Mini dvi -> Dvi adapter passar inte?

Permalänk
Medlem

Mini dvi -> Dvi adapter passar inte?

Tjo!

Jag beställde en mini dvi->dvi adapter till min macbook och tänkte testa den på min skärm, nehe, den passade inte nae. Testade då med mammas skärm, passade inte heller, båda skärmarna var dvi. Tittade på kontakten och jämförde, då märkte jag att Vid den smala pinnen var den 4 st små runt dom den, anslutningar som inte fanns på min adapter

varför är det så? är våra skärmar för gamla eller?
om man tittar på denna snygga bilden jag hittade:

så är ju min kontakt till macbooken den 4e uppifrån. skärmen är ju antagligen 1a, 2a, eller 5e.

är det något för mina skärmar är gamla eller hur fungerar dehär?

tack på förhand

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

adaptern är DVI-D Dual(dvs enbart digitalt). Kabeln till skärmarna är med största sannorlikhet fullkopplad, dvs DVI-I Dual (både digitalt och analogt). Skärmtillverkarna har säkert gjort så för att man skall kunna mata skärmen analogt via DVI-porten. Apple har säkert skippat att göra sin adapter kompatibel för att folk inte skall mecka, tro att det går att köra analogt (eller helt enkelt för att Apple är Apple ).

Hur som, testa om du kan plocka bort kabeln från skärmen på baksidan. Du byter sedan ut denna mot en DVI-D Dual Link (eller Single Link om skärmen inte kör för hög upplösning). Borde fungera. Ett annat alternativ är att du bryter bort de analoga pinnarna i skärmkabeln, eller borrar hål i Apple-adaptern.

Visa signatur

Nej är också service.