Rita kopplingsschema för 6 lysdioder

Permalänk
Medlem

Rita kopplingsschema för 6 lysdioder

Skapandet av denna tråd sitter verkligen långt inne... Har på måndag slutprov på
ellära A, och och trots det har jag inte den blekaste aningen om vart jag en ska börja på när jag göra detta schema. Har 6st små (3.5mm diameter tror jag) som jag tänkte sätta in i en seriekoppling, med ett batteri som spänningskälla, och med en strömbrytare. Hur skulle ett sådant schema se ut?

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Medlem

www.fvnsk.mine.nu/diod.jpg

det borde vara rätt, om det är ngt fel så får ni rätta mig..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Hur stor ska spänningen vara på batteriet?

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Medlem

Lånar tråden,

Spelar det nåon roll vart man sätter +/- på dioden?

Mvh

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Lånar tråden,

Spelar det nåon roll vart man sätter +/- på dioden?

Mvh

Ja, den är ju polvänd, har kathod och anod. + till långa benet och - till korta. när du tillar i dioden finns det 2 delar, den lilla är på+sidan.

Permalänk
Medlem

GE TILLBAKA MIN TRÅD!!!

Hur mkt spänning kräver 6 dioder?

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Medlem

Beror på vad de är för LYSDIODER (annars leds om ni nu inte orkar skriva det)

Angående hur mycket spänning 6 leds tar beror på hur stora de är osv, men det brukar ligga runt 3v, sen beroende på om du seriekopplar så blir det 3 * 6 = 18v

Hur stor är spänningskällan du får använda dig av?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
www.fvnsk.mine.nu/diod.jpg

det borde vara rätt, om det är ngt fel så får ni rätta mig..

man brukar vilja ha ett motstånd nån stans i kretsen då ledsen annars kan pajja och kortsluta kretsen.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

sant, men jag går bara 1an på el linjen så jag är inte så jätte bra på dethär ännu, men det ska väll komma föhoppningsvis, delen med finelektronik kommer först om 3veckor.. tills dess har jag sammanfogningsteknik..

motstånd på 100ohm borde väll räcka? ska man inte bara ha det där för att det ska likrikta strömmen före och ge stabilare spänning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Olol: 18/100=0.18ampere. Tror du sånna tunna vanliga kablar klarar av det? Har bara kablar som är omkring omkring några mm tjocka, den vanliga storleken asså.

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Hedersmedlem

Bara för att jag nu råkar vara en lysdiodstokig och snäll moderator låter jag tråden vara öppen.

Till trådskaparen, häng med lite bättre i skolan i fortsättningen så slipper du ställa pinsamma frågor

0,18A är en rätt liten ström, det går i princip med vilken skitkabel som helst som är marginellt tjockare än virtråd.

När det gäller lysdioder har man två viktiga faktorer att hålla reda på. Dels framspänningsfallet och dels strömtåligheten.

Framspänningsfallet är den spänning som "försvinnner" över lysdioden. Matar man på med 12v från ena sidan så har man 12-framspänningsfallet på andra sidan. Framspänningsfallet beror till stor del på vilka halvledarmaterial det är i lysdioden. De som ger röda och gula nyanser har lägst framspänningsfall, neråt 1,5v i vissa fall. Blåa och vita lysdioder ha i allmänhet högre framspänningsfall, uppåt mellan 3 och 5v är vanligast.

Det andra som man ska ta hänsyn till är hur mycket ström lysdioderna tål. Det som står angivet i databladet är inte hur mycket de drar, utan hur mycket ström de tål att det passerar genom dem. Kopplar man en lysdiod utan något motstånd till en obegränsad strömkälla (nätaggregat, kraftigt batteri, osv) så går den antagligen sönder mer eller mindre direkt. Normala lysdioder (ej högintensiva eller extra strömsnåla för batteridrivna enheter) tål i vanliga fall någonstans mellan 10 och 20mA. De lyser dock långt tidigare, 1-2mA räcker i många fall för att de ska lysa tydligt.

Den tredje saken att tänka på, motståndet eller stömbegränsningen. Lysdioder som får obegränsat med ström brinner upp (eller går sönder i alla fall). Det enklaste sättet att begränsa strömmen genom dem är med ett lagom stort motstånd som man räknar ut efter följande formel som gäller vid serikoppling av lysdioder (en eller hur många som helst):

R = (Uin-Uf*n)/Imax

R = motståndet storlek i ohm
Uin = matningsspänning i volt, exempelvis 12 eller 5v i en dator
Uf = framspänningsfallet på lysdioden/lysdioderna (volt)
n = antalet lysdioder i serien.
Imax = den ström som lysdioderna tål (kan även ersättas med med ett lägre värde ifall man vill att de ska lysa svagare)

Svårare än så är det inte.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

OSkar000

skall ha ett tack för ett mkt fint inlägg i tråden, jag hoppas att du hängde med i det han skrev, han gick in mkt grundligare och tydligare än vad jag skulle kunna..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringen Oskar00!

Så formeln jag ska slå är: 12 (så stor är spänningen från batteriet) - 6x1.5v x 6 / 0.02 Eller hur? Jag får då svaret -1200, vilket för mig inte säger särskilt mkt. För 1200ohm kan det väl ändå inte vara? Eller?:D

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Medlem

Om inte sparlunds problem redan är löst, så skall jag försöka plocka fram mina gamla klenspänningskunskaper.

R = (Uin-Uf*n)/Imax
R= (12-(1,5*6))/0,02
R= (12-9))/0,02
R= 3/0,02
R= 150Ohm

Och för att vara säker på att motståndet klarar strömbegränsningen, så väljer man det närmsta högre värde du hittar i ditt resistorsortiment.

Dock bör även motståndet klara en effekt på:

P=U*I
P=12*0,02W
P=0,24W

Lycka till med provet och så.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Tack! Jag kör på ett 1.5k motstånd, ser ju ut som att det är precis vad jag ska ha!

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparlund
Tack! Jag kör på ett 1.5k motstånd, ser ju ut som att det är precis vad jag ska ha!

Nej, du ska ha en resistor på 150 Ohm. Ivf. om du vill att lysdioderna ska lysa med maximal styrka.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Smidigare att parallellkoppla lysdioderna samt använd ett motstånd till varje, motstånd är billigt. lättare att hitta smidiga batterier då.
Använd ett vanligt 9v batteri.

Visa signatur