Del 1 av Zepto Znote 3415W recension

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeln
sökte lite snabbt på google och tror jag hittade svaret på frågan här.

hahah, tack, att jag missade det.. tack!

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
SuperPi, HD Tune, 3dMark är alltid skoj att se Om du inte redan lagt upp det? (kanske jag som missat )

HD Tune har jag inte kört, men kan göra det ikväll när jag ändå ska pilla lite med den (testa spelen). Skall iväg nu precis men om du kollar det första inlägget i denna tråden har du 2st 3dmark resultat samt ett super pi resultat.

Här har du mitt första 3dmark test.

Här har jag testat i vista och xp för att jämnföra dom båda.

På sida 2 finner du även tester från HL2: Lost Coast och Lost Planet.

Tror detta är allt änsålänge, hoppas det ger dig lite bättre uppfattning om prestandan.

Permalänk
Medlem

Hoppar in i denna tråden med en fråga.
Någon som vet om Zepto Expertens rabatt på 1 355 kr på 3415W Power stämmer?
Datorn är väl ganska ny så man blir ju lite tveksam.
Sidan verkar ju ha problem med priserna.

Permalänk
Medlem

Då var test av F.E.A.R och S.T.A.L.K.E.R också gjort, samt HD Tune.

Mitt HD Tune testet kan ses här, men hittade även någon annans test av samma hårddisk hos HD-Tune själva.

Skulle dom mot förmodan inte fungera om ett tag så lyder mitt resultat såhär:
Transfer rates: Min: 12mb/s, Max: 47,1mb/s, Avg: 38,3mb/s
Access Time: 15.5ms, Burst Rate: 87mb/s, CPU Usage: 5,1%.

Hittade ett timedemo att köra i S.T.A.L.K.E.R, men vet inte riktigt hur många andra resultat som baseras på dessa. Vet heller inte hur krävande scenarios som finns med i spelet. Men det borde ju vara bättre än inget ivf.

Testat i S.T.A.L.K.E.R 1.0001 med upplösning på 1024x768, quality satt till maximum och render till full dynamic lighting (default).
short_timedemo: avg: 35fps, min 8, max 123, middle 43
buildings_timedemo: avg: 34fps, min 14, max 118, middle 42

F.E.A.R testades i både 1.0 (opatchad) och 1.08.

I båda testerna var upplösningen 1024x768 och Computer samt Graphics card satt till high.

1.0: Bild

Min: 36fps, Avg: 60fps, Max: 135fps
FPS Distrubution:
0% below 25 fps
8% between 25 and 40 fps
92% above 40 fps.

1.08: Bild

Min: 36fps, Avg: 62fps, Max 138fps
FPS Distrubution:
0% below 25 fps
8% between 25 and 40 fps
92% above 40 fps.

Som ni ser så var det inte så stor skillnad mellan dom 2 versionerna, men tänkte eftersom jag ändå testade i båda så kan ni ju slippa göra det

Är väl egentligen bara ett batteritest kvar nu skulle jag tro, får se om det hinns med imorgon innan man måste skicka tillbaks den för att få bluetooth installerat.

Edit: Märkte att det fanns ett Maximum på grafikinställningarna, så testade det med, endast i 1.08.

Bild
Min: 16fps, Avg: 31fps, Max: 77fps
FPS DIstrubution:
31% below 25 fps
53% between 25 and 40 fps
16% above 40 fps.

Kan ju konstatera att high är bästa inställningen ivf

Edit 2: Innan jag var tvungen att skicka tillbaks datorn idag (onsdag dvs) pga isättning av bluetooth så fick jag testat batteriet i min 6-cellare. Kunde se på film i 2 timmar, utan wlan, nätverkssladd och inga extra grejjer ikopplade (dvs helt bärbar) i XP.
Gjorde inga direkta försök att dra ner på ljusstyrka eller något annat, fortfarande ganska ny på det hela. Men vet man vad man skall ändra kanske det går att få ut några minuter till?
Hur som helst står det ju att 2½h är vad man får vid minimum belastning på ett 6-cell, att se på film är väl knappast en allt för betungande bedrift?
Om nu någon testa köra en film på ett 9-cell under samma förutsättningar så vore det ju perfekt (Reoshi? ) så får man se vad det skiljer.
Blir väl mera, ivf några, tester till när man får tillbaks datorn. Skall bli kul o se hur snabbt dom jobbar, dom sa att den skulle vända hos dom då bara skall sätta i ett kort.

