Permalänk
Medlem

Minska v-core på Asrock K7VM4

Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig hur man sänker v-core på ett Asrock K7VM4, just nu har jag en Athlon XP 2500+ som får ca: 1,73 i v-core när den ska ha 1,65 från fabrik.

Jag har klarat CMOS och kollat i BIOS, men jag kan inte sänka v-core i bios, man kan bara välja att höja den 5%.

Finns det något program man kan sänka v-core, eller vilka alternativ har jag?

Som det är nu så har jag fått under klocka prollen till 1100 MHz istället för 1800 som är fabriksinställningar. Trots detta kraschar Windows emellanåt under tung belastning, och Ubuntu dog också konstant.

Jag är tacksam för all hjälp

EDIT: Jag har försökt med clockgen, men inget PLL nummer passar mitt moderkort. Jag har även försökt med RM Clock, men där är alla val av VID disblade

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Vila i frid

VM-korten klockar inte speciellt bra, dvs inte alls. Precis som du kommit fram till själv, vcore går inte att ändra på de flesta budgetkorten. Istället för att köpa ett annat mobo till din propp är det kanske läge att uppgradera. Ny propp, minne och mobo är väldigt prisvärda idag om man lägger sig i mittensegmentet. 1500 pix och du får en 4 gånger snabbare kärra än din nuvarande.