Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem

fråga angående p182, enligt dess specs så kan man läsa:

# Cooling System:

* 1 rear 120mm TriCool™ Fan (standard)
* 1 top 120mm TriCool™ fan (standard)
* 1 lower chamber 120mm TriCool™ Fan (standard)
* 1 front 120mm fan (optional)
* 1 middle 120mm fan (optional) to cool the VGA

Är det någon som har lust att visa var "1 middle 120mm fan (optional) to cool the VGA-fläkten" ska sitta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPAPPA
Är det någon som har lust att visa var "1 middle 120mm fan (optional) to cool the VGA-fläkten" ska sitta?

Den sätter du fast i änden på övre hårddisktrayen m.h.a. medföljande fästen. Det gör dock att du inte kan placera hårddiskar där.

Permalänk
Medlem

Har ett p182 gum metal som jag är mycket nöjd med, verkligen värt sina kronor!

Helt knäpptyst är det, skulle nog aldrig gissa rätt vid ett blindtest, och jag kör fortfarande med tricoolfläktarna. Tog helt enkelt molexkontakten till dem och "vände" på den så den stoppas i åt fel håll. Med lite våld så går det, annars kan man karva lite med en kniv. Då blir det nya high-läget samma som orginal low, kör man då på medium så hörs inte fläktarna längre.

Tempsen är inga problem för mig, har 28/55 grader på cpu. Hårddiskfläkten räcker det att köra på low/5v, den sitter så inkaplsat att den inte hörs ändå.

En fråga bara: Skulle det gå att sätta in en 4in3 modul, som man hittar på tex stacker och ninehundred chassina i 5.25"racket? Skulle vara väldigt bra för mig som har fått slut på hårddiskplatser...

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Har ett p182 gum metal som jag är mycket nöjd med, verkligen värt sina kronor!

Helt knäpptyst är det, skulle nog aldrig gissa rätt vid ett blindtest, och jag kör fortfarande med tricoolfläktarna. Tog helt enkelt molexkontakten till dem och "vände" på den så den stoppas i åt fel håll. Med lite våld så går det, annars kan man karva lite med en kniv. Då blir det nya high-läget samma som orginal low, kör man då på medium så hörs inte fläktarna längre.

Tempsen är inga problem för mig, har 28/55 grader på cpu. Hårddiskfläkten räcker det att köra på low/5v, den sitter så inkaplsat att den inte hörs ändå.

En fråga bara: Skulle det gå att sätta in en 4in3 modul, som man hittar på tex stacker och ninehundred chassina i 5.25"racket? Skulle vara väldigt bra för mig som har fått slut på hårddiskplatser...

Oklart vad ditt "trick" med molexkontakterna kan ge - redan orginalinkopplingen ger dig 12V, 7V eller 5V, och ditt trick *kan* helt enkelt inte ge några andra spänningar. Troligast lite placeboeffekt, men det skall man ju inte förakta heller!

En 4-in3 går alldeles utmärkt. Själv hade jag redan en Lian-Li så jag använder den även om den inte passar perfekt. Stackermodulen är säkert ett bättre val.

Permalänk
Avstängd

Hej P18X användare undrar lite om F-panel kablarna på chassit rätta mig om jag har fel men är inte färgad = pluspol och vit = minuspol? tacksam om jag kan få ett snabbt svar på detta

Permalänk
Medlem

Jo de färgade kablarna är + och de vita -

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATL
Jo de färgade kablarna är + och de vita -

kk, tack startade datorn för första gången nu och fläktarna surrar på bra ser fin fint ut än så länge och är helt nöjd med chassit... ska nog installera ljudkortet här näst medens jag väntar på mitt 8800GT...

Permalänk
Medlem

Tre frågor, en av dem kanske mer är generell för fläktar, men det rör P182 iaf.

Har mitt datorpaket på väg och har de senaste dagarna plöjt både Mobo-manual och chassi-manual för att få koll på alla kopplingar innan det är dags att bygga (gillar att vara förberred).