Någon får gärna testa saker på en snabbare, och även långsammare 3415W, jag har en 2,0ghz, hade varit kul att se en på t.ex. 2,2ghz, och även 1,8ghz.

Permalänk

Känns lite som man får vad man betalar för...de jag tror många konsumenter inte tänker på när man köper billigt är just det att produkterna är kanske inte riktigt genomkörda av tekniker osv och sedan är det första gruppen kunder som får ta de smällarna, dvs man lär sig av kunderna vilka produkter som krånglar och inte. Kunden i sin tur får då ofta skicka datorn fram och tillbaka och får ofta stå för kostnaden själv, detta till skillnad om du köper datorn på kampanj på tex Media Markt eller El-giganten där man faktiskt köper bra saker billigt pga stora inköpsvolymer som ofta alltid finns lokalt i ens närhet där man kan lämna datorn vid en eventuell reklamation kostnadsfritt utan frakter.

Konsumentköplagen ger alltid 3 års garanti på produkter (vilket kanske många inte känner till och köper till extra som de egentligen har rätt till gratis enligt lag). Många nyuppstickare kör då tex med 1 års garanti som de säger medan om du går till El-giganten tex får du 2 år och som ofta inte är lika petiga med felet eftersom en reklamation för dem är en spott i havet medan för ett mindre webbföretag så är en reklamation dyr för dem, därför kan de försöka slingra sig till sin fördel och mena på att felet beror på något du som köapre gjort och inte produkten osv (har själv varit med om detta) och kan bara säga att de stora företagen såsom el-giganten osv sköter reklamationer med fördelaktigt för kunden.

Netonnet har tex blivit en stor webbaffär och man erbjuder bra priser och har gott om kunder, därför kan de lösa saker lite på samma sätt som el-giganten, samtidigt som de slått upp lagershoppar i Göteborg, Borås och Ullared.

Garanti är en kostnad som de säljande företaget drar på sig och ju längre den är desto mer ger ju företaget dig som kund vilket också är viktigt att räkna in. Vad är då 1 års garanti värt? Ja på dells hemsida kan man titta på vad 3 års garanti kostar att lägga till på en produkt.

Nåväl, detta var bara ett litet resonemang från min sida och man behöver inte hålla med men de är bara mina åsikter och erfarenhet.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk

" detta till skillnad om du köper datorn på kampanj på tex Media Markt eller El-giganten där man faktiskt köper bra saker billigt pga stora inköpsvolymer som ofta alltid finns lokalt i ens närhet där man kan lämna datorn vid en eventuell reklamation kostnadsfritt utan frakter.
"

Efter dagens utflykt till elgiganten, onoff och expert måste jag bara tillägga att problemet med ditt resonemang är ju att de inte har några vettiga datorer. Mest skräp som de kränger till vilsna 40 & 50-talister..

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Inaktiv

Dells är för övrig på platsen service och slippa tjaffs. vilket jag köpte till. Lite svårt att jämföra det mot en "skicka iväg datorn i 14 dagar och är där minsta fel du gjort får du betala det"-garanti.

Permalänk

Onoff och Expert går ej att ta in i detta resonemang, de ÄR dyra.

Jag var själv inne på att köpa mig en Zepto dator men efter att ha kört en sökning och jämförelse på prisjakt.se slog acer laptop för 4600:- Zepto direkt då zeptos motsvarighet saknade både trådlöst internet, dvd brännare och heller inte samma ramminne vilket jag fick lägga på ca 1000kr+ för. Så till en början såg priset bra ut som bara den men efter att ha fått lägga till diverse bassaker till zeptodatorn blev den för dyr och ointressant, dessutom var skärmen inte detsamma.

På Dell köpte du service på plats ja och det kostade dig extra men jag menar bor man i Göteborg, hur långt har man till närmaste El-giganten butik och gratis garanti.

Vad jag egentligen vill få fram med denna tråd är INTE att jag säger att de stora elektronikföretagen är att föredra mer att jämför man Zeptos priser med stora välkända märken från netonnet, dustin osv så inser man att priserna blir detsamma och man slipper halvdana produkter från zepto som saknar både de ena och de andra vid leverans.
Bättre kvalitet kostar pengar att kunna erbjuda, de är ett konkurrensmedel.

mvh

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Inaktiv

Roligt du nämner "halvadanna produkter från zepto" och tittar påen Acer... säger inget mer där

Ja visst kan du gå till närmaste El-giganten och få hjälp... men de byter inga delar där... det blir fortf dina 2V vänta.. och en mellanhand till... då föredrar jag att skicka iväg den själv (hämtas ju ändå vid dörren och levereras till dörren) ... istället för att dra iväg till någon affär och prata med (oftast) okunnigt folk... stå i kö... osv...

