Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem

Nu blir jag snart knäpp. Har letat som ett fån.

Har den Optisk ljudutgång?
Ni vet, längst inne i hörlurshålet lyser en liten röd lampa så man man koppla in sin optiska ljudkabel där. I andra ändan av denna sladd är den fyrkatiga som man har mellan t.ex. stärkare och dvd-spelare.
Hittade lite i manualen att man kan få till S/PDIF-utgång via ngn konverterare som man pluggar in i s-videoutgpången vilket går ganska fet-bort.

Varför vill jag ha optisk ljudutgång? Jag hade det på min förra dator som jag hade ihjäl för två veckorsedan. Skall jag ha en ny tänker jag inte byta ner mig.

**EDIT

För övrigt; Denna och "Most Bang For The Buck" har hjälpt mig enormt i denna djungel av bärbara datorer.
Skitbra trådar.

Bara för en veckasedan var jag _enormt_ nära att inhandla mig en macbook pro 15'

Nu lutar det väldigt mycket åt Vostron.
Skitsvårt minst sagt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också köpt en 1500..vart krångligt med betalkort så jag körde på förskottsbetalning. Är det någon som vet hur lång tid det tar för dem att registrera betalningen om jag gjorde den i morse?

/ Aviator

Permalänk

"Din beställning finns just nu hos fraktföretaget och mer information om beställningen kommer snart."

Nu har det stått sådär i två dagar. Hur lång tog det för er innan ni fick information från fraktföretaget?

Permalänk
Medlem

Starálfur stod så för mig i två eller tre dagar tror jag, så dyker nog snart upp för dig.

Permalänk

Göttans!

Tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aviator
Nu har jag också köpt en 1500..vart krångligt med betalkort så jag körde på förskottsbetalning. Är det någon som vet hur lång tid det tar för dem att registrera betalningen om jag gjorde den i morse?

/ Aviator

är just nu på min femte dag( eller fjärde om man räknar bort måndagen då jag betalade) och min är inte registrerad än,

rinde o prata med dom, så sa dom att dom tror att det kommer vara klart tills på tisdag, dvs 7 "bank dagar"

så saknar man tålamod som mig är de jobbigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aviator
Nu har jag också köpt en 1500..vart krångligt med betalkort så jag körde på förskottsbetalning. Är det någon som vet hur lång tid det tar för dem att registrera betalningen om jag gjorde den i morse?

/ Aviator

Min betalning var registrerad två dagar senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whad
Min betalning var registrerad två dagar senare.

Woah, betalade du över internet då?
eller gick du ner på banken med en postgiro lapp?
och vilken bank? jag använde swedbank
jag är för övrigt riktigt less på att det tar sån tid,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Woah, betalade du över internet då?
eller gick du ner på banken med en postgiro lapp?
och vilken bank? jag använde swedbank
jag är för övrigt riktigt less på att det tar sån tid,

Jag tog direktbetalning via internet (swedbank), dagen efter hade jag fått ett mejl om att dom inte kunde dra pengarna från mitt konto då jag hade ngt max belopp vid internetbetalning (visa ung), så förde över pengarna till farsan och angav hans kontonummer, och dagen efter var ordern registrerad.. :), så det snabbaste är ju att ange kontonummer direkt..

Btw. ringern schenker en och talar om att den kommit, eller mejlar dom? Kör dom ut den? Eller kan man hämta den där själv tidigare?

kleu: Vad jag kommit fram till har den inte det, alltså varken S/PDIF eller Optisk. Men någon som har datorn framför sig kan ju få svara 100% på den frågan. Jag själv tänker nog skaffa ett externt ljudkort senare, om det då blir PCMIA-kort eller USB eller FW får man se, men så på så sätt går det ju att få en Optisk utgång om man prompt vill ha det.. men visst det är ju inte samma sak om att ha det direkt i datorn...

