MSI släpper X38 Diamond

Permalänk
Melding Plague

MSI släpper X38 Diamond

Igår så lanserade inte bara Foxconn sitt X38-baserade moderkort utan även MSI. Moderkortet heter X38 Diamond och kommer med ljudkortet X-Fi Xtreme Audio från Creative.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Första post, kanske? Nice när det kommer med ett X-Fi kort...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Snyggaste moderkortet jag någonsin har sett

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk

Håller med, riktigt snyggt moderkort men frågan är hur bra det är.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag har ett K8N Diamond sedan tiden det begav sig (känns som en evighet sedan) och om det är något mått så är jag riktigt riktigt nöjd med den här, bra kvalla och till och med mycket bra support, även om den på något vis blev användarbaserad på clubdiamond. Kul att se att se att man fortfarande kan använda åtminstone en pci-express 1x plats även om man har drömmar om att använda 2 grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Jobbigt med så stor kylfläns.

LED-display med POST-status kan vara bra när det knasar.

Onödigt att det följer med att SoundBlaster X-Fi kort, det fanns redan ljud integrerat på moderkortet. Att de har X-Fi kort med gör att det bara blir dyrare, och tar bort valfrihet från konsumenter.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Hedersmedlem

På med vattenkylnings-variant på samtliga moderkort. eller sälj valfri kylning separat.
Tex. 1-mobot utan kylning. 2-luftkylning.. fläns. 3-vattenkylning heatpipes mellan komponenterna och sen vattenblock på det.
Då är jag nöjd

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

någon som vet hur mycket det kommer kosta att införskaffa en sånhär?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Idiotisk placering av PCI platsen, ett grafikkort och den är oanvändbar...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Idiotisk placering av PCI platsen, ett grafikkort och den är oanvändbar...

Så sant

Dock så ser man dom härliga röda knapparna nere i hörnet för enkelt bios/cmos reset. Priceless.

Permalänk

Förstår mig fortfarande inte på varför dom flesta tillverkarna sätter PCI-platsen på ett så otroligt idiotiskt ställe som under grafikkortet, som Exabyte sa så blir den ju helt oanvändbar om man smackar dit ett grafikkort, vilket jag antar att dom flesta gör..

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 24GB DDR4 2666mhz | Asus 1080 Ti 11GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem

Har också ett K8N diamond. men jag är inte alls nöjd med mitt mobo....
Snyggt men inget speciellt enligt mig iaf.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

3st PCIe?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara 4 PCIe x16 längd tom.

Edit: Vilket redan stod i nyheten.

(kolla bild först ftl)

Permalänk
Medlem

Det som är mest irriterande med moderkort som har få PCI-platser är att det i princip inte finns några ersättare till PCI-korten.

Jag tex. har ett X-Fi Gamer PCI, ett TV-kort PCI och ett nätverkskort PCI.
Vart ska man sätta dom eller hitta ersättare om man byter moderkort?
Nu får dom fan börja göra billiga och fler alternativ till pci-e x1.
Jag fick skippa mitt nätverkskort och köra med interna när jag köpte ett DQ6.
Idiotiskt allmänt med PCI och pci-e x1 -standarden. När den ena ersätter den andra så måste man göra kort som ersätter också. Jag menar, hur länge har det inte funnits pci-e x1 nu på moderkorten utan några alternativa kort att sätta där?! Ja idag finns det några alternativ, men inte är det många. Dyra är dom också.

Jag håller med angående placeringen av PCI platsen. Så jäkla kasst!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det är ett extremt kort, eftersom det har så många fulllängd PCIe. Så i praktiken finns det bara en slot som är "fri" och då kunde de bara välja mellan att sätta en PCIe x1 eller en PCI.

X-Fi kortet som sitter i första x1 slotten skulle inte gå att ha kvar om man sätter ett "stort" grafikkort i första slotten (om det nu är första).

Permalänk
Medlem

Det sitter ett PCI-e bakom det extra ljudkort som sitter monterat.
Så sätter man enbart i ett grafikkort så har man inga problem med att montera fast ett gammalt PCI-kort.

Men vart är alla nya produkter med PCI-e??? Tycker dom är frånvarande. Är ju nästan uteslutande grafikkort som kör PCI-e.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men tänkte bara säga att det är kul med nyheter på helger med Jag tittar här lika mycket ändå (har svårt att förstå att det är helg) så detta överaskar

Angående ljudkortet så visst det begränsar valmöjligheten för konsumenten med ett integrerat ljudkort får lätt störningar av all annan elektronik runt om och skappar uselt ljud. Lägger man så mycket pengar så bryr sig nog inte folk så mycket ändå.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Men varför inte skippa de inbyggda ljudkretsarna då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jobbigt med så stor kylfläns.

