Samsung 226BW eller LG L226WTQ ?

Permalänk

Jag beställde precis en 226bw, från datorbutiken.. Får hoppas på det bästa, kanske var ett långskott men då får jag väl byta den ;O

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe79
Buhuuu jag kan inte bestämma mig om jag ska ha LG WF för 2999kr eller om jag ska ha den där Samsungen för 3600kr....

Har svårt att bena ut fördelar och nackdelar med skärmarna, båda verkar vettiga.

jag tror inte det är motiverat dom extra pengarna för samsungen för LG:n har inga fel på färger eller kontrast alls så och sen får man samma panel så man vet vad man betalar för men jag kan rekomendera att du tar en WT istället för en WTQ.

Jag ska skicka upp lite bilder mot eftermiddagen idag där jag visar ghosting skillnaden mellan en WT och en WTQ

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Inaktiv

Gör gärna det Lofen 66, det hade varit superbussigt!

Sitter en milimeter från skärmen och uppdaterar sidan varje sekund från och med nu i väntan på ditt inlägg : )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe79
Gör gärna det Lofen 66, det hade varit superbussigt!

Sitter en milimeter från skärmen och uppdaterar sidan varje sekund från och med nu i väntan på ditt inlägg : )

hahah gud

gör inte det du kommer bli knäckt för att inlägget inklusive bild kommer vid 6 tiden när jag har hämtat ut skärmen och kopplat upp allt

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Inaktiv

Hur var det nu igen, varför ville man ha LG L226WT-WF före WTQ modellen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe79
Hur var det nu igen, varför ville man ha LG L226WT-WF före WTQ modellen?

WTQ har ghostningar allså eftersläpningar det har ej WT

Permalänk
Medlem

okej nu kommer bilderna som är lite halv kackiga eftersom dom är tagna med en digitalkamera på skärmen men man ser klart och tydligt skillnaden mellan WTQ och WT i ghosting frågan.

WTQ:
http://img55.imageshack.us/my.php?image=pict3674ds8.jpg
http://img55.imageshack.us/my.php?image=pict3675cu1.jpg
Ni ser tydligt den blåa efterläpningen och när jag gör exakt samma sak på WT skärmen så är det inge eftersläpning alls.
Detta är inga snabba rörelser jag gör med fönstret utan det är 1sec från sida till sida ungefär.

Här har ni en fin bild på de två skönheterna(skärmarna ) tillsammans: WTQ till vänster och WT till höger
http://img253.imageshack.us/my.php?image=pict3689pj9.jpg

jag har ställt in båda skärmarna exakt lika fast WTQ skärmen är annorlunda ändå och enligt mig inte på ett positivt sätt.
WT skärmen är mera naturlig och behaglig att kolla på nu när jag skriver denna forum posten.

jag hoppas att detta kan lätta upp lite för folk som går i banor och tänker mellan dessa skärmar.

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Inaktiv

Hmm ser ut som bilden är skarpare på den vänstra skärmen...men det kanske är din digitalkamera som har "fel" fokus?

Tack för bilderna förresten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe79
Hmm ser ut som bilden är skarpare på den vänstra skärmen...men det kanske är din digitalkamera som har "fel" fokus?

Tack för bilderna förresten!

skarpare tycker jag inte den är den är dock lite typ "svalare" och WT modellen verkar ha lite mera färger men dock så är den skönare att hanskas med det är intrycket jag har fått nu efter första timmen.

Dags att packa ner WTQ skärmen nu .

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk

FAAAAAAAAAAANNNNNNNNNNN WT modellerna är utgående LG har slutat tillverka dom :S #%#%#%

är det väldigt fel att köpa en Samsung 226BW eller är det skit med paneler som A ELLER C om man inte få en S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supergamer
FAAAAAAAAAAANNNNNNNNNNN WT modellerna är utgående LG har slutat tillverka dom :S #%#%#%

är det väldigt fel att köpa en Samsung 226BW eller är det skit med paneler som A ELLER C om man inte få en S

Puuh, fick tag på en WT som är på väg till mig nu!

Kan nån svara på om det följer med en dvi kabel, eller måste jag köpa det separat?

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomer84
Puuh, fick tag på en WT som är på väg till mig nu!

Kan nån svara på om det följer med en dvi kabel, eller måste jag köpa det separat?

Var beställde du den ifrån??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomer84
Puuh, fick tag på en WT som är på väg till mig nu!

