Folding@SweClockers.com [Gamla tråden]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Nya GPU klienten är äntligen här!

Av ren erfarenhet, tror du att mitt 3870 skulle folda bättre än SMP på min E8400? Jag antar att den gör det. Kan jag köra SMP och GPU-klienten samtidigt? Jag läste FAQen men fann inga svar.

Och du samt alla andra i top10, vad foldar ni med?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Av ren erfarenhet, tror du att mitt 3870 skulle folda bättre än SMP på min E8400? Jag antar att den gör det. Kan jag köra SMP och GPU-klienten samtidigt? Jag läste FAQen men fann inga svar.

Och du samt alla andra i top10, vad foldar ni med?

Jag testar just nu att köra med 2 instanser av vmware med linux plus GPU-klienten i windows med min HD3850. Som det set ut nu så tjänar jag ungefär 200ppd på det jämfört med utan GPU-klienten.
Jag tycker att du ska testa att slänga in GPU-klienten och se själv med hjälp av Fahmon vad du får för poängskillnad.

Min foldingfarm ser du i min signatur

Permalänk
Inaktiv

Vad menas med "Final deadline"? Får jag inga poäng om jag inte foldat klart WU:n innan dess?

Man kan alltså köra SMP+GPU? Då testar jag det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad menas med "Final deadline"? Får jag inga poäng om jag inte foldat klart WU:n innan dess?

Stämmer. Klarar du däremot inte preferred deadline så får du poängen men då skickas WU:n till någon annan också.

Citat:

Man kan alltså köra SMP+GPU?

Absolut. Men grejjen med GPU-klienten är att den snor processor-cykler och därför segar ner processorns foldande, därför brukar man tjäna mest på att köra GPU-klienten på en single-core processor (och alltså inte folda på själva processorn).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Stämmer. Klarar du däremot inte preferred deadline så får du poängen men då skickas WU:n till någon annan också.

Och man kan välja att inte göra deadline-WU's har jag för mig? Antar också att man får mindre poäng att köra WU's utan deadline. Stämmer?

Absolut. Men grejjen med GPU-klienten är att den snor processor-cykler och därför segar ner processorns foldande, därför brukar man tjäna mest på att köra GPU-klienten på en single-core processor (och alltså inte folda på själva processorn).

Då kanske vi skiter i GPU-klienten då

Permalänk
Medlem
Citat:

man kan välja att inte göra deadline-WU's har jag för mig?

För i tiden ja, men inte nu längre. Nu finns det bara WU:s med deadlines, som sträcker sig från 2.42 till 150 dagar (final deadlines).

Citat:

Då kanske vi skiter i GPU-klienten då

Fast jag pratade om de gamla ATI-korten och har ingen aning om hur pass ppd-produktiva de nya är, ännu. Så testa och se, som Toxic Crow föreslog.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

[B]För i tiden ja, men inte nu längre. Nu finns det bara WU:s med deadlines, som sträcker sig från 2.42 till 150 dagar (final deadlines).

[/b]

Jo men om jag förstått allt rätt så är det WU:s till SMP-klienten som är så kinkiga med deadline som 4 dagar. Eftersom jag kör console på de andra de tre sämre riggarna i min signatur så borde de hinna med deadlinen tycker jag. Jag ska ladda ned FahMon på arbetsdatorerna imorgon och se hur jag ligger till.

Fast jag pratade om de gamla ATI-korten och har ingen aning om hur pass ppd-produktiva de nya är, ännu. Så testa och se, som Toxic Crow föreslog.

Jag kanske tar och gör det

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men om jag förstått allt rätt så är det WU:s till SMP-klienten som är så kinkiga med deadline som 4 dagar. Eftersom jag kör console på de andra de tre sämre riggarna i min signatur så borde de hinna med deadlinen tycker jag.

Vilken kategori av WUs du får beror helt på hur du konfigurerar klienten i fråga. På SMP-klienten finns det tre parametrar du kan påverka:

• Allow receipt of work assignments and return of work results greater than 5MB in size (such work units may have large memory demands)?

