Permalänk
Robot

Philips radio

Tyckte det var dags att göra nåt åt min gamla dator... så jag fick tag i en riktigt fin gammal trä-radio på svärföräldrarnas vind.

Ursäkta den taskiga bildkvaliteen... mobilkamera

Det har tagit lite tid, men jag fick slut på ork, tid och pengar... nu blev det lite tillskott i kassan, så det blev en del nya prylar till datorn.

Har märkt att jag inte kunde/ville använda vissa prylar, så om ni ser nåt som är missat eller inte använt är det förmodligen för att jag har löst det på nåt annat sätt.

Nu har det tagit väldigt lång tid att få projektet klart, men pga att den andra datorn har pajjat så blev det panik att få radion klar.

Datorn är i princip klar fast det blir lite väl varmt i den tycker jag, ska skaffa en bättre cpu fläkt, en fläkt som får blåsa på grafikkortet och en utsugsfläkt så borde det bli lite svalare.

Nu har jag fixat ett dammfilter till fläkten ovanför dvd brännaren, kolla gärna http://www.sweclockers.com/galleri/6021-dammfilter-till-phili....

Nu har jag fixat bättre kylning till processor, grafikkort samt en utblåsfläkt som hjälper till att få ut varmluften ur radion.
När jag ändå skulle i med mer fläktar så passade jag på att ljudisolera, sen fixade jag en bättre lösning för att hänga upp hårddisken.

Jag har tagit bilderna med 3 olika mobiler, därav den skiftande bildkvalitén.

Philips radio

Permalänk

försök att låna en bättre kamera, annars bra idé.

Permalänk
Medlem

snälla, inte mobilkamera. Skaffa en bättre kamera eller låna en ?

Visa signatur

UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA

Permalänk
Medlem

Måste man ha råd att skaffa digitalkamera för att vara med här eller?

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Medlem

Hm, du kollade antik värdet innan?

Nä, men kommer nog bli fint. du ska väl använda dom gamla knapparna till nått? ^^

Permalänk

Men din idiot! Den har ju antagligen värde hos nån sammlare!

Permalänk
Avstängd

Och vad ska detta bli da? Ska du bygga in din dator i den eller vad?

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk
Medlem

rekomenderar dig varmt att du sätter plexi där skivspelaren var och under det fixar en fin anording tilll en raptor det hade varit skit snyggt eller vad tycker ni grabbar?

Visa signatur

Datorkomponenter |Amd Athlon 64 X2 4600+ @ 2,8Ghz | Corsair XMS2 2048mb (2*1gb) | 8600 GTS 256mb @ 675/2000mhz | 400GB Samsung | 400watt |
Kringutrustning |Samsung 206bw | G5 | Icemat Siberia |

Permalänk

oo gud den där var ju värd typ 3000 kr om man hittar rätt person!

Visa signatur

Its A Matter Of Life And Death

Permalänk
Medlem

Hur kan man förstöra en sådan fin sak.. Helt sjukt. !!RIP!!

Visa signatur

Mr. Livingstone , I Presume.
[-Pale-] . Rest in P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nalle
Hm, du kollade antik värdet innan?

Nä, men kommer nog bli fint. du ska väl använda dom gamla knapparna till nått? ^^

De gråa knapparna under glaset är mycket slitna, så de ska bytas ut mot fastlimmade träknappar... men jag kommer att gömma power-knappen bakom den ena inställningsratten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Men din idiot! Den har ju antagligen värde hos nån sammlare!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik_hacker
oo gud den där var ju värd typ 3000 kr om man hittar rätt person!

När jag fick den här så funkade bara skivspelaren... och den är ej orginal... radion är trasig och inte heller orginal... sen har det gjorts ändringar på undersidan med en modern handöverfräs, troligtvis inte gjort under 40-talet. Den är köpt på auktion för 25 spänn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magic_shoot
Och vad ska detta bli da? Ska du bygga in din dator i den eller vad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morales
rekomenderar dig varmt att du sätter plexi där skivspelaren var och under det fixar en fin anording tilll en raptor det hade varit skit snyggt eller vad tycker ni grabbar?

Japp det är helt rätt... men det blir inget plexi i den här... ska sätta en annan skiva upptill med lite prylar som jag vill dölja i (typ diskettstation å usb-hub)... sen är det ju bara att stänga locket.

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk

Tittar inte mer i denna bygglogg

RIP Philip

Permalänk
Medlem

Fattar varför alla klagar ?!

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

varför förstöra en sådan antikvitet bara för en ful datorlådas skull?
du hade kunna köpa en ny snygg en att modda för pengarna ifrån radion

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp det är helt rätt... men det blir inget plexi i den här... ska sätta en annan skiva upptill med lite prylar som jag vill dölja i (typ diskettstation å usb-hub)... sen är det ju bara att stänga locket. [/B]

Jag hade fixat plexi och en raptor men upp till dig ser gärna hur den kommer att bli ?? någon datum då du kommer att börja med denna project?