Står dock med två frågor som jag hoppas nån kan besvara.

Relevanta delar:
P182 chassi
Asus P5N32-E SLI nForce 680i mobo
Corsair 620W nätagg
2 extra fläktar (en till processorkylaren, en till för att kyla Grafikkorten).

1. Frontpanelens sladd för mic/hörlursingång, vart ska den? Letat febrilit i Moderkortsmanualen, men hittar ingen lämplig kontakt på själva korter. P5N32 kör så vitt jag förstår med ett separat ljudkort man trycker in (SupremeFX) och på bilder ser det ut att finnas en kontakt på änden av detta. Är det där? Och ska man använda HDA eller AC´97 kontakten?

2. Ström till fläktarna.

CPU fläkten har ju sin kontakt på moderkortet.

Sen är frågan hur de resterande 4 chassifläktarna ska kopplas... Det finns kontakter på moderkortet för "Optional fans", men på varenda bild jag sett på P182 byggen verkar folk köra ut iaf den övre + den bakre fläktens sladdar genom hålen längst upp för att sen kopppla in dem på baksidan (där man drar alla andra sladdar) i vad som verkar vara sladdar direkt från nätagget. Har jag bara totalt fel här?

Kan man göra båda? Finns några fördelar med endera?

3. Extra fläkt till grafikkorten.

Då jag tänkt köra en SLI rigg har jag beställt en extra 120mm fläkt tänkt att sitta i mitten, blåsandes på de två korten. (2x 8800GT)

Frågan är här: Bör jag ta bort det mittre HD-racket (ska bara ha 1 hd, i nedre så mittersta är tomt i vilket fall som helst) och sätta fläkten längst fram vid damfiltret, eller kommer jag få någon som helst bättre kylning om jag istället monterar fläkten BAK på HD-racket, dvs att den kommer närmare korten?

Tack på förhand.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

Hej!
Tänkte bygga ett helt nytt system,
och ha Antec P180/182 i grunden tillsammans med Corsair HX520 och Gigabyte DS4 moderkort.

Undrar om någon vet något om hur CPU-kylaren Noctua NH-U12F fungerar med chassit etc.?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bas Rutten
Hej!
Tänkte bygga ett helt nytt system,
och ha Antec P180/182 i grunden tillsammans med Corsair HX520 och Gigabyte DS4 moderkort.

Undrar om någon vet något om hur CPU-kylaren Noctua NH-U12F fungerar med chassit etc.?

Ja.

Observera att om du har DS4 rev 1.0 så kommer det INTE att passa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Oklart vad ditt "trick" med molexkontakterna kan ge - redan orginalinkopplingen ger dig 12V, 7V eller 5V, och ditt trick *kan* helt enkelt inte ge några andra spänningar. Troligast lite placeboeffekt, men det skall man ju inte förakta heller!

En 4-in3 går alldeles utmärkt. Själv hade jag redan en Lian-Li så jag använder den även om den inte passar perfekt. Stackermodulen är säkert ett bättre val.

Placeboeffekt, njaa..

Tog reda på att om man vänder på kontakten så matas fläkthastighetsväljaren med 5v istället för 12v, prova själv innan du säger emot

Låter fint med en 4in3, blir en sådan då.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Avstängd

Heeejgubbs igen nybyggarn behöver hjälp igen!

1. jag sitter nu fast på ljud in från F-panelen som ska sättas i moderkortet (jag vet var) men till frågan ska AC'97 eller HD audio användas och nu när jag har separat ljudkort kommer ljudet från kortet gå via moderkortet ut till F-panelen eller måste jag köpa till någon roligt liten kontakt?

2. Problem två är lite klurigt behövs CD-IN kabeln? och hur tusan ser den ut? letat som en galning efter den men hittar den inte ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crant0r
Ja.