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

när jag pratade med dell senast, sa dom att dom kom med datorn till din registrerade hemadress

Permalänk
Medlem

När man "bygger ihop" en Vostro får man ju välja Grundläggande garanti - 1 års maskinvarusupport för företag som lägsta och billigast alternativ. Men hur fungerar det då när man är privatperson? det står ju Grundläggande garanti - 1 års maskinvarusupport för företag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Den gäller alla kunder också, eftersom det är reklamationsrätten.

Permalänk
Medlem

Någon som nyligen beställt och vet ungefär hur lång tid det tog för både

förproduktion = ?
Produktion = ?

vostro 1500

Intel® Core™ 2 Duo T7300-processor (2,0 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista® Business - svenska
15.4" W Screen XGA+ TFT Display resolution: 1440x900 with TrueLife™
Kolsvart med matt yta webbkamera med 2,0 megapixlar
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Dell trådlös 350 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s)
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa

Förstår att ingen kan veta exakt, men någon av er kanske beställt nyligen och fått levererat, hur lång tid tog det för er?
inte så sugen på eta som är 28 september

//plope

Permalänk
Medlem

Förproduktion - produktion tog typ 1-2 dagar för mig.

Mitt ETA var 12e Sept men fick min 22 Aug

Permalänk
Medlem

okej

Tack så mycket

-edit-
såg i din sig att du verkar ha beställt liknande som jag, tog du kamera bluetooth och de nya trådlösa?

Permalänk
Medlem

Kamera bara.. Glömde bluetooth, tänkte inte på nya trådlösa.

Permalänk
Medlem

Någon som testat media direct?
och kanske kan berätta lite om hur det funkar?

är det mycket skräp program med datorn?

och slutligen, får man med en "riktig" vista skiva eller är det bara en sån där speciell för recovery?

Permalänk
Medlem

Har hämtat min nu, sitter på den nu oxå :D, ska försöka få upp en recension ikväll med..

Men vad är det för himla PCMIA-kortplats? Verkar ju inte alls vara det?! Mitt PCMIA kort för 2-xtra USB2.0-portar går in, men passar inte mot kontakten... någon som vet?

Ska försöka svara på era frågor så gott jag kan oxå senare..

Återkommer..

VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på recension

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Har hämtat min nu, sitter på den nu oxå :D, ska försöka få upp en recension ikväll med..

Men vad är det för himla PCMIA-kortplats? Verkar ju inte alls vara det?! Mitt PCMIA kort för 2-xtra USB2.0-portar går in, men passar inte mot kontakten... någon som vet?

Ska försöka svara på era frågor så gott jag kan oxå senare..

Återkommer..

VH/Kicken

Grattis!

ditt kort kanske är av typen pc kort?
Ur manualen:

ExpressCard
NOTE: The ExpressCard slot is designed only for ExpressCards.
It does NOT support PC Cards.
NOTE: PCMCIA may not be available in some regions.
ExpressCard controller Intel ICH8M
ExpressCard connector one ExpressCard slot (54 mm)
196 Specifications
Cards supported ExpressCard/34 (34 mm)
ExpressCard/54 (54 mm)
1.5 V and 3.3 V
ExpressCard connector size 26 pins

Permalänk
Medlem

Beställde en Vostro 1700 : ETA 3:e Oktober.

Permalänk
Medlem

Recension – Dell Vostro 1500

Förord /Bakgrund:
Ni som följt mej ett tag på forumet och bland annat min tråd ”Most bang for the buck” vet att jag sedan en tid tillbaka varit på jakt efter just en prispressad, välpresterande laptop (men ändå ”mobil”). Vad som började vid ett nästan ett 10-tal modeller blev tillsist denna (Vostro 1500). Så detta var inget impulsköp utan ett väl begrundat och efterforskat köp. Om ni vill kolla in dom andra kandidaterna osv. kan ni besöka denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=....

Och nu har studen kommit för recension.. detta är min första recension så jag hoppas den blir bra och att ni har överseende med eventuella brister och saker jag glömt. Är det något ni vill veta är det bara och fråga så ska jag försöka besvara så gott jag kan (om ni gör det i tråden eller via PM).

