Folding@SweClockers.com [Gamla tråden]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Nae, svårt att konfigurera dubbla SMP-klienter var det inte, möjligtvis om man aldrig gjort det förut! (max 5min)

Kan man köra WMWARE i fönster eller måste man boota på Linux? jag vet knappt vad WMWARE är!? virtualiserar man en dator till eller?

Exakt, man virtualiserar ett operativsystem (eller 2 i det här fallet). Man startar vmware och där kan man installera flera olika OS. OS:et i sig körs som en process (som man ser i windows). När man har startat sitt "gäst-os" så kan man lugnt stänga ner vmware och gäst-os:et körs i bakgrunden. Man behöver alltså inte ens ha ett fönster öppet
Riktigt smidigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan man köra WMWARE i fönster eller måste man boota på Linux? jag vet knappt vad WMWARE är!? virtualiserar man en dator till eller?

Testa vettja, ladda ner och installera VMware Server och mounta exempelvis Ubuntu Live, så att du får en liten känsla över det. Sen om du är sugen på att maxa PPDn så tar du en titt på denna guide och installerar Archlinux. Har du problem så finns vi här på forumet eller på IRC:en.

Permalänk

Tack él Mero och Toxic Crow, alltid redo att svara!
Hur mycket vcore får ni köra på era maskiner med er klock?
jag är uppe i 1.52 i bios och kan fortfarande inte starta klienterna utan att den hänger sig:(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Tack él Mero och Toxic Crow, alltid redo att svara!
jag är uppe i 1.52 i bios och kan fortfarande inte starta klienterna utan att den hänger sig:(

Jag ligger på 1.55V på ena och 1.6V på den andra. Den på 1.6V skulle nog kunna köra lite lägre, men tempen ligger runt 75 grader så det är ingen kris riktigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Jag ligger på 1.55V på ena och 1.6V på den andra. Den på 1.6V skulle nog kunna köra lite lägre, men tempen ligger runt 75 grader så det är ingen kris riktigt.

Har haft uppe min i 3.6, och det verkade stabilt, tror jag körde 1.45 då.

Men jag nöjer mig med 2.8 och 1.2 volt, går fint som fan ändå.
Sen är jag jävligt nöjd med min reserator 2:
Fast jag kör både cpu och gpu på den så har jag idle temp på 30 resp 45 grader.

Nu när jag foldar så kommer jag upp i en maxtemp på cpu 47 grader, och detta när den tuggat ett dygn. Detta alltså med ett 8800 GTS 512 också.

Så jag förstår inte varför folk inte anser att reserator skulle duga. Helt tyst burk har man.

Nu en foldingfråga:

Jag kör smpversionen, dvs bara ett dosfönster. Provade installera fahmon, men får inte nån som helst information, det fönstret är helt tomt. Vad kan det vara som är fel ?

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla G0:
1.34V - 3.6GHz
1.41V - 3.6GHz
1.42V - 3.5GHz (äldre batch)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaBoss
Provade installera fahmon, men får inte nån som helst information, det fönstret är helt tomt. Vad kan det vara som är fel ?

Högerklicka i den vita (?) tomma delen av FahMon, välj Lägg till klient och leta upp mappen där du installerade klienten, de den ett namn, klart.

Permalänk

Hade precis skrivit ett lång inlägg om hur nöjd jag var med prestandan när allting tvärdog! Har inte hittat stabiliteten ännu

edit: Jag har oxo G0 men jag fattar inte hur du (él Mero) kan köra så låg volt och få allting stabilt??? Jag är uppe i 1.575 vcore och 1.6 cpuPLL och är fortfarande tveksam till stabiliteten!

Ska jag bara surfa och spela så räcker 1.45V men foldandet är tydligen tungt!
Orthos, släng dig i väggen!!!

Om jag tittar i CPU-z så ligger vcore på 1.48 men i bios har jag ställt 1.575!? Var läser du av él Mero?

btw. vilken skillnad på prestandan:D 10min mellan varje checkpoint nu! (projekt: 2653) Det tog 15min med stock klock och 35min med min AMD 5000+!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har oxo G0 men jag fattar inte hur du (él Mero) kan köra så låg volt och få allting stabilt??? Jag är uppe i 1.575 vcore och 1.6 cpuPLL och är fortfarande tveksam till stabiliteten! Om jag tittar i CPU-z så ligger vcore på 1.48 men i bios har jag ställt 1.575!? Var läser du av él Mero?

Vilken klock försöker du nå? De värdena jag gav dig tidigare är avläsningar från Everest, men nu har jag äntligen hittat mitt anteckningsblock så här ska du få BIOS-inställningarna också:

1.38V (BIOS) - 1.34V (Everest) - 3.6GHz (riktigt bra batch)
1.40V (BIOS) - 1.41V (Everest) - 3.6GHz (bra batch)
1.45V (BIOS) - 1.42V (Everest) - 3.5GHz (äldre batch)

Om du aldrig lyckas få det stabilt så ligger förmodligen felet i dina RAM. Jag hade feta problem med min folding innan jag bytte ut dem.

