Använd inte era lösenord på andra sajter!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Använd inte era lösenord på andra sajter!

I dagarna har det kommit fram att det läckt ut en hel del kontuppgifter från svenska forum och bittorrent-trackers. Många gör tydligen misstaget att använda samma inloggningsnamn, lösenord och e-postadress på flera ställen (inkl. e-postkontot).

Använd ALDRIG samma lösenord på flera sajter! Kommer någon över inloggningsuppgifterna går det att ta sig vidare till i princip varenda webbsida du är registrerad på, och kapa kontot.

För personer som har svårt att komma ihåg massvis med lösenord finns det utomordentligt fina programmet KeePass. Ett annat knep är att "salta" ditt standardlösenord med ett prefix eller suffix för sajten du använder. Unika lösenord är dock alltid att föredra.

Exempel:

Lösenord: pudelK0tte84
Saltat för Swec: swec!pudelK0tte84
Saltat för Gmail: mail!pudelK0tte84
Saltat för MSN: MSN!pudelK0tte84

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Kör med opera, den minns alla lösenord

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vilka siter är det som har blivit läckta, eller vill ni inte skriva det?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Zaint : flashback har fått ett intrång.

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Jag måste tyvärr bekänna mig till en av dem som brukar återanvända lösenord...
Dock inte om det gäller lösenord till banken och andra viktiga saker.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Installera roboform, det är allt du behöver. Sparar man lösenord i t.ex. firefox är de enkla att dekryptera, så är inte fallet med roboform.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Fan, går ju inte att minnas 100 lösenord. Dessutom dumt att ha det nedskrivet

Jag har gjort så att viktiga saker som mail, internetbutiker m.m har fått säkrare lösenord medan jag använder samma lösenord till saker som inte vore hela världen om jag fick kapat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Fan, går ju inte att minnas 100 lösenord. Dessutom dumt att ha det nedskrivet

Jag har gjort så att viktiga saker som mail, internetbutiker m.m har fått säkrare lösenord medan jag använder samma lösenord till saker som inte vore hela världen om jag fick kapat.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Finns som sagt massvis med bra program som håller reda på lösenorden åt er.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Finns som sagt massvis med bra program som håller reda på lösenorden åt er.

Funkar detta om man sitter på annat ställe än hemma där man har programmet installerat?

Farsan var smart (inte).
Han sparade alla sina lösenord i ett Excel-dokument på sin laptop.
Vi hade inbrott för några år sen och de stal bl.a laptopen.

Han hade att göra sen när han skulle byta ut lösenorden kan jag meddela
Rekommenderas verkligen inte.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Eller gör man som jag och använder olika användarnamn

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Puh... Då jag läste det trodde jag att det var SweC som hade fått sin databas stulen.
Jag har som tur är flera lösenord!

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske lite overkill, men jag brukar alltid generera fram ett advancerat lösenord till de sidor som registrerar mig på.

http://www.mytsoftware.com/dailyproject/PassGen/PassGen.html

Visa signatur
Permalänk

jag kör på 2 olika sorters ^^

fast de flesta minna man men annars så brukar jag spara ner de i en text fil o göra en "cd-key av ett lösen" för att sedan plocka ihop det till det rediga igen. inte nog med det så gömmer man filen bakom en annan fil för att slippa snorkande kusiner o andra nissar.

mindre viktiga lösen skriver jag upp på plastenrunt skärmen ^^

även här lite lätt krypterat med någon form tex o'r istället för 0'r .. lite meningar eller så.. ser ut som klotter vilket är relativit bra

annars bästa gömställer jag kommit på är under skrivbordet (det fysiska) där kan man kladda ner de ^^
viken g33k orkar flytta sig från stolen?

EDIT: om swec skulle få ett hack där lösen osv blir spridda. skulle ni stänga ner inloggningen i en vecka o uppmana alla att byta isf??

Det bästa är ju om man alldrig återanvänder lösenord eller så o byter ca 30dag eller något ^^
ett tips är att använda namn på lite udda saker man kan ha i rummet o ta bort någonstavelse eller börja på ordet bakifrån.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
jag kör på 2 olika sorters ^^

fast de flesta minna man men annars så brukar jag spara ner de i en text fil o göra en "cd-key av ett lösen" för att sedan plocka ihop det till det rediga igen. inte nog med det så gömmer man filen bakom en annan fil för att slippa snorkande kusiner o andra nissar.

mindre viktiga lösen skriver jag upp på plastenrunt skärmen ^^

även här lite lätt krypterat med någon form tex o'r istället för 0'r .. lite meningar eller så.. ser ut som klotter vilket är relativit bra

annars bästa gömställer jag kommit på är under skrivbordet (det fysiska) där kan man kladda ner de ^^
viken g33k orkar flytta sig från stolen?

EDIT: om swec skulle få ett hack där lösen osv blir spridda. skulle ni stänga ner inloggningen i en vecka o uppmana alla att byta isf??

Det bästa är ju om man alldrig återanvänder lösenord eller så o byter ca 30dag eller något ^^
ett tips är att använda namn på lite udda saker man kan ha i rummet o ta bort någonstavelse eller börja på ordet bakifrån.

Om vi skulle bli hackade är nog det bästa alternativet att nollställa alla lösenord så att användarna kan begära nya via mailen. Därför är det viktigt att alla ser till att mailen som är registrerad fortfarande är aktiv och använder ett annat lösenord.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Saltar ni lösenorden någonting?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Saltar ni lösenorden någonting?

SweClockers personal är de nördigaste av nördarna, så du kan vara lugn.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Saltar ni lösenorden någonting?

Och den ännu viktigare frågan, vilken dressing används

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Att använda Opera/Firefox till att komma ihåg lösenord är ju riktigt dumt. Vad händer när ni formaterar om/tvingas formatera om? Eller om ni är någonstans där ni vill logga in utan er dator, hur gör ni då?

Det är klart bättre att använda enklare lösenord än att använda ett långt som man är tvungen att skriva upp någonstans. För att inte glömma bort (eller ja, det är inget problem för vem som helst att komma ihåg 10 slumpade bokstäver bara man spenderar fem minuter och tänker på rätt sätt, så det är väl mer att man inte orkar tänka på det sättet) lösenordet så kan man alltid kryptera det själv i huvudet. Visst, är det allt för enkelt så kollar såklart bruteforceprogram upp lösenorden fort, men rent allmänt så är det bra mycket mer säkert att ha "ba4na4n" som lösenord än "banan".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!