Observera att om du har DS4 rev 1.0 så kommer det INTE att passa.

okej!
men med de som säljs på datorbutiken just nu fungerar det?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
Tre frågor, en av dem kanske mer är generell för fläktar, men det rör P182 iaf.

Har mitt datorpaket på väg och har de senaste dagarna plöjt både Mobo-manual och chassi-manual för att få koll på alla kopplingar innan det är dags att bygga (gillar att vara förberred).

Står dock med två frågor som jag hoppas nån kan besvara.

Relevanta delar:
P182 chassi
Asus P5N32-E SLI nForce 680i mobo
Corsair 620W nätagg
2 extra fläktar (en till processorkylaren, en till för att kyla Grafikkorten).

...

1. Ingen aning tyvärr.

2. Den bakre och övre fläkten har endast 4-pin molex och kan således inte kopplas till moderkortet, såvida du inte köper till en koverterare såklart. Dessa kopplar du alltså direkt till nätagget.
Fördelen med att koppla fläktarna till mobot är att du kan styra hastigheten manuellt utan något extra. Den bakre och övre fläkten i P18X:an har dock egna hastighetsreglerare (Low-Med-High) så det blir samma sak här.

3. Jag skulle föredra att ha den så nära korten som möjligt. Eftersom PCI-plåtarna är perforerade på P182:an så kan man utan modifiering blåsa ut den varma luften på baksidan och på så vis minska påverkan av andra komponenter i datorn så som moderkort och nordbrygga. Ju närmare hålen på baksidan fläkten sitter desto mer kraft finns att blåsa ut den varma luften. Dessutom är det mycket tystare att ha fläkten mitt i burken än i fronten. Det bästa är om du kan montera den i framkant med grafikkorten.

Lycka till!

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Fogy: Tack!

2. Då kan jag koppla båda Noctua fläkten till moderkortet. Antar att Tricool fläkten längst ner också är 4-pins nämligen?

3. Då tänkte jag i rätt banor iaf. Back på HD-racket får det bli.

Tar nummer 1 i mobo-forumet, då det faktiskt inte är det tråden handlar om

Tack igen.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony

2. Då kan jag koppla båda Noctua fläkten till moderkortet. Antar att Tricool fläkten längst ner också är 4-pins nämligen?

Japp, den nedre är också 4-pin molex och har även den en regulator. Glömde det i all hast.

Ha det!

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Placeboeffekt, njaa..

Tog reda på att om man vänder på kontakten så matas fläkthastighetsväljaren med 5v istället för 12v, prova själv innan du säger emot

Ledsen, men det enda fläkthastigetsväljaren gör är att koppla ihop molexkontaktens sladdar med fläktens sladdar på följande sätt:
Low: 0V matar fläktens minus, 5V matar fläktens plus = 5V drivspänning
Med: 5V matar fläktens minus, 12V matar fläktens plus = 7V drivspänning
High: 0V matar fläktens minus, 12V matar fläktens plus = 12V drivspänning

Om det du gör med ditt trick är att byta plats på 12V och 5V så lär du få "intressanta" resultat, där åtminstone någon av positionerna lär mata fläkten med negativ drivspänning, vilket i bästa fall får fläkten att rotera baklänges och i sämsta fall förstör den.

Med de tillgängliga spänningarna och den typen av regulator så är det bara möjligt att få ut 5, 7, och 12V, så all modifiering är meningslös och potentiellt skadlig. Vill du ha bättre varvtalsreglering måste du skaffa en fläktkontroller av typen spänningsreglering eller PWM. Observera dock att så mycket långsammare än i läge Low kommer du inte att kunna uppnå ändå; de flesta fläktar stannar på så läga varv. För övrigt är en nackdel med Nexus är också att den har en tråkig tendens att inte starta ibland på 5V heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
Heeejgubbs igen nybyggarn behöver hjälp igen!

