Heavy shit (Natrium) - VERY Explosive! (Natrium + Vatten)

Permalänk

Heavy shit (Natrium) - VERY Explosive! (Natrium + Vatten)

Jag lyckades få tag på lite Natrium här om dagen för att sedan kasta i sjön...

Här finns de senaste försöken att se:
http://www.youtube.com/user/Computerville

Permalänk
Medlem

Trevligt..

Ska kolla på filmen så fort den har laddat klart.

I alla fall, vår lärare gjorde något kul med natrium i klassrummet (i en glasburk)

Tar en bit med en omkrets på ~2.5Cm och 1Cm bred...
Lägger ner den i glasburk med vatten - BOOM - Glasbitar överallt.

Kul va?
Dessutom var det inte det som var meningen skulle hända ^^

EDIT : Det blev ju ingen liten explosion!!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

ok det var liksom ingen förklaring i filmen mer än Pang Boom,vad tusan pyssalde ni med i början igentligen.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

alkaliska(stavning?) metaller är lite roligare än natrium

Permalänk
Medlem

Alkalimetaller reagerar häftigt med vatten. (Litium, Natrium, Kalium, Rubidium osv). Vid reaktionen frigörs väte samt värme. Blir det tillräckligt varmt antänds vätet dessutom. Reaktionen blir häftigare om man använder ett ämne som ligger längre ner i perioden.

Rätta mig gärna om jag skrivit något fel. Glömmer fort bort kemi.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi

I alla fall, vår lärare gjorde något kul med natrium i klassrummet (i en glasburk)

Tar en bit med en omkrets på ~2.5Cm och 1Cm bred...
Lägger ner den i glasburk med vatten - BOOM - Glasbitar överallt.

Kul va?
Dessutom var det inte det som var meningen skulle hända ^^

EDIT : Det blev ju ingen liten explosion!!

Min lärare i 9an gjorde EXAKT samma sak. Var glasbitar precis överallt. ^^

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
ok det var liksom ingen förklaring i filmen mer än Pang Boom,vad tusan pyssalde ni med i början igentligen.

- Natrium´et låg i en behållare av magnesium, var tvungen att göra hål i den först

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att kasta i 1kg Natrium i sjön och sedan se vad som händer då och dagen efter.

Permalänk

skoj skoj

ingen som kan reseptet till det skoj pyset/explotionen som de leker med i bland i brainiak

någon kemi snubbe som hittade det i en gammal kemibok säger de.
hade varit kul och ha en buk sådant. verkar inte vara så farligt och desutom lite småkul.

bra smäll det där.
btw vår kemilärare i 8/9an fick erfara att brandsläckare kan göra kortslutning i vägguttag. propparna gick vistt i skåpet likså jordfelsbrytaren;)

tror det var kolsyre men är inte 100

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Frågan är då, vart får jag tag på detta?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Lika dumt som det är roligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-k0rf

Det kan vara lite svårt. Natrium existerar inte naturligt i vår natur. Dessutom oxiderar metallen väldigt fort i luft, PGA luftfuktigheten därför kan man endast förvara det i parafin olja eller liknade.

För att framställa Natrium får man använda sig utav en elektrolys. Det är ganska svårt, speciellt om man ska ha större mängder. Det enklaste sättet är att skicka likspänning genom smält natriumklorid (vanligt salt). Produkterna som bildas är klorgas (giftigt) och Natrium.

Permalänk
Medlem

har en kartong med 6 1kgs burkar på jobbet me d skiten

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk

Jag fick tag i 600gram till idag, ska låna en bättre kamera and here we come!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Det kan vara lite svårt. Natrium existerar inte naturligt i vår natur. Dessutom oxiderar metallen väldigt fort i luft, PGA luftfuktigheten därför kan man endast förvara det i parafin olja eller liknade.

För att framställa Natrium får man använda sig utav en elektrolys. Det är ganska svårt, speciellt om man ska ha större mängder. Det enklaste sättet är att skicka likspänning genom smält natriumklorid (vanligt salt). Produkterna som bildas är klorgas (giftigt) och Natrium.

Hah jag vet hur det funkar osv. men att jag varken har tid eller orken att "framställa" det betyder inte att jag inte vet hur man gör

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-k0rf

kolla på kebolab.se

Art nr. 43216-250

"Natrium stav diameter 2.5 cm (skyddandevätska: paraffinolja) 1 * 250 g (Merck KGaA)"

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Inför framtida filmer så kanske det kan vara på sin plats att påpeka natrium heter sodium på engelska, om ni ska envisas med att ha engelsk text i dem..