• Memory, in MB, to indicate?

• Set -advmethods flag always, requesting new advanced scientific cores and/or work units if available?

Svarar du No, 256MB och No så får du säkerligen WUs med lite längre deadlines (och mindre poäng).

Permalänk
Inaktiv

Bugg?

[settings]
machineid=1
username=55555
team=37451
asknet=no
bigpackets=yes

Permalänk
Medlem
Citat:

Bugg?

Beror på om du får poängen. Ingen idé att konfa om klienten nu för då tappar du WUn. Låt den folda klart och sen kör du konfigen en gång till. FahMon ska visa rätt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Beror på om du får poängen. Ingen idé att konfa om klienten nu för då tappar du WUn. Låt den folda klart och sen kör du konfigen en gång till. FahMon ska visa rätt.

Jag konfade om klienten ändå via "-config". Skrev in rätt username osv. Deletade klienten i FahMon, laddade in den nya och den visar fortfarande fel username. Datorn brevid arbetar på samma projekt och den visar rätt username. Och maskinerna har inte samma ID

Passar på att berätta att klienten fortsatte folda på samma WU efter jag konfigurerat om

Permalänk
Medlem

Även jag har börjat folda nu på mitt HD3870. Avslutat snart 10 WUs idag, testade folda för nån månad sen med min processor, och då kunde det ta dygn för den att avsluta en WU, känns ganska mycket snabbare
Har självklart även gått med i Sweclockers folding lag.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeddan
Även jag har börjat folda nu på mitt HD3870. Avslutat snart 10 WUs idag, testade folda för nån månad sen med min processor, och då kunde det ta dygn för den att avsluta en WU, känns ganska mycket snabbare

Sen är WU'na värda 97 points också. Iallafall min första GPU-WU

Edit #1:

Jag ser gärna lite benchmarks mellan SMP-klienten ensam, SMP-klient plus GPU, Console kärna 1 plus Gpu tilldelad kärna 2.

Edit #2: Redan efter fem minuter att jag postat bilden är GPU-klienten uppe i 8% fastän jag kör SMP samtidigt

Edit #3: Det visade sig att min SMP inte körde alls fastän både GPU och SMP har lika hög prioritet (low). SMP:ns kärnor fanns i processlistna men gjorde inget. Nu är SMP-ikonen röd i FahMon medans GPU-klienten ångar på

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag konfade om klienten ändå via "-config". Skrev in rätt username osv. Deletade klienten i FahMon, laddade in den nya och den visar fortfarande fel username. Datorn brevid arbetar på samma projekt och den visar rätt username. Och maskinerna har inte samma ID

Passar på att berätta att klienten fortsatte folda på samma WU efter jag konfigurerat om

Du ska bara ändra på machine ID om du kör flera klienter på samma maskin, T.ex om du har flera kärnor.

Du ska inte ha olika ID på maskinerna, kör du bara en klient per dator behöver du inte ändra på ID, låt den köra på default ID.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Okey nu ska jag sätta igång med en C2D 2.4ghz propp ger väl lite. Senare ska även ett grafikkort få arbeta lite;)

Vilken är bäst att köra på och hur svårt är det att få igång 2 klienter så man använder max prestandad? Det har ju kommit en dle uppdateringar som sagt så första posten stämmer inte till 100 även om man kan få en del hjälp där.

Vet att man ställer in teamnummer osv.

// Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det tyder på att du redan innan hade rätt Namn och Teamnummer som client.cfg visade. Alltså en möjlig bugg i FahMon som du påpekade. Rapportera gärna om du får dessa poäng sedan, då vet vi med säkerhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeddan

Gott att höra, välkommen till gänget ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vilken är bäst att köra på och hur svårt är det att få igång 2 klienter så man använder max prestandad?