1. jag sitter nu fast på ljud in från F-panelen som ska sättas i moderkortet (jag vet var) men till frågan ska AC'97 eller HD audio användas och nu när jag har separat ljudkort kommer ljudet från kortet gå via moderkortet ut till F-panelen eller måste jag köpa till någon roligt liten kontakt?

2. Problem två är lite klurigt behövs CD-IN kabeln? och hur tusan ser den ut? letat som en galning efter den men hittar den inte ^^

1. Om du skall använda ett separat ljudkort så lär du väl avaktivera moderkortets eget ljudkort, och använda ljud in på ljudkortet i stället? Ett separat ljudkort leder inte "tillbaks" ljudet till moderkortet, utan allting måste kopplas in på ditt nya ljudkort. Det är inte otroligt att du med ditt nya ljudkort inte kan använda ljudkontakterna på fronten utan en del specialkablar, men det kan du se i dokumentationen till ditt ljudkort.

2. CD-IN behövs inte. Ljudet skickas som en digital bitström över SATA/IDE-kabeln och skickas sedan ut på samma sätt som datorgenererat ljud. Enda undantaget är de CD-spelare som var poppis ett tag, med play/ff/rew-knappar på fronten, och som kunde spela musik utan att datorn hade bootat (du kunde stå i t.ex. BIOS och ändå spela musik), men de har jag inte sett på måååånga år. De krävde CD-IN. När jag tänker efter så kanske andra operativsystem än Windows kräver den också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bas Rutten
okej!
men med de som säljs på datorbutiken just nu fungerar det?

Kontakta datorbutiken för att vara säker. Du vill ha 1.1 eller 2.0. 1.0 är helt inkompatibel.

Permalänk
Avstängd

1. Om du skall använda ett separat ljudkort så lär du väl avaktivera moderkortets eget ljudkort, och använda ljud in på ljudkortet i stället? Ett separat ljudkort leder inte "tillbaks" ljudet till moderkortet, utan allting måste kopplas in på ditt nya ljudkort. Det är inte otroligt att du med ditt nya ljudkort inte kan använda ljudkontakterna på fronten utan en del specialkablar, men det kan du se i dokumentationen till ditt ljudkort.

2. CD-IN behövs inte. Ljudet skickas som en digital bitström över SATA/IDE-kabeln och skickas sedan ut på samma sätt som datorgenererat ljud. Enda undantaget är de CD-spelare som var poppis ett tag, med play/ff/rew-knappar på fronten, och som kunde spela musik utan att datorn hade bootat (du kunde stå i t.ex. BIOS och ändå spela musik), men de har jag inte sett på måååånga år. De krävde CD-IN. När jag tänker efter så kanske andra operativsystem än Windows kräver den också?
ok tack

Permalänk
Medlem

Hej Jag har en fråga angående Antec P180 Advanced Super Mid Tower.

1. Hur många fläktar har ni monterade och hur sitter dessa ?? Respektive hur många i övre och nedre kammaren ??

2. Hur snabbt låter ni era fläktar gå ?? Tänkte nu mest på dom som sitter i från början man kan ju välja på L M H

3. Om man ska köppa extra fläktar vilka rekomenderar ni då ?

Väldigt tack sam om nån kunnde svara på dessa enkla frågor.

Mvh G

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
Hej Jag har en fråga angående Antec P180 Advanced Super Mid Tower.

1. Hur många fläktar har ni monterade och hur sitter dessa ?? Respektive hur många i övre och nedre kammaren ??

2. Hur snabbt låter ni era fläktar gå ?? Tänkte nu mest på dom som sitter i från början man kan ju välja på L M H

3. Om man ska köppa extra fläktar vilka rekomenderar ni då ?

Väldigt tack sam om nån kunnde svara på dessa enkla frågor.

Mvh G

G, jag rekommenderar dig att läsa igenom tråden i stället, så hittar du svaren där... Andras svar kan ändå inte vara till någon hjälp för dig om du inte vet deras config för övrigt. Det är smartare att berätta vad du vill stoppa i och be om råd utifrån det. Having said that...

