Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem

Ja, den har stöd för 64-bitar
Hur är det med vista, får man en skiva eller bara en bunt "recover cd's"?

Permalänk
Medlem

När jag går in på Vostro 1500, så står det att det är 3 veckors leverans på Vostro 1700. Men ar de 1700 eller är det samma leverans på 1500?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Ja, den har stöd för 64-bitar
Hur är det med vista, får man en skiva eller bara en bunt "recover cd's"?

Dumt att Dell skickar med ett 32-bitars OS i form av Vista Business då.
Allt står i min eminenta recension :P. Du får en skiva specielt för Vista.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Dumt att Dell skickar med ett 32-bitars OS i form av Vista Business då.
Allt står i min eminenta recension :P. Du får en skiva specielt för Vista.

Det har antagligen med att göra att det är mer kompatibilitets problem på X64, och för merparten av dells kunder så kvittar det nog, så dom lär nog spara några kronor i support (rätta mig om jag har fel)
Den är inte eminent utan bilder

Permalänk
Medlem

Är det Vista man får med på svenska eller engelska?

Om man väljer Ultimate får man 64-bitars då?

Permalänk
Medlem

Du kan säkerligen få 64-bit om du ringer och snackar med dom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Dumt att Dell skickar med ett 32-bitars OS i form av Vista Business då.
Allt står i min eminenta recension :P. Du får en skiva speciellt för Vista.

Vad?! Har inte Vista Business stöd för 64-bit? Vilket backslag när nu man äntligen har en 64 processorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Det har antagligen med att göra att det är mer kompatibilitets problem på X64, och för merparten av dells kunder så kvittar det nog, så dom lär nog spara några kronor i support (rätta mig om jag har fel)
Den är inte eminent utan bilder

Så är det nog, sen är den kanske några kronor billigare med.. (många bäckar små).
Ajdå, där fick du mej.. ska försöka fixa det så fort som möjligt..

Björn_J : Du väljer ju språk i installationen, så det är nog båda. Ang. Ultimate vet jag inte..

Cap_Necro: Business versionen du får med är 32-bitars, det finns säkert Business med 64-bitars med. Det går nog att fixa om man ringer och beställer via telefon, men antagligen blir det dyrare, sen sumpar man onlinerabatt med.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Får man inte med den där söta fjärrkontrollen som jag sett på en del bilder? =/ Går den att köpa till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Får man inte med den där söta fjärrkontrollen som jag sett på en del bilder? =/ Går den att köpa till?

Nope tyvärr.. vet inte. Kanske går att välja när man configar? Annars är det väl enklast att ringa och fråga..

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn_J
När jag går in på Vostro 1500, så står det att det är 3 veckors leverans på Vostro 1700. Men ar de 1700 eller är det samma leverans på 1500?

jag beställde den 20nde, pengarna gick in den 24 och samma dag var den i förproduktion ( dvs samla ihop och kolla så att alla delar finns) sen samma dag vart det produktion och så har den varit sen dess,

Mitt ETA datum jag har fått är 28 september, dvs 5 veckor, men jag hoppas och tror inte att det kommer att ta så lång tid.

produktionen+tester borde väll itne ta mer än max 1 vecka? sedan är det ju bara packa och skicka som också borde ta ca 1 vecka, så jag hoppas och tror att jag borde ha datorn ungefär den 10-15 september.

Permalänk
Medlem

Hm... ajdå, har redan beställt, men jag kan nog leva utan den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Hm... ajdå, har redan beställt, men jag kan nog leva utan den

Tror jag nog..

Måste berätta en schyst grej, provade och höja sänka volymen på multimediaknapparna (gäller volymkontrollen, funkar alltså för andra program än WindowsMediaPlayer).. men i alla fall när man använder någon av knapparna tänds allihop upp i ett blått assnyggt sken ser riktigt läckert och exklusivt ut.. kanske ni visste, men ändå ^^

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

Jag beställer nog nästa vecka! (eller när jag får tillbaka mina pengar)

Permalänk
Medlem

najs!

Vet du om man kan "binda" knapparna så dom funkar med tex Winamp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
najs!

Vet du om man kan "binda" knapparna så dom funkar med tex Winamp?

Det bör bara vara att välja winamp som "default" spelare och aktivera "global hotkeys"

Permalänk
Medlem

vart får man veta sin ETA? Har liksom inte fått det :S
Edit: hittade det, blind jag är

Men en annan fråga är, jag beställde ju vista business. Kan jag senare typ köpa till vista ultimate eller nån annan versioner och bara installera det?

Vad är det för skillnad på 32 och 64 bits?

Permalänk
Medlem

Hur funkar Xp med Vostro1500/Insp1520?

Kan man byta vista mot xp?

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Medlem

med tanke på att dom i usa har möjlighet att konfigurera sin vostro med xp borde det itne vara något större problem,
men men, inte säkert på att dell sverige säljer med xp annars kan du ju fixa det på annat sätt.

http://www.dell.com/content/products/productdetails.aspx/vost...
----------------------EDIT-------------------------
Från det ena till det andra,

någon som har koll på ungefär hur länge datorn var i stadiet "produktion"?

ja menar, i och med att den kommit dit så betyder det ju att alla delar fanns.

Permalänk

Har en fråga.

Min bror har funderingar på att köpa en bärbar som ska ska användas till studier, film, musik, spel osv. Han spelar framför allt Flight Simulator 2004 och kommer antagligen skaffa Microsoft Flight Simulator X. Undrar därför om Dell Vostro 1500 kommer fungerar bra för dessa spel, samt andra lite nyare spel?