Om du bara ska köra en klient så tror jag din C2D pumpar ut mest PPD. Men det är klart, grafikkortet kan nog ge en extra ökning i PPD på din dator. Värt att notera är att den nya GPU-klienten är ganska processorkrävande så samtidigt som du får en boost av GPUn så sänks din PPD på processorn. Gäller att hitta balansen där. Tipset är väl att först köra SMP-klienten, kolla av PPD med FahMon efter ett tag, installera GPU2-klienten och efter ännu ett tag kolla den totala PPDn. Att få igång två klienter är inte speciellt svårt, tycker jag ^^ Försök och behöver du hjälp så finns vi här eller på IRCen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Det har ju kommit en dle uppdateringar som sagt så första posten stämmer inte till 100 även om man kan få en del hjälp där.

Toxic Crow uppdaterar den ganska frekvent, så jag tror nog den är rätt up-to-date.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

. Värt att notera är att den nya GPU-klienten är ganska processorkrävande

Så det är alltså konfirmerat nu? Man tycker att nyare grafikkort borde vara mer självständiga och mindre beroende av CPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Så det är alltså konfirmerat nu? Man tycker att nyare grafikkort borde vara mer självständiga och mindre beroende av CPU

Ja, det är bekräftat och de flesta som foldar med GPU2 kommer att vara begränsade av processorn. Man kan tycka att en ny klient borde vara bättre på alla sätt, men den måste ändå flytta information GPU <> CPU <> HDD. I och med att man kan göra mycket mer beräkningar på samma gång med de nya korten så resulterar det inte helt överraskande i större datamängder som måste flyttas.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ja, det är bekräftat och de flesta som foldar med GPU2 kommer att vara begränsade av processorn. Man kan tycka att en ny klient borde vara bättre på alla sätt, men den måste ändå flytta information GPU <> CPU <> HDD. I och med att man kan göra mycket mer beräkningar på samma gång med de nya korten så resulterar det inte helt överraskande i större datamängder som måste flyttas.

Det är intresant det ni säger, men av egen erfarenhet så håller jag inte med
Jag klämmer ur 2550ppd per instans ur min Q9450@3.45GHz när den bara kör 2st SMP-klienter under vmware+linux.
Om jag samtidigt kör med GPU2-klienten sjunker dom ner till 2500ppd per instans, men GPU2-klienten ger 350ppd. Man kan ju fundera på varför jag är den enda som verkar uppleva ökning i ppd av att köra alla 3 klienterna samtidigt. Vad är det för CPU:er som du har hört minskning för? Jag har läst om några Q6600 som har fått lägre ppd. Kan det bero på mängden cache kanske? 8MB vs. 12MB kanske spelar roll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Det är intresant det ni säger, men av egen erfarenhet så håller jag inte med

Va du ska va jobbig då

Citat:

Jag klämmer ur 2550ppd per instans ur min Q9450@3.45GHz när den bara kör 2st SMP-klienter under vmware+linux. Om jag samtidigt kör med GPU2-klienten sjunker dom ner till 2500ppd per instans, men GPU2-klienten ger 350ppd.

Men då har du ju fortfarande processorcykler kvar att nyttja eftersom vmware+linux lämnar ~10% av cpu:n. Dessa kan GPU2-klienten snylta på och öka din ppd. Men samtidigt som du i princip behåller din ppd på dina smp-klienter så kan ju inte din GPU köra max heller. En 3850 borde kunna göra 1000-1500ppd.

Citat:

Man kan ju fundera på varför jag är den enda som verkar uppleva ökning i ppd av att köra alla 3 klienterna samtidigt.

Vilka andra är det som inte upplever det? Jag skulle tänka mig att en Q6600 också får en ökning i ppd, kanske inte lika stor pga cache och arkitektur (som bevisligen är effektivare på den nyare Q9450, man kan göra mycket med mer transistorer, exempelvis öka cache och få plats med mer multiplicerare/adderare) .

Citat:

Vad är det för CPU:er som du har hört minskning för? Jag har läst om några Q6600 som har fått lägre ppd.

Vad jag försökte påpeka i tidigare inlägg var att cpu:n kommer att flaskhalsa GPU2-klientens behov av att flytta stora datamängder. Kanske detta inlägg kan förtydliga?