Permalänk
Medlem

Tränger mig in i tråden.
Fick min 3415 idag men har problem med att installera XP. Jag har aldrig gjort det förut på en SATAdisk, men jag har förstått att man behöver någon "fix". Tyvär har jag ingen aning om hur det ska gå till. Såg att det var en del som körde XP, så jag undrar om någon kan ge mig lite tips.
Har sökt lite, men inte hittat något som kan hjälpa mig.

Visa signatur

hoppas detta är rätt forumdel

I am a signature TACODICK, please copy me to your own sig to help me spread.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terfog
Tränger mig in i tråden.
Fick min 3415 idag men har problem med att installera XP. Jag har aldrig gjort det förut på en SATAdisk, men jag har förstått att man behöver någon "fix". Tyvär har jag ingen aning om hur det ska gå till. Såg att det var en del som körde XP, så jag undrar om någon kan ge mig lite tips.
Har sökt lite, men inte hittat något som kan hjälpa mig.

om du försöker installera XP utan service pack 1 kan det nog vara problem, kanske inte heller funkar med sp1. tror inte xp stödjer sata diskar innan sp1, ev sp2. kan mycket väl vara det som är problemet. jag installerade med service pack 2 integrerat och hade inga som helst problem, har även skrivit var man hittar drivrutiner för att få igång samtliga delar i dator.

Permalänk

Kameljonten: Jag tror du har missat lite detaljer, de stora kedjorna säljer visserligen ofta väldigt bra kvalitéts produkter till mycket bra priser. Men de har inte någon santa rosa datorer ivf, de säljer gammal fungerande teknik till bra priser, det är den stora skillnaden. Du får inte "top-of-the-lign" om du köper en dator för 14k på elgiganten, du får en med dual 2 core 1.5 ghz, 2 gb pc3-4xxx och gf 7600 128mb ddr2... Det är skillnad mot 8600 GT och Santa rosa!

Jag tror helt enkelt att det är väldigt svårt för vilken data-butik som hälst att släppa buggfria datorer med den senaste teknoligin i.

Eller kallar du den här "top-of-the-lign"?
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Det var den dyraste jag hittade på el...

MvH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeln
om du försöker installera XP utan service pack 1 kan det nog vara problem, kanske inte heller funkar med sp1. tror inte xp stödjer sata diskar innan sp1, ev sp2. kan mycket väl vara det som är problemet. jag installerade med service pack 2 integrerat och hade inga som helst problem, har även skrivit var man hittar drivrutiner för att få igång samtliga delar i dator.

Mitt XP hade SP2, försökte trixa lite i nLite. Men det sket sig så får väl köra Vista iistället, surt :(.

Visa signatur

hoppas detta är rätt forumdel

I am a signature TACODICK, please copy me to your own sig to help me spread.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Media Markt eller El-giganten där man faktiskt köper bra saker billigt pga stora inköpsvolymer som ofta alltid finns lokalt i ens närhet där man kan lämna datorn vid en eventuell reklamation kostnadsfritt utan frakter.

Konsumentköplagen ger alltid 3 års garanti på produkter (vilket kanske många inte känner till och köper till extra som de egentligen har rätt till gratis enligt lag). Många nyuppstickare kör då tex med 1 års garanti som de säger medan om du går till El-giganten tex får du 2 år och som ofta inte är lika petiga med felet eftersom en reklamation för dem är en spott i havet medan för ett mindre webbföretag så är en reklamation dyr för dem, därför kan de försöka slingra sig till sin fördel och mena på att felet beror på något du som köapre gjort och inte produkten osv (har själv varit med om detta) och kan bara säga att de stora företagen såsom el-giganten osv sköter reklamationer med fördelaktigt för kunden.

Gällande stora inköpsvolymer så tror jag zepto säljer fler laptops än vad elgiganten gör. Dessutom är "att lämna in datorn på elgiganten" inte annorlunda än att lämna in den på posten (med en avi om att den ska till zepto). Posten finns på fler ställen än elgiganten gör.

Både dell och zepto lär sälja (definitivt dell) bra många fler laptops än vad någon svensk elektronikkedja gör så det är ett dåligt argument ang. stora inköpsvolymer.