Visa signatur

Datorkomponenter |Amd Athlon 64 X2 4600+ @ 2,8Ghz | Corsair XMS2 2048mb (2*1gb) | 8600 GTS 256mb @ 675/2000mhz | 400GB Samsung | 400watt |
Kringutrustning |Samsung 206bw | G5 | Icemat Siberia |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morales
Jag hade fixat plexi och en raptor men upp till dig ser gärna hur den kommer att bli ?? någon datum då du kommer att börja med denna project?

Jag ska fixa lite skivor att byta bakstycke och spelarskivan med redan imorgon... så det ska nog kunna börja ganska snart

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk

Kan nog bli coolt men ja tkr det är synd på en sån cool grejj... skulle varit ballare å bygga in en ny fräsch stereo i den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WiLDCAT7
Måste man ha råd att skaffa digitalkamera för att vara med här eller?

Säger bara att folk aldrig gillat "mobilkamera kvalite"

Visa signatur

UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA

Permalänk
Avstängd

ja iden va rätt kul ,men jag hoppas sterion va sönder ananrs anser ja att det är slöseri på en bra produkt , det brukar va rätt bra förstärkare i sånna där maskiner oavsett om dom är gammla

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
ja iden va rätt kul ,men jag hoppas sterion va sönder ananrs anser ja att det är slöseri på en bra produkt , det brukar va rätt bra förstärkare i sånna där maskiner oavsett om dom är gammla

Om du hade läst tråden hade du sett att bara skivspelaren fungerade och att delarna inte var original samt att flera modifikationer utförts på objektet.

Gamla skivspelare kanske inte är min personliga favorit men jag tycker i alla fall att det är kul att kolla på när folk bygger saker! Alltid får man något tips man kan använda sig av senare

Istället för powerknappen vore det häftigt att bygga en fläktkontroller och använda rattarna på utsidan som vridpottar till potentiometrarna i kontrollern.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Om du hade läst tråden hade du sett att bara skivspelaren fungerade och att delarna inte var original samt att flera modifikationer utförts på objektet.

Gamla skivspelare kanske inte är min personliga favorit men jag tycker i alla fall att det är kul att kolla på när folk bygger saker! Alltid får man något tips man kan använda sig av senare

Istället för powerknappen vore det häftigt att bygga en fläktkontroller och använda rattarna på utsidan som vridpottar till potentiometrarna i kontrollern.

jag läste det sen men orkade inte skriva en edit text

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Om du hade läst tråden hade du sett att bara skivspelaren fungerade och att delarna inte var original samt att flera modifikationer utförts på objektet.

Gamla skivspelare kanske inte är min personliga favorit men jag tycker i alla fall att det är kul att kolla på när folk bygger saker! Alltid får man något tips man kan använda sig av senare

Istället för powerknappen vore det häftigt att bygga en fläktkontroller och använda rattarna på utsidan som vridpottar till potentiometrarna i kontrollern.

Hehe... lät inte helt fel det heller... men jag tror jag kör med powerknapp istället, den blir ju trots allt inte klockad

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk

Mjae... riktigt bra idé men nog är det lite helgerån i alla fall :P. Tur att den var sönder. Jag kan fortfarande höra min farsa (som är en notorisk samlare av radioapparater) gråta. Hehe
Ska bli intressant

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81
Mjae... riktigt bra idé men nog är det lite helgerån i alla fall :P. Tur att den var sönder. Jag kan fortfarande höra min farsa (som är en notorisk samlare av radioapparater) gråta. Hehe
Ska bli intressant

Hehe... jo jag kan hålla med om att det är lite helgerån... men jag håller på att fixa upp hela lägenheten å behövde snygga upp datorn så den inte ser ut som en dator längre... ska koppla in tv:n via hdmi som skärm med

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk

Samlar själv gammal vintage hifi, de där gamla åbäkena är inte värda ett skit, tack vare att de är åbäken med sunkigt ljud och att det finns så många. Tycker själv att det är en god tanke. Kan bli helbra tror jag!

Permalänk
Medlem

Sriöst, varför whinar alla på den radion ? lixom det är ju rutten och gammal typ

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
Sriöst, varför whinar alla på den radion ? lixom det är ju rutten och gammal typ

Gammal: Ja. Rutten: Nepp. hehe

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde haft kvar radion orörd och ifall den var trasig försökt fixa den . Den var ju överdrivet cool =D Annars vare faktiskt ett tufft projekt hoppas den funkar bra

Visa signatur

Hoppas jag tillförde något vettigt till diskussionen =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nivert
Jag tycker du borde haft kvar radion orörd och ifall den var trasig försökt fixa den . Den var ju överdrivet cool =D Annars vare faktiskt ett tufft projekt hoppas den funkar bra

Det hade jag säkert gjort om jag hade mera plats att ha den på... men det var då jag kom på att jag kunde bygga in datorn i den
Jag hoppas oxå att det kommer att gå som jag vill... det är ju trots allt min första mod.

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Avstängd

har du kommit nå längre eller har du gett upp