hjälp mitt agg låter =( snälla hjälp mig

Permalänk
Medlem

hjälp mitt agg låter =( snälla hjälp mig

mitt agg låter. det är en tagan dual 700W piper lixom så fort jag startar ett spel

om aget piiiper kan det då också piiipa på graffe kortet?? har ett Asus 8800GTX eller är det graffe som som gör att det piiper i aget??

köpte det på datorbutiken.com

Visa signatur

Dator 1 | E6600 2.4Ghz@3.0Ghz | Asus p5b Deluxe | Asus 8800GTX | 2 Gig ram dual | 3.7Tb HD|
-:ONLY ASUS:- 3dmark06 11238
Dator 2 | P4 "dual core" 3Ghz | Asus P4P800 | Asus 6800 Ge 256Mb | 1Gig Ram dual |

Permalänk
Medlem

Om det är nätagget som piper så är det spolar som kommer i självsvängning och då är det RMA som gäller isf om du inte vill bryta garantin och applicera smältlim mellan dessa komponenter.

Kan iofs upphöra att pipa efter en mån eller två vilket ett Aspire nätagg jag hade i min förra burk gjorde.

Permalänk
Medlem

tack

nja jag tror jag tar RMA det. men är det farligt för datorn att det låter ??

kan ljudet också komma på graffe om det är aget som låter för jag tycker att det låter på kortet med.. =( samma ljud eller är det bara som jag inbilar mig??

Visa signatur

Dator 1 | E6600 2.4Ghz@3.0Ghz | Asus p5b Deluxe | Asus 8800GTX | 2 Gig ram dual | 3.7Tb HD|
Dator 2 | P4 "dual core" 3Ghz | Asus P4P800 | Asus 6800 Ge 256Mb | 1Gig Ram dual |

Permalänk
Medlem

Troligent är det fläkten som väsnas på grafikkortet. Hände inget med det nätagget jag nämde mer än att det idag är lite trött men så har det fått leverera ström i över 4 år nu så dags för pensionering snart.

Permalänk
Medlem

tror du?

tror du att jag kan anväda ett separat agg till graffet bara för att se om det piiiper på det?? aså typ en till dator åså en till graffet så startar jag dom samtidigt?? så att det aget som siter i datorn inte belastas så mycket. ?? fast det aget har bara 28A på 12+
kortet vill ha 30A på 12+ men tor du att det kan gå endå ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: tror du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BF2142
tror du att jag kan anväda ett separat agg till graffet bara för att se om det piiiper på det?? aså typ en till dator åså en till graffet så startar jag dom samtidigt?? så att det aget som siter i datorn inte belastas så mycket. ?? fast det aget har bara 28A på 12+
kortet vill ha 30A på 12+ men tor du att det kan gå endå ?

Det nätagget du vill prova med är det säkert inga problem att köra din konfiguration med för att rekomendera 30A på 12V betyder ju att tillverkaren anser att grafikkortet drar 360W och det gör det inte utan mer troligt är att det drar 100W vid maximal belastning för när du startar datorn och slösurfsr mm så drar ju grafikkortet knappt nån ström alls så koppla du in det nätagget!

Har även sett inlägg där man kört datorer med ATI 1950Pro på nätagg som ger 250W utan problem.

Permalänk
Medlem

Men?

men tror du att jag kan starta dom samtidigt?? utan broblem??
utan att skada något??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ge dig inte på att koppla in ytterligare ett nätaggregat om du inte vet vad du sysslar med. Eftersom du frågar så tror jag inte att du har full koll på det, och risken att du eldar upp hela datorn är överhängande.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Re: Men?

Citat:

men tror du att jag kan starta dom samtidigt?? utan broblem??
utan att skada något??

Använd ditt gamla nätagg då det är fullt kompetent till att driva din konfiguration.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Ge dig inte på att koppla in ytterligare ett nätaggregat om du inte vet vad du sysslar med. Eftersom du frågar så tror jag inte att du har full koll på det, och risken att du eldar upp hela datorn är överhängande.

Jag ska anväda det för sig. ett till dator och ett till graffe. åså startar jag dom samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag ska anväda det för sig. ett till dator och ett till graffe. åså startar jag dom samtidigt.

Eeeh, nej det är ingen bra ide om du inte vet vad du sysslar med.
Gör istället som Olirc försökt att säga ett flertal gånger, sätt i ditt andra nätaggregat (det med 28A på 12V-linan) och kör datorn med det nätaggregatet.

Att det står att man skall ha ett nätaggregat på XX Watt med 30A på 12V-linan betyder inte att ditt grafikkort drar så mycket, utan det är en rekommendation för ett nätaggregat som skall klara av att dra runt hela datorn med ett sådant grafikkort i. Dessutom tar de i lite extra i sina rekommendationer så att även ett riktigt sunkigt aggregat med den wattmärkningen skall klara av att köra en burk med det grafikkortet.

Du kan utan problem köra din dator med ditt gamla nätaggregat, även rätt tungt lastat, så prova med det först.

Att försöka starta med två nätaggregat samtidigt utan korrekt ihopkoppling är att be om brända komponenter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

jag lånar tråden lite. mitt ca 2,5 år gamla hiper 580 watt har börjat tjuta, typ "iiiiiiiiie" fast lite dovt. i bios då ja kollar på spänningen så svajjar vcoren nått förbajjat! alla spänningar ligger som i underkant! 5volt -- - - > 4.55volt osv. och idag fick jag också lite random reboots osv. Börjar starkt tvivla på att det är nätagget som börjar få hjärtinfarkt ? Fast det konstiga att under veckan har det rullat på normalt. känns också lite trist att jag ej har nått reserv agg att testa med heller :S får väl chansa och köpa ett nytt.