Specifikationer:
Intel Core Duo T7300, 2,0Ghz
nVidia GeForce 8600M GT 256MB DDR2
RAM 2048MB
15,4” Widescreen WXGA+ TrueLife
160GB HDD SATA 5400rpm
DVD+/-RW 8x
WLAN Intel Next-Gen Wireless-N
BT
Batteri 9-cell 85Whr (Li-Ion)
Webbkamera
Minneskortsläsare (
OS, Windows Vista Business

Recension:
Ja detta är då 1500-modellen, ni vet säkert att det finns även storebror 1700 (recension här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=...), samt lillebror Vostro 1400 (vi väntar på recension ). Jag hade inte tänkt berätta så mycket om modellerna eller om olika konfigurationer, utan håller mej till min. Beställningen lades Onsdag kväll (15/8) efter skolan, på torsdag så hade jag fått ett mejl om att dom inte kunde dra pengarna från mitt konto då jag tydligen har något maxbelopp vid internetköp (Visa Ung), så pengarna överfördes till min fars konto och vi angav det kontonumret istället, senare under kvällen hade Dell skickat en orderbekräftelse. Redan på lördag (18/8), hade datorn varit i produktion och förberedes för leverans, på måndag var den skickad från fabrik. På fredag (24/8), ringde Schenker och undrade om jag var hemma vardagar för utkörning, men pluggar så ack.. frågade dock om det gick att man kunde avhämta den, samt om kontorstider… när kvinnan i den andra änden sa 8-17, tittade jag snabbat på klockan som då var precis 16.30, slängde mej ut i bilen och stack dit (jädrans bilkö ), inga problem att hämta ut datorn, kvinnan hade förberett papparen, så ungefär 17.55 satt man i bilen på väg hem med ett fånigt smile :D. Det tog alltså 9 dagar totalt från order, tills jag hade datorn hemma. Vilket är allt annat än deras preliminära leveransdatum (17/9). Och tur är väl de =).

Uppacking/Uppstart:
När jag mottog datorn från utelämnaren var min första reaktion, ryms det verkligen en dator i den där?! Kartongen till min förra Acer var mkt större. Dessutom kändes den så lätt, så väl hemma var det snabb uppackning som gällde för och se om jag fått en dator eller något annat :P. Men nejdå där låg den, väl nerpackad och omsluten. Som vanligt får du med en kartong med diverse Recovery skivor och kablar, lådans innehåll:
*Nätadapter
*Kabel samt ”jack” för modemanslutning (56k)
*Snabb installations guide
*Produktinformationsguide
*En bok om ”Contacting Dell”
*Dell Drivers and Utilities (DVD)
*MS Works (CD)
*Roxio Creator (CD)
*OS MS Vista Business (32-bit) (enskild DVD)
*Webcam Manager (CD)
*Dell MediaDirect (CD)

Själva kartongen datorn kommer levererad i.

Samtliga tillbehör.

Datorn, väl paketerad =).

Vad det gäller uppstarten så är det väl inget nytt, val av språk, samt konfiguration av systemet med mera, det hela tar väl cirka 10-15min. När datorn väl är igång är den riktigt snabb.
Förinstalleradprogramvara är allt möjligt.. du har Roxio, McAfee, Google Desktop, Dell Support, kort och gott en massa skräp enligt mig. Har inte orkat ta bort dom än, kanske blir senare..

Klassificering i Windows Vista Business:
Datorns Windows Experience index-resultat är 4,6 med följande resultat:

Processor 4,9
Minne 4,8
Grafik 4,8
Spelgrafik 5,2
HDD 4,6

Fråga mej inte vad det betyder hittade det bara under egenskaper för datorn.

Direkt efter installations-config. Skyddsplats kvar

Design:
Datorns svart matta yta är riktigt snygg, blåa LED-indikatorer vid Power-knappen för; Num, Caps, Scroll. Till höger återfinns ytterligare indikatorer för; Power, HDD?, Laddning, ?, samt BT. Det smarta är att dom tre första även går att se från sidan när locket är stängt. Tycker det inte finns så mycket att säga, multimediaknapparna i fronten är riktigt schysta och ger ett snyggt intryck. Ytan känns som att den lätt skall bli fet av fingrar och händer, men det är inget som märks så väl.

