Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smuts
Tycker inte min skärm (1680x1050) är grynig alls, speciellt inte om jag jämför med min vanliga TFT (en Dell 2007WFP eller något sånnt).

Archlinux går som smort på Vostron nu iaf. Det ända som inte fungerar i nuläget är snabbknapparna och kan väl bero på att jag inte tittat på det problemet än.

Okej.

Hittade denna tråden.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=160290

Verkar som det finns två olika paneltyper. AOU och SEC, ingen aning om det är olika märken eller modeller men hur som helst verkar det som att SEC är det man vill ha. Hoppas verkligen jag får en sån. Någon som hur man kan kolla vilken man har?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smuts
Tycker inte min skärm (1680x1050) är grynig alls, speciellt inte om jag jämför med min vanliga TFT (en Dell 2007WFP eller något sånnt).

Archlinux går som smort på Vostron nu iaf. Det ända som inte fungerar i nuläget är snabbknapparna och kan väl bero på att jag inte tittat på det problemet än.

Har du 1680x1050 på din 15,4"? Det är ju samma upplösning jag har på min externa TFT (Philips WP7ES 20,1").

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Tycker inte den är specielt grynig, kanske en liten tendens.. men fortfarande bättre än 5024an. Har 1440*900 med TF.

H8R3D: Om du läste mitt förra inlägg så ser du att det är ett par Sennheiser HD-555 (kabel hela vägen) ;).

Ah, jag har rätt dålig koll på typer och så. det kulle kunna vara aktiva hörlurar eller så.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Har du 1680x1050 på din 15,4"? Det är ju samma upplösning jag har på min externa TFT (Philips WP7ES 20,1").

Japp, har 1680x1050 på min 15,4" laptop-skärm och på min stationära 21" TFT. Tycker hittills (ett dygns användande ) att det verkar vara en rätt sjyst upplösning trots den lilla skärmen.

edit: fixa
edit2: En grej till jag nu märker inte fungerar i Arch är vilo/vänteläge. Men ska ta en kik på det senare idag.

Permalänk

Sådärdå.
Nu ringde schenkern. Dom ska komma imorgon mellan 17-21. Alltså inte idag som det stod på deras ETA.

Så summan av kardemumman blir:
Jag la in min beställning innan kl 12 den 20/8. Betalade med visakort, pengarna drogs på direkten. Hamnade i förproduktion den 22/8.
Den 23 så var den i produktion sen så skickades den till schenker den 23/8 också.

Den 27/8 kom den fram till Schenker i DK. Senare samma dag till värnamo i sverige, sen på kvällen 23:38 kom den till Göteborg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Okej.

Hittade denna tråden.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=160290

Verkar som det finns två olika paneltyper. AOU och SEC, ingen aning om det är olika märken eller modeller men hur som helst verkar det som att SEC är det man vill ha. Hoppas verkligen jag får en sån. Någon som hur man kan kolla vilken man har?

Står på sidan två på den länken du skickade.

Permalänk
Medlem

Jag beställde också en idag, det är sista dagen för 700KR rabatt och fri frakt.

Det är ju löjligt billigt, jag kan inte tänka mig att det går att få med GF8600GT-M billigare någon annanstans!

Jag tog med T7300 och 9-cells som de flesta andra här, men valde standardskärmen utan true-life, måste hålla nere priset och så föredrar jag matta skärmar. Det är nog med reflexer i mina glasögon

Jag inser att bilden antagligen inte är så upphetsande, men den lär vara betydligt bättre än vad jag är van vid på min nuvarande laptop, och så behöver jag prestandan för jag ska köra en del tunga apps.

Den här blir ju nästan lika snabb generellt som min stationära, ja i Super-Pi och Mediakodare blir den tom mycket snabbare

Jag har diskuterat Dell Precision i en annan tråd, men de blir 5000Kr+ dyrare med sämre grafikkort dvs Quadro baserat på 8400 - Vostron verkar definitivt vara den billigaste prestandaburken på marknaden

btw tack för XP-drivarna tidigare i tråden!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag har börjat tveka nu, mycket problem med dåligt skärmade line-in, gryniga skärmar, knubbig, saknar dvi, lång leveranstid etc.

Får se hur det blir

Permalänk

Lång leveranstid?
Det tog mig 1½vecka att få datorn. Det är la inte speciellt långt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Starálfur
Lång leveranstid?
Det tog mig 1½vecka att få datorn. Det är la inte speciellt långt.

Det står 3 veckor på deras hemsida men de överdriver antaligen rejält för att slippa missnöjda kunder.

Är dock fortfarande irriterad på att det är ett jävla lotteri för att få en bra skärm. Fast i och med att datorn är så ruskigt bra i övrigt så får jag helt enkelt hoppas på att jag har tur och får en bra skärm direkt.

Jag ser gärna att fler personer berättar om sina skärmar.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Lotteri att få bra skärm?
Hur vet jag om min skärm räknas som dålig?

