidigare än assus av tex läckande kondingar...NÅTT måste ju skilja eftersom vissa ligger runt 1k lägre i pris?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

De som många här säger att tex billigare tillverkare använder lägre kvalitet på komponenterna är ju precis vad dom dyrare tillverkarna vill att man ska tro.
För annars skulle ju alla köpa de biligaste korten.
Visst garantin kan ju vara olika och att vissa tillverkare kör med annan kylare vilket jag allafall skulle betala mer för.
Men eftersom de flesta 8800 kort kör med referensdesign så finns de väl ingen anledning att inte ta de billigaste.
Kommer ihåg att förut fanns de vissa tillverkare använde snabbare minnen till korten vilket skulle göra ett sådant bättre men jag har inte sett sådana kort på ganska länge nu.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheZork
Antar att det är ganska onödigt med 640mb när man lirar på plattskärm?
Pga av den låga upplösningen menar jag.

Jag kör på max upplösning i alla mina spel och jag har en plattksärm (se sign)...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
skriv sen hur era Axle kort fungerar! är lite små skeptisk till budget tillverkare...vet inte varför förut körde jag ju bara asrock och inno3d? kan ju ha lite med klockningen att göra? altså att asrock mobos inte är några klocknings monster tex.

Kan bero på för att Asrocks moderkort kostar 400-600:-. Du får gärna länka till ett moderkort i samma prisklass som klockar som moderkort för 1000 kr och uppåt.

Det jag ville komma till är att Asrock inte är ett klockarmoderkort och andra moderkort i samma prisklass förmodligen klockar ännu sämre än Asrock. Grafikkort fungerar inte likadant då allt på PCB utvecklas ifrån asus och kondensatorer, minnen etc är ifrån samma tillverkare och har lika hög kvalité generellt. Sen finns det så klart Måndagsexemplar. Men så är det även med BFG och XFX kort för 1000 kr dyrare än alla andra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

En skillnad som också är värd att poängtera är det faktum att Asrocks moderkort tillverkas av just asrock och inte någon annan. Är det tex ett DFi moderkort så har de bättre komponenter på sig, mer genomarbetat bios etc.
Precis som dojan nämde så tillverkas alla grafikkort på samma ställe, så är alltså inte fallet med moderkort då alla har olika funktioner etc. Alltså är det helt safe att köpa ett Axle kort då de är precis lika bra som asus.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

i see, kan det bli ett budget märke sen då!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
i see, kan det bli ett budget märke sen då!

Absolut, det tycker jag. Fördelen med XFX, BFG, ASUs till exempel är supporten. AXle kanske konkar imorgon. Men som tur är så köper man kortet ifrån Komplett eller db.com eller kontaktar Nvidia eller Ati.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Absolut, det tycker jag. Fördelen med XFX, BFG, ASUs till exempel är supporten. AXle kanske konkar imorgon. Men som tur är så köper man kortet ifrån Komplett eller db.com eller kontaktar Nvidia eller Ati.

får väll hoppas det håller ett par år eller så åtminstone!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har då fått upp mitt 8800GTS 640MB i 625/980, så jag är då nöjd om än det nu inte är någon monsterklockning.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk

Så, fått hem mitt AXle 8800GTX igår. Fungerar klockrent. Idlar runt 58-62c och loadar i ATI tool artifakt scann ca 85c efter 10 min ungefär. Körde 3D view, samma sak där.

Jag har inte prövat klockat än och kommer förmodligen inte att göra det heller, anser inte att det behövs.

Med oformaterad datorn och ca 5 program i tray inkl antivirus:

3Dmark 03 ~ 29600

3Dmark 05 ~ 14600

3Dmark 06 ~ 9300

Min processor flaskhalsar det vet jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

låter ju bra, men jag skall vänta på r600 då jag tror att det kommer bli ett pris dropp på 8800gtx, dessutom har jag inte råd än så länge!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
låter ju bra, men jag skall vänta på r600 då jag tror att det kommer bli ett pris dropp på 8800gtx, dessutom har jag inte råd än så länge!

Nja bra är det inte. Mitt kort med en annan prolle och 2GB minne med en C2D @ 3Ghz får cirka 34.000 i 03, 18.000 i 05, 12.000 i 06. Däremot så är spelprestandan extrem vilket jag bryr mig mest om och där är det bra.