1. Jag tror inte att någon har mer än en fläkt i nedre kammaren. Det finns bara en officiell plats och du får ta fram verktyg för att kunna pressa in en till.

I övre kammaren behöver du en fläkt i bakkant på hårddiskracken om du har ett (eller flera) grafikkort som behöver mycket kylning. En fläkt i framkant på racken om du skall ha hårddiskar där och är orolig för kylningen.

Du kan ta bort en av fläktarna där bak/uppe om du inte har så mycket värmealstrande komponenter och/eller ser till att få ut varmluften från CPU:n med en tunnel.

2. Nedre fläkten kan gå på Low eller tas bort med en hårddisk, medium annars. Har svårt att se att något kan kräva att du kör den på High, men 4 Raptor-diskar kanske...

Fläktarna i bakkant/uppe behöver normalt bara köras på Low, men om du överklockar eller har ett varmt grafikkort som inte blåser ut luften ur lådan så kanske en av dem på Medium.

Ångrar redan att jag skrev det här - dina "enkla" frågor är rätt så meningslösa, vilket gör att mitt svar blir kasst också. Omformulera så kan du få bättre svar av flera.

Permalänk

Någon har tidigare, om det var här eller i en annan tråd vet jag inte, skrivit att om man vänder på molexen från fläktarna, så motsvarar High (5 v) mot Low (12 v). Kan säga att det stämmer, nästan. High på felvänd molex är något svagare än Low (12 v).

Kör du bakvänd molex, och hastigheten inställd på Low, startar inte fläktarna. De ska starta på Medium. Om du däremot startar datorn på Medium eller High, kan du sänka till Low, och fläktarna fungerar fortfarande.

Tri-coolfläktarna blir mycket tysta. Flyttar fortfarande godkänd mängd luft, även om jag inte skulle överklocka med fläktarna inställda så.
Kör burken i sign i ett P182b, och det kommer ganska varm luft ur den. Hårddiskarna (3 i buren där nere) håller < 40°.

Det är ingen placeboeffekt!

Vad som händer när du kopplar molexen baklänges är att fläktarna får 5 volt istället för 12 volt. När du sedan ökar motståndet, sjunker strömmen till fläktarna. Inget som skadar, mao!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det är ingen placeboeffekt!

Vad som händer när du kopplar molexen baklänges är att fläktarna får 5 volt istället för 12 volt. När du sedan ökar motståndet, sjunker strömmen till fläktarna. Inget som skadar, mao!

Fel. Det sitter inget motstånd i hastighetsomkopplaren för Tricool-fläktarna. I stället kopplar den om sladdarna på det sättet jag beskriver i inlägget ovan.

Om du inte tror mig, så ta fram voltmetern och mät upp dem.

Jeezus, är det ingen som ens läst fysik på gymnasiet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Fel. Det sitter inget motstånd i hastighetsomkopplaren för Tricool-fläktarna. I stället kopplar den om sladdarna på det sättet jag beskriver i inlägget ovan.

Om du inte tror mig, så ta fram voltmetern och mät upp dem.

Jeezus, är det ingen som ens läst fysik på gymnasiet?

Någon skillnad i spänningen måste det ju vara då fläktarna inte startar på lägsta?

Räknar man dessutom på siffrorna i manualen är spänningen till fläktarna konstant dryga 12 volt! Därför måste det ju vara ett motstånd?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Två inlägg om TriCoolfläktarna...