Permalänk
Medlem

äh, ingen idé att vara rädd för att få dålig skärm, skulle det vara problem så fixar dom det åt en ju, tar säkert inte många dagar, dom ska väll tillochmed komma hem till dig och fixa det?

Vad är support för företagsmaskinvara – med service på plats?
Dells stationära och bärbara -datorer har 1 års Support för företagsmaskinvara som standard*.
I händelse av ett problem som inte kan lösas med hjälp av felsökning via telefon skickar vi en Dell-certifierad tekniker direkt till dina lokaler för snabb och bekväm datorreparation.

sen att jag alltid har otur, och kommer garanterat få en dålig är en annan sak:(

Permalänk
Medlem

Hmm jag har ett till problem..

Min dator verkar ständigt tappa kontakt mot internet, fastän jag kör "bundet" så att säga (kabel). Inaktiverar man anslutningen och aktiverar den en stund senare så funkar det igen. Tror ni det kan ha och göra med drivrutiner till nätverkskortet? Eller är det bara IE som krånglar? För övriga internet-program fungerar ju som MSN, torrent program m.m. Antagligen är det väl nån dum bugg i Vista :/.

Lite ideér mottages tacksamt.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur vet jag om min skärm räknas som dålig?

Det vet egentligen bara du själv, så länge du är nöjd med bilden så är den inte dålig. "Perfekta" skärmar finns inte till laptops, dvs börjar man analysera bilden finner man massor med brister det enda viktiga är alltså vad man själv tolererar.

Citat:

Min dator verkar ständigt tappa kontakt mot internet, fastän jag kör "bundet"

Det är Vista, i kombination med äldre routers. Avaktivera IPV6 så bör det fungera utan nedkoppling.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Det är Vista, i kombination med äldre routers. Avaktivera IPV6 så bör det fungera utan nedkoppling.

Hur avaktiverar man det?

min dator har inte kommit än, men har ju en halvgammal router d-link 624+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det vet egentligen bara du själv, så länge du är nöjd med bilden så är den inte dålig. "Perfekta" skärmar finns inte till laptops, dvs börjar man analysera bilden finner man massor med brister det enda viktiga är alltså vad man själv tolererar.

Det är Vista, i kombination med äldre routers. Avaktivera IPV6 så bör det fungera utan nedkoppling.

Hur gör man de? Har en gamm härk till di-604, ska byta mot en Linksys med g-standard om nån dag här. Vad är IPV6 bra för annars?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Sitter i XP nu, så jag kan inte kolla, ibland är Vista vänligt nog att stänga av det själv som en följd av upprepade bortkopplingar. Det meddelas tydligt av Vista att det nu stänger av vissa nätverksfunktioner för bästa kompabilitet. Men det kan ju ta ett tag innan Vista hajjar, och skickar upp det meddelandet.

Jag skulle leta först på Google, "how to turn IPV6 off in Vista".

edit. IPV6 är bra för att nätverksadresserna håller på att ta slut i IPV4.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Beställer jag så kommer jag ringa in min order och kräva/påpeka att INTE få en grynig skärm eller dåligt skärmad line-in.

Kan betala 500 spänn bara för att slippa få skiten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Beställer jag så kommer jag ringa in min order och kräva/påpeka att INTE få en grynig skärm eller dåligt skärmad line-in.

Kan betala 500 spänn bara för att slippa få skiten.

Hade jag oxå kunnat gjort, men antagligen tar det längre tid.. så +500kr ingen onlinerabbat+ frakt blir ju drygt 1k då

the squonk: Ska genast googla lite, tack för infon men vad betyder det i svenska? ;):D
Hittade den här sidan http://www.ureader.com/message/1452261.aspx, och har gjort det som står där, både i enhetshanteraren och kört dom två kommanden i cmd. Men det verkar ju inte vara en total avstängning av IPv6? Tycker inte det verkar funka så bra iaf. Faktum är att det funkar som förrut, har googlat lite mer och det verkar ju inte ens gå att stänga av? :S

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Hade jag oxå kunnat gjort, men antagligen tar det längre tid.. så +500kr ingen onlinerabbat+ frakt blir ju drygt 1k då

the squonk: Ska genast googla lite, tack för infon men vad betyder det i svenska? ;):D

Bah, 1k är det lätt värt
Får väl pruta lite över telefon då.

Permalänk
Medlem

Kicken, det var i Vista beta 1, Vista förändrades rätt mycket på slutet så du bör nog hitta en färskare beskrivning.

Btw, någon undrade över spdif, det FINNS. Men den sitter i S-Video-kontakten så man behöver en särskilt adapter från S-VIDEO för det. Det står mer i manualen exakt hur man gör.
(tydligen verkar 8600 hantera digitalt ljud?)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Okej. Kommer att beställa Vostro 1500 aldeles strax. Får helt enkelt hoppas på att jag har lite tur med skärm och line-out kontakten.