Lirar Stalker @ 2048*1536 max ingame laggfritt utom/inomhus.
Lirar Call of Juarez laggfritt i samma upplösning och maxingame.
Oblivin med samma upplösning med HDR utan AA med visserligen 20-30Fps AVG utomhus vilket inte är illa pinkat i ett spel som är väldigt dåligt optimerat och kräver mer än vad dom nya, snyggare spelen gör.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nja bra är det inte. Mitt kort med en annan prolle och 2GB minne med en C2D @ 3Ghz får cirka 34.000 i 03, 18.000 i 05, 12.000 i 06. Däremot så är spelprestandan extrem vilket jag bryr mig mest om och där är det bra.

Lirar Stalker @ 2048*1536 max ingame laggfritt utom/inomhus.
Lirar Call of Juarez laggfritt i samma upplösning och maxingame.
Oblivin med samma upplösning med HDR utan AA med visserligen 20-30Fps AVG utomhus vilket inte är illa pinkat i ett spel som är väldigt dåligt optimerat och kräver mer än vad dom nya, snyggare spelen gör.

är ingen 3dmark kille då jag spelar mest så spel prestandan är verkligen intressant!
hoppas min opteron 170@2.85ghz pallar o leverera lite tryck iallafall. jag får lira oblivion på medium och low inställningar på vissa saker för att få det att ligga runt 30fps ute i skogen, har då ett 7900gt. stalker kan jag lira OK om jag kör ligthtning endast på objekt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
är ingen 3dmark kille då jag spelar mest så spel prestandan är verkligen intressant!
hoppas min opteron 170@2.85ghz pallar o leverera lite tryck iallafall. jag får lira oblivion på medium och low inställningar på vissa saker för att få det att ligga runt 30fps ute i skogen, har då ett 7900gt. stalker kan jag lira OK om jag kör ligthtning endast på objekt.

Korten kommer att leverera med din prolle men din prolle kommer att flaskhalsa rätt mycket. Inte jätte mycket men rätt mycket.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Korten kommer att leverera med din prolle men din prolle kommer att flaskhalsa rätt mycket. Inte jätte mycket men rätt mycket.

kan ju kräma på med massor av AF och AA så kortet börjar flaska istället

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
kan ju kräma på med massor av AF och AA så kortet börjar flaska istället

Helt rätt

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksx
Jag har ett Axle 8800GTX som ligger på drygt 60 idle och blir snabbt alldeles för varmt vid lite spelande, vilket gör att datorn startar om sig. Funkar fint om jag tar bort ena sidan på chassit dock, men hur snyggt är det!? Måset komma på en lösning på problemet... Chassit är ett sprillans nytt Cooler Master Wave Master.. att de får kalla sig Cooler Master är ju skamligt!

Istället för att behöva ta bort din chassi sida, så kan jag rekommendera min "Bygglogg 250mm".

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Helt rätt

Kan du skriva ner standardklocken för Axle 8800GTX:et?

Tack

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Kan du skriva ner standardklocken för Axle 8800GTX:et?

Tack

GPU:575Mhz
Mem:900Mhz

Jag körde Atis 3DView i 5 timmar inatt och loadade 85c som högst med stängd låda i ett 24c rum @ 85% GPU fläkt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
är ingen 3dmark kille då jag spelar mest så spel prestandan är verkligen intressant!
hoppas min opteron 170@2.85ghz pallar o leverera lite tryck iallafall. jag får lira oblivion på medium och low inställningar på vissa saker för att få det att ligga runt 30fps ute i skogen, har då ett 7900gt. stalker kan jag lira OK om jag kör ligthtning endast på objekt.

Har en A64 3700 klockad tilll 2.64GHz och böt ut ett 7800GT mot ett Albatron 8800GTS 640mb. I Oblivion gick jag från att ha c:a 15 fps average i skogen till c:a 45pfs average i samma område och då har jag höjt dom flesta inställningarna. Så även om din prolle kommer flaska så kommer du få ett bra prestandalyft ändå.

Edit: Såg just att du inte skulle köpa ett 8800 just nu men du eller någon annan kanske kan ha nån nytta av det ändå.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |