Små speltillverkare

Permalänk
Medlem

Små speltillverkare

Vad finns det för mindre speltillverkare, som ändå producerar spel av någorlunda kvalitet? Tänker främst på företag i Sverige/Norden/Europa, men om ni vet några mindre tillverkare i andra delar av världen är det också välkommet.

Ett företag jag hittat är svenska Starbreeze, som bland annat tillverkar The Darkness.

Jag är även intresserad av nystartade företag, och företag som planeras att starta i framtiden.

Tack på förhand.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Starbreeze är ju inte direkt litet, tillsammans med Massive så är dem två störst i Sverige (som jag förstått det). DICE vet jag inte om de finns kvar eller blev Starbreeze? Kanske blev uppköpta och flyttade till Canada, hursomhelst var dem rätt stora med BF om jag inte minns fel (väldigt osäker på dem dock).

EA har köpt upp ett företag här i Göteborg som gör racingspel. Kommer inte ihåg vilket eller om dem har ngt namn, vet bara att en grupp programmerar jobbar här. Min kompis ansökte om jobb hos dem innan han flyttade till Japan

Finns några mindre företag också. Har en annan kompis som flyttar till Malmö snart för att jobba på ett MMORPG projekt.

Även om jag också tycker att detta är intressant, men måste undra om du har någon baktanke? Praktikplats/jobb sökare?

Permalänk
Medlem

http://www.gamedev.se/lankar/?parentid=21

Edit: Vad menar du med mindre?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Avalanche finns ju i Stockholm också, har väldigt många anställda, DICE finns också kvar i stockholm.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

MorteM: Kan tyvärr inte säga exakt varför jag vill ha den här informationen, men förhoppningsvis kan jag göra det i framtiden.

Srekel: Kanon länk! Tack så mycket.

slak: Tack så mycket!

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Lies! Berätta nu

Lycka till iaf!

Tokfin länk Srekel, den sidan är garanterat användbar för andra också.

Permalänk
Medlem

Tja, håller på att starta upp ett litet företag nu.
Fast för tillfället är tanken lite konstig, men mer info hittas på:
http://www.noxeurope.com/

(Note: har problem med databasen)
Så fel kan uppkomma

//AJL

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Är inte Illwinter en liten svensk utvecklare?

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Nu är detta inte ett svensk/norsiskt elelr ens europeiskt företag men det är värt att nämnas ändå. Unknown Worlds Entertainment. Det började med några hobby programerare som gjorde det bästa HL1 modden som någonsin gjort. Dvs Natural Selection. I alla fall, de startade då ett eget spelbolag och det har en så länge gått ganska bra för dem.

www.unknownworlds.com

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Även om dom vuxit till sig en del nu såtycker jag det värt att nämna Paradox, kanske de bästa spelutvecklarna idag.

Permalänk
Medlem

A-sharp. Gjorde det fantastiska King of Dragon Pass.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
...som gjorde det bästa HL1 modden som någonsin gjort. Dvs Natural Selection.

Borde inte Adrenaline Gamer vara den bästa modden?
Alla pros lirade ju den typ garpy, fatality med flera.

Fast du kanske är subjektiv

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen.

MorteM: Du får ha tålamod,

AJL: Intressant. Jag kommer nog höra av mig framöver...

Tjalve: Håller med, NS äger fett.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kissemisse
Borde inte Adrenaline Gamer vara den bästa modden?
Alla pros lirade ju den typ garpy, fatality med flera.

Fast du kanske är subjektiv

Det har jag faktiskt aldrig testat. Men Natural Selection är bra, delvis för att ideen är helt galen och de har gjort det fruktansvärt bra. Det finns ju de som tycker CS är bra. Det är inte ens i närheten

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Natural Selection är inte bara bra p.g.a. gameplayet som är en helt subjektiv bedömning, utan även för att de pushar motorn ungefär så mycket det går.

Spelar också ns

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande att NS är grymt snyggt. Även om det kommit spel som har grymt mycket bättre grafik så tycker jag NS är i en klass för sig... allt är så stilrent och snyggt på nåt sätt. Jävligt scyhssta texturer.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk

Taleworlds är väl rätt små.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Ok, tack

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200