Förstärkare till Dynavoice Magic F-6?

Permalänk
Medlem

Förstärkare till Dynavoice Magic F-6?

Jag har Dynavoice Magic F-6 högtalare och ett X-FI ex music.

Hur mycket watt behöver en förstärkare till att driva dessa högtalare?
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1393

Jag vill ha en två-kanals stärkare som låter bra och kan spela högt, högst 2000:-
begagnat.

Om ni sitter på en så kanske jag köper

Kan man koppla aktiv subwoofer till en stärkare utan egen utgång till detta?

Permalänk
Medlem

I princip vilken H/K, NAD, Denon eller Rotel som helst. Din andra fråga får nån annan svara på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Förstärkare till Dynavoice Magic F-6?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob

Kan man koppla aktiv subwoofer till en stärkare utan egen utgång till detta?

ja, antingen genom att den har högnivå in (där du kopplar högtalarna genom subban alltså) eller, den bättre metoden om det går att koppla genom att dela för/slutsteg* och koppla in subban där med lågnivå istället.

/ *(detta är vanligt på märkena som tidigare postare tipsade om förresten)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Kan rekommendera Cambridge Audio Azur 340A SE, funkar skitbra till mina högtalare (har storleken större, M-65orna), verkar som att de säljer ut den gammla modellen på hifiklubben, på de ställen den finns kvar i lager dvs.

Har mätt upp ljudstyrkan på mina högtalre till 130dB (då drog jag inte på på max), borde räcka för din del med.

Sub kan du nog koppla på B-kanalen, har inte provat men det borde gå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
Kan rekommendera Cambridge Audio Azur 340A SE, funkar skitbra till mina högtalare (har storleken större, M-65orna), verkar som att de säljer ut den gammla modellen på hifiklubben, på de ställen den finns kvar i lager dvs.

Har mätt upp ljudstyrkan på mina högtalre till 130dB (då drog jag inte på på max), borde räcka för din del med.

Sub kan du nog koppla på B-kanalen, har inte provat men det borde gå.

Det är en prisvärd förstärkare, kanske inte den mest "framtidsvänliga" då Rotel, HK och NAD har mer kraft hos sina klarar nog dom en uppgradering till något tyngre senare, de kommer nog driva F6orna bättre med för den delen, men det är inte säkert.

Om man ska koppla subben på B-kanalen eller någon av de vanliga högtalarutgångarna måste subben ha högnivå ingång, så kolla det innan du köper din sub.

Högnivå för att koppla via högtalarutgångarna på förstärkaren, detta har inte alla subbar.
Lågnivå ingång för att koppla via pre-out/sub-out på förstärkare, detta har nog de flesta subbar.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

jag vet iofs ingenting, ABSOLUT ingenting om ljud. Men jag tycker 45W låter klent när F6orna som enligt specifikationerna klarat 125W. Antagligen är det inte det men jag vill gärna att någon säger det till mig så att jag vet. (antagligen hänger watt inte alls ihop med volym osv men vad vet jag)

Såga mig inte nu för att ja ställer en så här dum fråga, förklara istället, Snälla=)

(anlednigen till att ja frågar är att jag funderar på att köpa F6orn, men vill inte lägga jättemycket på en förstärkare bara för det.)

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk

watten är inte allt.. signalstyrkan är nästan viktigare o kolla på.. min högtalare är tex på 250W och stärkaren på 45W, men eftersom högtalarna har så hög signalstyrka så blir de lättdrivna, således räcker 45W väldigt långt..

Permalänk
Medlem

En NAD 40W skulle säkerligen spela skiten ur dina högtalare och få grannarna att flytta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

okej, men då så=)
Då är det bättre att köpa en sån här: Cambridge Audio Azur 340A SE än att tex köpa en hudrawattare som kostar ungefär lika mycket?

För nu när jag har sökt runt lite så ser jag att en ny 2-kanals yamahaförstärkare på 90watt kostar lika mycket som en ny 2kanals nad på 40w. Vad är då att behaga, jag får nämligen känslan av att jag hellre köper yamahan iom att den har mer watt.

Visa signatur

Flickr!

Permalänk
Medlem

många företag mäter "watten" på olika sätt och de flesta lågprismärken osv överspecificerara ofta detta medan bättre företag ofta underspecificerar. Även om inte watten är allt så står den ändå för effekten. Men om det ska fungera bra är ju strömstyrkan A-O. Får den inte ström nog så kan den ju inte driva högtalaren ordentligt.

NAD är kända för att ha strömstarka förstärkare och effekten på 40-50W räcker oftaste föär att driva högtalare.

Mm en högtalare har en spec. på 100W innebär det att den klarar av 100W. Förstärkaren på 50W ger 50W på maxvolym osv...

Det är väldigt mycket som spelar in men köper man från bra tillverkare som NAD, Rotel osv så vet man att man får strömstarka grejer som klarar att driva det mesta. F6orna är ju lättdrivna dessutom vilket innebär att Azur 340 säkert skulle räcka för de flesta. Men mer "watten" eller effekt eller styrka osv, kalla det vad du vill ger oftast högtalaren mer liv men det är ju inte så att man ska tro att en förstärkare på 200W för 2000kr ger samma ljud som en NAD för 3000 specad till 50W. Känns nästan som helt olika saker

Det viktiga är att matcha högtalarna med den förstärkare man ska ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej, skönt att få det utrett=) Då hänger jag med lite mer.