Han har funderar på konfigurationen.

PROCESSOR: 2,0 GHz
LCD-SKÄRM: 15.4" W Screen XGA+ TFT Display resolution: 1440x900 with TrueLife™
MINNE: 2 048 MB
HÅRDDISK: 160 GB (5 400 v/min)
GRAFIKKORT: 256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT

Permalänk
Medlem

Det är samma config som jag köpte.
har dock ingen erfarenhet av flight simulator, men enlight microsoft så är systemkraven följande:

Flight simulator X

* Windows XP SP2 / Windows Vista
* Processor: 1.0 Ghz
* RAM: Windows XP SP2 - 256MB, Windows Vista – 512MB
* Hard Drive: 14GB
* Video Card: 32MB DirectX 9 compatible
* Other: DX9 hardware compatibility and audio board with speakers and/or headphones
* Online/Multiplayer Requirements: 56.6 kbps or better for online play

så det borde inte vara några problem alls

Permalänk
Medlem

a_stranger: Jag är också nyfiken då FSX är det spel jag mest kommer köra på en ev. laptop.

FSX kommer i sinom tid ha stöd för DX10, så det är ju trevligt att ha ett sådant kort - och det har ju Vostro 1500.

En fråga är dock i vilken upplösning man kan köra FSX med DX10 på. Detta påverkar ju val av skärmupplösning. Här är jag mycket nyfiken att höra nåt från nån som faktiskt testat. Se vad FPS blir i olika upplösningar och settings.

Men som sagt av plope, på papperet skall det inte vara några problem alls.

Permalänk

*edit*
NM. Nu fungerade det som det skulle!
ETA: 2007-08-29. På min födelsedag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Cap_Necro: Business versionen du får med är 32-bitars, det finns säkert Business med 64-bitars med. Det går nog att fixa om man ringer och beställer via telefon, men antagligen blir det dyrare, sen sumpar man onlinerabatt med. [/B]

Som vanligt blev det lite klantigt att inte läsa igenom resten av forumet innan man skriver, jo det är sant, skall beställa idag men rabatten varar ju bara i tre dagar till så jag giver nog ut de 400:- Skall prata med dom om 64-bit version av Vista Business, förhoppningsviss blir det inte en allt för stor prisändring, man e' ju på budget :-/

Permalänk
Medlem

Har läst en massa och det verkar som att ljudet ut från hörlursutgången inte är av bästa klass.

Det ska tydligen vara väldigt dåligt skärmat och brusa/pipa en hel del. Kan någon berätta lite om hur de upplever hörlursutgången, eller prova den ordentligt med hörlurar. För om jag ska ha ett konstant brus/pip i örat under tiden jag spelar wow och det är tyst på vent så kommer jag inte köpa den här datorn.

MVH

Edit: Kom att tänka på det trådlösa nätverkskortet också.

Är det värt 250 spänn för att få "Intel® nästa generations Wireless-N-minikort "?

Vad innebär nästa generation? Vad gör detta kortet bättre än det som ingår från början?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Har läst en massa och det verkar som att ljudet ut från hörlursutgången inte är av bästa klass.

Det ska tydligen vara väldigt dåligt skärmat och brusa/pipa en hel del. Kan någon berätta lite om hur de upplever hörlursutgången, eller prova den ordentligt med hörlurar. För om jag ska ha ett konstant brus/pip i örat under tiden jag spelar wow och det är tyst på vent så kommer jag inte köpa den här datorn.

MVH

Edit: Kom att tänka på det trådlösa nätverkskortet också.

Är det värt 250 spänn för att få "Intel® nästa generations Wireless-N-minikort ".

Vad innebär nästa generation? Vad gör detta kortet bättre än det som ingår från början?

Finns nån line-out, eller har man stora problem om man vill koppla datorn till en stereo modell lite bättre?
Är ju en väldigt stor hake (showstopper?) med datorn annars...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Finns nån line-out, eller har man stora problem om man vill koppla datorn till en stereo modell lite bättre?

Det är just det jag undrar eftersom line out är just hörlursutgången. Det är bara en vanlig 3.5mm ho kontakt. Jag undrar hur irriterande bruset är. Hör man ett brus konstant om man sitter och spelar och det är tyst på vent? Spelar givetvis utan in game ljud. Det är alltså helt tyst om ingen pratar på vent.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Mitt brusar iallafall inte ett skit! Är tyst alltså!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Mitt brusar iallafall inte ett skit! Är tyst alltså!

Det är alltså helt tyst om du har ett par hörlurar på dig som är kopplade till datorns förlursutag när du har volymen på normal volym i datorn?

Ursäkta om jag är påstridig, vill bara vara säker

MVH

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Nu när vi endå är inne på ljud så har jag enfråga.

Eftersom datorn saknar möjlighet till 5.1 ljud, tror ni då att man kan köpa ett externt ljudkort som kopplas in via usb och använda det ljudet då, men sedan när jag tex åker till en kompis och bara har hörlurar med mig använder vanliga uttagen, eller tror ni att det kommer att krocka genom att jag har 2 st ljudkort installerade?

//Plope

----------Edit---------
""Är det värt 250 spänn för att få "Intel® nästa generations Wireless-N-minikort "?""

Skillnaden på det kortet och ett vanligt är att det där är "nyare och bättre" det stödjer upp till 280Mb/s och ska tydligen ha bättre räckvidd också, enligt supporten iaf.