Kan nån svara på om det följer med en dvi kabel, eller måste jag köpa det separat?

DVI kabel och VGA kabel följer med du behöver INTE köpa en separat

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Inaktiv

Snälla kan någon skriva exakt produltnamn på den LG skärm man bör satsa på? Blir så förvirrad av allas inlägg. Skriv gärna exakt namn och inköpsställe där den finns i lager

//Moffe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe79
Snälla kan någon skriva exakt produltnamn på den LG skärm man bör satsa på? Blir så förvirrad av allas inlägg. Skriv gärna exakt namn och inköpsställe där den finns i lager

//Moffe

någon av dessa två skillnaden är som du vet vit eller svart fot/ram annars är de exakt lika skärmar

LG226WT-SF
LG226WT-WF

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Inaktiv

Bra då är jag helt med i matchen, nu ska man bara hitta en hyfsat pålitlig site på nätet där man kan köpa en sådan. Dustin har slutat sälja och komplett har bara WTQ modeller. Likaså inwarehouse....någon som har tips?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
okej nu kommer bilderna som är lite halv kackiga eftersom dom är tagna med en digitalkamera på skärmen men man ser klart och tydligt skillnaden mellan WTQ och WT i ghosting frågan.

WTQ:
http://img55.imageshack.us/my.php?image=pict3674ds8.jpg
http://img55.imageshack.us/my.php?image=pict3675cu1.jpg
Ni ser tydligt den blåa efterläpningen och när jag gör exakt samma sak på WT skärmen så är det inge eftersläpning alls.
Detta är inga snabba rörelser jag gör med fönstret utan det är 1sec från sida till sida ungefär.

Här har ni en fin bild på de två skönheterna(skärmarna ) tillsammans: WTQ till vänster och WT till höger
http://img253.imageshack.us/my.php?image=pict3689pj9.jpg

jag har ställt in båda skärmarna exakt lika fast WTQ skärmen är annorlunda ändå och enligt mig inte på ett positivt sätt.
WT skärmen är mera naturlig och behaglig att kolla på nu när jag skriver denna forum posten.

jag hoppas att detta kan lätta upp lite för folk som går i banor och tänker mellan dessa skärmar.

om jag skulle välja skärm utifrån speciellt din sista bild vore det ju busenkelt! den vänstra (WTQ) ser ju ut som HD TV vilken kontrast och skärpa!
den högra (WT) ser ut som vanlig digital TV nästintill suddig,

lite som att jämföra Samsung 225 med Samsung 226, Natt och dag

vet inte vilka spel ni har problem med alla ni som spelar och upplever eftersläpningar, själv har jag inte upplevt ghosting/eftersläpningar i vare sig spel eller film,

däremot i windowsmiljö och websurfing men där bryr jag mig inte om detta fenomen, utan är nöjd med både färger och skärpa, märker knappt eftersläpning, men det kan i och för sig bero på att jag sällan tittar på musmarkören vare sig när jag surfar eller jobbar med windows

Hoppas att ni som byter skärm nu äntligen blir 100% nöjda med WT`n
själv är jag 100% nöjd med WTQ´n trots alla(?) spöken..

// Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uppgard
om jag skulle välja skärm utifrån speciellt din sista bild vore det ju busenkelt! den vänstra (WTQ) ser ju ut som HD TV vilken kontrast och skärpa!
den högra (WT) ser ut som vanlig digital TV nästintill suddig,

lite som att jämföra Samsung 225 med Samsung 226, Natt och dag

vet inte vilka spel ni har problem med alla ni som spelar och upplever eftersläpningar, själv har jag inte upplevt ghosting/eftersläpningar i vare sig spel eller film,

däremot i windowsmiljö och websurfing men där bryr jag mig inte om detta fenomen, utan är nöjd med både färger och skärpa, märker knappt eftersläpning, men det kan i och för sig bero på att jag sällan tittar på musmarkören vare sig när jag surfar eller jobbar med windows

Hoppas att ni som byter skärm nu äntligen blir 100% nöjda med WT`n
själv är jag 100% nöjd med WTQ´n trots alla(?) spöken..

// Peter

dom spelen jag spelar är BF2 och 2142 som i 2142 när man kastar en granat så ser man ett streck efteråt.

sen min bild på mitt skrivbord är inte rättvis för det absolut ingen skillnad på bilden mellan en WTQ och en WT panel och allt är lika.

