Permalänk

Flera problem, nån som orkar?

Hade tänkt uppgradera datorn med mer minne, extra grafikkort och XP till VISTA men stött på lite problem..

Har ASUS A8N SLI DELUXE & AMD Athlon 64 processor
Minne 1 GB DDR SDRAM snart 2 GB
Grafik är NVIDIA GeForce 6600 GT x 2
2 hårddiskar 80 + 200 GB samt extern på 350 GB

Problem 1: Har aldrig haft så många systemkrashar som nu!
Satte i grafikkort nr.2 och vände på "det lilla kortet" mellan grafikkorten för dual. Installerade senaste drivis från NVIDIA (158.24), i inställningar val-> enable SLI
varpå blue screen!

Vid omstarten hittas inte hårddisk med OP, fattar nada??
Kollar strömkablar etc. försöker igen: BOOT DISK FAILURE, INSERT SYS DISK......
Har trådlöst tangentbord, ingen reaktion alls.. på F8 eller annat.. får knata ned till polarn och byta tangentbord (bara en sån sak!?)

Kommer sen in i BIOS, hittar bara tomma HDD:n, startar om och svär en del.. Vilket nog hjälpte då datorn går igång! Fast jag får först trycka F8, för hårddiskarna har bytt plats i bootordningen. Ändrar ordningen i BIOS, startar om och allt är som det ska.

Kollar inställningar för grafikkort, försöker koppla in TV:n så jag kan lira med större bild, blir utsläng - blue screen of death again!!!
Känns ganska instabilt det hela.. Vad ska jag göra åt detta?
Hittade en drivrutin till : 158.18 som jag testar nu..
Har stått en hel del om NVIDIA/VISTA-problem här o var, kanske bäst gå tillbax till XP fan

Problem 2: BIOS kanske man skulle uppgradera också..hur gör jag? Me = first timer. Har provat ASUS Update typ 100 ggr men det går inget vidare. Har ingen diskettstation, hur gör jag? Har senaste BIOSversionen (tror jag, 1805.bin)
Bränna? USB? Då tangentbordet som går på USB inte funkade under uppstart gör väl ingen annan USB-pryl det heller..?

Problem 3: Mycket mystiskt - Jag har under en låååång tid, typ 2 år, haft problem med att musen hänger sig. Har provat massor med drivrutiner, inget hjälper. Trodde att som nu vid formatering av allt & nytt OP skulle mus funka tiptop, men noho, hänger sig och inget att göra än vänta tills den behagar släppa taget.. Detta är nog det märkligaste problemet. Har provat med annan mus, samma där. Båda optiska från Logitech, men olika modeller. Hittar förövrigt inga drivrutiner för musen till VISTA, måste jag köpa ny då? Mx700 heter den. Tangentbordet heter inget mer än Logitech Optical Desktop typ.. Massa knappar som blir oanvända juh..

Hoppas på förslag

Permalänk
Medlem

1. låter för mej som ett drivrutinsproblem.
2. tangentbordet fungerar nog inte för att du inte valt i BIOS att du ska kunna göra det uppdaterar du BIOS så kanske det kan hjälpa dej lite i 1.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

hmm det var ett tag sen jag Flashade bios själv. men om jag kommer ihåg rätt så kan man antingen lägga uppdateringarna på en diskett eller direkt på C:. Sen inne i BIOS ska det finnas nått som heter typ Flash BIOS eller liknade. hittar du den så är det bara att välja filen och Flasha.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600 / 2.4 GHz | 2048 MB RAM | XFX GeForce 8800GTS 640MB | 2x Western Digital Raptor 74GB, 2x Seagate 500+500 GB HDD | Creative X-Fi | Samsung 19" LCD Syncmaster 931BF 2ms |

Permalänk

Känner igen mig rätt mycket i det du skriver. Jag har själv ett Asus A8N-SLI Deluxe utrustad med en FX-60 och 2048 MB RAM. Mina problem har dock inte med SLI att göra då jag bara har ett grafikkort (6800GT), men massor av blåskärmar får jag - så många att jag sällan behöver starta om datorn, för det gör BSOD:arna åt mig. Förresten så är ju bios-version 1805 beta? Har själv väntat ganska länge på att den ska bli färdig, men den blir nog aldrig det. Själv har jag version 1.17 installerad.

Exempel på typer av BSOD-meddelanden jag får är:
REFERENCE_BY_POINTER (STOP 0x00000018)
PROCESS_HAS_LOCKED_PAGES (STOP 0x00000076)
DRIVER_LEFT_LOCKED_PAGES_IN_PROCESS (STOP 0x000000CB)
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (STOP: 0x00000050)
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (STOP: 0x000000D1)

De senare är 0x0000007E och 0x0000001E.

Undrar om det har något med 64-bitarsversionen av Vista att göra, för jag fick inte såhär många blåskärmar när jag körde 32-bitarsversionen vad jag kan minnas, och än mindre i XP. Fast det var så länge sedan jag körde XP nu känns det som, så minnet kanske sviker.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad

Permalänk

Hmm

Har ungefär exakt samma problem, men jag börjar undra om det har att göra med att jag har mitt grafikkort i slot 2 ?
har asus m2n32 sli deluxe och för att få plats med graffekortet och zalmanfläkten som sitter på har jag satt det i slot 2 alltså inte sli 1 kan det påverka ?

Permalänk
Medlem

Nyare drivrutinerna från nvidia gav mig diverse problem också, backade till v91.47 och då funkar allt ok.

Diskettenhet är väldigt bra att ha ibland, den kan man ju plocka ur nån gammal skrotdator och bara ha liggande på en hylla, anslut vid behov. Underlättar en hel del vid t.ex biosuppdateringar.

Visa signatur

.