Visa signatur

Flickr!

Permalänk

Om jag inte minns fel så är F-6orna oerhört lättspelade. Har ett gäng som står i mitt datorrum.
Sen det där med effekten så innebär en fördubbling av effekten 4dBa i maxvolym vilket du inte kommer att märka.

Permalänk
Medlem

basen?

Läste på en sida att basen inte var den allra starkaste i F6orna. Någon häär på forumet som har dom och som skulle kunna ge en liten review?

Jag får känslan av att trots basen så är dom de mest prisvärda. Jag har också fått tag på en förstärkare, närmare bestämt en NAD C340 (2*40W), tror ni den blir bra till att driva högtalarna?

Visa signatur

Flickr!

Permalänk
Medlem

Basen är inget att hurra för nej. I alla fall inte med en T-amp (även moddad).
Har inte provat med någon annan förstärkare heller iof, men det finns ingen punch och känns fattigt.

Men med en NAD kanske det låter annorlunda, det vet jag inte.

EDIT: Sorry, blandade ihop modellnumren =D. Är ju satelliterna S4 jag har till datorn. Polaren har F6, också med en T-amp. Klart det är mer bas i dom - men bra? Ja till musik tycker jag att den räcker till i alla fall.

Permalänk
Medlem

Grejen är den att jag inte vill lägga mer än 1000 kr på ett par högtalare för musik. Finns där några bättre i detta prissegmentet?

Jag råkade hitta ett jävligt intressant högtalarpar med tanke på priset på siba. Högtalarna heter Limited Label PE200 Maple och kostar endast 500kr : http://www.siba.se/index.aspx?sectionId=3907, något att ha?

Visa signatur

Flickr!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_
Grejen är den att jag inte vill lägga mer än 1000 kr på ett par högtalare för musik. Finns där några bättre i detta prissegmentet?

Jag råkade hitta ett jävligt intressant högtalarpar med tanke på priset på siba. Högtalarna heter Limited Label PE200 Maple och kostar endast 500kr : http://www.siba.se/index.aspx?sectionId=3907, något att ha?

Du är tvungen att köpa ett par och då blir det 1000kr.

Permalänk
Medlem

Jo, sant men är det bättre att köpa 2 sådana än ett par F-6or?

Visa signatur

Flickr!

Permalänk
Medlem

Har ett par F-6 or och en Azur 340 och jag tycker att det låter bra. Tror inte att du blir missnöjd med volymen i alla fall.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Okej, men basen hur är den i högtalarna, de e typ den ja e mest osäker på...

Visa signatur

Flickr!

Permalänk
Medlem

Inte så stark, köp till en liten subwoofer som klarar de lägre frekvenserna.

Basen går nog inte lägre än 80-100 Hz på F-6 och du behöver iaf ner till under 40 (uppmätt) för att du skall höra de lägsta tonerna och inte bara flytta luft....

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Sonic T-amp till mina F6:or

En fundering bara: använder ni med eller utan "kuddarna"??

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Jag har en 2kanals förstärkare, närmare bestämt en NAC C340. (ja, jag kan inget om hifi) Kan ja då koppla in en subwoofer, eller kopplar ja högtalarna från subwoofern?

Visa signatur

Flickr!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_
Jag har en 2kanals förstärkare, närmare bestämt en NAC C340. (ja, jag kan inget om hifi) Kan ja då koppla in en subwoofer, eller kopplar ja högtalarna från subwoofern?

Ja. Du kan ha en sub. Man kan alltid ha en sub.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad kostar en sub som skulle passa till dessa högtalarna då? Vill ju inte lägga ut alldeles för mycket....

Visa signatur

Flickr!

Permalänk
Medlem

Den bästa subben för att matcha ljudet är XTZ 99 W10.16

Men den går på 3 papp.

Men kör något billgare typ Proson eller något liknande, då kommer du iaf billigt undan. Men om du gillar bas så råder jag dig att skaffa XTZ i 12 eller 10 tums version... (Samma förstärkare i båda)

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i livet köpa en XTZ sub till musik...Det är ett slöseri med pengar. Spara och lägga på en bra snabb snärtig sub som funkar till musik och inte bara är en mullerlåda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så intressant Millow - För i samtliga tester jag har läst av just den, spec 10", så har den fått bra betyg just för att den passar bra till snabb musik, är kraftfull, rapp och tight och känns betydligt dyrare än vad den är!

http://www.xtz.se/produkter/tester/Test_xtz1016_April_07.pdf

Ett test av en seriös tidning som XTZ gärna betalar för sina potentiella kunder...

Lite forumslänkar

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60049&#72048...
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=134638

Permalänk
Medlem

Ok en polare har och det är en mullerlåda, går inte ens att jämföra med dyrare subbar tycker jag. Min åsikt, du får gärna ha din!

Visa signatur