Permalänk
Medlem

Angående att man lättare kan klaga i en vanlig butik är bara bull shit. Sist jag köpte en dator i vanlig butik och den gick sönder gick jag till butiken och de skulle ta in den på lagning. Jag fick tillbaka den efter ÖVER 3 månader och de hade missat att det var fel på processorn så jag fick tillbaka en trasig dator. Så bättre service om något skulle gå fel, knappast. Det är samma sak varje gång också, så fort man vill lämna in datorn på service så tar det över 3 månader, jag har varit tvungen att lämna in datorer på det där sättet 3 gånger. Saken med de stor kedjorna är att alla (elgiganten, siba och on off) skickar sina datorer till samma ställe, det är alltså ett företag i sverige som lagar tre stora företags datorer. Det här med att de här tre företagen skickar till samma ställe fick jag förklarat av en kille på siba när jag kom där och klagade sista gången och frågade varför det tog så enormt lång tid att lämna in datorn på lagning.

Permalänk
Medlem

jag tycker faktiskt det verkar sämre att lämna in i lokal butik, precis som du säger mojito sker ju ej servicen på plats iaf.. så att skicka iväg datorn blir det ju hur eller hur.. Förutom att man är tvungen att blanda in en tredje part när man lämnar in den lokalt, vilket ju bara bidrar till längre väntetid..

men visst sen finns ju fördelar i form av 'känn & kläm'.
vilket jag dock tycker ersätts relativt lätt av recensioner osv.. men visst det är ju helt personligt..

min slutsats blir iaf:
lättare att klaga i butik? Nej
lättare att handla i butik? Helt personligt

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

hmm är det dessutom inte så att många av de större kedjorna nu lämnar över saker till reparation i danmark/norge? det gäller iaf andra varor såsom TV och liknande att dom skickas iväg. Tar oftast lång tid vilken firma man än köpt sina saker genom tyvärr =(

Permalänk

Jag tror inte Zepto säljer fler datorer än El-giganten som nån sa! Ringer du till zeptos support i sverige tex får du alltid prata med samma svenske kille typ medan el-giganten har stora support team i hela norden.

När jag ringde till Zepto vid tillfälle två svarade ingen på hela dagen och jag ringde då till den danska supporten där inte heller någon svarade, efter ett flertal försök svarar tillslut en man som egentligen inte tillhörde supporten sa han så han var osäker på att svara på något om datorerna men att de inte fanns någon att fråga då en vardag...de känns ju sådär bra och ger en vek bild tycker jag. Då undrar man ju den dagen när man verkligen har problem med datorn om man får någon bra service på supporten eller hur man går tillväga vid reklamationer?!

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Jag tror inte Zepto säljer fler datorer än El-giganten som nån sa! Ringer du till zeptos support i sverige tex får du alltid prata med samma svenske kille typ medan el-giganten har stora support team i hela norden.

När jag ringde till Zepto vid tillfälle två svarade ingen på hela dagen och jag ringde då till den danska supporten där inte heller någon svarade, efter ett flertal försök svarar tillslut en man som egentligen inte tillhörde supporten sa han så han var osäker på att svara på något om datorerna men att de inte fanns någon att fråga då en vardag...de känns ju sådär bra och ger en vek bild tycker jag. Då undrar man ju den dagen när man verkligen har problem med datorn om man får någon bra service på supporten eller hur man går tillväga vid reklamationer?!

Snacka otur säger jag, jag har pratat med dem ca. 6 ggr och har aldrig behövr ringa mer än en gång eller vänta mer än 5 sek, jag tycker deras telefonservice är jätte bra!

MvH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mockarutan
Snacka otur säger jag, jag har pratat med dem ca. 6 ggr och har aldrig behövr ringa mer än en gång eller vänta mer än 5 sek, jag tycker deras telefonservice är jätte bra!

MvH

har inte heller haft några som helst problem att komma fram till någon. däremot blev man lite besviken nu när dom sa att min dator måste vänta tills på tisdag för att skickas tillbaks till mig. dom skickas med budbil över sundet 2ggr (tisdag & torsdag) i veckan bara. anser att dom borde fått iväg den igår då dom sa att den skulle vända hos dom eftersom dom bara skulle sätta i bluetooth samt att dom fick in den tidigt på torsdagsmorgonen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten

När jag ringde till Zepto vid tillfälle två svarade ingen på hela dagen och jag ringde då till den danska supporten där inte heller någon svarade, efter ett flertal försök svarar tillslut en man som egentligen inte tillhörde supporten sa han så han var osäker på att svara på något om datorerna men att de inte fanns någon att fråga då en vardag...de känns ju sådär bra och ger en vek bild tycker jag. Då undrar man ju den dagen när man verkligen har problem med datorn om man får någon bra service på supporten eller hur man går tillväga vid reklamationer?!