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Jaja, men vi vill inte verka allt för snobbiga då ingen fattar vad Sodium är för något

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att fixa någon som är lite stadigare på handen till nästa film.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jaja, men vi vill inte verka allt för snobbiga då ingen fattar vad Sodium är för något

Eh, jo?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI

Är väll snarare så att ALLA fattar?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Är väll snarare så att ALLA fattar?

- Yes, men alltså det var första filmen med mobil, nu har vi fått tag på en bra mycket bättre kamera och jag laddar upp den nya filmen till youtube just nu

Permalänk
Avstängd

Lagom jäkla billigt med, 100g för 200kr verkar det som

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Tänk bara på att förutom explosionsrisken och hela det köret bildas natriumhydroxid (lut), en rätt så otrevlig bas... Använd skyddsglasögon vad ni än gör!!! (och gärna skyddskläder i största allmänhet)

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

lite OFT: När jag gick i skolan visade våran kemilärare oss en trevlig sak. Han lade ner en bit metall i en bunke med vatten. Metallen åkte sedan runt och gave efter sig lila rök typ. Han berättade även att detta ämne var extremt farligt i större mängder. Och att det en gång var några personer som slängde ner en stor jävla klump i en kloak, vilket resulterade i att en lada sprängdes en bit bort. Vad var detta för metall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
lite OFT: När jag gick i skolan visade våran kemilärare oss en trevlig sak. Han lade ner en bit metall i en bunke med vatten. Metallen åkte sedan runt och gave efter sig lila rök typ. Han berättade även att detta ämne var extremt farligt i större mängder. Och att det en gång var några personer som slängde ner en stor jävla klump i en kloak, vilket resulterade i att en lada sprängdes en bit bort. Vad var detta för metall?

Med största sannolikhet var det en alkalimetall som t.ex natrium, kalium eller rubidium.
Har fått samma lab demonstrerad av min kemilärare. Han använde sig av natrium vad jag minns. Våran lärare berättade att några elever en gång hade snott med sig en del natrium och slängt i en toalett, varpå hela holken hade sprängts i bitar. Vet inte om det var sant eller om han bara ville påpeka hur häftig reaktionen verkligen är.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ni fick en 2/5 för att slutet var lite kul, annars så är väl hela grejen och framförallt klippet/all dötid grymt trist ;D

Lär väl inte vara olagligt att slänga natrium i vattnet? Eller?

Crazzir: Brainiac är så JÄVLA SÄMST, enda de gör är att spränga husvagnar och driva saker med brandsläckare, oh så jävla intressant, eller inte. Skit är det.

Scrapheap challange och mythbusters däremot är ju bra o kul.

Fullmoon: Det är ju något jodbaserat, borde inte vara så svårt att googla upp, fler lär ha undrat..

Varför blir man så sugen på att lägga thermite på bilar o lås?

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazzir
Hittade ett litet experiment från Brainiac:
http://www.youtube.com/watch?v=eCk0lYB_8c0

"Testet" är tyvärr fejkat, dom använder en vanlig bomb till att spränga badkaret med: http://www.guardian.co.uk/life/badscience/story/0,,1821144,00...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Ni fick en 2/5 för att slutet var lite kul, annars så är väl hela grejen och framförallt klippet/all dötid grymt trist ;D

Lär väl inte vara olagligt att slänga natrium i vattnet? Eller?

Crazzir: Brainiac är så JÄVLA SÄMST, enda de gör är att spränga husvagnar och driva saker med brandsläckare, oh så jävla intressant, eller inte. Skit är det.

Scrapheap challange och mythbusters däremot är ju bra o kul.

Fullmoon: Det är ju något jodbaserat, borde inte vara så svårt att googla upp, fler lär ha undrat..

Varför blir man så sugen på att lägga thermite på bilar o lås?

Ojoj, ta det lugnt. Jag hittade den på youtube. Tyckte den hade med tråden att göra. Själv kollar jag mest på mythbusters.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden

"Testet" är tyvärr fejkat, dom använder en vanlig bomb till att spränga badkaret med: http://www.guardian.co.uk/life/bads...1821144,00.html

Okey, hade jag ingen aning om, hittade den som sagt på youtube.

Visa signatur