Okej, du som är så påläst och allt, vet du ens hur en molexkontakt till tricoolfläktarna är kopplad? Nehe, inte? Jo då ska jag berätta för dig:

TriCool-kontrollern matas endast med 12v + jord, inget annat. Det går alltså endast 2 kablar från molexkontakten. När jag gör min modd så ändrar jag 12v-matningen till 5v. Den dumma fläktkontrollern tror då att jag matar fläkten med 12v när den egentligen bara får 5v. Vilka spänningar medium/low får vet jag inte, men jag kan garantera att fläkten snurrar på dem (behöver dock hjälp att starta på low, dvs. ej användbart). På medium så låter fläktarna mindre än min noctua 120mm 800rpm fläkt, och skyfflar fortfarande tillräckligt med luft för att hålla runt ~5-6grader högre än omgivningen.

En molex-kabel är kopplad såhär:

|-12v--jord--jord--5v-|

En TriColl-kontroll använder den såhär: (NN = oanvänd)

|-plus--jord--NN--NN-|

Ser du nu varför min modd ger skillnad?

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Tjena har en fråga om p182 chassit. Är det plats för 2 fläktar i fronten för det ser ju ut så med tanke på dammfiltrerna?

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att bestämma mig för nätagg till P182!

Ska man ha ett nätagg som har en 80mm fläkt, och blåser rakt igenom den undre kammaren, vilket möjliggör att man eventuellt (?) kan flytta fläkten i den undre kammaren upp till platsen brevid grafikkortet istället.
T.ex nätagget Antec NeoPower 430W (http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ANTNEOHE4...)

Eller! Ska man ha ett nätagg med 120mm vars rykte är omtalat och är potentiellt tystare.
T.ex. Corsair HX 520W (http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUHX-5...)

Systemet drar ungefär 300W (enligt http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine), och kommer inte köra något krävande som SLi.

Permalänk
Medlem

Sublett, Corasir hx520 är underbart och är det bara en extra fläkt du vill ha i övre kammaren så köp det seperat, går på en 50-lapp om du ska ha i kvalite med tricool fläktarna som sitter i.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Text

Tack! Tack, tack, tack!

Spänningen till fläktarna är konstant 5 volt, men strömmen varierar.
Borde vara så, eftersom det konstant är 12 volt till fläkten när den är "rättkopplad". Din modd är alltså ingen placeboeffekt!

Det är så kul när folk ska rätta dem som faktiskt har rätt!

Det optimala vore att byta ut stiften i kontakterna, så att 5 volt blir jord, och 12 blir plus. Då lär högsta läget motsvara ungefär mellersta när man kör 12 volt, och det lägsta lär vara som högsta på 5 volt.
Ibland tror jag att man skulle behöva mellantinget, för högsta på 5 volt kan vara lite för lite.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Okej, du som är så påläst och allt, vet du ens hur en molexkontakt till tricoolfläktarna är kopplad? Nehe, inte? Jo då ska jag berätta för dig:

TriCool-kontrollern matas endast med 12v + jord, inget annat. Det går alltså endast 2 kablar från molexkontakten. När jag gör min modd så ändrar jag 12v-matningen till 5v. Den dumma fläktkontrollern tror då att jag matar fläkten med 12v när den egentligen bara får 5v. Vilka spänningar medium/low får vet jag inte, men jag kan garantera att fläkten snurrar på dem (behöver dock hjälp att starta på low, dvs. ej användbart). På medium så låter fläktarna mindre än min noctua 120mm 800rpm fläkt, och skyfflar fortfarande tillräckligt med luft för att hålla runt ~5-6grader högre än omgivningen.

En molex-kabel är kopplad såhär:

|-12v--jord--jord--5v-|

En TriColl-kontroll använder den såhär: (NN = oanvänd)

|-plus--jord--NN--NN-|

Ser du nu varför min modd ger skillnad?

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag var en outhärdlg besserwisser.

Jag har kollat på kablarna till de Tricool som jag slet ut ur min serverlåda, och du har alldeles rätt. Jag borde inte ha baserat vad jag sade på andrahandsuppgifter; jag hade sett i ett test av Tricool-regulatorn för länge sedan att det var på det sättet jag beskrev, men jag glömde den lilla detaljen att kontrollera att det stämde med verkligheten.

Sorry / Peter