Citat:

Orthos, släng dig i väggen!!!

Word!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Om du aldrig lyckas få det stabilt så ligger förmodligen felet i dina RAM. Jag hade feta problem med min folding innan jag bytte ut dem.

Inte tala illa om mina guldklimpar! Jag himlar varje gång jag ser dom!

Jag försöker bara få "standard överklockningen" 3.6Ghz att fungera, och nu verkar det fungera på 1.58V, Toxic Crow verkar ju oxo hamnat där!

En annan sak som förvånar mig är kylpastan! Det verkar som det tar ett dygn innan den är "bakad" så den ger optimal kontakt.
Jag låg tidigare runt 55grader men nu droppade det plötsligt till 32grader som jag hade hoppats på.

edit: Oj vad korkat!!! klienterna hade bara lagt av, därav svalare temp :I Jag kanske ska prova en nyare bios...

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte tala illa om mina guldklimpar! Jag himlar varje gång jag ser dom!

Pss, G.Skill ^^ Jag valde mellan dem och Mushkin Redline när jag beställde från trend4pc.de senaste gången, gissa vad som anlände i två trälådor?

Inte mina bilder, men istället för att försöka illustrera det med min snart 5 år gamla SonyEricsson så får dessa duga ^^

Angående överklockningen, Toxic Crow hamnade ju på 3.7GHz vid samma spänning som du hamnade vid 3.6GHz. Vet du vilken vecka det är på din G0:a?

Kylpastan brukar behöva X antal timmar innan den är optimal, siffror på 200 timmar snurrar runt i mitt huvud just nu, men det är säkert något genomsnittligt. Det är förmodligen olika för olika pastor.

Haha, 32 grader med folding igång hade varit fint Trodde du läste av med Speedfan först, det programmet brukar oftast ge drömtemperaturer.

Testat med ett nytt BIOS än?

Permalänk
Citat:

Högerklicka i den vita (?) tomma delen av FahMon, välj Lägg till klient och leta upp mappen där du installerade klienten, de den ett namn, klart. [/B]

Tackar Mero. Svårare än så var det inte.

Kul det här, från ingenstans till plats 488 på 4 WU!

Ska ge mig på affinityn om nån dag, jag lär väl behöva mer hjälp då.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Citat:

Vet du vilken vecka det är på din G0:a?

Nae, den är paketerad 21/1 -08! Hur tar man reda på tillverkningsvecka?

Citat:

Haha, 32 grader med folding igång hade varit fint Trodde du läste av med Speedfan först, det programmet brukar oftast ge drömtemperaturer.

Håller med om det, jag har försökt använda speedfan men tröttnat på att det är så himla grötigt med temperaturerna. Ingenting stämmer!
Däremot är mitt vattenblock inte lika effektivt på quaden som på AMD:n för vattentempen ligger runt 32grader men proppen ligger runt 50-53, blir nog att byta till ett D-tek!

Citat:

Testat med ett nytt BIOS än?

Ja men det gjorde ingen skillnad på stabilitet i lägre vcore! Dock mer och bättre justeringsmöjligheter för minnen t.ex.
Nu slipper man addera och subtrahera vilken spänning minnena ska ha!

Det lustiga är om jag ställer in 1.6V vcore i bios så blir det 1.52V när man kollar av systemet i både bios och CPU-z!?

edit: Det var en förpackning som heter duga på dom där Mushkin stickorna! Jag tyckte mina låg mysigt i en liten "chokladask" typ Always, med en RenaultF1:a på framsidan och texten "Where speed is" ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Nae, den är paketerad 21/1 -08! Hur tar man reda på tillverkningsvecka?

På din processor-kartong står det FPO#: LxxxXxxx, det är väl hela den som är intressant egentligen. Då kan man leta runt på nätet efter folk som har samma FPO och kolla vad de har för klock. Första x:et är året, en 7:a = 2007, de andra två x:en är veckan processorn tillverkades. De sista fyra minns jag inte riktigt.

Citat:

Det lustiga är om jag ställer in 1.6V vcore i bios så blir det 1.52V när man kollar av systemet i både bios och CPU-z!?

Det var en Vdrop som heter duga! Droppar den något extra när du belastar processorn med exempelvis folding, Prime95 eller liknande program? Alltså idle-vcore vs load-vcore.

Permalänk
Citat:

På din processor-kartong står det FPO#: LxxxXxxx, det är väl hela den som är intressant egentligen. Då kan man leta runt på nätet efter folk som har samma FPO och kolla vad de har för klock. Första x:et är året, en 7:a = 2007, de andra två x:en är veckan processorn tillverkades. De sista fyra minns jag inte riktigt.