Citat:

Kan det bero på mängden cache kanske? 8MB vs. 12MB kanske spelar roll?

Mer cache, och högre frekvens, har som du säger betydelse för snabb förflyttning av data.

Permalänk
Medlem

Jag skulle precis sätta upp min SMP-rigg, men det tog stopp direkt. Jag vet inte vad det är emn jag kör med de rekommenderade AMD Dual-Core flaggorna och har konfiguerat allt rätt.

Den startar och tankar ner en WU, men.... "digital signature error" . Det har varit på 17 WU's hittils, ingen har fungear alltså. Måste man uppdatera till den nya versionen? Vad kan gå fel?

0X7B var ena felkoden jag fick, annars har jag inte fått någon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Den startar och tankar ner en WU, men.... "digital signature error" . Det har varit på 17 WU's hittils, ingen har fungear alltså. Måste man uppdatera till den nya versionen? Vad kan gå fel?

0X7B var ena felkoden jag fick, annars har jag inte fått någon.

Baserat på den informationen du angett kan jag bara rekommendera att installera över allt och köra install.bat igen.

Funkar det inte så skulle det vara bra att veta vilket OS (XP, Vista?) du kör samt få se några relevanta rader från FAHlog.txt.

För övrigt så behöver du inte byta till 5.92.

Permalänk

Tänkte jag skall ta och göra lite nytta jag med så gick med i Folding@Home också så kan burkarna stå och tugga medans man ändå sover eller gör annat som inte innefattar att använda datorn.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem
Citat:

Baserat på den informationen du angett kan jag bara rekommendera att installera över allt och köra install.bat igen.

Funkar det inte så skulle det vara bra att veta vilket OS (XP, Vista?) du kör samt få se några relevanta rader från FAHlog.txt.

För övrigt så behöver du inte byta till 5.92.

[21:08:34] Preparing to commence simulation [21:08:34] - Looking at optimizations... [21:08:34] - Created dyn [21:08:34] - Files status OK [21:08:37] - Expanded 2450276 -> 12901785 (decompressed 526.5 percent) [21:08:37] - Error: Bad work unit. Digital signature error [21:08:37] Error: Could not open work file [21:08:37] [21:08:37] Folding@home Core Shutdown: FILE_IO_ERROR [21:08:37] Finalizing output [21:08:58] atures [21:08:58] Error: Could not open work file [21:08:58] [21:08:58] Folding@home Core Shutdown: FILE_IO_ERROR [21:08:58] Finalizing output

Så har det sett ut! Allt annat ser ut som vanligt.

Jag hade redan då installerat om F@H flera gånger om, men jag testade att skapa ett nytt adminkonto och matade in de inloggningsuppgifterna i install.bat . Det verkar gå smärtfritt, jag kan inte förstå hur felet hänger ihop med konton bara. Sitter fortfarande på det Inbyggda adminkontot i XP, verker gå bra.

Få se om det går lika bra nu när jag ska överklocka processorn för skojs skull :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Tänkte jag skall ta och göra lite nytta jag med så gick med i Folding@Home också så kan burkarna stå och tugga medans man ändå sover eller gör annat som inte innefattar att använda datorn.

Välkommen!

Citat:

Jag hade redan då installerat om F@H flera gånger om, men jag testade att skapa ett nytt adminkonto och matade in de inloggningsuppgifterna i install.bat . Det verkar gå smärtfritt, jag kan inte förstå hur felet hänger ihop med konton bara. Sitter fortfarande på det Inbyggda adminkontot i XP, verker gå bra.

Det verkar som du hade något slags rättighetsbekymmer. Du har klienten installerad, men har inte rättigheter att bearbeta det klienten hämtat från Stanford. Bara för att klargöra:

• Du testade först med konto A. Installerade, körde install.bat och satte igång klienten från konto A -> Error.

• Skapade sedan konto B. Installerade, körde install.bat och satte igång klienten från konto B -> Funkade.