LED-display med POST-status kan vara bra när det knasar.

Onödigt att det följer med att SoundBlaster X-Fi kort, det fanns redan ljud integrerat på moderkortet. Att de har X-Fi kort med gör att det bara blir dyrare, och tar bort valfrihet från konsumenter.

Tja.. man kan ju välja att inte köpa moderkortet... Det är ju inte så att det är det enda moderkortet på marknaden.

Däremot så är det nog inget för mig, då Creative ännu inte lyckats producera vettiga drivrutiner (inte för något operativsystem i allmänhet, och inte för Linux i synnerhet).

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

lol? på allt om PCI-e här på tråden...
Du kan sätta ljudkortet på vilket PCI-e port du vill vare sig det är en 16x eller en 1x, samma med grafikkort du kan sätta ett 8800ULTRA på en PCI-e 1x fast den då tappar sin hastighet, PCI-e är nämligen format i 1x 4x 8x och 16x bussar beroende på hur långt kortet är, så du får samma hastighet på ditt ljudkort i en PCI-e 16x som i en 1x eftersom mobo känner att det sitter ett kort med 1x längd i den port det sitter i.
så det är med andra ord samma hastighet på en 16x som i en 1x port för de första pin-hålen är identiska på alla fyra standader.

Intermission....

Så om du skulle kolla hur långt ett pci-e 1x kort är och sedan gör så att du kopplar in ett grafikkort som är (tejpat) eller vad som helst som täcker för rästen av 4x, 8x och 16x portspinnarna så skulle kortet fungera ändå.
ungefär som agp 1x 2x 4x och 8x bara det att det nu beror på hur långt kortet är samt porten som den bestämmer hastigheten...

Här ser ni ett kort som har 4x, 8x och 16x portar.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Med andra ord är det inga problem med att få plats med ett fett grafikkort (eller rent av 2?) plus x-fi kortet, plus ett valfritt PCI-kort. Det är ändå rätt bra.

Permalänk
Medlem

Trevligt med onboard audio så man slipper dras med knasterblaster ifall kortet har något man verkligen vill ha som konkurrenterna saknar

Tvärtemot vad som sägs i nyheten ser jag ett corecenter strax nedanför minnesplatserna så corecenterchipet är inte kylt med heatpipe. Kan det vara en PATA/raid-kontroller under den andra heatpipekylaren?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Men varför inte skippa de inbyggda ljudkretsarna då?

Exakt min tanke med. Eller ännu hellre, byta ut kretsarna mot ljudkortets så hade man sluppit det helt och hållet.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
lol? på allt om PCI-e här på tråden...
Du kan sätta ljudkortet på vilket PCI-e port du vill vare sig det är en 16x eller en 1x, samma med grafikkort du kan sätta ett 8800ULTRA på en PCI-e 1x fast den då tappar sin hastighet,

Enligt vad jag förstod så kan du sätta mindre kort i större slots, men inte tvärtom. Så ett grafikkort går inte att sätta in en x1 slot t.ex (om grafikkortet är längre än x1 förstås).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Enligt vad jag förstod så kan du sätta mindre kort i större slots, men inte tvärtom. Så ett grafikkort går inte att sätta in en x1 slot t.ex (om grafikkortet är längre än x1 förstås).

Längre kort kan sättas i korta slots om de är öppna i gaveln.

Exempel

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Längre kort kan sättas i korta slots om de är öppna i gaveln.

Exempel
http://global.msi.com.tw/uploads/Image/news_img/K8N%20Neo4%20...

Nice comeback med den bilden, jag visste inte de hade sådana saker för sig, btw jag HATAR PCI-e 16x med en spärr så att grafikkortet "sitter" fast så man som två portars grafikkort får ett hel*^'mjöl att få bort dem^^.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

är det jag som är blind, eller är det "bara" 3st PCIe-platser ?

Permalänk
Inaktiv

varför alla dessa pci e portar. kan det inte komma ljud/nätverkskort som har PCIe innan man börjar göra alla 7 expansionsportar PCIe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
varför alla dessa pci e portar. kan det inte komma ljud/nätverkskort som har PCIe innan man börjar göra alla 7 expansionsportar PCIe

Sanrt nu när Creative inte är ensamma på marknaden för ljud så borde de göra ett PCI-e 1x eller 4x kort. Eller så kommer ASUS eller Razer ta första helt fristående PCI-e korts platsen

Visa signatur