FPO# L746A532, v.46 år 2007 då? (tack för tipset)

Citat:

Det var en Vdrop som heter duga! Droppar den något extra när du belastar processorn med exempelvis folding, Prime95 eller liknande program? Alltså idle-vcore vs load-vcore.

Nej inte nämnvärt, obelastad 1.56V och foldar 1.52V med settingen 1.62 i bios!

edit: Denna kille har likadan setup och har inga problem med Vdrop!
http://www.overclock.net/intel-build-logs/295632-overhaul-log...

p.s Kolla vad han stresstestar med!

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket snack om hårdvarutrubbel/OC et cetera i tråden nu. Tänk på att den är dedikerad diskussioner runt F@Swec och de olika klienterna.
Hårdvarusupport finns exempelvis här, här & här.

Permalänk

om denna tråden inte får gå mot OT blir det inte många posts i veckan...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Mycket snack om hårdvarutrubbel/OC et cetera i tråden nu. Tänk på att den är dedikerad diskussioner runt F@Swec och de olika klienterna.
Hårdvarusupport finns exempelvis här, här & här.

Jag hade faktiskt väntat mig en kommentar om det, men grundproblemet är ju faktiskt att det inte går att folda med min klockade quad!
Men nu är problemet utsorterat mkt. tack vare él Mero:)

edit: Efter att jag enablat "loadline calibration" så blir vcore EXAKT vad settingen i bios är!

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter och försöker få igång SMP klienten.. Den grafiska funkar men laggade sönder på min laptops sketna gkort
När jag starta fah.exe får jag upp detta:

Gjorde en genväg och la till -license:

Men får samma meddelande :/ Nån som vet hur man löser det? (sorry om frågan varit uppe förut, orkar inte läsa igenom 44 sidor:P)

Permalänk

kör install.bat en gång så får du till det

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

kör install.bat en gång så får du till det

Har kört den :/ Den frågar efter användare och pass, när man slagit in det säger det "encrypted into the registry" sen händer det inget mer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Efter att jag enablat "loadline calibration" så blir vcore EXAKT vad settingen i bios är!

Gott! ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Har kört den :/ Den frågar efter användare och pass, när man slagit in det
säger det "encrypted into the registry" sen händer det inget mer?

Antar att du kör Vista om man får tro din sign? Kan du lägga upp en bild på det du nyss beskrev (hur rutan ser ut efter att du kört igenom install.bat) samt en bild på innehållet i din folding-mapp (med hela namnet på sökvägen)?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Antar att du kör Vista om man får tro din sign? Kan du lägga upp en bild på det du nyss beskrev (hur rutan ser ut efter att du kört igenom install.bat) samt en bild på innehållet i din folding-mapp (med hela namnet på sökvägen)?

Nope, Det är på min skol-laptop, och den kör XP. På min stationära med vista funkar SMP klienten perfekt!
Bilder kommer strax...
Sen en liten fråga till, Hur får man "länkarna" till foldingen ovanför sin avatar?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nope, Det är på min skol-laptop, och den kör XP. På min stationära med vista funkar SMP klienten perfekt!
Bilder kommer strax...
Sen en liten fråga till, Hur får man "länkarna" till foldingen ovanför sin avatar?

Se till så att du har .NET framework v2.0 installerat.

Skicka ett PM till mig med ditt folding-nick så fixar jag en titel åt dig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Aha. Då har jag en fråga: Har du installerat .NET framework v2.0?

Citat:

PM:a Kanel. Be om en titel och ange ditt folding-namn är så fixar han fixar biffen!

Permalänk
Hedersmedlem

hehe, multisvar
Här kommer bilderna:

Ser rätt muppat ut, Ska kolla Framework och installera om hela programmet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

SWE|OggE, bara ett litet tips. Speciellt anpassat för XP.

Tro mig, har följt den X antal gånger nu Sitter och installerar .NET framework.. så nu måste det funka..

Permalänk

Du kan du göra en egen användare i XP till F@H.
Jag brukar få samma problem som du om WU arbetena avbryts ofta!

Permalänk

Hej, kan man ha en fold från Cpun och en från grafikkorten? antar att de hade gått mkt snabbare för mig då =/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Hej, kan man ha en fold från Cpun och en från grafikkorten? antar att de hade gått mkt snabbare för mig då =/

Ja det kan man. Men det kräver oftast en kärna från processorn och det förlorar du på om du kör SMP på din Quad, iaf på x16xx, x18xx och x19xx korten. Eventuellt kan du tjäna på det med klienten för de senaste ATI-korten (som inte har kommit än, klienten alltså).

Men i dagsläget om du har något av de äldre ATI-korten samt en enkärnig processor så tjänar du ppd på att folda på grafikkortet istället för processorn. Däremot en Quad och en av de äldre ATI-korten förlorar du ppd.