kan det ha varit så att du ringde på en Dansk helgdag?
för normalt så försöker vi svara i telefon så snabbt det går, och vi ska nu även anställa folk för enbart support, då vi tekniker inte hinner med våra vanliga arbetsuppgifter nu när färsäljningen så så snabb tid fyrdubblats på den svenska marknaden

väntetiden brukar väl ligga på några få minuter vid primetime, och skulle vi vara upptagna allihopa så går samtalet över till den danska växelen så man ska alltid kunna få tag på någon att snacka med

värst är att ringa precis före och efter lunchtid, vid runt 10 på morgonen och 3 tiden på eftermiddagen når man oss snabbast

MVH
Johan

Permalänk
Medlem

Avbeställde min Acer och beställde nu en Znote 3415W

Specs:

1.80 GHz Intel® Core™2 Duo T7100 800MHz (120625)
1 GB (1 x 1 GB) DDR2 PC5300 / 667MHz (130108)
120 GB Samsung® Hårddisk (S-ATA), 5400rpm (140030)
Intel® PRO/Wireless 4965AGN (260029)
Tangentbord, Znote 2x25, svart (SE/FI) (170086)
15.4" WXGA skärm 1280x800 (100316)
6-kennoinen akku, Znote 2225W/2425W (250320)
NVIDIA® Geforce 8600M GT (800104)
Samsung DVD-RW Dual Layer Burner (slot-in) (150124)

Pris: 1.131,44 €

Bra val? Tog slot-in läsare för skulle ta 7 dagar till för att få vanlig.

Ville beställa en Znote 3414W med ett 8400M GS men de gick inte att beställa fast de fanns på sidan. :?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soubiran
kan det ha varit så att du ringde på en Dansk helgdag?
för normalt så försöker vi svara i telefon så snabbt det går, och vi ska nu även anställa folk för enbart support, då vi tekniker inte hinner med våra vanliga arbetsuppgifter nu när färsäljningen så så snabb tid fyrdubblats på den svenska marknaden

väntetiden brukar väl ligga på några få minuter vid primetime, och skulle vi vara upptagna allihopa så går samtalet över till den danska växelen så man ska alltid kunna få tag på någon att snacka med

värst är att ringa precis före och efter lunchtid, vid runt 10 på morgonen och 3 tiden på eftermiddagen når man oss snabbast

MVH
Johan

Jag ringde från klockan 10-11.30 utan resultat därefter ringde jag danmark.

Den datorn jag höll på att färdigställa en order på visade sig sedan ha utgått ur sortimentet när jag pratade med mannen i danmark.
Den datorn jag sedan kollade på hade ett bra pris Tills jag upptäckte att jag fick betala extra för standardprodukter såsom dvd-brännare, trådlöst nätverk osv som i mitt fall de andra alternativet Acer med blank widescreen skärm redan erbjöd för en tusenlapp mindre.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Hur är det med drivisar under Vista? Kommer det med en CD eller hur skall man gå till väga? Beställde just. 300 € dyrare än mitt maxtak blev det..

EDIT: Varifrån skickas datorerna? Bor i Finland och beställde via finska zepto sidan.
EDIT2: De tycks skickas från Finland och Danmark? Har jag rätt?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Hur är det med drivisar under Vista? Kommer det med en CD eller hur skall man gå till väga? Beställde just. 300 € dyrare än mitt maxtak blev det..

EDIT: Varifrån skickas datorerna? Bor i Finland och beställde via finska zepto sidan.
EDIT2: De tycks skickas från Finland och Danmark? Har jag rätt?

ang. drivarna så kommer det med en skiva för vista, men inte för xp.
vad dom skickas från till finland vet jag inte, men alla som skall till sverige skickas ivf från danmark, har fått för mig att allt görs där och sedan skickas ut men kanske uppfattat fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeln
ang. drivarna så kommer det med en skiva för vista, men inte för xp.
vad dom skickas från till finland vet jag inte, men alla som skall till sverige skickas ivf från danmark, har fått för mig att allt görs där och sedan skickas ut men kanske uppfattat fel.