Datorn på skrivbordet.

Skärmen:
Skärmen jag har är en WXGA+ med TrueLife, alltså med en upplösning på 1440x900 som max. Den är som de flesta skärmar, med blank yta. Vad det gäller betraktningsvinklar så är dom rätt goda, visst kommer man långt åt sidan förvrängs färgerna lite och den får ett gulaktigt sken, men texten är fullt läsbar och tydlig, alltså det blir inga mörka partier och så som jag hade på Acern. Övergripande intryck är bra, det enda negativa jag kan anmärka på är att den har bleeding i nästan hela nederkanten (inte mkt, men det märks), mest koncentrerat mot mitten.

Processor:
Som tidigare nämnt är hjärtat en Intel Core 2 Duo T7300 (alltså med den nya Santa Rose-tekniken), med en klockfrekvens på 2,0Ghz, en FSB på 800Mhz och en L2-cache på hela 4MB. Än så länge har jag inte hunnit testa den så mycket i krävande applikationer, spel, så jag får återkomma. Men den är snabb :D.

RAM:
Något som behövs i denna dator, den kommer installerad med 2GB DDR2 (2x1024) 667Mhz Dubbla-kanaler. Bara i IDLE nu, när jag skriver och har några andra fönster uppe används 960MB, har säkert till stor del och göra med alla effekter i Vista, vilket jag inte kolla något närmare på än. Vad jag vet ska den klara 4GB, så behövs en uppgradering senare så är det inte kört..

Hårddisk:
En 160GB S-ATA som snurrar i 5400rpm, relativt snabb, dock tycker jag den väsnas för mkt.. HDDn på Acern lät inte alls såhär. Tänkt er en billighets klocka som låter för varje sekund som sekundvisaren går (logiskt va?), fast ibland även mycket snabbare, ungefär så låter denna när den arbetar =(.

Konstruktion/Byggkvalite:
Det känns att det är ett gediget bygge (här märks det skillnad mot Acer), visst höljet är plast, men inte en massa halv lösa delar som knakar och har sig. Kombinationen konstruktion/design får ett gott omdöme från mig.

Grafik:
Har inte hunnit med några spel ännu eller bildredigeringsprogram/CAD, men det kommer. Men den känns snabb och visulationer i Vista går utan problem.
Har dock hunnit med och köra ett par vänder i 3DMark06 så här kommer resultaten:

Inbyggd skärm:
1024x768 – 3610p
1280x800 – 3240p
1440x900 – 2891p

Extern skärm (EIZO 19” CRT VGA):
1280x1024 @85Hz2831p
1600x1200 @75Hz2276p

Samtliga tester kördes i Energischema; Hög prestanda, samt direkt Out Of The Box (med Vista Business).

Ljudkort/Högtalare:
Ljudkortet är ett SigmaTel High Definition, inte AC97 vilket blir ett +. Har inte hunnit testa detta så mycket heller, men högtalarna är faktiskt helt okej, visst det är inget extern system med subwoofer och grejor, men klart och tydligt ljud, kunde först inte ens lokalisera högtalarna, lät nästan lite surround :P, men dom sitter framtill i underkanten.

Tangenbord:
Faktiskt riktigt skönt att skriva på, lagom med respons och motstånd. Känns mycket rejälare än Acers. Hade gärna fått vare belägen lite längre upp.. men en struntsak och vanesak.

Touchpad:
Ytan kanske är lite väl liten, annars gör den sitt jobb. Knapparna är ljusår bättre än Acers, helt gudomliga att trycka på, man behöver inte vara rätt att dom går sönder när man trycker på dom eller att dom ska hålla i ett halvår…

Har inte hunnit testa WLAN, webbkameran eller BT så får återkomma vad det gäller det samt batteritid.

