Permalänk
Medlem

Problem med uppkoppling

Tjosan

Min morsas dator råkade utför ett åsknedslag för ett tag sedan och modemet i hennes dator blev kaputt. Så jag kollar för säkerhets skull så att allt annat fungerar, vilket det gör. Så vi köper ett nytt modem, installerar det, och allting verkar vara rosenrött. När vi sedan försöker koppla upp oss, så går det inte och uppkopplingsrutan meddelar oss att "modemet svara inte. Se så att modemet är rätt installerat". Så jag går in i enhetshanteraren, modemet finns där, datorn känner igen modemet och det står "enheten fungerar" och det finns ingen bättre drivrutin att installera. Så jag kollar på inställningarna, allting verkar vara som det ska vara och allt. Så jag använder mig utav felsökaren som finns i Windows och den ber mig att kolla portarna, och till min förvåning så är modemet i port 3, men i enhetshanteraren så finns det endast två portare (bland annat skrivareporten). Så jag stänger av datorn och byter pci-plats, går igenom samma installlationsmoment och allt, och datorn hittar enheten och "enheten fungerar".

Men när vi provar att koppla upp igen (vi bytte kabel & jack) så står det fortfarande att "modemet svarar inte". Så det borde ju fungera, men det gör det inte. Det roliga är att det är endast modemet som inte fungerar i datorn, allt annat fungerar som det ska göra. Så min fråga till er blir, hur fixar man detta problemet?