Ok, tack för svar. Tror nog denna möjligtvis också kommer från danmark, men beställningen jag gjorde på hemsidan flyttades över till ett annat datorföretag som säljer diverse komponenter osv. Fick mail därifrån att jag beställt, men där var inget datum när jag skulle få den. :S

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Ok, tack för svar. Tror nog denna möjligtvis också kommer från danmark, men beställningen jag gjorde på hemsidan flyttades över till ett annat datorföretag som säljer diverse komponenter osv. Fick mail därifrån att jag beställt, men där var inget datum när jag skulle få den. :S

Säker på att det inte står ett datum till vänster om varje del?
På min bekräftelse står det ungefär såhär:

21/6-07 Core 2 Duo 2ghz
21/6-07 Massa minne
21/6-07 etc...

Permalänk
Medlem

Fick min laptop i torsdags, och kan ju summera lite kort vad jag tycker efter ett första provåk..

Spec lite kort:

3415 zepto
2.2ghz
2 gb ram
120 gb hybrid disk
9 cells batteri

Beställde den med vista premium - swe.

Iaf, fick avin, sprang ner på poten, plocka ut den, sprang hem fort som fan, packa upp den och ner i datorväskan sen fort som fan till centralstation. Fick nämligen reda på att datorn hade kommit samma dag som jag skulle till norge, så jag chansa på att jag skullehinna hämta den och ta mig ner till station efter jobbet,vilket jag gjorde. Så jag sitter i norgemed begränsade möjligheter till at prova datorn utförligt. Men lite har jag hunnit med.

Boota laptopen på vägen till oslo, gick helt smärtfritt men tog en liten stund för vista att styra upp sig. Laptopens batteri var även laddat, vilket var gött som tusan.

Kommer in i windows, allt funkar mer eller mindre. Fingerläsarn funkar, kort funkar och drivrutiner är redan inne. Jag har inte behövt installera någonting än för att nåt inte fungerar, förutom Wow video och Wow audio knapparna.

Har kört 3dmark06 på 1280x800 och fick 3321 poäng. Ska ordna upp med 1024 test när jag kommer hem. Skall även testa lite andra drivrutiner och mjukklocka och se va man kan komma upp i.

Batteritiden verkar vara över min förväntan. Satt ute på altan igår och installera och fixade med olika saker, som man alltid får göra med en ny dator. Efter 1½ timme hade 35% av batteriet tömts. Hade dock på energisparläge och körde inget grafiskt.

Överlag så är jag nöjd, enda som känns lite underligt är att uppstarten är lite trög, även med hybriddisken, jag kan inte heller hitta readyboost konfig någonstans, vista är nytt för mig. Disken känns lite halvtrög annars också, men inte jättemärkbart. Ska göra mer tests senare när jag är tillbaks i gbg.

Tangentbordet känns väl okej. Knapparna kan verka lite budget ibland då de är lite väl plastiga. Känns inte topnotch helt enkelt. Sen värkar det som om att inte tangentbordet vill hänga med på alla bokstäver ibland, när man skriver väldigt fort. Ska testa det utförligare sen.

Detta är väl det jag har sett hittils. Kan fylla på med lite fler intryck sen när jag stöter på allt. Och om någon funderar på nåt i eller på datorn så fråga, kanske kan svara på vissa saker om någon har funderingar.

Edit, när ni läst inlägget ser ni kanske att det saknas mellanslag och bokstäver här och var. Det är problemet med tangentbordet, den missar liksom att man trycker känns de som.. vet inte om det beror på att tangentbordet är kefft, eller om jag har problem att klicka ner tangenter.. ska kolla på de

Visa signatur

I wasn't born with enough middle fingers.

Permalänk
Medlem

jag äger en liknande fast med 7200rpm disk,
dock har jag ej upplevt det du säger om tangenterna, å andra sidan har jag inte pressat de så mycket.. kan testa om jag upplever ngt vid höghastighets skrivande^^

för övrigt är jag supernöjd med 9cells batterier, mycket mer än jag förväntat mig.

7200rpm disken gör även datorn riktigt pigg.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
jag äger en liknande fast med 7200rpm disk,
dock har jag ej upplevt det du säger om tangenterna, å andra sidan har jag inte pressat de så mycket.. kan testa om jag upplever ngt vid höghastighets skrivande^^

för övrigt är jag supernöjd med 9cells batterier, mycket mer än jag förväntat mig.

7200rpm disken gör även datorn riktigt pigg.

du har inte lust att göra ett batteritest som jag gjorde med mitt 6-cells så man kan se skillnaden?
drog på en film (casino roayale) utan varsesig wlan, trådnät eller någon usbpryl i, då klarade den sig i 2 timmar (dvs inte riktigt hela filmen). hade varit kul att se.