?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det verkar som du hade något slags rättighetsbekymmer. Du har klienten installerad, men har inte rättigheter att bearbeta det klienten hämtat från Stanford. Bara för att klargöra:

• Du testade först med konto A. Installerade, körde install.bat och satte igång klienten från konto A -> Error.

• Skapade sedan konto B. Installerade, körde install.bat och satte igång klienten från konto B -> Funkade.

?

Första punkten, ja.
Andra punkten, nej. Jag körde F@H från konto A men det var kopplat till konto B med install.bat .

Dock så fastnar klienten efter varje % den har gjort klart nu efter en omstart. Den arbetar till 100% men kommer ingenvart. Börjar bli mindre motiverad att folda av alla såna här små kritiska fel =/ .

* Att köra F@H på konto B kopplat till Konto B med install.bat blir samma Error.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock så fastnar klienten efter varje % den har gjort klart nu efter en omstart. Den arbetar till 100% men kommer ingenvart. Börjar bli mindre motiverad att folda av alla såna här små kritiska fel =/

Ok, jag blev lite insnöad av att du kanske hade fixat det i och med kontona. Men då struntar vi i dem och koncentrerar oss på själva felet. Det som ställer till det för dig bör vara denna raden:

[21:08:37] - Error: Bad work unit. Digital signature error

Den orsakas oftast av att data blir korrupt under nerladdning, komprimerings-mjukvara som misslyckas med att producera en precis bild av den data som Stanford skickade. Exempelvis kan ditt anti-virus blockera något den inte gillar eller så kan det vara rena hårdvarufel under själva extraherings-fasen och/eller då filen skapas.

Dåligt RAM kan vara en typ av hårdvarufel. Ett annat kan vara hårddiskproblem. Men mitt första och enklaste tips för att få det att funka är att stänga av den mjukvara som skyddar din dator mot nerladdningar; anti-virus-programmet i första hand och om inte det funkar, testa brandväggen också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, jag blev lite insnöad av att du kanske hade fixat det i och med kontona. Men då struntar vi i dem och koncentrerar oss på själva felet. Det som ställer till det för dig bör vara denna raden:

[21:08:37] - Error: Bad work unit. Digital signature error

Den orsakas oftast av att data blir korrupt under nerladdning, komprimerings-mjukvara som misslyckas med att producera en precis bild av den data som Stanford skickade. Exempelvis kan ditt anti-virus blockera något den inte gillar eller så kan det vara rena hårdvarufel under själva extraherings-fasen och/eller då filen skapas.

Dåligt RAM kan vara en typ av hårdvarufel. Ett annat kan vara hårddiskproblem. Men mitt första och enklaste tips för att få det att funka är att stänga av den mjukvara som skyddar din dator mot nerladdningar; anti-virus-programmet i första hand och om inte det funkar, testa brandväggen också.

har ingen brandvägg, AVG är inaktiverat men jag säker efter virus en gång i veckan. Jag formaterade nyss datorn och installerade om men samma problem kvarstår. Då återstår det bara hårdvarufel *snyft*, Jag kör med 20 pinnar av 24 till moderkortets elanslutning pga att mitt nätagg var felbyggt från babrik och hade någon annan kabel på den där lilla Extradelen. Kan det påverka ramminnet tillräckligt för att skapa såna här fel? När jag kör IE får jag en massa minnesfel hela tiden, allt annat fungerar perfekt (utom F@H).

Just arrived 17.24: CRC error på en installationsfil på hårddisken, , den filen fungerade i fredags.

Ska börja med att byta nätagg till ett annat. Återkommer senare!

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, kör memtest på den datorn tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör med 20 pinnar av 24 till moderkortets elanslutning pga att mitt nätagg var felbyggt från babrik och hade någon annan kabel på den där lilla Extradelen. Kan det påverka ramminnet tillräckligt för att skapa såna här fel?

De extra fyra pinnarna tror jag endast används för extra matning till PCI-E-platserna och med tanke på hur lite effekt ett par RAM-moduler drar så bör de fyra pinnarna inte ha någon betydelse i vilket fall.

Memtest låter som en bra idé.