Bedömning:
Jag trivs med datorn inget snack om saken (även fast det kanske är lite tidigt att säga). Bra byggkvalite, design och mycket bra prestanda i förhållande till pengar. Ett bra jobb från Dell och + till dom.
Som dom flesta redan vet så är detta ett krutpaket och prestanda är onekligen dess styrka, främst pga. Grafikkortet men även processor. Som dom flesta redan konstaterat så är denna dator en av dom mest prisvärda datorerna i dagens läge vad gäller prestanda, så ni som söker en högprestanda laptop som ändå är något så när mobil så kan jag bara rekommendera denna starkt. Om jag ska orda något om batteriet så är jag faktiskt imponerad, med tanke på vilka grejor som sitter i denna (kan ju inte vara strömsnåla direkt), jag körde nästan 3h på batteriet och då satt jag och installerade programvara, packade upp filer, förde över filer från lagringsmedia och surfade en sväng. Så helt klart godkänt, det negativa är ju den där ”korven” (vem som nu kom på det uttrycket), den sticker ut cirka 21x2cm från datorn, men är avrundat i kanten (utåt) så den upplevs något mindre, men helt klart något att tänka på innan man slår till på 9-cells batteriet.

Snabba + och –
+Prisvärd
+Prestanda
+Tangentbord
+Släde (ej Slot-In)
+Design
+Ljud
+Pekdon

-Bara att stoppa in VGA-kontakten (går ej att skruva fast)
-Bleeding (skärm)
-Batteriet sticker ut (gäller 9-cell)
-Förinstalleradprogramvara

Anslutningar:
*VGA
*S-Video (S-VHS)
*4xUSB 2.0
*Nätverkskort (Broadcom 10/100)
*FW 400(?) (den lilla kontakten)
*Minneskortläsare (återkommer om korttyper)
*IR-sensor (recive only)
*Express Card-slot
*Line out (hörlurskontakt 3,5mm ho)
*Line in (mikrofon 3,5mm ho)
*Wi-finder
*Modem (56k)
*Nätanslutning

Vänster sida.

Fram-/ uppifrån.

Höger sida.

Baksida.

Multimedia-knappar (lyser blått).

EDIT: Kom på igår att jag glömde kabel från kameran till datorn, så ska fixa den idag, så förhoppningsvis får ni lite bilder ikväll. Lägger dock upp recensionen (som ni ser) så har ni i alla fall lite läsning att hålla till godo med.

plope: Tack för infon, det stämmer.

EDIT2: Bjuder på en bild från min hörna med

Hörnan (datorn på hyllan, vet att jag inte fixat kablarna ännu ).

VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Låter mycket trevligt för en som sitter och väntar på att en 1500 ska anlända..

Bra recension för övrigt.

Permalänk
Medlem

Kanon recension, väntar ivrigt på bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Kanon recension, väntar ivrigt på bilder

Permalänk
Medlem

Hur funkar det att köra XP på Vostro 1500/Inspiron 1520?

Att spela i lägre upplösningar, tex 1024, är det nåt som är möjligt? Jag funderar att ta 1440-skärmen, men det blir ju jävligt segt att spela i den upplösningen, så jag undrar om det går att sänka utan problem?

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Medlem

Har erbjudandet på Vostro 1500 gått ut? Verkar iaf så då jag nyss skulle plocka ihop min

Förresten, vad väger paketet Dell skickar? Blir nämligen Dell -> Umeå -> Helsingfors för min

Permalänk
Medlem

Går det att få en större hårddisk på Vostro 1500?
Då hade den vart perfekt

Permalänk
Medlem

Rodent:
Det går att köra i 1024*768. Jag har 1440*900 truelife skärmen, körde Bioshock i 1024*768 funkade perfekt.

uuno:
Vet inte vad du menar erbjudande, det med 700kr rabatt? Om det inte syns har de väl gått ut.. Mitt paket vägde 4kg.

Toxie:
Större hårddisk går nog att få, men då får du ringa en dell säljare så får han fixa det åt dig då de inte syns på hemsidan.

Permalänk
Medlem

Klubban: Jo 700 kr rabatten menade jag. 4kg, mja inte så farligt mycket.
Tack för infon.