Jag tror inte de kan göra något åt grynig skärm även om du ringer in till dem eftersom datorerna monteras i Irland Och dåligt skärmad kontakt går det nog inte att göra något åt alls eftersom det skulle behövas en total ombyggnad av datorn för at det skulle bli riktigt bra. Tror inte nån av Dell killarna i Irland sitter och ghettomoddar din kontakt med aluminiumfolie

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Okej. Kommer att beställa Vostro 1500 aldeles strax. Får helt enkelt hoppas på att jag har lite tur med skärm och line-out kontakten.

Jag tror inte de kan göra något åt grynig skärm även om du ringer in till dem eftersom datorerna monteras i Irland Och dåligt skärmad kontakt går det nog inte att göra något åt alls eftersom det skulle behövas en total ombyggnad av datorn för at det skulle bli riktigt bra. Tror inte nån av Dell killarna i Irland sitter och ghettomoddar din kontakt med aluminiumfolie

Vissa har problem med ljud och andra inte, det borde betyda att det går att få en utan störning.

Angående skärmen, hmm, man får helt enkelt kräva eller hota med att inte köpa öht. Kanske dra till med "en gubbe kommer hem till mig när jag får problem garantin".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Kicken, det var i Vista beta 1, Vista förändrades rätt mycket på slutet så du bör nog hitta en färskare beskrivning.

Btw, någon undrade över spdif, det FINNS. Men den sitter i S-Video-kontakten så man behöver en särskilt adapter från S-VIDEO för det. Det står mer i manualen exakt hur man gör.
(tydligen verkar 8600 hantera digitalt ljud?)

Bah.. hittar ju ingen info om den slutgiltliga.
Meh, där ser man tyckte ju att jag läst något om det..

Asså jag håller på bli knäpp på det här med Internet.. ska man spara ett inlägg här på swec säger din webbsidan kan inte visas... förövrigt tar det välidgt lång tid för vissa sidor m.m (har Telia 24 ADSL). Squnok du skulle inte kunna se om du hittar ngt? Men du tror rätt säkert att det är den här IPv6 som ställer till det?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Vissa har problem med ljud och andra inte, det borde betyda att det går att få en utan störning.

Angående skärmen, hmm, man får helt enkelt kräva eller hota med att inte köpa öht. Kanske dra till med "en gubbe kommer hem till mig när jag får problem garantin".

Tror det med ljudet handlar mest om att olika personer är olika känsliga för vad som är oacceptabelt och för att olika personer har olika hörlurar. Sitter du med små öronsnäckor typ Koss the Plug eller nåt hör du det ju mycket tydligare än om du har ett par stora lurar.

Skärmen, hmm ja, tror bara jag beställer och hoppas på det bästa och sen får det komma hem någon och ta hand om möget om det skulle klödda. Byter de panel på plats, tar de med sig datorn eller kommer de med en ersättningsprodukt?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

håller med wixia, ljudet är det nog ingen större skillnad på egentligen, utan hörlurarna som har bra/dålig impedans och i och med det så hör vissa brus och andra inte

The squonk, vilken sida står det om spdif?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
håller med wixia, ljudet är det nog ingen större skillnad på egentligen, utan hörlurarna som har bra/dålig impedans och i och med det så hör vissa brus och andra inte

The squonk, vilken sida står det om spdif?

Instämmer med er båda. Testade även med mina d-JAYS (40 Ohm @ 1 kHz) nu, och det var ingen trevlig upplevelse vill jag säga.. brus och det där förbaskade pip-ljudet. Låter som någon taskig FM-sändning med störning. Uscha.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Instämmer med er båda. Testade även med mina d-JAYS nu, och det var ingen trevlig upplevelse vill jag säga.. brus och det där förbaskade pip-ljudet. Låter som någon taskig FM-sändning med störning. Uscha.

Fan, blir helt irriterad på det där jävla ljudet innan jag ens har hört det. Är det så här på alla laptops eller detta är bara för att datorn är så billig?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Fan, blir helt irriterad på det där jävla ljudet innan jag ens har hört det. Är det så här på alla laptops eller detta är bara för att datorn är så billig?

Kan säga att med Sennheiser lurarna så var det mkt värre i min Acer, så jag vill inte ens tänka på hur det skulle ha låtit med d-JAYSen.. :S

Tror det är allmänt svårt att avskärma så man har inget burs och andra störningar. Men visst dyrare modeller på uppemot 20k borde ju inte ha dessa problem, jag skulle då absolut inte tolerera det. Men nu är det ju en lapis för 10k vi snackar om, så jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sej.. :/

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Hm, har också pipljudet faktiskt.

Dels hörs det väldigt svagt från fläktutsuget (det stör knappt)

och dels hörs det när man skruvar upp ljudet i mina högtalare till max (hörs tydligt, men har ALDRIG max, ligger på 2/8 och då hörs det inget).

Kopplar jag i iPod lurarna så hörs det på vanlig volym. Dom har väl dålig resistans eller vad det var.
Använder jag ett vanligt pc-headset hörs det inget alls på normal volym.

Är inget som direkt stör mig då jag kör på normal volym alltid, pipljudet hörs bara om jag skruvar upp högtalarna / headsetet till "extrem" nivå.

Och såklart väldigt svagt från själva datorn.