Allt är lika mellan WTQ och WT förutom 1 sak chippet dom har satt i WTQ modellen är en uppgraderad veresion av samma chip som sitter i WT som ska ge bättre färg och och lägre MS.
När jag jämförde dom så här sida vid sida så är det ingen skillnad i skärpa det är min bild som är missvisande förmodligen för att det var en lånad kamera av min granne och att skärpan ställdes i mitten av bilden och så.

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
dom spelen jag spelar är BF2 och 2142 som i 2142 när man kastar en granat så ser man ett streck efteråt.

Nu är jag inte med på noterna, vad menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uppgard
om jag skulle välja skärm utifrån speciellt din sista bild vore det ju busenkelt! den vänstra (WTQ) ser ju ut som HD TV vilken kontrast och skärpa!
den högra (WT) ser ut som vanlig digital TV nästintill suddig,

lite som att jämföra Samsung 225 med Samsung 226, Natt och dag

vet inte vilka spel ni har problem med alla ni som spelar och upplever eftersläpningar, själv har jag inte upplevt ghosting/eftersläpningar i vare sig spel eller film,

däremot i windowsmiljö och websurfing men där bryr jag mig inte om detta fenomen, utan är nöjd med både färger och skärpa, märker knappt eftersläpning, men det kan i och för sig bero på att jag sällan tittar på musmarkören vare sig när jag surfar eller jobbar med windows

Hoppas att ni som byter skärm nu äntligen blir 100% nöjda med WT`n
själv är jag 100% nöjd med WTQ´n trots alla(?) spöken..

// Peter

Response time compensation = ghosting

http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/response-compe...

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe79
Nu är jag inte med på noterna, vad menar du?

alltså det är ghosting det blir eftersläpningar av snabba föremål. det ä det som visas av ringen på mina bilder.

Ni som letar förbrilt efter en 226WT så har dustinhome ena modellen i lager.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010109459

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
dom spelen jag spelar är BF2 och 2142 som i 2142 när man kastar en granat så ser man ett streck efteråt.

sen min bild på mitt skrivbord är inte rättvis för det absolut ingen skillnad på bilden mellan en WTQ och en WT panel och allt är lika.

Allt är lika mellan WTQ och WT förutom 1 sak chippet dom har satt i WTQ modellen är en uppgraderad veresion av samma chip som sitter i WT som ska ge bättre färg och och lägre MS.
När jag jämförde dom så här sida vid sida så är det ingen skillnad i skärpa det är min bild som är missvisande förmodligen för att det var en lånad kamera av min granne och att skärpan ställdes i mitten av bilden och så.

Dessa spel har jag inte testat skärmen med, men kommer nu att göra det! Vill själv se vad du menar, och om detta är ett riktigt och tydligt problem, bör man gå vidare och kräva en lösning av tillverkaren, är det ett uppgraderat chip som orsakar problem, bör detta kunna gå att nedgradera igen, alternativt gå runt problemen med nya drivisar för skärmen. Detta är rimliga konsumentkrav som bör utföras kostnadsfritt av LG.

// Peter

Permalänk
Medlem

alla ni som tvivlar på att det är ghosting problem testa och gör detta testet du kan göra det också uppgard.

sätt grå bakgrund i ett paint fönster och gör en rödring på det och sen drar du bilden fram och tillbaka så kommer du se de blåa som blir efter din röda boll på din WTQ skärm, det är ghosting och det är inte på WT skärmen.

ni som vill veta lite mera och kanske slippa maila LG så kan ni läsa den här tråden den är massivt lång och stor och på engelska men det visar tydligt att varför man byter till en WT, och att det inte går att fixa just nu med en firmware update till WTQ skärmen.

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
alla ni som tvivlar på att det är ghosting problem testa och gör detta testet du kan göra det också uppgard.

sätt grå bakgrund i ett paint fönster och gör en rödring på det och sen drar du bilden fram och tillbaka så kommer du se de blåa som blir efter din röda boll på din WTQ skärm, det är ghosting och det är inte på WT skärmen.

ni som vill veta lite mera och kanske slippa maila LG så kan ni läsa den här tråden den är massivt lång och stor och på engelska men det visar tydligt att varför man byter till en WT, och att det inte går att fixa just nu med en firmware update till WTQ skärmen.

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...

Har aldrig tvivlat Lofen66!

Fullt medveten om ghosting, räcker med att flytta musmarkören på forumsidans gråa fält, behövs ingen röd boll i paint för att kunna se ghostingen..