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Eeeh, nej det är ingen bra ide om du inte vet vad du sysslar med.
Gör istället som Olirc försökt att säga ett flertal gånger, sätt i ditt andra nätaggregat (det med 28A på 12V-linan) och kör datorn med det nätaggregatet.

Att det står att man skall ha ett nätaggregat på XX Watt med 30A på 12V-linan betyder inte att ditt grafikkort drar så mycket, utan det är en rekommendation för ett nätaggregat som skall klara av att dra runt hela datorn med ett sådant grafikkort i. Dessutom tar de i lite extra i sina rekommendationer så att även ett riktigt sunkigt aggregat med den wattmärkningen skall klara av att köra en burk med det grafikkortet.

Du kan utan problem köra din dator med ditt gamla nätaggregat, även rätt tungt lastat, så prova med det först.

Att försöka starta med två nätaggregat samtidigt utan korrekt ihopkoppling är att be om brända komponenter.

jag kan tyver inte bara anväda det gammla för att den har bara 20 pin på den stora kontakten måste ha 24pin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jag kan tyver inte bara anväda det gammla för att den har bara 20 pin på den stora kontakten måste ha 24pin

Fel fel fel. Det är ett utbrett missförstånd.
Har aldrig sett ett moderkort med 24-pin som inte kan drivas med en 20-pin.
Det enda viktiga är att ATX12V (4-pin för processorns strömförsörjning) finns.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Fel fel fel. Det är ett utbrett missförstånd.
Har aldrig sett ett moderkort med 24-pin som inte kan drivas med en 20-pin.
Det enda viktiga är att ATX12V (4-pin för processorns strömförsörjning) finns.

så du menar att jag kan använda 20 pin på moderkortet fast där e 24 pins kontakt?? Asus p5b Deluxe i så fall varför har dom då 24 pin?? nu snakar jag om den stora vita kontakten inte den separata 4 pins kontakten

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hej hej!
Har en liten fråga?
När jag kollar min volt i PC WIZARD så står det att min 12V ligger på 13,45V och d¨är det minst i bland går den upp i 15V, har provat att bytta agg men det är samma sak... är det mitt moderkort det är fel på då?

samma sak så sa dom att mitt hårddsik prob kunde bero på det! när ja stänger av eller reebotar min dator så får jag starta om ca 4-8ggr innan min burk hittar disken`?? kan det vara mitt agg eller mitt moderkort som lever sitt egna lilla liv???

//Emil

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Kan i ditt fall vara moderkortets sensorer som rapporterar fel eller att programmen gör det för jag har ett moderkort här där dom program jag hittills provat rapporterar 12V som 13.2V vilket är för högt men i bios så ligger den på 12.2V så jag tror mig med stor säkerhet säga att programmen rapporterar fel beroende på att det är ett 865PE moderkort som tillverkaren fixat så den klarar av C2D.

Ska kolla med min multimeter eftersom jag ändå ska in i lådan och montera dit en fläktstyrning så ser jag även hur det ser ut när Windows körs men tror inte att jag kommer få se några 13.2 utan snarare 12.2V.

Men din kan ju gå ända upp till 15V och det är lite för högt för att bara vara ett avläsningsfel så jag skulle nog köpa ett nytt nätagg iaf och ett bra som jag kan rekomendera är Xion600W som jag själv har och är nöjd med men även deras 500W nätagg tror jag är bra då den ser likadan ut. Finns bl.a här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320546 och den jag har är här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320547 som jag fick köpa för 519:- när det nu kostar 898:- och nej jag är inte sponsrad av Komplett även om man kanske tror det utan tror mer på att dom gjort ett misstag med prissättningen där!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kan i ditt fall vara moderkortets sensorer som rapporterar fel eller att programmen gör det för jag har ett moderkort här där dom program jag hittills provat rapporterar 12V som 13.2V vilket är för högt men i bios så ligger den på 12.2V så jag tror mig med stor säkerhet säga att programmen rapporterar fel beroende på att det är ett 865PE moderkort som tillverkaren fixat så den klarar av C2D.

Ska kolla med min multimeter eftersom jag ändå ska in i lådan och montera dit en fläktstyrning så ser jag även hur det ser ut när Windows körs men tror inte att jag kommer få se några 13.2 utan snarare 12.2V.

Men din kan ju gå ända upp till 15V och det är lite för högt för att bara vara ett avläsningsfel så jag skulle nog köpa ett nytt nätagg iaf och ett bra som jag kan rekomendera är Xion600W som jag själv har och är nöjd med men även deras 500W nätagg tror jag är bra då den ser likadan ut. Finns bl.a här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320546 och den jag har är här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320547 som jag fick köpa för 519:- när det nu kostar 898:- och nej jag är inte sponsrad av Komplett även om man kanske tror det utan tror mer på att dom gjort ett misstag med prissättningen där!

Ok.. sak reebota datorn och kolla i biosen vad som händer det! jag provade med ett Hiper agg på 550Watt och det visade ju samma sak!

en vad kan det vara som gör så att jag får starta om datorn så många gånger föär att hitta min disk? kan det vara disken eller moderkortet?

//Emil

Kollade volt och annat i BIOS och där var ju allt Normalt så där är välle mitt moderkort eller min Hårddisk som börjar bli senilt, who knows!

jaj kanske kan få någe bra tips här inne?

//Emil

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]