Däremot har jag inte kunnat se ghosting när jag spelat olika spel eller tittat på film för den delen, och det är här detta fenomen spelar roll, inte i paint eller med mus på grått fält.

Tvivlar inte på det du säger, har läst artiklar från landet i väster där dom tidigt varnade för eftersläpningar hos WTQ och bl.a. rekommenderat WT i stället.

Kommer att testa de spel du nämt, för att se problemet live i dessa spel.
Sen kan jag också slutligen avgöra hur pass störande detta fenomen är.

// Peter

Permalänk
Medlem

kännde exakt lika som dig Peter förns en vecka sen jag tyckte att jag kunde stå ut med det dryga släpet i windows också.

Men så fick jag syn på det i ett spel och nu är det man ser ghostings kommer hela tiden och det blev så irriterande för man tänker på det så mycket nu när man ser det så jag bytte.

Blev så jävla besviken när jag märkte det ingame i spel för jag märkte inte det från början heller och jag trodde den skulle vara snabb och så med tanke på 2ms men icke.

Dåligt av LG att göra en sån här dunder tabbe tycker jag

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
kännde exakt lika som dig Peter förns en vecka sen jag tyckte att jag kunde stå ut med det dryga släpet i windows också.

Men så fick jag syn på det i ett spel och nu är det man ser ghostings kommer hela tiden och det blev så irriterande för man tänker på det så mycket nu när man ser det så jag bytte.

Blev så jävla besviken när jag märkte det ingame i spel för jag märkte inte det från början heller och jag trodde den skulle vara snabb och så med tanke på 2ms men icke.

Dåligt av LG att göra en sån här dunder tabbe tycker jag

Håller med om att det är dåligt att släppa en "ofärdig" produkt.

Men det viktigaste är väl inte att vara felfri, utan att kunna rätta till fel som uppkommit.

Som Mercedes A-klass, populärt kallad Weltklasse, där unga ingenjörer fick bygga en ny bil, men råkade glömma bort en del av fysikens grundlagar som gjorde att om man svängde för fort i medelfart så la sig bilen på sidan, detta "trollades" bort med lågprofil däck, sänkta fjädrar, samt elektronik som kontrollerade fjädrar, stötdämpare och bromsar, allt för att motverka "vältning". Bara ett exempel på hur ett kvalitéts företag jobbar aktivt för att lösa inbyggda problem...

Återstår att se hur LG väljer att bemöta kundernas RMA på WTQ, är i och för sig ganska stor skillnad på bilar och LCD-skärmar, även stor skillnad på Tyskland och Sydkorea..

Misstänker att LG väljer att köra med locket på, och trampa vidare, folk har ju trots allt ganska kort minne i dag...

//Peter

Permalänk
Medlem

ok, det här kanske är en dum fråga men..
Det lilla jag har lyckats luskat ut om 'ghosting' är att det kommer sig av att skärmen måste omvandla analoga signaler till digitala. Men om man använder sig av DVI-kabel så borde väl skärmen få digitalt direkt och ghosting-effekten bli mindre?

Så, ni som har skärmen och ser effekten -kör ni med DVI eller VGA?
och är det någon som kan göra en liten test om det är någon skillnad mellan de två varianterna? (om nu min lilla hemmakokade teori inte blir helt sågad direkt).

Permalänk
Medlem

japp exakt som du säger uppgard, dock så har ju LG sagt att dom känner till problemet och att dom har fått mycket kritik över detta så det är väll bara att vänta och se om dom kan fixa det.

Dock så tror jag att det blir svårt för dom att fixa detta eftersom det är ett annat chip det är inge mjukvara som går att ändra det är hårdvaru fel.

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jros
ok, det här kanske är en dum fråga men..
Det lilla jag har lyckats luskat ut om 'ghosting' är att det kommer sig av att skärmen måste omvandla analoga signaler till digitala. Men om man använder sig av DVI-kabel så borde väl skärmen få digitalt direkt och ghosting-effekten bli mindre?

Så, ni som har skärmen och ser effekten -kör ni med DVI eller VGA?
och är det någon som kan göra en liten test om det är någon skillnad mellan de två varianterna? (om nu min lilla hemmakokade teori inte blir helt sågad direkt).

Har inget med kablar att göra, om du läser hela tråden förstår du bättre vad denna eftersläpning handlar om, de allra flesta lär köra med DVI-kabel som ingick vid köp av denna skärm.. Så ditt hemkok är motorsågat